• Dags för lite nytt på bloggen.
  • Om mig
  • Solsi´s Blogg

Solsi Blogg

~ spännande resor, shopping runt världen, mat från när och fjärran, händelser i min vardag

Solsi Blogg

Kategoriarkiv: Min vardag

Vinter igen??

07 torsdag Feb 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 1 kommentar

Etiketter

Handbollsträning, It-kyckling, It-kyckling recept, Rådjur

Vintern har återvänt, nu får vi bara hoppas att den tänker stanna över sportlovet. Ett ha sportlov utan snö är urtråkigt för barnen, jag gillar också snön för då behöver man inte torka tassarna på hunden så noga. Annars är han en mästare på att släpa in en massa konstigheter. Ute var det ”julesnö” när jag tittade ut genom dörren på morgonen.

002.JPG1

Visst är det fantastiskt vackert, det enda jag inte gillar är att Rolf skottar bort vallen som blir när plogbilen varit här. Hur många gånger måste man förklara för en man att snöskottning inte är nyttigt, i alla fall inte onödig sådan. På förmiddagens hundpromenad tog Rolf ett så vackert kort. Visst är det lite ”bondromantik” över detta?

001.JPG1

Två gamla ladugårdar som bildar en liten öppning mot skogen och se, där vilar ett litet rådjur så fridfullt. Vad kan slå ett sådant motiv, trots att hunden var med låg det lilla rådjuret så stilla (eller var det kanske just därför).

Själv har jag lagat en rejäl sats av It-kycklingen vars recept jag fått av grannen. Recept finns under fliken med samma namn. Den är underbart god och passar perfekt en vinterdag.

003.JPG1

Snart skall jag hämta Viggo som skall på handbollsträning. Blir spännande att höra vad det är för diskussionsämnen på schemat idag. Förra veckan diskuterade vi hur vanligt det var med femlingar och finns det några som har fått tio barn. Han hade även en del synpunkter på infarter och storlekar på rondellerna. En vetgirig nioåring med andra ord.

Samernas nationaldag o Jumboapelsin

06 onsdag Feb 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Familjepizza, Fatmomakke, Jumboapelsin, Samiska flaggan, Samiska nationaldagen

Apelsiner stora som hus eller kommer de från USA? Enligt gamla vitsar är ju allting störst i USA. När jag var och handlade häromdagen fick jag i frukthyllan se apelsiner, nja kanske inte stora som hus men nästan. De benämndes i alla fall som ”Jumboapelsiner”. Familjepizza har man ju hört talas om, men familjeapelsin var något nytt. Vägde en apelsin och tro det eller ej.

032.JPG1

Den vägde 8 hekto, Rolf och jag delade en halv, man kan alltså utgå från att en apelsin räcker till fyra personer? Lite skeptisk är jag allt, varför har jag inte sett eller hört talas om dessa förut. Kan det finnas så många oupptäckta skogar med apelsinträd att de inte har hittats förrän nu? Jag tycker det doftar manipulation av något slag. Det är klart skall man ha ett kilo apelsiner och då bara behöver bära hem en, bekvämt. Saftiga och smakrika är dom i alla fall.

036.JPG1

Ni har väl sett att det är samiska nationdagen idag, kanske dags att läsa på och bilda sig lite när det gäller den samiska kulturen. Själv har jag besökt Fatmomakke några gånger, mycket givande.

Sami_flag_svg

Samiska flaggan

Nu är det Ormens år

05 tisdag Feb 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Apans år, Friterade bananer, Kinesiska stjärntecken, orm, Ormens år, Zodiaken

2013 är enligt det kinesiska systemet Ormens år och är det sjätte tecknet i den kinesiska zodiaken. De som är födda under ormens år lär vara utrustade med skärpa, mystik, stolthet och charm med mera. Själv tycker jag att ormar är läbbiga och otäcka, men det är klart då tänker jag på riktiga ormar. Har dessutom fått för mig att de är hala och slemmiga men det lär visst vara fel. Den här sötnosen som bodde på vår tomt gillade inte alls att bli ”uthängd” på det här sättet. Dess vidare öde är för mig okänt, tycker dock inte det känns så tryggt att året går i ormens tecken.

Orm 2011

Själv är jag apa, det vill säga född i apans år och jag tror faktiskt det stämmer på många sätt, antagligen beror det på att jag gör allt jag blivit lärd. Visst består en del av livet av ”härmningar”? Apor kan ju dock vara små söta varelser, titta bara på den här sötnosen vi hälsade på 2011.

037.jpg1

Kanske dags att göra ett nytt besök, man skall värna om släkten. Enligt mitt horoskåp för detta året skall jag akta mig för att äta ”friterade bananer”? Undrar vari faran består, bränna sig på tungan kanske? Jag tar det säkra för det osäkra, inga friterade bananer för mig och jag som skall på kinesisk restaurang om två veckor!

Måndag och Vargens dag

04 måndag Feb 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Fröknäcke, Hugad, Nordulv, SRF, Svenska Rovdjursföreningen, Vargens dag

Idag har det varit en riktig måndag, lång och lite trist. Mörkt väldigt tidigt, en aning snålblåst och snö, katten ligger på soffbordet och snarkar, hunden är lat som upplagt för en gnälldag.

Enligt Wikipedia är det, Vargens Dag den 4 februari och vad menas med det. Jo, det är ett initiativ som är taget av medlemmarna i Nordulv och SRF Svenska Rovdjursföreningen. Deras vision är att den 4 februari, årligen skall manifesteras av alla som vill ha en frisk vargstam i vårt land. Så nu vet ni det, gäller att hålla sig uppdaterad på vad som händer.

Här hemma hände det inte mer än att jag bakade en ny sats med fröknäcke, det är så gott att knapra på.

015.JPG1

Receptet finns på min blogg om det är någon som känner sig hugad. Vilket gammaldags ord förresten, det hör man inte ofta idag. Hugad betyder att man är intresserad av att tillvarata en möjlighet. Till exempel använda receptet för att baka fröknäcke, ordet är släkt med hågad. Ibland är det roligt att använda gamla ord men det är ju inte alltid de yngre förstår dess innebörd.

Gnistrande snö och solsken

03 söndag Feb 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Ett grönt år, God sak, ICAs reklam, Marängtrårta, Piäddgården, www.gunvorpersson1.wordpress.com

Gnistrande snö och solsken dessutom bara några minusgrader, var vad som mötte oss på dagens promenad. Måste vara de vackraste dagarna på året de här, underbart ljus och en liten föraning av våren. Humöret stiger, katten vaknar tidigt och hunden vill gå ut alldeles för ofta. Snart, mycket snart dyker vårblommorna upp i någon liten solbelyst skogsglänta. Efter den här vägen går vi ofta men otroligt nog skiftar den karaktär för varje dag även om vyn är densamma. Idag var det en tiopoängsdag.

1

Apropå vitt, jag såg ett väldigt frestande recept på en blogg idag, som jag helt enkelt måste prova. Detta fast jag sagt till Rolf idag, nu nappar vi på ICAs reklam,”ett grönt år”. Det är en tårta som heter Marängtårta från Piäddgården….. och finns på en blogg www.gunvorpersson1.wordpress.com ser helt fantastiskt smarrig ut och passar säkert bra till Viggos födelsedag om ett par veckor. Ibland måste man få synda, åtminstone om det är för en GOD sak.

Lördagsmys??

02 lördag Feb 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Karlskrona, Lördagsmys, melodifestivalen

Dagen gick fort idag, vet inte hur det gick till. Var i Västerås på födelsedagsuppvaktning, trakterades av god mat och dryck. Mätta och belåtna körde vi hem, väglaget var fint för årstiden.Enligt trafikradion var det halka på vissa ställen i länet, vilka dessa ställen var förblev en hemlighet. Kanske tänkte man ha det som en lördagsöverraskning för trafikanterna.

001.JPG1

Kvällen får väl ägnas åt melodifestivalen, anledningn är i så fall att det sänds från Karlskrona. Men det kanske finns något annat sevärt program, ha en trevlig lördagskväll.

Det som göms i snö…………..

01 fredag Feb 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Anteckningsböcker, Bosse Parnevik, Det som göms i snö..., Storstädning

Det som göms i snö kommer upp i tö………., var det inte Bosse Parnevik som sjöng det för ett antal år sedan. Den känslan hade jag i dag, även om det inte var gömt i snö. För sådär 5-6 år sedan gömde jag två för oss väldigt viktiga nycklar, hittade ett jättebra ställe. Där kommer ingen att hitta dem tänkte jag, dessvärre gjorde inte jag det heller. I år sa Rolf att nu måste vi göra kopior på de två vi har kvar, annars har vi snart inte någon. Tala om att kasta bort 700-800:-, då det är svåra nycklar att göra. Vi har dock inte kommit oss för att göra detta ännu.

Idag blev det storstädning av grovköket, då talar vi storstädning med bortskruvning av alla plåtar, tvättmaskin väck och så vidare. Helt plötsligt stod jag där med ett litet bylte av små skurdukar och vips, där trillade två nycklar ut. Ett helt vansinnigt ställe att gömma något på, men helt klart effektivt eftersom jag inte har kommit på det efter alla år.

002.JPG1

Nu har det inhandlats anteckningsböcker (jag älskar snygga anteckningsböcker) i syfte att förbättra kom i håget. En för saker som skall göras eller kommas ihåg, en för recept som skall provas, en vid datorn för tips med mera och en för övrigt. Den med tips är otroligt värdefull, där kan jag skriva upp om någon säger, ”en sådan skulle jag vilja ha” eller ”det vore kul att prova den där kakan”. De yttranden som fällts och skrivits upp, gör att jag köper rätt sak vid någon uppvaktning eller har med en kaka vid en visit som jag vet att mottagaren vill prova. Hör många gånger kommentaren, hur kan du komma ihåg det? Hemligheten är mina snygga böcker.

Tom almanacka

31 torsdag Jan 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Tom almanacka

Almanackan kan någon enstaka gång visa en hel tom vecka, inget inbokat överhuvudtaget. Så ringer telefonen, det är 13:åringen som undrar om jag kan hämta honom på morgonen. Visst kan jag det, samtidigt kör jag 7 och 9 åringen till skolan kl. 08.00. Därefter åker vi andra två hem till oss. Arrangemanget passar bra eftersom Rolf och hunden skall ut och jaga. 13 åringen och jag får en lugn förmiddag innan jag lagar en tidig middag.

002.JPG1

När middagen är avklarad åker vi till skolan där 13:åringen skall guida till kl.20.00, efterssom de har ”öppet hus”  för föräldrar idag. Jag fortsätter till ICAMAXI för att handla, upptäcker att jag glömt plånboken hemma, åker hem (2 mil) och tillbaka till affären. Upptäcker då att det är dags att hämta de två på fritids. Kör hem 7:åringen som får stanna hemma med storasyster. Visar 13:åringen vad det var tänkt till middag, hon förbereder detta. Jag och 9.åringen åker till handbollsträning som börjar kl 17.00, där passar jag på att lyssna på min ljudbok. Kl 18.20 lämnar jag 9:åringen i sitt hem, efter ett kort samtal med sonhustrun åker jag till ICAMAXI för att handla och kl.20.00 sitter jag vid köksbordet och äter lite kvällsmat tillsammans med Rolf.

Vilken himla tur att sonen är borta en vecka och att sonhustrun arbetar heltid, vad skulle jag annars göra på mina tomma dagar. En sådan här dag känner man sig tio år yngre, förutom att det är så roligt att få umgås med barnbarnen på att ”naturligt sätt”. Knyppla o virka är inte riktigt min stil. Rolfs jakt, ja man kan säga att han kom hem lika tomhänt som han gick.

Tradera, hur tänker folk??

30 onsdag Jan 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 1 kommentar

Etiketter

Tradera, Tradera hur tänker folk

Ibland när jag sitter och slötittar på datorn, brukar jag hamna på Tradera. Det är egentligen ett riktigt trevligt sätt att leta efter saker på. Naturligtvis lockar det till köp av varor man inte behöver, ifall det händer får man väl sälja dem igen. Själva annonseringen av utbudet är ju väldigt enkel, ändå verkar det som att folk inte riktigt förstår hur det skall gå till. Om man vill ha ett bra pris som köpare alltså, för säljaren är det ju bra att köparna inte tänker överhuvudtaget.

Låt oss säga att jag skulle auktionera ut den här chokladkartongen, vilket i praktiken aldrig skulle ske eftersom den skulle bli uppäten innan auktionstidens slut.

002.JPG1

Om jag nu skulle sätta ut den här på Tradera den 5 februari för utgångspris 1:-, datum för auktionens slut är den 12 februari kl.12.00. Är jag då lite smart och vill ha ett bra pris, väntar jag med att lägga bud till kl.11.45 den 5 februari. På så vis kan jag få ett bra pris, men nej folk börjar bjuda redan den 5 februari och fortsätter bjuda över varandra redan första dagen. Detta är ju heltokigt eftersom det är 7 dagar att bjuda på. Kan faktiskt inte låta bli att fundera på, vad tänker man med. Ett bra exempel på detta såg jag idag, två personer bjöd över varandra så varan steg med 300:- redan första auktionsdagen. Dessutom är jag säker på att man tror sig gjort ett fynd, när man i själva verket bara har trissat upp priset för sig själv. Ack ja.

Tandläkarskräck

29 tisdag Jan 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Distansering, Sahlgrenska Akademin, Självdistraktion, Tandläkarskräck, Tandvårdsrädsla

Dags för den årliga kontrollen hos tandläkaren. Vaknar med en nervös känsla i magen och känner mig orolig, kommer på att det är idag det skall ske. Varenda tand skall avsynas och gås igenom.

011.JPG1

Läste någonstans att forskare vid Sahlgrenska Akademin hade gjort en studie på tandvårdsrädsla, den gjordes någon gång i början av 2012. Bland annat fick man fram hur de som är tandvårdsrädda tänker. Det var bland annat dessa fem kriterier. (Stycket nedan är taget direkt från rapporten).

Egna utfästelser för att stå ut (till exempel ”Intalar mig att vara stark nog
att hålla ut trots rädslan”)
• Självdistraktion (”Räknar siffror, gnolar på
en melodi eller löser tankeproblem tyst för mig själv för att hålla tankarna
borta från behandlingen”)
• Distansering (”Tänker jag att det som känns
smärtsamt känns som något annat, till exempel en domning”)
• Bön (”Ber en bön
att behandlingen snart ska vara över”)
• Optimism (”Försöker tänka mig framåt
i tiden, hur det kommer att kännas när behandlingen är över”)

Visst känner jag igen alltihop, speciellt bönen samt att jag går igenom varenda dikt jag kan utantill. Skänker samtidigt en snäll tanke till den gamla skolan, vilken tvingade oss att lära psalmer och dikter utantill. Det har jag haft stor nytta av vid sådana här tillfällen.

009.JPG1

Idag önskar jag nästan att jag varit vår hund, hans tänder ser oförskämt friska och starka ut. Där behövs det ingen tandläkare än alla fall. Tilläggas bör att min tandläkare är väldigt trevlig och mycket observant på att det inte skall göra ont, så det är inte henne utan hennes yrke jag inte gillar.

← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

Solsi

Profilbild för Okänd

Mitt stora intresse är att resa. Jag har reser mycket och har ett stort intresse av främmande länder, kulturer, maträtter, möten, smultronställen, shopping och inte minst planeringen av resan. Jag älskar att laga mat och att baka. Jag hoppas att ni får nytta av mina upplevelser och den information jag delar med mig av :-) Solsi

Kategorier

  • Böcker
  • Filmer
  • Full og Cheer
  • Min vardag
  • Musik
  • Prylar
  • Pynt och inredning
  • Pyssel
  • Recept
  • Resor
  • Restauranger och mat
  • Sevärt
  • Shopping
  • sorg och begravning
  • thailand
  • Uncategorized
  • Upplevelser
  • Utflyktstips
  • Viner

Arkiv

  • mars 2025
  • juli 2024
  • december 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • juli 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • april 2019
  • mars 2019
  • februari 2019
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augusti 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • maj 2012
  • april 2012
  • mars 2012
  • februari 2012
  • januari 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011

Blogg på WordPress.com.

Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Prenumerera Prenumererad
    • Solsi Blogg
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Solsi Blogg
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …