• Dags för lite nytt på bloggen.
  • Om mig
  • Solsi´s Blogg

Solsi Blogg

~ spännande resor, shopping runt världen, mat från när och fjärran, händelser i min vardag

Solsi Blogg

Kategoriarkiv: Min vardag

Knaperi knaperi knus…………….

28 måndag Jan 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 2 kommentarer

Etiketter

Fröknäcke, Hans och Greta, Knaperi, knus

Knaperi, knaperi knus, vem knaprar på mitt lilla hus? Barnen svarade: ” Det är bara vinden!” och så fortsatte de att äta.

Detta är ett utdrag från Hans och Greta. Hos oss är det snarare Rolf som frågar, knaperi, knaperi, knak, vem äter upp vårt bak. Varje gång är det jag som tuggar frenetiskt och mumlar det är bara hunden som snarkar. Dessvärre blir jag snart ertappad, det bakta tar nämligen slut. Vad det är jag bakar som knaprar när man äter det. Jo, världens godaste fröknäcke.

005.JPG1Det är så enkelt att göra, jag skär det i små rutor ungefär som ett litet smörgåskex. Väldigt gott med ost, fast jag går gärna och knaprar på en bit när jag blir sugen på något gott. Receptet kommer från en  tidning, Mitt kök i julbilagan.

IMG.jpg1

Hetvägg i kylan

27 söndag Jan 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Fem semlor om dagen, Fet tisdag, Fettisdag, Fettisdag 12 februari, Hetvägg, Mardi gras, Semlor, Semmeldagen, Vita tisdag

Idag föll vi för frestelsen, det blev en hetvägg i kylan. Serverad med varm mjölk blir det massor av kalorier, och man blir mätt på ett enkelt sätt. Ser den inte ”smarrig” ut? Egentligen bör man hålla på traditionerna och inte äta semlor förrän på semmeldagen eller fettisdagen eller vita tisdag eller som det heter på franska Mardi gras vilket betyder ”fet tisdag”. Kärt barn har många namn. Eftersom fettisdag i år infaller den 12 februari insåg jag att sockerbehovet skulle öka med sådan hastighet om jag inte tjuvstartade, att jag inte skulle klara det. Därav en semla redan idag.

024.JPG1

Aftonbladet gjorde en undersökning 2004, vad gäller semlornas nyttighet och hur många som bör inmundigas varje dag. Enligt Livsmedelsverket bör vi inte äta mer än fem om dagen (Tror de har ändrat åsikt sedan dess). Fem semlor lär dock fylla ditt dagsbehov av energi i varje fall om man är kvinna och inte rör sig så mycket. Dessvärre är det mest socker och fett vi får i oss, hur många mil och dagar vi måste gå för att bli av med detta ”sockerbombsintag” tror jag inte jag vill veta. Men gott var det.

Släktforskning

26 lördag Jan 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 7 kommentarer

Etiketter

Aporna, Husförhörslängder, Kyrkböcker, Släktforskning, www.ancestry.se

Släktforskning, vill bara ge ett varningens ord för detta. Jag fick material av min svåger på ett gediget arbete han forskat fram angående sina föräldrar. Det var imponerande med foton och gamla dokument.

Har länge tänkt att jag själv skulle prova detta, eftersom var och varannan person numera verkar släktforska som hobby. Sagt och gjort, tog en korttidsprenumeration på www.ancestry.se det skulle jag aldrig ha gjort.

Redan första kvällen satt jag till kl. 24.00, då fick jag nästan tvinga mig själv från datorn. Det var spännande, började med min morfar och hann så långt bak som till 1722. Då återstår förstås arbetet med att läsa kyrkböcker, husförhörslängder med mera.

apa

Även om det finns mycket sparat material, lär jag väl aldrig komma fram till vårt ursprung, aporna.

Numera sitter jag varje kväll framför datorn i stället för framför teven. Fast vadå, skärm som skärm. Börja inte med denna hobby, det är alldeles för roligt och intressant och tar all ledig tid. Eller, varför inte prova bara lite.

Nostalgitripp

25 fredag Jan 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Gefle porslinsfabrik, Herrummet, Smörknivstaxar, Traditioner

Ibland kommer det tillfällen då man gör en snabb djupdykning i det förflutna. Vissa av dem gör att man blir lite sentimental för en stund. Idag har jag gått igenom en del saker jag fått av min moster. Eftersom jag förmodligen är släkt med ekorrarna på något sätt, har jag liksom de svårt att göra mig av med saker, samlar gärna på hög.

015.JPG1Idag delar jag med mig av tre saker på tre bilder, kanske är det någon som känner igen något.

Det första är ett glas med svart fot, när jag tittar på det tänker jag på min mormor. Vid middagsbjudningar hos mina morföräldrar drog sig herrarna tillbaka till ”herrummet” för att prata viktiga saker.

Damerna drack kaffe och drack likör eller sherry i glasen på fotot bredvid. På den tiden vet jag att jag beundrade de här glasen

Det andra fotot visar en assiett från Gefle porslinsfabrik, ganska gammal 018.JPG1antar jag. Den servisen åkte fram varje julafton när det serverades frukt i samband med julklappsöppning.

En fin tradition som skapade lugn och julfrid i samband med något som annars lätt kan bli ett hektiskt presentöppnande.

Till sist fick jag ur kartongen upp två taxar, är det någon som minns dessa?

Små söta smörknivstaxar på vilka smörknivarna vilade för att inte kladda ner på duken. Ingen dum idé.

019.JPG1

Ibland är det roligt att titta på gamla föremål och minnas gamla traditioner som försvunnit.

Trägen vinner…

24 torsdag Jan 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Skam den som ger sig, Trägen vinner, Volangsjal

Trägen vinner eller Skam den som ger sig, är två gamla ordstäv/språk vilka man hört ibland. Egentligen handlar de väl om envishet och tålamod.

Ingetdera är min specialité men den här gången var jag fast besluten att klara av mitt uppdrag. Ja uppdrag var det väl inte, snarare ett garnnystan som min syster sände mig i julas, påstod att man kunde sticka en så kallad volangsjal av det. Dessutom hade hon fräckheten att sända mig ett foto på en som hon höll på med.

 011.JPG1Jag kan lova att jag vände och vred på detta garn som mest såg ut som en hopknycklad spets.

Visst fanns det en beskrivning medskickad men den hjälpte föga. Tror inte att jag överdriver när jag säger att jag rev upp det jag gjort, minst tio gånger. Det förvånar mig att garnet höll.

Om nu någon tror att man kan klara det så är det bara att bevisa att man kan.

Nu är den klar och jag kan bara stämma in i att, Trägen vinner eller Skam den som ger sig, är ordstäv som står sig än.

002.JPG1

Tror att det var så här den skulle se ut, den är i alla fall snygg och lite kul var det allt.

Watch for Rattlesnakes

23 onsdag Jan 2013

Posted by Solsi in Min vardag, Resor

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Clint Eastwood, den fule, Den gode, den onde, Falu rödfärg, New Mwxico, Santa Fe nationalpark, Texas, Watch for Rattlesnakes

Fick några foton från min systerdotter som har varit i New Mexico, närmare bestämt Santa Fe nationalpark  för att få uppleva lite vinter. I vanliga fall bor hon i Texas och det är ju inte så ofta det snöar där, även om det händer.

this is a big hill.jpg1Tycker att det påminner väldigt mycket om hur det ser ut härutanför när jag går ut med hunden på dagarna. I sanningens namn är det kanske Rolf som går ut med honom mest. Kanske saknas det skid-och pulkabackar bland alla kaktusar i Texas. Det första fotot skulle kunna vara taget i vilken skogsbacke som helst här i norden.

Vyn här nedanför är dock pampigare än vad vi kan åstadkomma ens med de bästa norrlandsfoton.

gorgeous view.jpg2

Nere i dalen är det betydligt torrare och inte ens hunden vill nog lyfta på benet mot den här kaktusen eller är det en aväten gran?

181.JPG2

    I vilket fall är jag tacksam för att vi slipper promenera runt i en nationalpark där man ser en sådan här skylt. Minns att när vi var i Kansas stannade vi ett dygn på en farm, där fanns det också skallerorm och vi fick en ”skallra” med oss hem.

headed into New Mexico.jpg2

weird holes in the rocks.jpg2

Jag är lite osäker på vad detta är för hålor, liknar väldigt mycket de svalbon som finns i grustaget uppe i Borgafjäll. Å andra sidan kan det ju vara ormbo, jag skulle i alla fall gå väldigt långt ifrån dem om jag var tvungen att gå förbi.

Antagligen bor det helt andra djur där. Den sista bilden här får mig att tänka på Clint Eastwood och filmen, Den gode, den onde, den fule. De här små ensligat belägna stenhusen ser så öde och ensamma ut att man nästan känner ”lappsjukan”. Tacka vet jag trä och Falu rödfärg.

152.JPG2

Inte bara sommarstad

22 tisdag Jan 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 2 kommentarer

Etiketter

Apelvikshöjd, Måsar, Socitetsparken, Stekta sparvar, Trutar, varberg, Varbergs fästning, Varbergs Wictory center

Att Varberg inte bara är en sommarstad blev vi varse när vi besökte staden förra veckan. Sommartid trängs man med turister i vartenda gathörn och det är nästan omöjligt att hitta en ledig stol på ett kondis. Nu kan man inte påstå att turisterna var i vägen precis, staden andades småstad och fridfullhet. Det enda ställe det var lite håll igång på, var väl i Varbergs Wictory center där det spelades innebandy för fullt.

Anledningen till vårt besök var att vi hjälpte en släkting att flytta, flytten gick till ett hus på Apelvikshöjd. Näst högsta våningen dvs. 6:e, med en vidunderlig utsikt över stad och hav.

004.JPG1Själva bostadsområdet var fantiskt trevligt med vackra hus och mycket planteringar och gångstigar.

Det måste vara en fröjd att sommartid kunna sitta på sin balkong och se ut över, väderkvarnen, Varbergs fästning och kanske hör man musiken från socitetsparken.

008.JPG1

Även havet syns från våningen, för hunden var det väldigt intressant att befinna sig på denna höjd. Han var helt fascinerad av att kunna titta ut från fönstret och se stekta sparvar komma flygande. Ja, kanske var det inte stekta sparvar, men väl måsar och stora trutar. Det var en så häftig syn att han glömde bort att skälla, tänk vad en liten hund kan få vara med om.

037.JPG1

Ola Gefvert, ibland blir man f………..

21 måndag Jan 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Chefsläkare, Enköping, Ola Gefvert

Äntligen hemma, är visserligen rubriken på ett TV-program, fast just nu stämmer det för mig också. Det tog lite längre tid än beräknat att göra flytten, men det var värt besväret. Nu är vi alltså hemma igen. Bilkörningen tvärs över Sverige gick utmärkt, även om det var lite irriterat ibland. Ja, det berodde inte på chauffören utan på radioprogrammet. Lyssnade på interjuven med Ola Gefvert och blev helt enkelt f…d. Ibland önskar man att det fanns en ”jättetavla” på torget mitt i stan dit man kunde gå och skriva upp saker på, sådant man skulle vilja skrika ut så det hörs vida kring. Måste få skriva, vilken fruktansvärd person och vilket språkbruk. Bara svaret han ger till journalisten på frågan, du tjänar väl mycket på företagen du har/anlitar. Svar, det kan du ge dej tusan på. Eller när han säger att han givetvis skulle svarat annorlunda om han visste om att patienten hade en microfon på sig. Vilket förtroende han sprider kring sig.

Anmälningarna mot honom har gett kritik för hans språkbruk och bemötande av patienten. En otrevlig person är han i vilket fall och jag tycker synd om Enköping som inte har mer kompetent chefsläkare inom psykiatrin. För dessvärre tycker inte jag att hur stora kunskaper han än har inom psykiatrin, hjälper de inte. Eftersom han totalt verkar sakna förmåga till empati och respekt mot sina medmänniskor.

I morgon ser vi mer positivt på tillvaron igen..

Flyttfåglar

14 måndag Jan 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Inte har jag sett några flyttfåglar men väl en del måsar. Flytta vet jag dock hur man gör, vi är just nu i färd med att flytta åt en släkting. Det vore en underdrift o säga att jag är helt slut. Det blir ingen blogg på ett par dagar men vi hörs snart igen.

Slut på jula och slut i kula

13 söndag Jan 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Italiensk choklad, Lasse Åberg, Slut i kula, Slut på jula, Tjugondag Knut

Tjugondag Knut, då skall julen dansas ut, om man gör det ordentligt bör det vara dans kring granen denna dag. Vår gran har det nog dansats färdigt runt, eller rättare sagt svansats färdigt runt. Varje gång hunden har gått förbi har han svängt till med svansen mot granen och därmed har det fallit av några hekto barr varje gång. Idag är det dock slut på jula för denna gång.

001.JPG1

Slut i kula? Tänkte närmast på den söta julkulan i metall som jag fick av barnbarnen. Den är designad av Lasse Åberg. Förutom att den är väldigt söt med sina två motiv, det är ett annorlunda på baksidan, så var den väldigt tung. Det visade sig att den innehöll 1/4 kg italiensk choklad. Den bara smalt i munnen, kanske därför den tog slut så fort. Något måste vara fel, enligt innehållsdeklarationen innehåller den som sagt 1/4 kg men när jag ställer mig på vågen så går jag upp betydligt mer än så. Visserligen har jag ätit lite mer av annat julgodis, men i alla fal????

003.JPG1

← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

Solsi

Profilbild för Okänd

Mitt stora intresse är att resa. Jag har reser mycket och har ett stort intresse av främmande länder, kulturer, maträtter, möten, smultronställen, shopping och inte minst planeringen av resan. Jag älskar att laga mat och att baka. Jag hoppas att ni får nytta av mina upplevelser och den information jag delar med mig av :-) Solsi

Kategorier

  • Böcker
  • Filmer
  • Full og Cheer
  • Min vardag
  • Musik
  • Prylar
  • Pynt och inredning
  • Pyssel
  • Recept
  • Resor
  • Restauranger och mat
  • Sevärt
  • Shopping
  • sorg och begravning
  • thailand
  • Uncategorized
  • Upplevelser
  • Utflyktstips
  • Viner

Arkiv

  • mars 2025
  • juli 2024
  • december 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • juli 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • april 2019
  • mars 2019
  • februari 2019
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augusti 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • maj 2012
  • april 2012
  • mars 2012
  • februari 2012
  • januari 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011

Blogg på WordPress.com.

Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Prenumerera Prenumererad
    • Solsi Blogg
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Solsi Blogg
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …