• Dags för lite nytt på bloggen.
  • Om mig
  • Solsi´s Blogg

Solsi Blogg

~ spännande resor, shopping runt världen, mat från när och fjärran, händelser i min vardag

Solsi Blogg

Kategoriarkiv: Min vardag

Söderköping

13 tisdag Aug 2013

Posted by Solsi in Min vardag, Resor

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Astrid Lindgren, Är du inte klok Madicken, facebook, Gilla knapp, Glassrestaurang i Söderköping, Madicken, Madicken på junibacken, Söderköping, Söderköping under våra fötter, Söderköpings Gästabud, Smultronstället, visitostergotland.soderkoping.se, www.smultronstallet.se

Numera finns det ju en ”Gilla” knapp på facebook som man kan använda för att sprida sina intressen och dylikt. Nu har jag ingen ”Gilla” knapp till Söderköping annars skulle jag har tryckt på den. Varje gång vi är där i närheten vill jag ta en sväng i centrum, den är så fantastiskt charmig denna lilla medeltidsstad. Trots att den idag inte räknas som en av Sveriges större städer gjorde den det under sin tillkomst. Det gamla Söderköping finns det fortfarande kvar en del av under den nuvarande staden. Detta kan man läsa om i broschyren, Söderköping under våra fötter. Nu skall jag inte gå in på dess historia eftersom det skulle kunna bli en hel bok av det.

Mycket ytligt besök, var vad vi hann med och eftersom vi hade två barn med oss och dessutom fint väder, blev det glass. Söderköping har nämligen en glassrestaurang som är mycket omtalad och ett måste besöka, när man är där. Ligger vackert vid kanalen, läs gärna smultronstallet.se det händer förstås att man blir kladdig om händerna när man äter glass. Lätt avhjälpt, bara att gå ner till kanalen och tvätta sig, behändig service mitt i stan.

044.JPG1

Vanna blev lite intresserad av arkitekturen eftersom hon fick veta att det var här filmerna, Madicken på Junibacken och Är du inte klok Madicken spelades in. Dessa fantastiska böcker som Astrid Lindgren skrev, hon började med Madicken 1960 och därefter kom det flera i samma serie. Miljöerna finns kvar och man kan följa Madickens väg till skolan med flera ställen.

180.JPG1Här efter ån gick vi samma väg som Madicken när hon gick till skolan.

049.JPG1

En bild på stadens fantastiska Stadshotell, det finns inte så mycket vackra gamla hus kvar av denna kalibern.

184.JPG1På torget stod tant Nilsson och sålde de goda sockerkringlorna som Abbe bakat,( i Madickenfilmen).

056.JPG1

En av de små gatorna som delvis finns med i filmen, det är spännande att se om man känner igen hus från filmen när man går där. Det finns en bra karta att ladda ner från hemsidan vilken man kan följa.

179.JPG1

Den gamla silon i kanalhamnen byggdes 2004 om till lägenheter. Tycker huset blev otroligt bra, vem skulle kunna tro att gamla silos skulle kunna förvandlas till en sån här skönhet. Skulle mycket väl kunna tänka mig att bo där.

Som sagt Söderköping har sjuåringen redan tingat in för besök till nästa år men då vill hon bo över. Kan bara säga vilken sommarstad och så turistvänlig och med så mycket historia, vilken man verkligen gör sitt yttersta för att dela med sig av. Nästa begivenhet i Söderköping är Gästabudet som startar sista augusti, kolla in det på www.visitostergotland.soderkoping.se

Yxningens camping

12 måndag Aug 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 1 kommentar

Etiketter

Östergötland, Livskvalité, Sjön Yxningen, UNO Spelar UNO, Yxningens Camping

Så här i slutet av sommaren är det inte helt fel att göra en kortare campingtur, då vi för två år sedan helt kort besökte bekanta på denna camping, var det naturligt för oss att återkomma hit. Vi skulle ju ändå ner till det här området, Yxningens Camping ligger precis vid kanten av sjön Yxningen i Östergötland. Campingen ligger väldigt fint inbäddad i en underbar natur.

1

Där finns tillgång till båtar, fiske och sköna bad, inte minst hoppbryggan tilltalar alla barn och en del vuxna. Som på de flesta ställen finns här minigolf, bordtennisbord, studsmatta, lekpark, bastu, grillar och ett mycket bra servicehus.

024.JPG1

Då det endast finns trettiofem campingplatser blir det en väldigt bra stämning. Så här års är det dessutom mycket campare från närliggande länder vilket naturligtvis höjer trivselfaktorn.

160.JPG1

Även Bachus verkar trivas, han gillar att ligga vid den lilla vägen och kolla på alla som går förbi, träffade även en och annan vovve. En kväll överraskade Viggo och Vanna oss med två paket, det ena innehöll en trevlig ”skylt” med vilken jag instämmer helt och fullt.

232.jpg1 234.jpg1

Den andra innehöll en hopvikbar väska med en text som är så fin, så fin. Visst blir man glad.

Några dagar i en sådan här fridfull miljö är helt underbart, förutom naturupplevelser hinner man umgås i lugn och ro. Om man nu kan kalla det ro när man spelar UNO med Viggo och Vanna. De har nämligen förmågan att fälla kommentarer under spelets gång som gör att man nästan kiknar av skratt så gammal man är. Detta är vad jag kallar livskvalité.

113.JPG1

Bachus är väl inte helt nöjd, då han hellre skulle jaga änder än att gå in i husvagnen.

Heldag på Boda

10 lördag Aug 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Idag har det varit heldag på Boda, Bachus har tränat på att jaga vildsvin och de honom. Det gick ganska bra och Viggo tyckte det var spännande, han gick tre rundor i hägnet och fick se flera vildsvin. Dagen avslutades med en god lunch och därefter åkte vi åter till Yxningen. Det var väldigt varmt och soligt, passade perfekt med bad i sjön efter det. Nu ha vi haft en regnskur med åska den har dock dragit förbi och det är UNO med Viggo o Vanna som står på tur för resten av kvällen.

image

image

image

Livets efterrätt

09 fredag Aug 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

40-talister, älvorna, Barnbarn, Fyra generationer, Storfamiljer

Barnbarn är livets efterrätt är ett uttryck man ofta hör. Med tanke på hur mycket jag hör mina jämnåriga vänner (inklusive mig själv) prata om barnbarn verkar efterrätt var det enda som står på menyn just nu. Då borde väl föräldrarna vara huvudrätt och mor-och farföräldrar en slags förrätt. Enligt en del artiklar och även statistik verkar det som att man ofta hoppar över varmrätten. Fast det stämmer inte föräldrar har mer tid för sina barn idag än vad 40-talisterna hade.

I vilket fall ser man fler från den äldre generationen som hämtar på dagis eller skolan. Fler äldre har bråttom hem från träffen med sina vänner, de måsta hämta barnbarn. Det är även svårt att boka in middagar, helger numera eftersom barnbarnen redan bokat in dessa.

Aldrig förr har det förekommit att så stor procent med fyra generationer är vid liv, mina barnbarn har mamma, morfar och morfars far och mor. Ja de har naturligtvis fler släktingar men just dessa utgör fyra generationer. I gamla tiders storfamiljer var ofta den äldsta generationen borta när barnbarnen föddes. Om det stämmer har lär levnadsåldern i Sverige under 1900-talet ökat med nästan 30% (källa SvD) inte dåligt.

Ej heller har närheten mellan den yngsta och äldsta generationen varit så stark som nu, därmed har även ensamheten minskat för många. Att få deltaga i barnbarnens vardag är naturligtvis en gåva man får vara rädd om. Så i morgon blir det en fyra dagars resa för Rolf och mig tillsammans med två efterrätter. De små älvorna på bild.

037.JPG1

Det kallar jag service

07 onsdag Aug 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

007182010311, dator, Dummare än tåget

Det här med service är inte lätt, det kan lätt bli överservice vilket man inte trodde var möjligt. Fick igår ett telefonsamtal från min 83-åriga moster, hon var lite fundersam eftersom hon i sin tur fått flera telefonsamtal från detta nummer 007182010311. De ringde från ett dataföretag och ville gärna hjälpa henne med hennes dator som fått problem.

dat

Det visade sig vara svårt, då min moster inte äger någon dator, hon fick därför avstå från servicen och den snälla damen i telefonen får nu försöka lura någon annan.

Det är helt otroligt, om man nu skall lura folk borde man väl ändå försäkra sig om att de har en dator innan man erbjuder sig att fixa den.

De måste vara dummare än sista vagnen i tåget, den hänger i alla fall med.

,

Fjäril vingad syns i Vänge

07 onsdag Aug 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Asp, Aspfjäril, Dillstuvad potatis, Skåne, Västerbotten

Fjäril vingad har synts i Vänge, idag när vi satt och åt middag på altanen kom det två vackra fjärilar och satte sig i närheten. Är osäker på vilken sort det är men lutar åt Aspfjäril, Limentis populi  Så har jag nu med expertisens hjälp fått veta att det är Amiralfjäril som är på bild.

364.JPG1 Skulle tro att den var runt åtta centimeter i vingbredd mellan vingarna. När den först satt på stolsdynan såg den inte mycket ut för världen.

349.JPG2

Aspfjärilen lär ju förekomma i Sverige från Skåne till Västerbotten och namnet antar jag kommer från att larven lever på Asp. I år har vi haft ganska gott om fjärilar i trädgården, förmodligen beroende på att blomningen varit ovanligt riklig i år. Idag hade vi två av dessa fjärilar på besök, fantastiskt vackra.

336.JPG2

Är det någon som är säker på vilken fjäril det är får ni gärna tala om det. Blev lätt mat idag på grund av slöhet i värmen, dillstuvad potatis, sallad och stekt lax.

373.JPG1

Ilska, ilska, ilska

06 tisdag Aug 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 1 kommentar

Etiketter

Ölandskroppkakor, Ilska, Macarons, Maränger, Scanner

Den här dagen har verkligen präglats av mitt ilskna humör och det startade tidigt på förmiddagen. Hade nämligen avsatt den här dagen för att göra färdigt ett litet projekt jag påbörjat, för detta behövde jag scanna in ett antal bilder. Bestämde mig för att göra det klart tidigt på dagen, efter ett antal timmar hade jag fortfarande inte fått in några bilder. En skylt på dataskärmen förklarade att ”det här fungerade inte”, varpå jag stängde av dator, scanner, drog ut sladdar och jag vet inte allt.

Inget hjälpte, funderade på att kasta ut eländet men eftersom jag inte visste om det var programmet, scannern, datorn eller mig själv det var fel på, ja vad skulle jag kasta ut.

Efter 8 -10 timmar kom Rolf hem och avinstallerade program samt programmerade in dem igen och nu, det fungerar. Tur att man har ett datageni i huset, själv var jag tvungen att lugna ner mig. Bästa terapin, att baka Macarons och Maränger, de kördes hem till barnbarnen vågade inte riskera att öka sockernivån för mig själv i dagsläget.

047.JPG1

Själva fick vi hålla till godo med Ölandskroppkakor, tränade på att laga höstmat och nu skall jag på scannern igen. Om jag klarar det hörs vi i morgon i annat fall kan ni nog köpa datorn på blocket.

042.JPG1

Två män i ett träd.

05 måndag Aug 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Ebenholts, Tanzania, Två män i ett träd, Two men in a tree, Varningsskylt för katter.Regalskeppet WASA

Det är inte så drastiskt som det låter, Two men in a tree är en liten träskulptur gjord i två träslag varav det ena är ebenholtz. Den fick jag idag av min systerdotter som inhandlat den under sin tripp till Tanzania. Nu får den blandas med den genuina svenska historien, den är nämligen placerad intill regalskeppet Wasa, båten Rolf byggde för ett antal år sedan. Den här typen av minnessaker från olika delar av världen är jag väldigt förtjust i, med lite fantasi kan man utläsa mycket från den plats de kommer ifrån när man tittar på dem. Visar ett foto så att även ni kan få njuta av den.

004.JPG1

En annan sak ni kan få del av är en skylt som grannen har satt upp. Det är en varningskylt för katter, ja det är inte katterna som är farliga utan bilförarna. På en kort sträcka utanför deras tomt (på landet) har inte mindre än fyra katter blivit påkörda på två år. Nu vill de göra bilförarna uppmärksamma på att det kan finnas djur i området och därmed anpassa hastigheten till den lagstadgade för vägen. Tror att det blir lite lägre fart nu eftersom den här skylten är ganska så humoristisk, man bromsar nog ner för att få njuta av den. Tänk vad det kan hända mycket en vanlig dag i augusti.

002.JPG1

Visst är vi människor konstiga

04 söndag Aug 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Mycket vill ha mer, Sol och bad, thailand, Västkusten

Ibland undrar jag hur det kan komma sig att vi människor är så knepiga och aldrig blir vi nöjda heller. Ett gammalt uttryck, ”Mycket vill ha mer” är något jag tänker på ibland.

Nu är vi onekligen på väg mot en mörkare årstid igen, även om det lär dröja ett bra tag innan hösten är här. En person skrev på Facebook häromdagen, Augusti är den första höstmånaden varpå hennes man hävdade att så var det inte. Augusti var enligt honom den sista sommarmånaden, tja vem har rätt?

De sista veckorna har jag ofta hört o så varmt det är, man orkar ingenting, måtte det bli kallare snart, vilken hemsk värme. Men titta på kortet nedan.

0 003.jpg1

En härlig sandstrand på västkusten, inte direkt trång tidigt på förmiddagen. Vattnet är varmt och solen steker. Vi har en underbar augustimånad och vi har härliga stränder. Kan någon tala om för mig varför vi snart kommer att säga, usch vilket väder man borde åka till något varmare ställe. Det behövs sol och bad och riktig värme som nedan i Thailand till exempel.

0 018.jpg1

Vad är skillnaden, jo alternativet på hösten är betydligt dyrare.

 

Varmt, varmare, varmast och våld

03 lördag Aug 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Franska örter, Mayariket, Pasta med creme fraiche, Prosciutto, Science, thailand, Värme, Värme och konflikter, Våldsdåd

Varmast måste det väl ändå ha varit idag, oj, oj, oj inte skall man klaga, men det är ändå lite annorlunda i Thailand där man har en pool att doppa sig i med jämna mellanrum. Det här med värmen är inte helt ofarligt och jag tänker då inte på att den kan påverka hälsan. Många äldre mår dåligt i värmen och att värme och för lite dryck påverkar hälsotillståndet är väl inte helt okänt. Nej värme och torka är orsak till mycket, hela Mayariket till exempel föll efter det att torkan återkommit i flera år. En undersökning som amerikanska forskare gjort nyligen, visar ett mycket starkt samband mellan värme och konflikter, undersökningen publicerades i Science nyligen.

Personkonflikter ökar med 4 % när det är varmt men även våldsdåden ökar, måtte det bli svalare snart innan det händer något. Här hemma hände det inte mycket i värmen, det blev eftermiddagskaffe hos grannen vilket avlöpte utan konflikter. Middagen gjordes på lättast möjliga sätt.

015.JPG1

Pasta utrörd med creme fraiche och grönmögelost, ugnsrostad Prosciutto, hackad tomat med franska örter, perfekt sommarmat. Den gav inte upphov till konflikter trots värmen, det enda som hände var att hunden och katten helt plötsligt bytta mattallrik?

← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

Solsi

Profilbild för Okänd

Mitt stora intresse är att resa. Jag har reser mycket och har ett stort intresse av främmande länder, kulturer, maträtter, möten, smultronställen, shopping och inte minst planeringen av resan. Jag älskar att laga mat och att baka. Jag hoppas att ni får nytta av mina upplevelser och den information jag delar med mig av :-) Solsi

Kategorier

  • Böcker
  • Filmer
  • Full og Cheer
  • Min vardag
  • Musik
  • Prylar
  • Pynt och inredning
  • Pyssel
  • Recept
  • Resor
  • Restauranger och mat
  • Sevärt
  • Shopping
  • sorg och begravning
  • thailand
  • Uncategorized
  • Upplevelser
  • Utflyktstips
  • Viner

Arkiv

  • mars 2025
  • juli 2024
  • december 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • juli 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • april 2019
  • mars 2019
  • februari 2019
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augusti 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • maj 2012
  • april 2012
  • mars 2012
  • februari 2012
  • januari 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011

Blogg på WordPress.com.

Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Prenumerera Prenumererad
    • Solsi Blogg
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Solsi Blogg
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …