• Dags för lite nytt på bloggen.
  • Om mig
  • Solsi´s Blogg

Solsi Blogg

~ spännande resor, shopping runt världen, mat från när och fjärran, händelser i min vardag

Solsi Blogg

Kategoriarkiv: Min vardag

Extrapris ???

23 fredag Aug 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

OBH Nordica Food Sealer Presestige, SIBA, Vaccumförpackare, Vackuuminpackare

Lättledd som jag är när det gäller shopping, läser jag alltid den reklam som kommer i brevlådan och det är mycket. Naturligtvis borde vi sätta upp en lapp med, ingen reklam fast å andra sidan är det lite kul med reklamen också. Nu är jag inte fullt så lättlurad som man skulle kunna tro, ånej lite koll har jag.

Nu när det börjar närma sig jaktsäsongen tyckte sonen att vi borde investera i en vacuumförpackare. Tanken har funnits i många år men det är det där med att komma till skott. Nu kom i alla fall ögonblicket jag väntat på i snart femton år, en annons om extrapris på denna vara.

seb8786.jpg1 En OBH Nordica Food Sealer Prestige vacuuminpackare till priset av 1295:- men i reklambladet vi fick, kunde få den för extrapris, endast 990:-. Nu tycker jag det är ganska kul att kolla på datorn hur priserna ser ut på en vara, så även denna gång. Döm om min förvåning när en affär hade 990:- som ordinarie pris och i nästa affär, ja där var ordinarie pris 890:-. Nu blev det svårt, vad är egentligen extrapris? Här skiljer sig ju priserna med en summa av 400:- och då pratar jag ordinarie priser. Vad det blev, jo den av märket Andersson (SIBA) och den är provad och godkänd av herrn i huset som tar hem köttet, nu hoppas vi bara på god jaktlycka så att vi tjänar in pengarna.

Det är skillnad på olika

22 torsdag Aug 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Barack Obama, Basilika, Det är skillnad på olika, Marinchef, Mick Jagger, Nobelpristagare, Paul McCartney, Regalskeppet WASA, Snäckmakaroner med grönt, Statschef

Det är skillnad på olika, ett gammalt uttryckssätt jag minns från när jag var liten. Det håller än idag för visst är det så, av olika anledningar dock. Läste i en tidning idag ett reportage angående WASA skeppet.

007.JPG1

Det här fotot är taget från vår modell som Rolf har byggt och här behöver vi inte diskutera vem som får gå ombord eller ej. Något svårt att förverkliga. Annars har jag förstått att det inte är allom givet, Paul McCartney och Mick Jagger fick inte gå ombord när de besökte museet med regalskeppet WASA. Det råder strikta regler kring detta, man skall vara statschef,  nobelpristagare eller marinchef. Vilket gör att Barack Obama har möjlighet att beträda detta anrika båtdäck när han kommer på besök till Sverige nästa månad. Är faktiskt lite avundsjuk på honom.

Fullt så hårda är inte reglerna för smakprovning av mat på ICAMAXI, där fick även jag ta del av utbudet idag. Passade mig perfekt eftersom jag hade idétorka vad gäller dagens meny. Ett nytt sätt att servera makaronerna på. Receptet fick jag på ICA

002.JPG1

Snäckmakaroner med grönt.      4 dl snäckmakaroner kokas, tillsätt därefter 100 gram finhackade sockerärtor, 5 hackade cocktailtomater, en halv kruka hackad basilika, lite olivolja, salt och svartpeppar. Lika gott varmt som kallt. Serverades med hemlagad älgbiff och som sås Philadelphiaost (liten burk) med smak av vitlök och örter, uppvispad med lite fetaost. Mättar fyra personer, gott, färgrikt och även lite nyttigt.

Passade bra med snäckmakaroner idag när jag ändå har ett marint tema på bloggen.

Vresros

21 onsdag Aug 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Japan, Linné, Strandaubergine, Thunberg, Vresros

Sensommaren förgyller fortfarande tillvaron men än har inte höstens färger visat sig i träd och buskar. Dess ankomst är något senare än vad det brukar vara. Blommor är det dock inte så gott om längre men en och annan vresros sitter kvar i buskarna.

018.JPG1

En enkel ros som lär härstamma från Asien, kom till Sverige runt 1780 och det var en av Linnés lärjungar Thunberg som tog hit den. Han lär ha tagit med sig den från Japan där den ju växer vilt. De mjuka lite platta nyponen är inte bara vackra att se på, de är dessutom mycket C-vitaminrika. I Japan kallas de för strandaubergine, alltid lär man sig något nytt. Vi har några buskar, de var små när vi planterade dem, växte sig snabbt större och har en tendens att föröka sig. Läste en gång att det fanns förslag om att förbjuda dem på offentliga ställen som parker, skolgårdar med mera. Skälet var att de växte för fort samt blev för kraftiga att de trängde undan allt annat. Kan förstå det eftersom rotsystemet verkar gå överallt på vår gräsmatta. de får dock vara kvar i vår trädgård av det enkla skälet, att det verkar vara den enda växt som vill bo hos oss. Dessutom är de inte rådjursvänliga och det är väl inte Rolf heller egentligen, jägare som han är. (Jo han värnar om viltet)

Farmor

20 tisdag Aug 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Bestemor, Farmor, Farmor Anka, Farmor och vår Herre, Fikahörna, Grandmother, Hjalmar bergman, Mormor, Norge, USA

Hade en fundering kring benämningen farmor, att det innebär att en farmor är fars mor är väl tydligt för var och en. Svårare blir det i USA där man säger grandmother till både mormor och farmor. Bäst kanske i Norge där ordet är bestemor, det låter härligt tycker jag, enkelt bäste mor fint va?

Annars går väl tankarna till romanen, Farmor och vår Herre som Hjalmar Bergman skrev nån gång runt 1920 tror jag, där ser man en lite kraftig, gråhårig och bestämd dam framför sig.

Det är klart en annan farmor de flesta känner till är farmor Anka men jag vet inte om det är någon liknelse jag känner för.

Igår hade jag förmånen att få göra en shopping och fikarunda med det sextonåriga barnbarnet, jag berättade då vad som stod på min agenda framöver. Hon replikerade med, men farmor du är alldeles för upptagen. OK men vad skall en farmor göra, frågade jag. Svaret kom snabbt, hon skall baka bullar.

För att döva mitt samvete bjöd jag Rolf på kanelbullar i ”nya” fikahörnan i trädgården.

010

Dessvärre hade jag inte bakat bullarna men de var goda och hembakta av Sofia (ett av barnen i huset).

Skolstart för många

19 måndag Aug 2013

Posted by Solsi in Böcker, Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Ettagluttare, Förstagluttare, Justin Bieber, Karlsson på taket, Moa Brunnberg 6 Birgitta Westin, One direction, Smarta små upptäcker skolan

Idag är det skolstart för många, vare sig man börjar i första klass eller första året på gymnasiet, är det en speciell dag. Lite nervpirrande för många, nya skolkamrater, ny lärare, ny skola eller nya ämnen. Trots allt, så är det de små förstagluttarna som upplever det starkast. Tänk att bli så stor att man får börja skolan, kanske har man även fått skolväska och pennskrin. Nya favoriten framöver blir läraren/lärarinnan som om de har tur, kan lära de små att sitta stilla och så småningom även vara tysta.

Jag tycker det var som igår som sonen började skolan och nu går äldsta barnbarnet andra året på gymnasiet? Ur led är tiden. Själv har jag idag fått tillbringa några timmar med äldsta barnbarnet, fikat, slötittat i affärer och pratat om livets väsentligheter. En av de största väsentligheterna just nu är, One Direction och jag som trodde det var Justin Bieber. Nu har jag förstått att det är gammalt, nu är det One Direction och de är så braaa. Helt klart blir man aldrig för gammal för att lära något nytt, nu vill hon inte läsa Karlsson på taket längre nej nu är det annat som gäller.

9789129680638_large_smarta-sma-upptacker-skolan_kartonnage

För er som har glädjen att ha en liten ”ettagluttare” kan jag tipsa om en jättebra bok, den är perfekt för lågstadeiebarn. Titeln är, Smarta små upptäcker skolan och är skriven av Birgitta Westin och Moa Brunnberg

Sommarregn

18 söndag Aug 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

18 augusti, Ernst Kirchsteiger, Höstdag, Jordgubbstårta, Sommarregn

Vi skriver söndagen den 18 augusti idag, en dag som började med sol, värme och lite blåst. Allteftersom tilltog blåsten och började mer och mer ta form av en begynnande höststorm. Vi är dock inte där ännu, även om jag börjar tro det eftersom det blev mörkt ute redan vid 20.00 tiden och regnet formligen öste ner.

Men inget ont som inte har något gott med sig, på matbordet låg ett par paket vilka vi gladligen la ner i en kasse och åkte iväg för att fira ett födelsedagsbarn. Omslagspappret var valt för att harmoniera med mottagarinnans intressen, som ligger åt det konstnärliga hållet.

002.JPG1

Efter en god middag med grillat (som jag älskar) serverades Ernst Kirchsteigers jordgubbstårta. För att vara korrekt en tårta efter hans recept och den smakade verkligen suveränt. Trots regn, mörker och blåst är vi ändå inne i en fin period och kan fröjdas åt höstens sprakande skådespel. I morgon kan jag gå ut i trädgården och njuta av alla naturens färger, bland annat det här vackra äpplet.

006.JPG1

Om det inte har blåst ner.

Tidsfördrif

17 lördag Aug 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Affärsidé, Friskt vågat, julieen pontieres, Paris, Tidsfördrif

Ibland har man rätt att ta sig en liten lat stund på lördagen och då helst i bästa läs/mysfåtöljen. För den här lilla pausen har jag tagit fram en tidning jag hittade i våra gömmor, Tidsfördrif är namnet på den. Den är daterad 20 februari 1936 och såldes till det facila priset av 25 öre.

IMG_0003.jpg1

Då fick man hela 68 sidor med berättelser att drömma sig bort i. På den tiden var inte tidningarna fulla med annonser om smink, skönhet, kläder och annat världsligt, nej det fanns bara ett fåtal annonser.

IMG_0004

Den här om klockor kan jag tänka mig var intressant. Priset för klockan är 16 kronor det blir 14 öre per dag under fyra månader om man slår ut det. Då får man fem års garanti, det var tider det.

IMG_0005

Mest innehåller den trevliga, lättsamma berättelser, en del spännande, en del romantiska och en del lärande. Ovan ett exempel på en historia från Paris, Friskt vågat av Julieen Pontieres.  Ett exempel på lärande är en historia från en afrikaresa och en annan om vilda djur, helt klart en trevlig tidning än idag. Skulle kanske vara en idé att ge ut nytryck av dessa. Affärsidé för någon.

Baka, baka liten kaka

16 fredag Aug 2013

Posted by Solsi in Min vardag, Recept

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Allsång på Skansen, Baka baka liten kaka, Han har öppnat pärleporten, Leénde guldbruna ögon, Nu skall vi sjunga, Saxkakor, Saxkakor recept

Baka, baka liten kaka, är strofen från en barnramsa som jag tror alla småbarnsföräldrar har lekt med sina barn, genom tiderna. De flesta känner väl även till den röd/orange boken, Nu skall vi sjunga, tänk vad många barn som har sjungit med sångtexter tagna ur denna bok. Idag tror jag inte någon sjuåring vet att boken har existerat. Vårt sjuåriga barnbarn underhöll oss under fyra dagar med, Leende guldbruna ögon och Han har öppnat pärleporten, månne det är allsång på Skansen som har påverkat sångvalet.

Påverkad blev jag av en helt annan text idag, nämligen ett recept på kakor som jag minns att min mormor bakade. Receptet har varit försvunnet i många år och jag är osäker på om detta är det hon hade. Det låg en handskriven lapp i en gammal ask som varit min mammas, när jag tittade på den såg jag att det stod, saxkakor. Kunde naturligtvis inte låta bli att testa. Så här gjorde jag och så här blev de.

Saxkakor 40 -45 stycken

3 hg margarin röres mjukt tillsammans med två kaffekoppar socker, rör i två ägg och rör om. Häll sedan i två teskedar bakpulver blandat med fem och ett halvt hekto vetemjöl. Rulla ut längder och skär ut 40 – 45 lika stora bitar. Rulla dem till bollar och doppa i kanel och strösocker som blandats. Mönstret gör man med en sax.

008.JPG1Börja med två rundlar överst sedan de två nedre, då bildas ett bladmönster.

012.JPG1

Kakorna skall gräddas i 175 grader och i 12 – 15 minuter.

010.JPG1

Torra under och bör ha lite färg på ovansidan.

Skördetiden har kommit

15 torsdag Aug 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Atamon, Äppelmos, Bärpasserare, Transparante Blanche, Västerbottens landskapsäpple

Nu märks det på allvar att skördetiden har anlänt, den ena frukten efter den andra börjar mogna. Efter det att tillagning av jordgubbssylt, röd och svart vinbärsgelé är avklarat börjar äppelträden att visa upp sina frukter. Vi har ett Transparante blanche träd på tomten, det brukar lämna ifrån sig ganska mycket frukt. I år har det ju varit varmt vilket är till nackdel för denna äppelsort då den kräver mycket vatten. Transparante blanche är faktiskt Västerbottens landskapsäpple, kanske för att det mognar redan i augusti och tillika har väldigt kort skördetid.

Dessutom verkar det trivas i vilken jordmån som helst, antar att det är därför det trivs hos oss. Hållbarheten för äpplena är väldigt kort och helst skall man ta dem ätfärdiga från trädet. Det blir i alla fall en fantastiskt god äppelmos av dessa äpplen. Eftersom de mognar allteftersom gör jag några burkar varje dag under en vecka. Enkelt att göra, det var en kollega vid namn Jan Pansell som lärde mig hur enkelt det faktiskt var.

Ta bort skaft o fluga från ett kilo äpple, skär dem i småbitar (lägg dem allteftersom i en skål med vatten o askorbinsyra, då behåller de sin färg).

022.JPG1

Koka dem långsamt med en dl vatten per kilo äppelbitar, cirka tjugo minuter eller tills de är mjuka.

023.JPG1

Passera dem genom en sil, jag köpte denna plastpasserare på Järnia i år till ett pris av  99:- och den fungerar bra. Koka sedan massan med 6 dl socker och ett kryddmått askorbinsyra per kilo bärmassa i fem minuter, smaka av och häll i lite Atamon.

027.JPG1

Häll upp på varma burkar och vinterns äppelmosförråd är räddat.

Gröna fingrar

14 onsdag Aug 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Övervintra, Fingerfärg, Fuchsia, Gröna fingrar, Rangliga stänglar

Gröna fingrar lär man ha om man äger förmågan att få även det svagaste lilla frö att gro. Om detta är något man har med sig i form av någon odlargen eller om det är något man förvärvar genom idogt arbete, vet jag inte.

För min egen del har jag endast haft gröna fingrar de gånger jag målat med vattenfärger tillsammans med barnbarnen. Antar att det inte är den typ av fingerfärg som avses. Tidigt i somras skulle jag plantera några basilikafrön, lyckades bra och de kom upp i tusental. Blev dock besviken när grannfrun förklarade att en tiondel av dessa frön hade räckt för krukans storlek. Resultatet blev en gänglig trasselsudd som fick avsluta sina dagar i komposten.

006.JPG1

En sak kan jag dock skryta med, mina Fuchsior har verkligen lyckats bra med att få dem att övervintra.

004.JPG1

Båda är över tio år gamla, de får stå i ett vinterbonat garage dock utan ljus, över vintern. De avlövas när de sätts in och jag har hört att Rolf visst slänger på en ”skvätt” vatten då och då. Själv glömmer jag bort dem till slutet av maj, då klipper jag ner de rangliga stänglarna ganska mycket och se så vackra de blir. Lika fina år från år.

← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

Solsi

Profilbild för Okänd

Mitt stora intresse är att resa. Jag har reser mycket och har ett stort intresse av främmande länder, kulturer, maträtter, möten, smultronställen, shopping och inte minst planeringen av resan. Jag älskar att laga mat och att baka. Jag hoppas att ni får nytta av mina upplevelser och den information jag delar med mig av :-) Solsi

Kategorier

  • Böcker
  • Filmer
  • Full og Cheer
  • Min vardag
  • Musik
  • Prylar
  • Pynt och inredning
  • Pyssel
  • Recept
  • Resor
  • Restauranger och mat
  • Sevärt
  • Shopping
  • sorg och begravning
  • thailand
  • Uncategorized
  • Upplevelser
  • Utflyktstips
  • Viner

Arkiv

  • mars 2025
  • juli 2024
  • december 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • juli 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • april 2019
  • mars 2019
  • februari 2019
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augusti 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • maj 2012
  • april 2012
  • mars 2012
  • februari 2012
  • januari 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011

Blogg på WordPress.com.

Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Prenumerera Prenumererad
    • Solsi Blogg
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Solsi Blogg
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …