• Dags för lite nytt på bloggen.
  • Om mig
  • Solsi´s Blogg

Solsi Blogg

~ spännande resor, shopping runt världen, mat från när och fjärran, händelser i min vardag

Solsi Blogg

Kategoriarkiv: Min vardag

Hacke, kvitten och grizzly

09 torsdag Aug 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Dessersås på päron, Grizzlybjörn, Hackspett, Kanada, Kivik, Rosenkvittenmarmelad

Ibland får man en tidig morgon utan att behöva ställa väckarklockan, behövs bara en morgonpigg hackspett utanför fönstret på morgonen. Den här rackarn var i farten ett bra tag.

Det var inte bara vi som retade oss lite på honom, även småfåglarna ogillade hans påflugna sätt att vidga ingången till deras fågelholk. De körde helt sonika bort honom, stilig var han i alla fall.

Vår granne har kommit åter, efter en av sina resor söderöver i landet. Hon har då ofta något gott med sig tillbaka, så även denna gång. Själv börjar jag inse att jag förmodligen har missat något som inte besökt Kivik, verkar finnas mycket delikatesser där.

Den här gången fick vi en flaska Pomotess, en slags mousserande cider gjord på svenska äpplen. Lite nyheter också, Rosenkvittenmarmelad som ser härligt frisk och god ut. En flaska dessertsås gjord på päron och smaksatt med kardemummakärnor. Måste planera in det med någon god mat som passar till, ser så gott och frestande ut. Ibland har man tur.  Tur hade nog min systerdotter och hennes man som just nu befinner sig i Kanada på semester. De gillar att se sig omkring i såväl städer som natur, i det här fallet hamdlar det om natur. Knappt 25 meter från dem fick de plötsligt se en Grizzlybjörn. Han såg inte dem och det får man nog säga var tur, eller var han inte hungrig. En häftig bild blev det i alla fall.

Ibland retar man sig och ibland blir man rädd

08 onsdag Aug 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Fuchsia, Jo Nesbo, Snömannen

Retar sig kan man göra på mycket, just nu retar jag mig på alla de generaldirektörer med flera, som avsatts från sina poster. Nu senast, Tillväxtverkets Christina Lugnet. Läste en siffra på att 12,5 miljoner kronor om året , betalas ut till personer som faktiskt gjort tjänstefel. Tänk vad man kan göra för denna summa, om ”lika för alla” gällde. En tjänsteman som gör tjänstefel får sparken, ingen lön, arbetslös o.s.v. kanske är dags införa att samma principer ska gälla för alla.

Snömannen (e-bok)

Rädd kan man bli av en helt annan anledning, jag läser eller snarare lyssnar på Jo Nesbös, Snömannen. Den har jag (eller rättare sagt Rolf) lagt in i min Mp3, väldigt behagligt att lyssna på när man tar sina promenadrundor. När jag var ute på en långpromenad, och var mitt i partiet där det bara är skog och ingen bebyggelse, såg jag honom. En yngre herre cirka 100 meter framför mig, han vände sig om ett par gånger, för att sedan gå upp i skogspartiet och försvinna. Helt klart undrade jag, tills jag såg honom bakom en trädstam, min tanke var genast, skall jag vända eller gå vidare. Jag fortsatte framåt och då, helt plötsligt kom han fram, ledande en cykel och for iväg.

Helt klart för mycket filmtittande och deckarläsande, för att det skall vara bra för fantasin. Med tanke på boken, Snömannen, var jag i alla fall gald för avsaknaden av snö och snögubbar. Hade jag sett en sådan han jag nog skrikigt och vänt. Nu fick jag i stället titta på den vackra, gamla fuchsian när jag om hem i stället. Den står på altanen och är säkert 6 år gammal.

Sär skrivning

07 tisdag Aug 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Mattermos, plåttermos, Sär skrivning

Ibland kan de nya påfunden bli riktigt roliga, och varför inte sär skrivning? Såg faktiskt två roliga saker i facebook häromdagen.

Det ena var några exempel på särskrivning.

När man var liten tyckte man tvärtom, att det var roligt när man inte särskrev, som exempelvis; Plåttermos och Mattermos.

Faktiskt ganska kul, det nedan skulle vara skönt om det fungerade.

Man kan ju alltid prova, själv var jag lite slö idag, det blev bara en hundpromenad på 5 km. Måste rycka upp mig igen.

En vanlig ”hemmadag”

06 måndag Aug 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Björnbärspaj

I natt har jag varit vaken en del, på grund av flygfän, inte mygg utan den här lilla söta saken.

Helt omöjlig att få tag i och när jag vaknade på morgonen satt den så fint på fönsterbrädan.

I dag har snickarna varit här och bytt vindskivor på huset, de arbetade så bra att Rolf bjöd dem på en vilopaus med kaffe. Fint blev det i alla fall. Kaffe för vår del inmundigades hos grannarna, där det vankades en nybakt vinbärskaka. Den skall jag be att få receptet på. Själv bakade jag en ny paj, eftersom den jag bjöd på igår, inte var något vidare.

Denna är gjord på röda krusbär och hackade hasselnötter. Verkar bli betydligt bättre. Annars har jag som vanligt retat mig på en del felskrivningar i bland annat tidningar. I går var det en helsida i dagstidningen, en annons om Rolsagsloppet, antar att det skulle vara Roslagsloppet. På Blocket var det en annons om, Baby  säng  säljes, undrar vad de tar för babyn? En promenad på drygt 9 km hann jag med, dagen avslutades med lite shopping på ICA MAXI, där plötsligt Vanna kom rusande och såg glad ut. Farmor skrek hon, vad jag tyckte det var roligt när du ramlade igår och inte kom upp, sa det snälla barnbarnet.

Persikopaj i gulblå mundering.

05 söndag Aug 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Persikopaj, Persikopaj recept

Förmiddag och mer matlagning, därefter middag med barn och barnbarn. Middagen blev framskjuten ett par timmar, eftersom de fick lite oplanerat främmande.

Men det märktes när de kom, när hunden öppnade dörren stod de där, iklädda gulblå Sverigetröjor. De har ofta lite hyss för sig. Även Rolf och jag fick var sin, vi förevigade det hela på foto, vilket blev extra roligt. Varför? Jo när vi var klara skulle vi spexa lite och jag ställde mig bakom en hög buske, trillade och kom knappt upp på grund av allt skrattande.

Sonen kämpar tappert för att få upp mig på fötter igen.

Tänkte jag skulle bjuda på persikopaj till efterrätt, fick ett recept och en bild på en vacker paj, som min systerdotter Lisa i Texas hade gjort.

Persikopaj


1 cup (2,4 dl) sour cream (Gräddfil)
1 cup sugar
5 Tbsp.flour

1 box refrigerated pie dough (or
homemade)
4 cups fresh peaches, peeled and
sliced
2 Tbsp. sugar
1 Tsp.cinnamon
1/4 Tsp. salt

1. Mix sour cream with sugar and flour.
2. Press half the dough into a
9 inch pie plate; add peaches. Top with sour cream mixture
3. Make lattice top with remaining pie crust dough. Mix together sugar, cinnamon
and salt and sprinkle over pie.
4. Bake and preheat 375 F over (190 grader)
for 50 minutes to 1 hour.

Jag lyckades få till den, hade dock ingen gräddfil så den blev inte lika god och inte lika snygg. Får prova igen.

Mat och motion

04 lördag Aug 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Chilisalt, Köttfärsbiff, Köttfärslimpa, Köttfärssås

Ibland får jag ett behov av att laga mat, gärna mycket mat. Bestämde mig för att det var dags att fylla på i frysen. Kastade mig över drygt tre och ett halvt kilo älgfärs, blandat med lite fläskfärs för att det inte skulle bli för torrt.

Jag använder alltid plasthandskar när jag rullar köttbullar eller biffar, detta för att färsen inte fastnar på händerna då. När jag format biffarna lägger jag dem på ett bakplåtspapper som jag sprayat med matolja. När alla är färdigformade, sprayar jag lätt med olja igen, då fastnar de inte när man sedan steker dem i margarin i stekpannan. Annars lätt hänt, när man gör många. Efterstekes i ugn, 175 grader 8-10 minuter. Klart och lätt som en plätt.

Köttfärssås är en annan rätt som går bra att frysa. I den här har jag lagt till rivna morötter, hackade tomater och färsk basilika i en annars helt vanlig köttfärssås.

Vanliga hederliga köttfärslimpor, täckta med bacon för att få lite fett och för att bli knapriga. Det blev en som täckts med senap, viltkryddor och riven ost. I den har jag blandat lite av chilisaltet jag fick av grannen, smakade väldigt bra, de andra två är så kallat barnvänliga.

Motionen är värre att få till, överraskade dock Rolf med att ta en drygt 8 km lång promenad i ganska snabb takt. Det har varit lite varmt idag och det kändes av, en lång, kall skön dusch fick avsluta dagen.

Granen lagas till (åtminstone bitar av den)

03 fredag Aug 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Granskott, Granskottgelé, Granskottssirap

Idag på morgonen kom det en riktig störtskur, som tur var han jag in från hundpromenaden innan den började. Det har varit ganska mörkt inne hela dan och en liten åskknall gjorde sig hörd. Damerna förlorade fotbollsmatchen i OS, ja lite mörkt överhuvudtaget alltså. Vad gör man då? Jo man utövar sin hobby, i köket.

Mina granskott jag plockade tidigare i sommar och la i frysen, kändes färdiga att ta hand om. Sirapen som jag beskrivit tillvägagångssättet för tidigare, behövde bara silas, hälla i saft från en pressad citron och 1 dl starkt. Nu skall väl inga förkylningar bita på oss i vinter, 1 msk i teet ska räcka. (Den ljusa burken)

Gelé blev det också, 9 burkar. Så här gör man, ta 2 liter granskott, 1-3 cm långa och naturligtvis de första ungskotten. Lägg dem i en skål täck med vatten, bara precis så det täcker. Dagen efter koka i 2 timmar på väldigt låg värme. Sila och mät vätskan, lägg i skalet från en citron, som får koka med nån minut, ta sedam bort det. Häll i 1,5 kg socker (jag tog syltsocker) till 1 liter vätska, småkoka i 10 minuter. Häll i saften från 2 citroner, häll upp i varma burkar och förslut genast. Väldigt gott, kan användas på rostat bröd som marmelad, som sås till rökt kött eller helt enkelt som gelé till olika rätter.

Skördetiden närmar sig, pall och salt

02 torsdag Aug 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 1 kommentar

Etiketter

Chiliflakesalt, Chilipeppar, Fårskinn, Gotlandspallen, Hemse

Det finns något positivt med alla årstider, när det gäller sensommaren är det allt som kan tas tillvara i naturen. Behöver inte bara var bär, frukt, grönsaker, utan även de produkter som vi får vid slakt. Tänk på alla fantastiska knivskaft som görs i ben, väskor i skinn och inte minst denna produkt.

Gotlandspallen, kan skryta med att jag känner designern och skaparen personligen. Den tillverkas i Hemse och är gediget hantverk från början till slut. Det bästa är att man kan få den i flera höjder, olika träslag och även olika färg på skinnet. Så smäcker och snygg, kolla in kvaliteen och tätheten på fårskinnet. Vill du veta mer hör av dig.

Skördetiden vad gäller frukt, bär och allt annat har börjat. Så även grannens olika chilifrukter, hon har alla möjliga sorter i sitt växthus. Eftersom man inte kan äta hur mycket chilipeppar som helst, delar hon med sig.

Dessutom laborerar hon pa alla möjliga vis, ett supergott chilflakesalt är just nu på gång. Hon torkar olika sorters chili och blandar med flingsalt. Jag vet inte hur hon gör och jag vill inte veta det heller. Då ger hon mig bara lite chili och säger att jag kan göra det själv, som det nu är får jag det färdigt. Visst ser det läckert ut.

Gedigna utemöbler

01 onsdag Aug 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Gedigen bänk, pensionärskuvös

Var idag och handlade en fåtöljliknande stol i teak för att ge bort, ja av den godkända typen förstås. Det slog mig när jag tittade runt, att det numera verkar som om vi försöker flytta ut våra vardagsrum. Inte nog med att altanerna förvandlats till ”pensionärskuvöser”, utan själva möblerna skall numera se ut som en ”innesoffgrupp” eller matsalsmöbel. Kollar man på en del program på TV, skall det dessutom vara en massa kuddar och tofsar överallt. Vilket kutande och bärande när det börjar regnar.

Själv har jag en dröm om vad jag skulle vilja ha för möbler i trädgården. Tänk att få sitta på den här gedigna bänken och titta ut över vår halvvilda trädgård. Den är bara så härligt gedigen och snygg. Dessvärre vet jag ingen som vill göra någon åt mig.

Ett bord med bänkar som sitter fast har jag velat ha i flera år, och för några veckor sedan när vi stannade på en rastplats, hittade jag den. Nu får man ju inte ta med sig saker från rastplatser, i alla fall inte bord. Rolf höll med om att den är fin men sa inget om möjligheten att kunna tillverka den. Antar att det får fortsätta bli en dröm.

Mycket finns runt husknuten

31 tisdag Jul 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Igelkott, Kalvdans, Råmjölk

När man bor lite ut på landet, kan man hitta mycket runt husknuten. I går kom Eva och talade om att de hade fått en igelkott som hyresgäst på tomten.

Lite skygg var den, men man kan se hur den plirar lite med ena ögat. Hon hade naturligtvis blivit serverad en middag bestående av kattmat. Tror att katterna var helt ovetande om detta intrång i deras livsmedelsförråd. I vilket fall så är det roligt med igelkottar. Denna går nu under namnet Piggelina. (Detta fotot är Evas)

Lite avundsjuk blev jag dock, bland annat för att den kom mig att tänka på alla de små igelkottar jag såg, när jag var liten. Det är nu många år sedan vi hade en på tomten. Så ni kan tro att jag blev glad när jag en timma senare, fann denna lilla kotte tätt uppkrupen vid husgrunden. Antar att det är ett barn till den större. Tänk att de här små varelserna har cirka 15 000 – 16 000 taggar som är 2-3 cm långa på kroppen, den vill man inte sätta sig på. Skall du leta rätt på en igelkott, gör det vid skymningsdags, då är de ofta ute och letar mat.

Något annat som jag har bakom husknuten, är Evas växthus. Där prunkar det av allehanda örter och grönsaker, och det bästa är att hon låter mig ha tillgång till dem.

De här gurkorna fick jag igår, innan kortet togs var det fyra. Helt fantastiskt goda, hoppas verkligen att de kommer att ge en riklig skörd. Smakade så att man kan äta dem så där bara rakt upp och ner.

Middagen idag avslutades med en Kalvdans, och ja det var grannen bakom den andra knuten som stod för den råvaran, eller råmjölken kanske man ska säga.

Även detta ett minne från barndomstiden. Kalvdans är som en ostkaka, gjord av den första mjölken kon ger efter kalvningen. Den mjölken är otroligt proteinrik och detta gör att kalvdans bara behöver bestå av mjölk, socker och kanel, för att stelna. Det är alltså inga ägg i den och smaksättningen är naturligtvis efter tycke och smak. Har man inte ätit det har man missat något.

← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

Solsi

Profilbild för Okänd

Mitt stora intresse är att resa. Jag har reser mycket och har ett stort intresse av främmande länder, kulturer, maträtter, möten, smultronställen, shopping och inte minst planeringen av resan. Jag älskar att laga mat och att baka. Jag hoppas att ni får nytta av mina upplevelser och den information jag delar med mig av :-) Solsi

Kategorier

  • Böcker
  • Filmer
  • Full og Cheer
  • Min vardag
  • Musik
  • Prylar
  • Pynt och inredning
  • Pyssel
  • Recept
  • Resor
  • Restauranger och mat
  • Sevärt
  • Shopping
  • sorg och begravning
  • thailand
  • Uncategorized
  • Upplevelser
  • Utflyktstips
  • Viner

Arkiv

  • mars 2025
  • juli 2024
  • december 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • juli 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • april 2019
  • mars 2019
  • februari 2019
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augusti 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • maj 2012
  • april 2012
  • mars 2012
  • februari 2012
  • januari 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Prenumerera Prenumererad
    • Solsi Blogg
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Solsi Blogg
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …