• Dags för lite nytt på bloggen.
  • Om mig
  • Solsi´s Blogg

Solsi Blogg

~ spännande resor, shopping runt världen, mat från när och fjärran, händelser i min vardag

Solsi Blogg

Kategoriarkiv: Min vardag

19 augusti vad gjorde jag då?

19 söndag Aug 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

19 augusti, HKH Kronprinsessan metta-Maris födelsedag

Idag är det den 19 augusti och de flesta skolor nu har startat sina höstterminer, och många har också haft sina semestrar. I grannlandet Norge har HKH Kronprinsessan Mette-Marit firat sin födelsedag idag. Vi får hoppas den blev trevlig.

Själva har vi firat en stund av dagen på fotbollsplanen, tror att Noas ”hejarklack” tog upp en hel läktare själva. Björn o Petra hade kaffe och nybakta blåbärsmuffins med sig. Fyris-Hagby spelade och reslutat blev 17 – 0. Noa var inte så glad även om han tillhörde det segrande laget, tyckte inte det kändes helt kul att vinna med sådana siffror.

Lite nytt kommer det ibland, Björn har varit på nån ny träning. Fråga mig inte vad det heter, men det ser väldigt jobbigt ut.

Motsatsen till tränning, vad är det? I Australien tänker de visst ta tag i ett av de negativa problemen i alla fall. Förslaget är att alla cigarettpaket skall ha samma gröna färg, ingen text med namn eller logo, dessutom skall det finnas stora skrämmande bilder på tobakens skadeverkningar. Skall vara infört om ett år. Undrar när Sverige vågar ta några sådana beslut. I Thailand finns det redan och i Norge lär man följa det här med stort intresse. Bilden lånad från nätet

En bra sak och en dålig

18 lördag Aug 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Chokladmoussetårta, Etik hos företag, ICAMAXI

Idag har vi varit på födelsedagskaffe, passade bra att ha eftermiddagsfika eftersom det var en sådan fin sensommardag. Vi köpte med en tårta för att underlätta för födelsedagsbarnet, det blev chokldamoussetårta från ICAMAXI.

Vilket visade sig vara helt onödigt, eftersom det luktade nybakta bullar samt att det dessutom tronade en vacker rosa tårta på bordet. Den var fylld med grädde blandad med banan och jordgubb. Mycket god, dessutom vacker med sin arbetade blomma som dekoration.

Behöver väl inte säga vilken som smakade bäst. Det kan man väl säga, var en bra sak denna dag. Vad är då en dålig sak? En dålig sak kan vara när man frågat om priset på vad det kostar att byta vindskivor på två sidor av ett hus, svar från företaget efter att de inspekterat det hela blev 3 700:-. Bestämde då att även byta en mycket kortare bräda på en mindre gavel, beräknade då priset till 4 500:- kanske? Två man dök upp arbetade 6 timmar varav 1 timma lunch. Räkning kom 12 200:- i detta ingick 23 timmars arbetstid??  Var har etiken hos en del förtag tagit vägen??? I sanning en dålig sak.

Lite av skogens guld

17 fredag Aug 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Cantharellus cibarius, Gula kantareller, Har du sett herr Kantarell?, Hjortron, Norrlands Guld, Skogens guld

Lite av skogens guld hamnade hos oss i går kväll. Tänker då inte på hjortron som kanske brukar ha den benämningen, inte heller på Norrlands guld (ölet) utan på kantareller. Guldgula, stora fina kantareller, Cantharellus cibarius.

Rolf fick ingen bock i går kväll, de enda djur han träffade på var mygg och de har han svårt att komma överens med. Däremot stämde texten i barnvisan, ”Har du sett herr Kantarell, bor i enebacken? Han kom dit i förrgår kväll med sin hatt på nacken. Den är gul o den är grann, passar just en sådan man, passar åt herr Kantarell bort i enebacken”.

En halv plastkasse eller en bricka full blev det, liten kniv, borste och ett bra TV-program gjorde att rensningen gick fort och lätt. Kanske var jag gladare för detta, än om han kommit hem med viltkött. Följer man barnvisan är det förstås lite tragiskt.

”Stackars pappa Kantarell puttrar i en gryta. Stackars mamma Kantarell ville gärna byta. Men som läcker sommarmat hamna alla på ett fat, och du äter Kantarell och vill inte byta”. Så sant, så sant.

Här puttrar det.

Bockjakten startar idag o jag gör Bruchetta

16 torsdag Aug 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Bockjakt, Bruchetta, Provencalska kryddor, Tanzania, Tomatsalsa

Idag är det feststämning för alla jägare i landet, då börjar årets bockjakt. Det roliga är, att när man frågar jägare om de brukar jaga bock i augusti, svarar nästan alla, nej äter inte gärna bock. Skulle man däremot lyssna på dem när de pratar strax före 16 augusti, får man i stället höra hur nästan varenda en har planer inför bockjakten. En del passar på och kombinera det med kräftskiva eller en långhelg med ”jaktlaget”. Så nog äts det bock alltid. Just nu sitter nog Rolf på en stubbe nånstans och äter hembakta muffins medan bockarna iakttar honom.

Många skolor runt om i landet, har idag startat första skoldagen på höstterminslovet. Min systerdotters barn börjar denna vecka höstterminen på en internatskola i Tanzania, annorlunda och spännande. Skall bli roligt att följa dem. För egen del har jag passat på att baka äppelkakor av de första mogna äpplena för i år. Dessvärre verkar det inte bli många äpplen och de som blir är inte så fina. Synd

Däremot serverade jag några Bruchetta till maten idag och de blev goda.

Bruchetta med Tomatsalsa

Några tunna skivor av Baugette (finns säkert några skivor i frysen) pensla dem med matolja. Hacka 1 avocado, 1 tomat, 1 vitlöksklyfta, 1/2 gul lök i små tärningar. Blanda i  1 tsk matolja, 1/2 tsk Provencalska kryddor (Knorr). Lägg en msk röra på varje skiva, 8 st. Gratinera i 225 grader några minuter. Strö lite flingsalt över. Passar perfekt som enkel förrätt eller bara till maten.

Så går en dag………

15 onsdag Aug 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

IKEA, Sverige-Brasilien

Så går en dag…… och så fort den gick. Vaknade kl 06.15 av att hunden ville gå ut, varför Rolf glädjestrålande skuttade ur sin säng och följde med den. Själv låg jag kvar tills morgonkaffet anlände till min säng, klockan halv åtta. Efter läsning av dagstidningen, blev det en 9 km promenad i ganska rask takt, Rolf och vovven mötte mig och vi slog följe sista biten.

Eftermiddagsfika på kondis i stan tillsammans med mitt ”tantresegäng” för att slipa nya planer. Rolf och jag var sedan på IKEA och fick höra lite om deras nya katalog m.m., träffa varuhuschefen, liten supé osv. Kort besök hos Björn med familj och nu är det Sverige-Brasiliens vänskapsmatch, dock utan Zlatan. Dagen gick fort, därför ingen direkt blogg, katten kanske var lite sur efter en lång ensam dag, men vi hörs igen i morgon.

Fjäril vingad syns på …………..

14 tisdag Aug 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Fjäril vingad..., Kungens hejarop, Olympic handboll, Ready for take off

Fjäril vingad syns ganska ofta på vårt soptunnelock, ibland är de flera stycken.

De kan se så grå, trista och betydelselösa ut, precis så som man själv känner sig ibland.

Men så slår de ut sina vingar och visar en enorm praktfullhet i mönster och färger. Det är ganska fantastiskt att titta på fjärilar. Dessvärre är min kunskap ganska begränsad så jag kan inte namnet på denna skönhet.

Här är den i alla fall ready ”for take off”. Kanske syns vi igen i morgon.

Nedanstående artikel fick jag sänd från min systerdotter i Texas idag, ända dit bort lär vår kungs ”hejarop” ha hörts. Tala om engagemang.

Never sit in front of the king of Sweden during Olympic handball.

(Gouhier-Guibbaud-JMP/ABACAPRESS via Newscom)

That’s King Carl XVI Gustaf of Sweden, with Queen Silvia of Sweden, emphatically cheering on his men’s handball team in its win over rival Demark on Wednesday, 24-22. And that’s a woman sitting in front of him that wishes he was slightly less emphatic.

Skoldag för hunden Bachus

13 måndag Aug 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Bromskogens Bachus, Vachtel, Vildsvinsjakt

Så var det dags för Bromskogens Bachus, en söt liten vachtelhund, att börja skolan. Som tur var, bestod denna termin endast en dag och ämnet för dagen var vildsvinsjakt. Han har inte ett sådant tålamod att det räcker för längre tid än en dag.

Inskrivningen gick till som det brukar, namn, födelseår, ägarnamn mm. skall skrivas ner och lämnas in. Därefter delades hundarna in i två grupper, det var bra för det blev helsyskon i en grupp och halvsyskon i den andra. Två träningspass per hund blev det, första passet blev nog Bachus lite fundersam på vad han såg, konstiga djur.

Men vildsvin gillar att vara där det är lite lerigt och för all del även hunden. Han hade skiftat till en betydligt mörkare färg när han var klar.

Det blev en helavtvättning för hunden, husses kläder fick vänta till han kom hem.

På det andra passet hade Bachus fattat vad det handlade om, vilken speed han fick upp. Vid tre tillfällen fick han nys på dem och det blev springa av kan jag lova.

Dagen blev lyckad, hund och husse nöjda, kan utläsas av minen hos husse och magistern. När det gällde det samlade intrycket visade det sig att hanarna låg något bättre till än tikarna. Ett avvikande från det annars så naturliga, kvinnor kan….

.

Gammal kunskap väcks till liv

12 söndag Aug 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Från ax till limpa, Från jord till bord, Konditor Lindblom, Surlimpa, Tröskmaskin

Just nu är det en väldig aktivitet i våra hembygdsföreningar runt om i landet. Snart är säden mogen och det är dags för att skörd, gamla kunskaper väcks till liv lite överallt. Även vi cyklade iväg för att uppleva lite av det trevliga ”byalivet”, kändes då fel att ta bilen dit.

På vägen cyklade vi förbi ett gäng stutar, prydligt grupperade runt en stor en och alla utom en vände baken mot oss. Såg lite festligt ut.

Självklart började vi med kaffe med doppa som brukligt är, lite småprat med bekanta blev det också. Därefter blev det en praktisk föreläsning i temat ”Från jord till bord”, där vi fick se och höra allt, från att skörda på åkern till tröskning. Med andra ord, så som man gjorde för 100 år sedan.

Precis en sådan här tröskmaskin hade min farfar, jag minns att min äldre syster skulle hjälpa till en gång. Dessvärre stack hon in handen för långt och höll på att kapa ett finger.

En annan intressant ”manick” var den här till vänster, användes för att sortera ärtor. De fina hamnade i en box och de andra i en annan, fiffigt.

Till höger står konditor Lindblom och pratar om de fyra sädesslagen och dess användning. Gav lite tips om vilket mjöl som är bäst till vad mm. Förde även fram det nu så populära skrädmjölet.

Här demonstreras en gammal, hembygd kvarn. På den maldes det mjöl och den dåvarande bonden hade byggt den själv. Det gällde att vara uppfiningsrik för 100 år sedan. Elektriska maskiner fanns nog inte med ens i drömmarna.

Här ser vi lite av det som konditor Lindblom pratade om, med andra ord från ax till limpa. Är man väldigt baksugen kommer här ett gammalt beprövat recept på surlimpa. Baket räcker ett tag, tur det finns frysar i hemmen numera.

Hund och ”j”ägarträff

11 lördag Aug 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

"J"ägare, Vildsvinsjakt

Har varit på hund och ”j”ägarträff i sörmland, det blev en mycket tidig uppstigning idag, men det kan det vara värt ibland. Särskilt som hunden skall få träffa några av sina hel och halvsyskon. Rubriken kommer sig av att det var en träff för hundägare, som samtidigt är jägare. Det var roligt att se hur lika de var till sättet allihop, kanske är det en rasfråga.

Här är dagens samling av ganska så nöjda hundar och dess ägare. Lite träning av vildsvinsjakt stod på dagens schema.

Dock jagades inte de här två, de är tama och går i ett speciellt hägn.

Som alltid när man är utomhus en hel dag så blir man hungrig. Petra stod för grillningen av köttet, vilken hon klarade av med bravur. Smakade väldigt gott och avnjöts av ett glatt sällskap.

Naturligtvis diskuterades ämnet för dagen, introduktion i vildsvinsjakt. Alla tyckte att just deras hund hade gjort bästa resultatet, som naturligt är. Bachus var i alla fall ganska duktig. Inte så bra första varvet, men övning ger färdighet så andra varvet blev bättre. Och nedan äter alla utom hundarna med god aptit som synes.

Ta vara på sommaren

10 fredag Aug 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 1 kommentar

Etiketter

Bärkaka/paj, Fruktpaj, Gevalia

Tiden går så fort och snart kommer vi att märka, sensommaren har börjat. Tycker den börjar komma redannär de första kantarellerna har plockats och ätits. Vilket vi faktiskt har gjort idag. Det är fortfarande vacker grönska ute, även om det har regnat en del den sista tiden. Var hemma hos en väninna och drack kaffe, fick då njuta av hennes resultat vad gäller arbetet i trädgården.

Visst är det vackert, i synnerhet när fontänen lyser framåt kvällningen. Det är dock inte bara blommor som glädjer utan även alla de bär som mognar nu. Med tanke på bär kan jag dela med mig av ett bra och lätt recept (sådana gillar jag) som jag fick av en annan väninna.

Bärpaj/kaka

Smält 200 gram margarin i en kastrull, blanda i 2 dl strösocker, 2 ägg och 2 dl mjöl. Blanda väl. Häll i en pajform (OBS det skall vara en pajform), strö över 2 dl vinbär, hallon eller vad ni har. Grädda i 200 grader i 20 minuter. Klart. Servera som den är eller med glass eller grädde. Perfekt att ha några fruktpajer i frysen, när det kommer oväntat besök och Gevalia naturligtvis.

← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

Solsi

Profilbild för Okänd

Mitt stora intresse är att resa. Jag har reser mycket och har ett stort intresse av främmande länder, kulturer, maträtter, möten, smultronställen, shopping och inte minst planeringen av resan. Jag älskar att laga mat och att baka. Jag hoppas att ni får nytta av mina upplevelser och den information jag delar med mig av :-) Solsi

Kategorier

  • Böcker
  • Filmer
  • Full og Cheer
  • Min vardag
  • Musik
  • Prylar
  • Pynt och inredning
  • Pyssel
  • Recept
  • Resor
  • Restauranger och mat
  • Sevärt
  • Shopping
  • sorg och begravning
  • thailand
  • Uncategorized
  • Upplevelser
  • Utflyktstips
  • Viner

Arkiv

  • mars 2025
  • juli 2024
  • december 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • juli 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • april 2019
  • mars 2019
  • februari 2019
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augusti 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • maj 2012
  • april 2012
  • mars 2012
  • februari 2012
  • januari 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Prenumerera Prenumererad
    • Solsi Blogg
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Solsi Blogg
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …