• Dags för lite nytt på bloggen.
  • Om mig
  • Solsi´s Blogg

Solsi Blogg

~ spännande resor, shopping runt världen, mat från när och fjärran, händelser i min vardag

Solsi Blogg

Kategoriarkiv: Min vardag

Falkenberg en annan………

10 tisdag Jul 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Falkenberg, Laxbutiken, Laxbutiken i Heberg, Ritz konditori, Tullbron

Falkenberg är en annan vacker sommarstad, väl värd ett besök om man har vägarna förbi. Kan då rekommendera Laxbutiken i Heberg som även är restaurang.

Restaurangen är stor och alldeles nyligen både tillbyggd och uppfräschad. Snyggt inne, luftig uteplats, filmrum för barnen och ett bibliotek om man känner för en lugn stund på egen hand. Under sommartid finns det även inbjudande hängmattor för den som behöver sträcka ut sig.

Maten skäms inte för sig, stora portioner kanske, uppskattas dock för dem som är hungriga. I butiken kan man köpa allehanda läckerheter. Laxbutiken är belägen strax söder om Falkenberg och ligger nära motorvägen.

Är man inte riktigt mätt, kan man alltid köpa en bägare med glass, på ett bord vid utgången finns det allehanda läckerheter att smaksätta den med. Det får du göra på egen hand efter eget tycke och smak. Det bästa av allt är dock stigen utanför,  med skylten ”Dog Walk” en lång välklippt stig för din fyrbenta vän, ligger precis vid parkeringen utanför restaurangen. Kaffe på maten njuter man bäst på det gamla konditoriet Ritz i stans centrum.

Bakverken talar för sig själva. Är man ändå inne i centrum, bör man absolut ta en promenad och se de vackra kyrkorna, kvarteret i gamla stan och inte minst den vackra ”tullbron”.

Kustvägen är att rekommendera när man åker i Halland, den är vacker till skillnad mot motorvägen som kantas av dessa, i mitt tycke ”hemska” utsmyckningar. Ger nog inte så mycket energi som man tror.

Öströö fårfarm

09 måndag Jul 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 1 kommentar

Etiketter

Öströö fårfarm, Gammaldags kaffekorg, Highland Cattle, Tvååker

Öströö fårfarm ligger inte långt från Varberg, en liten tur via Tvååker och Dagsås och man kommer in på en fin liten skogsväg kantad av bokskog.

Det man först ser när man kommer fram, är ett vitt vackert gammalt gods vid kanten av Ottersjön, strax efter ligger den vackra fårfarmen som jag försöker besöka varje år.

Ett fantastiskt utflyktsmål för hela familjen, fina grönområden, lammsafari där man åker i små vagnar efter en traktor. Under tiden får man gårdens historia berättad och de små kan träffa små skuttande lamm, och får även se en vallhund i arbete.

När man tröttnat på promenader, går man ner till ängen med en liten bäck och tar en fikapaus.

Kaffe med bröd på gammaldags vis, i en rejäl kaffekorg, Härligt hembakat bröd och en vacker omgivning att vila ögonen på, kan det bli bättre en sommardag?

Kommer shoppingsuget på finns det en gårdsbutik som säljer gårdens produkter, färska chaukturiprodukter, fårskinnskläder, leksaker, sylt och marmelader, ja det går inte att räkna upp allt.

Här på Öströö fårfarm är till och med ”utedasset” inbjudande. Kristian och Jeanette Carlsson har verkligen lyckats bygga upp inte bara en välskött fårfarm, de har även en stor besättning Highland Cattle som de sköter om vid sidan om allt annat. Paret började arrendera Öströö 1987 och utvecklat en fantastisk turistattraktion i form av visning av gård, djur, café, restaurang med fullständiga rättigheter, konferensmöjligheter m.m. Allt de har är ekologiskt samt från början till slut helt tillverkat på gården. Det mest fantastiska är dock den känsla av hemtrevnad som vilar över alltihop. Rolf vill ju alltid vara annorlunda så han lyckades även få se en orm under sin tur, den andra för dagen.

Varbergs torg och fästning

08 söndag Jul 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Bockstenmannen, Drottning Blankas Örtagård, Färtningsterrassen, Strandpromenaden, Varbergs fästning

När jag är i Varberg är det två saker jag inte vill missa, Varbergs torg och Varbergs fästning. Eftersom det är torgdag på onsdagar och lördagar, måste jag passa in så att resorna hit infaller någon av dessa dagar.

Torget i Varberg ligger verkligen i stans mitt, att det är en mötesplats för lokalbefolkningen råder det ingen tvekan om. Här verkar de flesta känna varandra. Själv tycker jag det är roligt att ibland få uppleva en riktig torgmarknad, grönsaker, kläder, bär, vaxdukar, trätofflor, ja du kan nog finna allt. En upplevelse är det i alla fall.

Varbergs fästning är en mäktig byggnad som reser sig mot havet, men är även synlig vida omkring. Den blev färdig 1618 och är idag en självklar del av stadsbilden. Här har utspelats många dramer, inte minst Kalmarkriget 1612. I år firar fästningen sina modiga 400 år.

En massiv byggnad som kan tyckas se mörk ut, inte minst med tanke på allt som utspelats här. Idag är det annorlunda, innanför murarna finns det vandrarhem, en riktig gourmét restaurang, små shoppar, och inte minst muséet där bockstensmannen nu vilar.

Har man gått runt innanför fästningsmurarna blir man både hungrig och törstig, ett besök på Fästningsterrassen blir ett måste. Platsen är fint belägen i skydd av murarna och har kallats, Drottning Blankas Örtagård.

Mycket prisvärt dessutom, det är så man kollar notan flera gånger, vilket jag gjorde. OK de hade glömt en kaffe men även med den var det billigt. Våfflor och grädde passade bra en dag som denna. Besöket avslutas naturligtvis med en promenad efter den vackra strandpromenaden som faktiskt är 2,4 km lång.

I år blir den 100 år och det är kanske därför det är extra vackert att blicka ut över ett oändligt Kattegatt

Idag har jag varit på topp

07 lördag Jul 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Björnloka, Black Jack, Högkullen, Hej gamle man, Kinnekullen, Kungliga Göta Artilleriregemente, Lars Kristers, MHF, Tånga Hed, Vara

Idag har jag varit på topp, eller i varje fall på toppen av Kinnekulle. Dessvärre var det så dimmigt att man missade det mesta av den fantastiska utsikten. Detta berg som ligger vid Vänerns sydöstra strand i Götene kommun, högsta höjden är 306 meter och kallas Högkullen. Bara synd att det var så dimmigt, men det finns andra trevliga upplevelser. Som till exempel strax före Kumla där vi stannade för att dricka vårt medhavda kaffe, vilket inte behövdes eftersom MHF serverade gratis kaffe och havrekaka vid rastplatsen. Mycket trevligt initiativ, ett extra plus för de trevliga toaletter som finns efter vägen på denna sidan av Sverige

Visst ser det trevligt ut?

Vi bestämde oss för att köra vidare ner mot Vara, plötsligt fick vi se en stor yta med Björnloka? Med tanke på dess giftighet, var det förvånansvärt att det bara tvärs över vägen fanns hus där det uppenbart bodde barnfamiljer. Inte roligt att få brännskadeliknande symtom med kraftig hudirritation, rodnad och blåsor, som kan bli stora och smärtsammaTill och med Vanna 6 år vet att de är giftiga och brukar säga att man skall ringa kommunen om man ser sådana. Kosan gick vidare till Tånga hed som från 1862 och 100 år framåt använts som övningsplats för Kungliga Göta Artilleriregemente, men som numera är camping, konfernansanläggning m.m. Ett utmärkt ställe för övernattning när man reser med hund, vår vanliga tur eller otur, är med oss. Det var dansbandsgala med bland annat Black Jack och Lars Kristers. En upplevelse är det i alla fall att kunna sitta på toaletten med fönstret öppet och höra Lars Kristers sjunga, Hej gamle man, live mitt i natten. 

Humlan surrar………

05 torsdag Jul 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Erik den XII, Humla, Karin Månsdotter, Myggor, Pion

Idag blev det till allas förvåning, utomhusarbete i trädgården för min del. Det var faktiskt både nyttigt och trevligt. Ibland behöver man ”stilla sig” en stund, för att hinna uppleva det som finns runt om kring. Den här fantastiska pionen föll jag för och ville föreviga, samma tanke hade nog humlan som lät sig väl smaka av blommans nektar.

När man ser ut över en trädgård, tycker man inte alltid att det är så fantastiskt, men tar man en bit i taget kan det se ut som ett vykort. Som i kortet ovan. Hoppas det var lika fint väder denna dag 1568 när Karin Månsdotter kröntes till svensk drottning efter det att hon gift sig med Erik den XIV dagen innan. Som alltid är det en del man även tycker mindre om, som de huggormar som låg efter vägen när en grannarna skulle ut och cykla i kväll, hon vände.

Har full förståelse, jag vände också och gick in, efter några arbetstimmar i trädgården, orsak? Myggor, de sticks inte de bits. Jag tog en närbild och man ser tydligt ett litet hål (som en bubbla) och det blir rött runtomkring direkt. Visst måste det finnas myggor som bits? Någon som vet?

I morgon blir det vilodag men vi syns på lördag igen. Nedan finns det utlovade receptet på Chokladkladdkaka med lakritstäcke.

4 juli och fortfarande sommar.

04 onsdag Jul 2012

Posted by Solsi in Böcker, Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

100 HJärnövningar Pingvin, 4:e Juli, Hjärnövningar, Stjärnbaneret, The Stars and Stripes, USA:s flagga

Idag firar vi den 4:e Juli och därmed även USA:s Nationaldag. En dag då nästan hela USA är stängt, vilket förmodligen ger många amerikaner en extra ledig dag. Förra året hade vi besök av min syster med familj (tre generationer), på ankomstdagen hissade vi såväl den svenska som den amerikanska flaggan. Stjärnbaneret eller The Stars and Stripes som den också kallas, hur många skolbarn vet det idag? Vi hade tur för vinden var med oss, och flaggorna vajade så vackert i vinden.

Vi hade gärna gjort det i år också, men i år kommer dom inte. Sommaren är med oss fortfarande och man frestas att sitta ute och göra ingenting. Det lär ju vara bra med meditation, fast att anstränga någon muskel skall man väl ändå klara.

Fick ett väldigt bra tips på detta igår, Petra fick ett par ”gympaböcker” ja inte för kroppen utan för hjärnan.

Ju äldre man blir desto viktigare att hålla hjärnan och minnet i gång. Bläddrade lite i avbildade bok, 100 Hjärnövningar Pingvin, och blev väldigt förtjust i den. Massor med roliga/fina blider med övningar för att stimulera minnet. Helt klart en perfekt present till någon som har allt. Dessutom är det olika svårighetsgrade och passar därmed hela familjen eller alla åldrar. Skall ni ge en present i sommar, ge denna.

Överraskningsdag

03 tisdag Jul 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Brittatårta, Chokladkladdkaka med lakritstäcke, Chokladkladdkaka med mintsmak, Grand Danois, Sommartårta, Toalettlock

Idag är det den 3 juli och svärdotterns födelsedag, eftersom hon fyller ojämnt skulle den firas som vanligt. Rolf och jag samt hennes föräldrar meddelade att vi var upptagna och skulle komma på födelsedagsfika senare i veckan. Men vad är roligare än att planera överraskningar, hennes mamma, Ina och jag gjorde en lite fest för henne.

Ina dukade så fint och vi hade tur med vädret, det blev nog årets första riktiga sommardag. Om våra amerikanska släktingar läser detta, ser de att det är dom som står för en del av dukningsattiraljerna. En härlig grillmiddag stod på menyn, Petras pappa har verkligen talang för grillningens konst. Själv stod jag för lite av desserten.

Det blev en chokladkladdkaka med mintsmak, till vänster. På höger sida en chokladkladdkaka med lakritstäcke och hallon. Recepten på dessa båda kakor kommer så småningom. Det är roligt att testa nya smaker på gamla trogna favoriter.

En ”vanlig” sommartårta eller Brittatårta, ja den har många namn, blev det också. Jag serverar den naturell, det vill säga grädde och jordgubbar vid sidan om. Detta sätt passar bra när man har många barn, alla gillar inte grädde eller bär.

Present skall det vara när man fyller år, Rolf och jag hade svårt att lista ut något eftersom önskelistan var tom. Björn föreslog ett nytt toalettlock (jättekul). Sagt och gjort det blev ett sådant inköpt, se vänster bild. Hur gör man en sådan present rolig, jo man tar ett silverhalsband med bärnsten och tillhörande örhängen. Sätter fast dem på baksidan av kartongen. Genast mycket roligare, fast kanske ett ovanligt sätt att slå in ett halsband tillika toalettlock på.

Alla barnen badade i baddammen och badtunnan, lite fotbollsspel, lagom hund träffar stor hund (Grand Danois) alltid trevligt med nya hundkompisar. En trevlig sommardag och jag tror en trevlig överraskning för födelsedagsbarnet.

Vilsen i natten m.m.

02 måndag Jul 2012

Posted by Solsi in Filmer, Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Fågelholk med kamera, Huvudjägarna, Jo Nesbo, Utedassens vänner

I natt var jag verkligen vilsen, eftersom vi tillhör ”Utedassens vänner” när vi är i Lappland, kan det ibland bli fel vid hemkomst. Ja, jag menar inte så att vi går i trädgården vid behov, utan det inställer sig en viss vilsenhet första natten. Som till exempel i natt, steg upp och det var ganska mörkt i rummet, dock såg jag en antydan till murstocken. Nåväl lika bra att ta med en ficklampa tänkte jag och böjde mig fram mot fönsterbrädan. Där står nämligen ficklampan som går på solceller, från IKEA superbra. Fönsterbrädan kändes väldigt mjuk, då insåg jag att vi var hemma och hade tillgängliga toaletter inomhus. Ack ja, det slog mig samtidigt att det var en otrolig skillnad på ljuset nattetid, här och i Lappland.

Rolf och jag har sett en DVd film för ovanlighetens skull.

Det var Jo Nesbos Huvudjägarna, en norsk författare och en norsk film. Jag gillar Jo Nesbo, även om man ibland kan tycka att en del av hans böcker är lite råa.

Läser man dem ordentligt finner man en hel del humor, verkligt bra sådan. I den här filmen fick man rejäla smakprov på detta, stundtals glömde man spänningen på grumd av det dråpliga. Kom att tänka på detta när jag skrev om utedassens vänner. Klart sevärd.

På tal om spänning och väntan, måste jag tyvärr meddela att de 7 fågelungarna i fågelholken med kamera inte klarade sig. Detta berodde på att fågelmamman dog, Rolf hittade henne på gräsmattan. Dessbättre visade hon inga tecken på skador vilket friar vår och grannarnas katter från fula misstankar.

Nystädat fågelbo, bilden tagen direkt på TV:n.

Fågelpappan klarade inte av att sköta dem på egen hand, och det mest fantastiska tycker jag ändå är att han tog bort alla de döda ungarna och städade så fint i holken. Nu får vi hoppas på bättre tur nästa år.

Regn, granskott och sirap

01 söndag Jul 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Bergmans fisk, Granskottsinlagd sill, Granskottssirap

Regnet det bara öser ner och jag är så blöt om både skor och strumpor……. osv. Inga långa promenader idag inte, fördelen med att man ibland vistas mera inomhus än utomhus, är att det kommer nya idéer.

När man ser en sådan här vacker grangren, kan man inte låta bli att fundera på vad man kan använda den till. Förutom till prydnad förstås, kom att tänka på den  granskottsinlagda sill vi köpte hos Bergmans fisk.

Det är ju fortfarande försommar så här långt upp i landet och granskotten är som finast just nu.

Passade på att plocka av några liter, för att göra lite granskottssirap. Det skall vara väldigt effektivt vid förkylning har jag hört. Granskotten skall vara cirka 1-3 cm stora.

5 dl granskott varvas i en glasburk med strösocker så att det täcker alla ”skotten” ordentligt. Sätt på ett lock och låt burken stå i ett soligt fönster (här kan det bli problem) i en månad. Vänd gärna burken ibland. Sila och du har en sirap som enligt experterna blir bättre om du häller i 1 dl starkt. Dosering vid förkylning 1 msk i en kopp te.

Nu är den här…..

30 lördag Jun 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 1 kommentar

Etiketter

Avasjö, Brännmyran, Hjortronblommor, Kapellet i Avasjö, Knott, Ralph Erskine

Nu är den här, den svenska sommaren alldeles på riktigt. Det har lagt sig en londondimma över sjön och fjällen, myggorna dansar kring öronen och små regndroppar silar ner från skyn. Det allra viktigaste beviset är ändå brännmyran eller knotten som den kallas, kärt barn har många namn. Det enda som skulle få ut mig på en längre promenad idag är möjligen björnhonan med unge, som har siktats inte långt härifrån. Men eftersom det är ett osäkert kort får det vara.

Så här såg det ut idag, jag som är van att se solstrålarna dansa på vattnet, ingen dans idag inte. Det gick inte att urskilja vare sig vatten eller himmel. Tidigt på natten var dessutom gubben Frost på besök och lämnade ifrån sig -2 grader.

 Jag som precis hade kollat av hjortronmyren, och konstaterat att i år blir det nog hjortron. Det lyste av små vita blommor lite här och var.

Väldigt kraftiga och fina såg de ut. Nu återstår att se om det blir något av dem, risk finns väl för att de har fryst och antar att det dessutom är ont om bin i kylan.

Knotten lär väl knappast hjälpa till att befrukta blommorna. Eftersom det inte blev någon promenad, blev det en kort biltur. Passade då på att ta ett kort av hotellet, vilket jag i vintras visade i full snömundering.

Så här ser det ut under sommartid. Visst ser man att engelsmannen och  arkitekten Ralph Erskine hade fjällen i åtanke när han ritade dessa två byggnader. Han har ju även ritat kapellet i Avasjö,nedan. (han var alltså inte från Finland)

← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

Solsi

Profilbild för Okänd

Mitt stora intresse är att resa. Jag har reser mycket och har ett stort intresse av främmande länder, kulturer, maträtter, möten, smultronställen, shopping och inte minst planeringen av resan. Jag älskar att laga mat och att baka. Jag hoppas att ni får nytta av mina upplevelser och den information jag delar med mig av :-) Solsi

Kategorier

  • Böcker
  • Filmer
  • Full og Cheer
  • Min vardag
  • Musik
  • Prylar
  • Pynt och inredning
  • Pyssel
  • Recept
  • Resor
  • Restauranger och mat
  • Sevärt
  • Shopping
  • sorg och begravning
  • thailand
  • Uncategorized
  • Upplevelser
  • Utflyktstips
  • Viner

Arkiv

  • mars 2025
  • juli 2024
  • december 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • juli 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • april 2019
  • mars 2019
  • februari 2019
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augusti 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • maj 2012
  • april 2012
  • mars 2012
  • februari 2012
  • januari 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Prenumerera Prenumererad
    • Solsi Blogg
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Solsi Blogg
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …