• Dags för lite nytt på bloggen.
  • Om mig
  • Solsi´s Blogg

Solsi Blogg

~ spännande resor, shopping runt världen, mat från när och fjärran, händelser i min vardag

Solsi Blogg

Kategoriarkiv: Min vardag

Det blåser kallt väder ifrån sjön.

29 fredag Jun 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Färsfyllda lövbiffar med dragon, Midsommarblomster

Idag blåser det kallt väder ifrån sjön, och en välkänd julikyla börja sprida sig över näset. Något vi i för sig gillar, däremot är det inte till myggornas fördel, men vem bryr sig. Bryr mig gör jag däremot ofta, eller rättare sagt retar míg på saker gör jag ofta, bortkastad energi eftersom ingen bryr sig. Det är datorn som ibland riskerar att ligga pyrt till, som idag när jag var inne på en sida, då dyker det upp i högerkanten en spalt med följande text.

Du är online den 28 juli kl.16.00. Vår slumpgenerator har valt ut dig till att vinna följande……………

Så otroligt löjligt, den där slumpgeneratorn väljer ut mig i princip varje gång jag går in på den sidan. Vem går på sådant?

Det här kortet togs nästan vid midnatt och mörkare än så här blir det inte. Man kan ana lite lila/blått av knoppande midsommarblomster i gräset.  Kylan, idag +10 grader gör att man vill ha något varmt att äta, en riktig söndagsmiddag.

Vad kan vara bättre än dessa supergoda färsfyllda lövbiffar med dragon, vi åt dem på en restaurang i Västerås, nja skall jag vara riktigt ärlig så var det Rolfs svägerska som hade lagat till dem. Hon delar med sig av receptet, ni har det här nedanför.

Vilken natt !

28 torsdag Jun 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 3 kommentarer

Etiketter

Bachus, Björktrastunge, Lurvmopp, Mackmyra, Mackmyra Whisky

Vilken natt, har nästan inte sovit en blund, det var någon som tassade runt huset mitt i natten. Försökte göra husse o matte uppmärksamma, men de bara snarkade vidare, dessutom sa de åt mig att hålla tyst. Vilket jag inte gjorde, jag var säker på att den där räven var på gång igen.

Till slut steg husse upp och tittade ut genom fönstret, jag hade rätt, där stod den mitt i komposthögen, där Björn skall gräva metmask snart. Nu blir det ingen mask om den där lurvmoppen ska käka här varje kväll. Hur jag än försökte förklara för husse att jag ville ut o jaga släppte han inte ut mig, då skulle han ha fått se på drev. Men vill han inte ha en bra jakthund slipper han, övning ger färdighet och nu missade jag träning inför kommande jaktprov.

Fick i stället ta en promenad på förmiddagen med matte och husse, försökte förklara att jag gärna ville springa lös och kolla vad det var som rörde sig längre in i skogen. Icke sa Nicke.

Har bestämt mig för att hämnas om matte inte släpper mig, hon brukar ge sig är lite mer ”mjukis” än husse.

Anledningen att jag inte får springa lös nu är att det är något förbud mot att ha lösa hundar i skogen. Kan vara för att det finns så mycket ungar där just nu. Husse höll nästan på att trampa på denna björktrastunge i morse när vi var ut. Tycker själv det skulle varit kul att se hur fort den sprang om jag satt fart på den.

Matte gillar inte att jag bär på pinnar när vi är ute o går, därför letar jag alltid reda på en, ett bra sätt att få igång henne.

Ju större desto bättre, hon försöker säga loss men jag låtsas att jag inte begriper. Måste i alla fall kolla så att inte husse syns, han vet att jag fattar så är han i närheten är det bäst o släppa på stört. Det verkar klart åt båda håll så då går jag väl en bit.

En liten pinne i munnen är väl inget att gapa om, hon tror jag skall fastna i buskarna när jag kutar runt. Efter en lång dag som avslutades hos grannen, där husse fick något stärkande innan fotbollsmatchen på TV, tror det hette Macmyra whisky.

Själv var jag slut och sa god natt., Bachus

Trollska sommarnätter och spinnsidan

27 onsdag Jun 2012

Posted by Solsi in Böcker, Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Kajpe Kviar, Kiruna, Marianne Cederwall, Spindel, Spinnsidan, Trolska sommarnätter

Nu är det riktigt ljusa trollska sommarnätter. Eller för att förtydliga, magiska sommarnätter,och här i Lappland är det ljust dygnet runt. Den enda skiftning mellan dag och natt man kan se, är lite vackra ljusfenomen.

Just nu är det midnattssol i Kiruna, men ljuset går inte av för hackor lite söderöver heller. Tro det eller ej, men om jag lyfter lite på huvudet och tittar ut när jag ligger i sängen är detta vad jag ser.

 Var mer kan man ha en sådan utsikt, jag bara frågar. Nog är det lite trollskt över det hela, ljuset på himlen och granarna som man kan se spegla sig i vattnet. Har man sedan sett det nya avsnittet av Morden i midsommar på TV, blir det svårt at slappna av. Jag läste därefter ut min sommardeckare, bäst att passa på när man inte behöver ha lampan tänd. Spinnsidan av Marianne Cederwall, det är den tredje i serien om de båda vännerna Hervor och Miriam. Hervor från Kiruna som talar så härlig norrlänska och Miriam från Gotland med sitt gutamål.

Har ni inte läst de här böckerna har ni missat något, snälla mord, mystik, folklighet och gediget svenskt i samma bok. I Spinnsidan utspelas handlingen i Kajpe Kviar vid midsommartid på Gotland och om spinnsidan (betyder den kvinnliga sidan av släkten) handlar det om tre kvinnor. Trevliga deckare klarar jag av att läsa även nattetid utan att få mardrömmar, spindlar däremot är det värsta jag vet. Tittar man då upp på fönstret och ser denna otrevliga typ, ja då får faktiskt Rolf offra sin nattsömn och göra en insats (även fotograferingen).

Naturbilder från Borgafjäll

26 tisdag Jun 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Ättestupa, Borgahällan, Dorotea, Klöverfjäll, Rödingar, Storjola

I går blev det en liten tur upp till Borgafjälls lanthandel, för att öka på matförrådet. Vi passade även på att få höra senaste nytt när vi ändå var inne i affären, det är fördelen med små orter, man behöver inte köpa några lokala nyhetsblad.  Borgafjällen är två fjäll som ligger på ömse sidor om gränsen mellan Jämtland och Lappland. Södra Borgafjället ligger i Jämtland och ligger 1157 meter över havet, medan norra Borgafjället ligger i Lappland och ligger 1455 meter över havet. Här bör man nog kunna se in i Norge.

 Detta är Klöverfjället som ligger 1303 meter över havet, ett populärt ställe att vandra upp till på sommaren, men även ett paradis för scooteråkare på vintern. Det finns även stora myrmarker på vägen mot fjällen, vilka under augusti oftast lyser guldröda av hjortron. 

Mäktiga  Borgahällan ligger 1149 meter över havet och har ett lodrät stup på nästan 800 meter. Det sägs att en lärarinna en gång åkte rakt ner för branten på skidor. Jag tror inte riktigt på det, skulle det vara sant åkte man nog bara en gång. För mig liknar det mer gamla tiders ättestupa. Orkar man ta sig upp sägs det att man skall kunna se sju kyrktorn därifrån. 

Här en annan vacker bild av Klöverfjället. För att komma till Borgafjäll åker man till Dorotea, därefter ytterligare drygt 10 mil efter konstvägen 7 älvar. Det heter så därför att man har gjort olika konstinstallationer efter vägen, riktigt sevärda. Dorotea kallas ju för Lapplands sydport, när man kör in i kommunen ser man fina träskulptuerer i form av fåglar och björnar, de är till sågade av en lokal hantverkare/konstnär. Vägen tar så småningom slut vid en liten plats som heter Storjola, därifrån får man sedan ta sig till fots om man vill vidare. Borgafjäll har en storslagen natur och turister kommer hit alla tider på året. Under fågeljakten är det ofta fullt med jägare som huserar på ortens campingområde. Naturligtvis finns det även storvilt, den här älgen som vi skymtade i skogsbrynet får nog passa sig i september.

Men vad vore Borgafjäll om det inte hade vatten, många tjärnar, småsjöar, bäckar och åar fulla med öring och röding finns naturligtvis. Inget är så avkopplande som att stå vid en liten tjärn och fiska en ljus sommarkväll, med dessa vackra fjäll i bakgrunden. OK det går även dagtid, dessa fina rödingar drog Rolf upp på förmiddagen idag.

Reklam på gott och ont

25 måndag Jun 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Grillad Glass steak, Kommissarie Lewis, Kommissarie Morse, Monsterkakor, Servera något kul på festen, TV-reklam

I lördags kväll tänkte jag se på TV, för att få lite ombyte av underhållning i dessa fotbolstider valde jag Kommissarie Morse. Det vill säga Chief inspector Morse, deckaren som är hämtad från Colin Dexters böcker. Visserligen var programmet gammalt, ja faktiskt så gammalt att jag helt glömt bort det. Hans assistent kommisarie Lewis, som han numera heter i sin egen TV-serie, var ju rena ungdomen. Nåväl det hela började bra, vad jag inte tänkt på, var att programmet visades på 7:an, och där tar en timmas program drygt två timmar.

Att sända drygt en timmas reklam under ett enda program är otroligt, nu funderar jag bara på följande. Är det någon mer än jag, som går ifrån, byter kanal, kokar kaffe, går på toa etc. under tiden. Att man sänder samma reklam två till tre gånger under ett program är otroligt, vem orkar se samma sak om och om igen. Har även konstaterat när jag lyssnar på ungdomen, att de lyssnar på musiken, kollar in aktörerna, gillar skämten, men produkten har de ingen aning om. Kontentan blir, massor med pengar för reklam till ingen nytta, det enda den ger är irritation.

Här kommer lite positiv reklam, på första fotot är det Ina (15) som har bakat fikabröd till familjen. Jag tror det blev runt tjugo stycken.

Hon är helt otrolig på att baka, vilket de här ”Monsterkakorna” bevisar mer än väl. Antagligen finns de här bak- och matgenerna i släkten, för här är reklam för en annan rätt, lagad av en i samma släkt, gissa vad?

Första tanken är en grillad biff och pommes frites. Men tro det eller ej, det är chokladglass som är skårad, i skårorna är det hällt lite skorpmjöl som fått fräsa till i stekpannan. Utskurna stavar av sockerkaka som rostats/torkats i ugnen blir pommes frites, dekorerat med lite sylt. En härlig rätt på barnkalas eller om man vill servera något kul på festen. Tillagningen har gjorts av min systers dotterdotter Lisa i Texas, som även tagit fotot på Grillad glass steak.

Det finns många lustiga saker i vår herres hage

24 söndag Jun 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Flugsvamp, kul pyssel, Långt från ära och redlighet, Mså spöken

Tog en liten sväng med hunden på vägen som går efter sjön. Det finns en dam som bor här i närheten, hon tycker det är kul att måla och göra figurer, som hon ställer ut lite här och var i skogen. Lite roligt är det allt att upptäcka dem, och inte minst hunden tycker det är kul att nosa på dem. Tog kort på några som jag visar er.

Den här som ser ut som en stor säl, måste hon ha haft ett hårt arbete med, för att få fram munnen och ögat. Det är ju trots allt sten och ett hårt material hon holkat ur.

Små tomtetroll, vilka ser lite misstänkta ut om man avläser Bachus betende. Jag tror faktiskt att även han tycker det är roligt att hitta figurerna på olika stenar.

Vi fann även en flugsvamp som såg riktigt fin ut. På bilden till höger står det ett gäng små spöken, de har tydligen tagit sig upp på stenen med hjälp av stegen. Man ser dock inte deras stora runda ögon på bilden.

Här är ytterligare en liten gubbe som Bachus nosar på. Det är ju faktiskt ett trevligt initiativ att ställa ut dessa figurer, ganska enkla men gläder säkert alla som går förbi och ser dem. De dyker ju trots allt upp på en skogsväg som ligger långt från ära och redlighet, som det heter. Dessutom tips på ett kul pyssel för alla barn under sommarlovet, lite fina stenar och lite hobbyfärg är allt som behövs. Skall nog göra några med Viggo och Vanna, de gillar att pyssla. Figuren nedan får vi nog avstå från, blir nog svårt hitta en bra stubbe.

Midsommardagen

23 lördag Jun 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

1953, Blommande ljung, Den som söker den finner, Förgätmigej, Hjortronblomma, Maskros, Midsommardagen, Skapelsen, Styvmorsviol

Midsommardagen är för många en dag som startar sent och kanske även har man lite huvudvärk och törst. Den har dock en allvarligare betydelse, nämligen att sedan 1953 infaller alltid denna dag på en lördag, vilket gör den till en dubbelhelg även i kyrkan. Dessutom är midsommardagen enligt 2003 års evangeliebok en kristen högtid och temat för dagens bibeltexter är skapelsen. Ämnet passar väl utmärkt, inte minst med tanke på vår vackra natur. Denna bild tog jag när vi åkte hem sent i går kväll.

Åkte ner efter den lilla skogsvägen och kunde inte låta bli att stanna för att ta en bild. Ljuset på himlen och fjället med sin snötäckta topp i bakgrunden var en helt bedårande syn i den ljusa midsommarnatten.

Värmen och solen de här dagarna har gjort att idag kunde jag se de första sommarblommorna. Som sagt, den som söker den finner, och det stämmer åtminstone i det här fallet. En liten planta med blommande ljung hittade jag vid dikeskanten, där fanns även en liten styvmorsviol.

Den ljuva förgätmigej behagade visa sig med ett fåtal blommor, så även hjortronblommorna. Hoppas dock att de sistnämnda sprider sig till ett vitt hav med blommor på myrarna i sommar. Skulle inte sitta helt fel att få skörda lite hjortronbär, men vi brukar nästan alltid missa dem. Detta var ett litet smakprov på allt vackert vi har runt oss, blommor är fantastiskt. Maskrosen som gärna sprider sig och ibland retar oss, är även den till glädje. Snygg i sallader, fint med några få blomblad på kladdkakan, det är bara att använda fantasin.

Sankt Hans Aften

22 fredag Jun 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Borgafjäll, Johannes Döparens födelsedag, Midsommarblomster, Rallarrosor, Sankt Hans Aften, Sju sorters blommor, Smörbollar, Vitsippor

Sankt Hans Aften (Johannes Döparens födelsedag) är det idag, åtminstone i Danmark och Norge, här kallar vi det midsommarafton. Denna helg har firats sedan 400-talet, dagens typ av firande började dock inte förrän in på 1900-talet. Midsommareldar lär vara den äldsta av traditioner denna dag, skulle symbolisera solen och uppmuntra den att fortsätta skina hela sommaren. En dag som skall vara full med sol, sång, blommor och många bröllop, dessvärre är det inte så för alla. Så ni som kanske inte hunnit ännu, slå en signal, hälsa på eller bjud hem någon som behöver det.

Midsommarstämmning är inte lätt att skapa för alla, häruppe i södra lappland är ölen kall eftersom all snön inte har smält ännu men blomsterkransarna är svårare att få till.

Lanthandlaren har en del varor, så sill och ost går att handla hem, för vår del löser det sig eftersom vi är bortbjudna till ett litet hemman uppe på fjället. Lite midsommarblommor ville jag ha i alla fall, men hur vi än letade blev det inte någon direkt färgsprakande bukett.

Bor man i nedre halvan av Sverige är det inga problem med blomstren, här uppe kan det vara svårt att hitta sju sorters blommor att lägga under kudden i natt, Midsommarblomstren uppe till vänster har knappt fått knoppar ännu, fast  smörbollarna till höger börjar anta en gulaktig kulör.

Vitsippor verkar var det enda alternativet för årets bukett, inte ens rallarrosorna till höger har velat visa sig. Även om vi inte får sju sorters blommor under kudden så kanske vi kan få reda på vem den tillkommande kommer att bli ändå, för de som är intresserade. Vi andra får hjälpa till att hålla statistiken nedan uppe, vi lär nämligen denna helg konsumera.

5 milj burkar inlagd sill, 3 milj kg färskpotatis, 1 milj l gräddfil, 1 ton hackad gräslök, 10 milj l öl, vin och sprit (denna siffra bör nog sänkas)

För egen del lär det bli grillat vildsvin enligt rykten, nu har i alla fall gästerna till årets midsommarfirande i Borgafjäll anlänt, de vilar just nu ut på gräsmattan framför hotellet, se foto.

Räven raskar över näset

21 torsdag Jun 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Björktrastarna, Det är saligare att giva än att taga, Räven kommer, Räven raskar över näset, Sommarsolståndet

I natt var det sommarsolståndet, det vill säga årets längsta dag och kortaste natt(som min käre granne så riktigt påpekat). Är man i fjällen och nästan vid vägens slut, upplever man detta lite magiskt. Avsaknaden av motorbuller, gatlyktor och alla ljud som hör ett ett samhälle till, gör att tystnaden nästan blir total. Björktrastarna tycks dock alltid vara i närheten varhelst du befinner dig. I natt vaknade vi av att hunden skällde och skällde, ville inte ge sig. Det var bara att stiga upp, gå ner i köket och se efter vad som stod på. Bachus kastade sig upp på kökssoffan och tittade ut.

Eftersom vi inte såg något där, öppnade jag ytterdörren och tittade ut. Där satt han, en alldeles bedårande liten räv.

Vi hade hängt ut en påse sopor innan vi gick och la oss på kvällen, det var den som fångat hans intresse. Eftersom han stod kvar och tittade på mig när jag öppnade dörren, hämtade jag kameran och några brödskivor.

Till min förvåning kom han fram och tog dem från handen när jag sträckte fram dem. O vad glad han blev, Rolf blir inte glad till frukosten eftersom brödet nu är slut.

Men som det står i skriften, det är saligare att giva än att taga. Detta fick mig att tänka på när Noa var drygt 1.5 år, vi satt och åt när han plötsligt frågade efter katten. Den är ute fick han till svar (det var mörkt). Han var tyst en stund, sedan sa han, räven kommer, underförstått katten är i fara. Denna räv var dock av en vänlig natur hoppas även jägarna förstår det.

 Tänk vad man kan få uppleva en ljus, svensk sommarnatt i södra lappland, Sverige är fantastiskt. Kortet nedan togs genom köksfönstret kl. 03.00.

Vilhelmina och Sven Dufva

20 onsdag Jun 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Den kulan visste var den tog, Elsa Anderssons konditori, Fänrik Ståls sägner, IICA Vilhelmina, Johan Ludvig Runeberg, Johan Zacharias Bång, Låt ingen djävul komma över bron, Norberg, Så ska en finne slåss, Sven Dufva, Vilhelmina, Vilhelmina hotell, Vilhelmina kyrka, Vilhelmina kyrkstad, Virta bro, www.vackertvader.se

Vilhelmina är en vacker gammal kyrkstad som ligger vid kanten av Volgsjön. Högt uppe på kanten av kyrkberget ligger den vackra vita kyrkan, därifrån ser man milsvida omkring. Strax innaför grindarna till kyrkogården finns det en grav, vars sten bär namnet Sven Dufva eller Johan Zacharias Bång som ju var hans riktiga namn. För drygt tvåhundra år sedan, deltog Sven Dufva i Finska kriget och enligt sägnen lär han ensam ha besegrat en hel armé. Detta skedde på Virta bro, där  han stod och avverkade den ena fienden efter den andre. Många ordstäv kommer härifrån, ”Släpp ingen djävul över bron”, ”Så ska en finne slåss” och ”Den kulan visste var den tog”

Så här vacker är kyrkan, minns ni inte citaten ovan är det dags att damma av Fänrik Ståls sägner av Johan Ludvig Runeberg. Eftersom Vilhelmina är en gammal kyrkstad, har det naturligtvis funnits många av de speciella gamla trähus som präglar dessa områden.

Så är det även här, ett helt gammalt kvarter av dessa gamla trähus finns som tur är bevarade än idag. Det finns även en gammaldags lanthandel inrymd i ett av dem, den är enbart är öppen om sommaren. Där kan man köpa godisstrutar, pappersbonader etc.

Står man på den lilla vägen som syns på kortet ovan och vänder sig helt om, har man utsikt över Volgsjön och Vilhelmina hotell. Kan rekommenderas, bra mat samt att de även ordnar med en del aktiviteter/utflykter.

Som i de flesta städer har även Vilhelmina sitt eget berömda fikaställe, det heter Stenmans konditori. Har bytt ägare några gånger och därmed har vienebröden vars storlek var som en hel vetelängds, försvunnit. Dock kan man fortfarande köpa karlspaderbullar fyllda med porös mandelmassa, se bild till vänster. Vill man frossa, köper man potatisbakelser som är nästan lika goda som ”dammsugarna” på Elsa Anderssons konditori i Norberg.

Här ovan syns Stenmans konditori, ligger på genomfatsleden. Den naturliga träffpunkten är naturligtvis ICA affären, där verkar alla känna alla. Det som är trevligt med dessa små orter i norr, är att även turisterna kan få sig en trevlig pratstund med någon ortsbo när man står i kassakön.

Här ovan är ett foto som kanske känns igen, det är ICA i Vilhelmina och denna bild ser man även när man går in och kollar väder på  www.vackertvader.se Naturligtvis finns det mycket mer att skriva om denna plats, men detta får räcka för idag.

← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

Solsi

Profilbild för Okänd

Mitt stora intresse är att resa. Jag har reser mycket och har ett stort intresse av främmande länder, kulturer, maträtter, möten, smultronställen, shopping och inte minst planeringen av resan. Jag älskar att laga mat och att baka. Jag hoppas att ni får nytta av mina upplevelser och den information jag delar med mig av :-) Solsi

Kategorier

  • Böcker
  • Filmer
  • Full og Cheer
  • Min vardag
  • Musik
  • Prylar
  • Pynt och inredning
  • Pyssel
  • Recept
  • Resor
  • Restauranger och mat
  • Sevärt
  • Shopping
  • sorg och begravning
  • thailand
  • Uncategorized
  • Upplevelser
  • Utflyktstips
  • Viner

Arkiv

  • mars 2025
  • juli 2024
  • december 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • juli 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • april 2019
  • mars 2019
  • februari 2019
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augusti 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • maj 2012
  • april 2012
  • mars 2012
  • februari 2012
  • januari 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011

Blogg på WordPress.com.

Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Prenumerera Prenumererad
    • Solsi Blogg
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Solsi Blogg
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …