• Dags för lite nytt på bloggen.
  • Om mig
  • Solsi´s Blogg

Solsi Blogg

~ spännande resor, shopping runt världen, mat från när och fjärran, händelser i min vardag

Solsi Blogg

Kategoriarkiv: Min vardag

Mycket att se på en skogsväg

19 tisdag Jun 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Hungerpesten, Linne Fjällstedt, Näcken, Risbäck

En liten utflykt från Lövsjön till Vilhelmina har vi gjort, det behövdes mer virke till boden, som skall vara helt färdig innan vi åker hem. Det är en historia som kan liknas vid skräddaren som skulle sy en kostym, och det bidde bara tumvante. I det här fallet skulle det bli en liten vedbod, men nu liknar det mest ett garage, vilket gör att det måste byggas en liten vedbod till i alla fall. Lite tvärtom historia.

Nåväl, vägen till Vilhelmina är inte bara vacker utan bjuder på en del sevärdheter. Bilden ovan är från infarten till Risbäck, och jag tycker utsikten är helt bedårande.

Uppe på fjällplatån som ligger drygt 640 meter över havet, är det otroligt vidsträckt och här brukar det lysa rödgult av skogens guld i augusti. Då menar jag hjortron och inte Norrlands guld (öl för de som inte bor i Sverige).

Det finns ett hus efter vägen som jag aldrig upphör att förvånas över, för tjugo år sedan trodde jag att det var under reparation. Nu tror jag snarare att det är under nedtagning, bit för bit, år efter år.

 

Lite längre bort efter vägen står ett annat hus, där jag antar att man är allergisk mot blommor, alternativt skall det blomma året om.Tror aldrig jag har sett så många konstgjorda växter på en gång. Här talar vi om en investering av många tusenlappar.

Kör man ytterligare en bit möter man själva näcken. Detta övernaturliga vattenväsen skulle man inte vilja möta under en kvällspromenad. Inte ser han speciellt trevlig ut heller.

Lite mer fridfullt är det att ta en fikapaus och ha sällskap av det här gamla paret. De är bofasta vid infarten till något som kallas sagovägen och träskulpturerna är skänkta av Linne Fjällstedt. Det är författarinnan som numera är bosatt i Malgomaj och som har skrivit så många böcker om livet i södra lappland, bland annat Hungerpesten.

Har man bara ögon och öron öppna kan en helt vanlig bilfärd genom skog och små samhällen vara väldigt givande för såväl själ som fantasi.

Älgspillning till vad?

18 måndag Jun 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 2 kommentarer

Etiketter

Älgspillning, älgkotte

Älgspillning är det något att fundera på? Det kan det vara, för det är användbart. Precis utanför stugknuten fann jag en hög med relativt färsk älgspilning, ganska fräckt. För under älgjakten ser man aldrig tillstymmelse till sådant, nu när det är riskfritt stryker de runt husknuten. Det är en slags Hälge känsla, snart sitter de väl vid köksbordet när man kommer ner en morgon.

Fördelen med älgspillning är att det torkar fort och faller ihop som grovt mjöl, det vill säga det försvinner relativt fort från marken. I följande historia som är sann, var det tur att det inte är hårt.

Min vännina hade på sitt soffbord en träskål med några torkade ”älgkottar” varför vet jag inte, på kul antar jag. En dag hade hon besök av en äldre faster samt sin kusin, dessa tänkte hon bjuda på en drink före maten. När hon kom in i rummet, satt fastern i soffan och bet på en ”älgkotte” samtidigt som hon anmärkte på att ”detta tilltugg var hårt och torrt”. Min väninna sa aldrig vad det var utan avlägsnade skålen och antydde att de var nog gamla.

En annan sak som det är användbart till är smycken. Min granne målade och lackade dem i fina färger och trädde sedan upp dem på tråd till ett praktfullt halsband. Detta förärades en bekant på sin födelsedag och jag kan betona att hon gladdes av det. Kan delvis förklaras med att mottagaren var en hängiven älgjägare.

Av detta kan vi lära oss att allt är till nytta och inget må förfaras.

Tala om hundliv

17 söndag Jun 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 1 kommentar

Etiketter

Bachus, Flytväst för hundar, Hundliv, Renar

Tänkte jag skulle försöka skriva lite om hur jag upplever min dag när vi är i fjällen. Tror inte man kan kalla det semester i alla fall. Dagen började bra, hade precis satt mig tillrätta i kökssoffan, med planer att tigga till mig en brödkant. Plötsligt hörde jag något utanför fönstret, en massa renar?

Hur jag än skällde och skakade i hela kroppen, ville inte husse släppa ut mig. Vilket träningstillfälle för jakt han missade där, hur skall jag kunna bli en bra jakthund om jag inte får träna?

I stället gick vi ner till bastun och skulle kolla hur det såg ut, då sa husse att jag kunde hoppa i. Visste inte om jag skulle simma åt vänster eller höger.

Helt plötsligt var jag mitt ute i sjön och matte började skrika, hit, hit, men ibland hör jag så illa (hon blir så himla orolig jämt). Husse försökte lura in mig med ett vedträ på en lina som han kastade i sjön, det gick jag inte på.

Till slut kom jag i alla fall upp på land igen, matte tog på mig sin badkappa, fattar ni hur jag skämdes.

Frampå dagen tog vi en promenad, gick förbi dammen, där det just nu bor lite änder. Då fick jag inte vara lös, hade gärnat badat där också. Antagligen fick jag väl inte för att vi skulle gå till båthuset och hämta båten, den skulle ros över sjön.

Fanns inte en chans att hoppa överbord, de satte på mig en flytväst för hundar och så fort jag rörde mig väste matte, sitt, inte för att jag brydde mig. Så här kan en dag se ut för mig, man vet aldrig vad som händer eftersom jag inte deltar i planeringen. Det är jobbigt för en liten hund som jag.

Nu har jag bestämt mig för att slappa i kökssoffan innan det är dags för husses kvällspromenad, hej då från Bachus

Inga mygg men renar

16 lördag Jun 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Strörenar

Då har vi anlänt till stugan i södra lappland, de dryga 70 milen gick väldigt bra att köra, man skulle kunna säga att det nästan var bilfritt. Fyra små raster gjordes eftersom hunden gärna vill ta en promenad då och då.

Min vy från fönstret vid sängen var inte lika grönskande, som på kortet som togs förra sommaren från samma håll. Å andra sidan togs detta vid 22.00 tiden i går kväll, vackert ändå. Dock kan man se att björkarna börjar slå ut, och jag har sett vitsippor och tussilago som blommar för fullt.

 På björkkvistarna kan man dock se att det är ganska stora musöron, det dröjer inte länge förrän det är helt grönt på träden. Glädjande nog är det helt myggfritt häruppe, däremot går det lite strörena omkring här och var.

Snön är inte heller helt borta på fjällen, faktum är på ett av dem går det säkert bra att åka skidor ett tag till. Det är en vacker väg att åka och utsikten är underbar, nu slöar vi resten av dagen och slickar såren från gårdagens fotbollsförlust.

Vacker utsikt och god efterrätt

15 fredag Jun 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Nu har vi kommit hem efter att ånyå fått avnjuta en god middag i Västerås. Som vanligt var det mycket gott. Dock tänker jag vänta med att visa bilder på varmrätten till en annan dag och då får ni även receptet. Vi fick även en fantastiskt god efterrätt som dessutom var vacker att se på.

Den var enkel att göra, vilket alltid är en fördel. Såsen är mild, mjuk och len i smaken, fungerar väldigt bra till färska jordgubbar.

Nu går vi mot ljusare tider och det dröjer inte länge förrän man kan ligga och läsa hela natten utan att behöva tända en lampa.

I morgon tänkte vi fara lite norrut, mot ljuset så att säga. På lördag morgon hoppas jag att det är den här utsikten jag har utanför fönstret, när jag vaknar på morgonen.

Skall bli skönt för Bachus att få springa lös och träna inkallning ett tag, just nu bryr han sig inte eftersom han ligger i en djup god sömn. Själv skall jag passa på att sova en stund innan vi far iväg mot ett myggfritt område, myggorna här får stanna kvar och ta hand om grannarna.

Samtal pågår

14 torsdag Jun 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Fredriks Lindström, Lars Gunnar Gustavsson, Najs, Softa, Svenska språket, Typ, Världens dåligaste språk

Nu skall vi ta en tur med bilen igen, med tanke på hur det brukar vara har jag en liten fundering. Finns det ingen som kan tillverka och sälja skyltar enligt förslaget nedan lämpligt för bil, kan vara något i stil med skyltarna man använder vid övningskörning.

Börjar tröttna på bilförare som pratar i telefon, kör i rondell, växlar och blinkar körriktning samtidigt. Eftersom vi bara är utrustade med två händer, går ekvationen inte ihop. Följden blir att framförvarande bil saktar ner, medan den vinglar hit och dit. Eftersom man är upptagen med så mycket annat, kan man ju omöjligt hinna titta i backspegeln också. Det är dags att våga ta beslutom att förbjuda samtal i mobiltelefon om man inte har handsfree.

Just denna skylten är väl inte så vacker, men den är rätt stavad i alla fall. Det börjar även bli dags att damma av Fredrik Lindströms gamla bok, världens dåligaste språk. Numera när man läser dagstidningen, ser man hela tiden tecken på dålig stavning eller en massa syftningsfel. Om detta beror på försämrad utbildning, okunskap eller slarv vet jag inte. Har full förståelse av att man numera inte korrekturläser på samma sätt som tidigare, men någon koll? Fredik Lindström är härlig att lyssna på, men även hans böcker är läsvärda. Ett annat program är, Svenska språket som sänds i Sveriges radio P1, tisdagar kl 13.20 med Lars Gunnar Gustavsson, där få man lära sig en hel del. Det är allt från grammatik, stavning, uttal med mera, för att inte tala om gamla numera okända ord. Detta program är både roligt och lärorikt, han är fantastiskt duktig. Inte lika roligt är det när man läser en annons i dagstidningen, som detta exempel.

Najs, vad är det ? Att ungdomen har ett eget språk och numera även sitt sms-språk är en sak men i en annons i en dagstidning? Den läses av alla åldrar och bör vårda språket, så även ”annonsmakarna”. Men det är klart många pensionärer vill känna sig yngre, typ och det är väl najs att kunna softa på äldre dar.

Myggen har kommit

13 onsdag Jun 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Övernatta med hund, Glassbilen, Myggor, Prickiga drömmar

Nu är det bekräftat, sommaren är här. Detta bevisas lätt eftersom myggorna har kommit, det går inte att öppna ett fönster eller någon dörr eftersom de bokstavligt flyger in. Sticks gör de också, förut om åren har de mest retfullt surrat förbi runt huvudet när man gick ut. Nu anfaller de direkt. Lite tvärtomtiden, vi åker till fjällen för att slippa myggen, förut var fjällen deras favoritort. Värmen verkar dröja vilket inte hindrar glassbilen från att göra sina turer som vanligt.

Bachus blir lika undrande varje gång han hör det plingande ljudet, och glass ja det gillar han. Han funderar på att eventuellt åka på valpträff eller skall vi säga någon form av syskonträff, i augusti. Har suttit och letat på nätet för att hitta ett hotell, pensionat, vandrarhem runt Söderköping där man kan övernatta med hund. Verkar alldeles omöjligt att hitta, dessutom är det sällan det står något om att husdjur får medtagas. Tips mottages tacksamt. Till sist här nedan kommer ett recept på Prickiga drömmar, jag fick det av Björns farmor Alice, för ganska många år sedan, mycket goda.

Den blomstertid nu kommer

12 tisdag Jun 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Den blomstertid nu kommer, Du gamla du fria, Fair play, Gräshoppa, Längtan, Nyckelpiga, Prickiga drömmar

Skolavslutning nummer två, jag tycker det är så fint med skolavslutningar och funderar på om man kan gå, även när det inte finns några barn man känner i skolan framöver? Får väl låtsas att jag är någon farmor eller mormor åt någon.

Först var det fika i varje klassrum med föräldrar och elever, var man snabb kunde man hinna med tre omgångar. Därefter samling på atriumplatsen, lärarna hade bildat orkester, det var lite tal och mycket sång. Jodå, jag fick höra både, Du gamla du fria och Den blomstertid nu kommer. Än finns det hopp.

Längtan, rektorn höll ett mycket bra tal om längtan. Det kan vara roligt att längta, till bad, till sommar, till glass och det stämmer ju. Däremot tyckte inte barnen att längta till augusti och skolan var så kul. En medalj delades ut till en flicka och en pojke på skolan, det gällde fair play, det till pojken gick till Noa vilket jag naturligtvis blev stolt över. Så jag glömde helt bort att ta kort.

Vanna och Viggo hjälpte sedan till med lite trädgårdsarbete, vi tittade på några löjtnanshjärtan som blommar just nu, Vanna visade mig hur man gör ”flickan i båten”. Vissa saker går verkligen vidare i generationerna

Det dök upp några andra sommargäster i trädgården. En stor snigel på en sten, gick knappt att se då de hade samma färg. Därefter landade en liten gräshoppa på Vannas arm, de ser man inte var dag, även en nyckelpigga kom fram, ville dock inte vara med på bild. Utefika med ”prickiga drömmar” passade perfekt som avslutning på denna dag, det receptet kommer i morgon.

Skolavslutning för niorna och Yngelröta

11 måndag Jun 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 2 kommentarer

Etiketter

Amerikansk yngelröta, bilarver, Skolavslutning

Så är det åter dags för skolavslutning, solen skiner inte just idag men för alla nior som nu avslutar en del av sin skolgång, känns det nog så.

Tänk vad tiden rinner iväg, kanske märks det mest när man ser hur alla barn runt omkring en växer upp. Här är Ina nyfödd, vem kunde tro att nästan 16 år skulle gå så fort. Det enda som är sig likt är att hon är lika söt idag som på kortet här.

Först är det vanlig skoldag, därefter skolavslutning i kyrkan och sedan blir det en fest för skolans nior ikväll. Kan tänka mig att det blir många söta unga damer där. Det gläder mig att man har avslutning i kyrkan, hoppas att de sjunger, Den blomstertid nu kommer, för det är en tradition jag hoppas man bevarar.

Det är trångt i kyrkan en sådan här dag, så det får inte plats några anhöriga, vilket är synd. Det blir skolavslutning även i morgon då slutar Viggo ettan,(aj.aj han slutar faktiskt tvåan) Noa sexan och Vanna slutar förskolan. Då blir det säkert lite mer spontant på avslutningen.

Apropå ungdom, tolkade jag fel när jag läste en löpsedel för ett tag sedan, ”Amerikansk yngelröta har kommit till Sverige” i min okunnighet tänkte jag på all grafitti, nersmutsade parker efter helger, gängbildning och så vidare (kallas väl fördomar). Det visade sig att det inte bara var jag som var okunnig, Rolf tänkte först på fiskodlingarna som finns lite här och var.

Så fel vi hade. Det handlade om bin och en sjukdom som angriper bilarverna. Den är smittsam och förekommer på de flesta platser världen över där det finns biodlingar. Den har inte förekommit så mycket i Sverige hittills men tycks nu har ökat och börjat sprida sig igen.

Bisamhället på bilden ovan, har byggt en egen lite honungskakeplatta som de trängs på, där råder ingen yngelröta. Bilden är tagen på en liten palm hos en granne i Thailand.

Stationsträning

10 söndag Jun 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Apport, Bromskogens Bacho, Bromskogens Bachus, Fjällemmel, Stationsträning

Jaha, så var det dags igen, förra helgen släpade husse med mig på en hundutställning, denna söndagen var det dags för stationsträning. Träningen är visst något man gör inför ett kommande jaktprov. Tidigt skulle vi åka, jag hann knappt äta frukost, själv åt husse en rejäl sådan. Nu har vi kommit hem och jag är alldeles slut. Egentligen förstår jag inte vad jag skulle dit och göra, enligt matte är jag en av de vackraste och klokaste hundar som finns och hon har sällan fel.

Inte så pjåkig om jag få ”skälla” det själv.

När vi kom fram såg jag att det var flera andra hundar där, förstod att det skulle bli lite av en tävling. Det gillar jag, min brorsa Bacho var där så vi hejade på varandra. Jag berättade för honom att jag träffade några syskon och mamma förra helgen, tror han blev lite ledsen över att han inte fick var med. Vi blev indelade i grupper om fyra, men kom inte i samma grupp, det var bra tycker jag, inte så kul att tävla mot någon i familjen. Apport finns det något som heter, det är när någon kastar upp en grej och jag skall hämta den och ge den till husse. Fånigt när jag har tagit något är det mitt, sedan skulle man testas hur man reagerar på skott. Jag reagerade inte alls, det gav visst full pott.

Rast skulle man ha, då stod jag bunden vid ett staket, trist när grönområdet var så stort. Bada var ett moment, husse fick säga till två gånger innan jag hoppade i, själv har han inte badat än och egentligen har inte badsäsongen börjat. Spåra i skogen är lätt som en plätt men att hitta o fånga en fågel var äckligt. Skulle ta den i munnen och gå med den till husse, nä nä. Hade jag vetat att de skulle betygsätta mig hade jag ansträngt mig mera, nu blev det ”knappt” godkänt. Befarar att den tänkta semestern i fjällen nästa vecka kommer att bestå av bad, apport och fågelbärning. Jag som hade tänkt jaga fjällemmel.

← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

Solsi

Profilbild för Okänd

Mitt stora intresse är att resa. Jag har reser mycket och har ett stort intresse av främmande länder, kulturer, maträtter, möten, smultronställen, shopping och inte minst planeringen av resan. Jag älskar att laga mat och att baka. Jag hoppas att ni får nytta av mina upplevelser och den information jag delar med mig av :-) Solsi

Kategorier

  • Böcker
  • Filmer
  • Full og Cheer
  • Min vardag
  • Musik
  • Prylar
  • Pynt och inredning
  • Pyssel
  • Recept
  • Resor
  • Restauranger och mat
  • Sevärt
  • Shopping
  • sorg och begravning
  • thailand
  • Uncategorized
  • Upplevelser
  • Utflyktstips
  • Viner

Arkiv

  • mars 2025
  • juli 2024
  • december 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • juli 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • april 2019
  • mars 2019
  • februari 2019
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augusti 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • maj 2012
  • april 2012
  • mars 2012
  • februari 2012
  • januari 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Prenumerera Prenumererad
    • Solsi Blogg
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Solsi Blogg
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …