• Dags för lite nytt på bloggen.
  • Om mig
  • Solsi´s Blogg

Solsi Blogg

~ spännande resor, shopping runt världen, mat från när och fjärran, händelser i min vardag

Solsi Blogg

Kategoriarkiv: Min vardag

Räddad av fisksoppa

28 tisdag Maj 2013

Posted by Solsi in Min vardag, Recept

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Flugsnappare, Koka soppa på en spik, Krämig fisksoppa, Recept på en god fisksoppa

Ibland liksom försvinner tiden bara, i synnerhet när det gäller oplanerade saker. Vilket det faktiskt gjorde idag, då finns det inte tillräckligt med tid för en mer krävande matlagning. Då letar jag efter enkla lösningar för att få en snabblagad men ändå god måltid och här fann jag en.

Recept på en god fisksoppa, enkel att tillaga med ingredienser som man oftast har hemma. En form av att koka soppa på en spik.

003.JPG1

Har ofta lite ”fuskpåsar” hemma, dvs pulverredningar av olika slag. Här är Findus fisksoppa, 6 dl mjölk och 2 dl grädde vispas ihop med påsens innehåll och får koka upp. I denna finns smakämnen, kryddor och redningen som behövs till soppan.

005.JPG1

Man kan i princip lägga i vad man vill, jag tog rivjärnet och skivade två stora potatis (delade dem i bitar), 2 morötter, lite hackad fryst purjolök och 1 msk fryst hackad dill. Detta fick sjuda i mjölkblandningen i fem minuter.

001.JPG1.jpg2

Eftersom jag hade lite fryst lax i bitar lät jag den glida ner i soppan och koka ytterligare fem minuter. Sim sala bim och du har en krämig, fyllig och jättegod soppa för 2-3 personer. Vill man göra den extra festlig lägg i sockerärter i bitar, vit fisk eller räkor. Man kan som sagt ha i vad man känner för, men bästa av allt du har det hemma i frysen. Så här får du en rätt som gästerna är övertygade att du gjort helt från grunden.

019.JPG1

Vad gäller fågelmamman så ruvar hon på sina ägg hela dagen och hon har fått mat av herr flugsnappare, så förhoppningsvis går det vägen i år.

Köpa cykel på blocket??

27 måndag Maj 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Blocket, I god tro, Köpa cykel på blocket

Alltid lär man sig något. Igår när jag kollade på blocket för att se om det fanns några cyklar till salu, hittade jag faktiskt en. Eftersom den var exakt likadan, med alla extra detaljer med mera som den som blev stulen blev jag intresserad.

Ringde och bokade en tid till dagen efter för att titta på den. Blev något misstänksam när säljaren (här förkortad S) har en kontanttelefon, säger vilken adress han bor på och när jag frågar vilken våning, föreslår han att jag skall ringa när jag kommer fram, så kommer han ut. Dessutom visar det sig att ingen med det namnet bor i denna husuppgång. Döm om min förvåning när personen ringde nästa morgon och sa, tyvärr cykeln är såld. Jag härsknade still och sa att så gör man inte, bestämmer tid med en person och säljer till en annan. Eftersom jag redan var irriterad så sa jag, det var dessutom min cykel. S, jag vet inget ringer åt min vän. Jag, har du lånat din väns telefon för det är det numret han ringde på igår?. Jag, har du kvar originalkvittot. S, nej jag köpte den i andra hand. Jag, köpte du en cykel åt din vän?. S, nej men det är hans cykel. Jag, har du ramnumret? S, nej. Jag, men det har jag. S, säg det så kan jag se om det är rätt. Jag, hur då om du inte har det? S, vet inte riktigt.  Jag, vet du att det är straffbart att sälja stulna saker. S, varför sa du inte det igår. Ja ungefär så utspann sig vår ganska långa konversation.

Undrar vad det var i samtalet som gjorde att jag blev misstänksam? Det är dessutom en obehaglig känsla att se en sak som blivit stulen, vara till salu och man kan inte göra något åt det.

Av detta har vi lärt oss, bäst att vara försiktig när  man handlar på blocket/nätet, det där med att handla ”i god tro” finns inte längre.

Lurad

26 söndag Maj 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Birevir, Fågelholk med videokamera, Svartvit flugsnappare

Lurad kan man bli på många sätt, ett exempel är av fågelmamman. Jag var så säker på att det inte skulle bli mer än fyra ägg. Döm om min förvåning när jag idag på morgonen såg att det låg sex ägg i boet. Vanligaste antalet ägg hos svartvita flugsnappare är mellan fem och sju ägg. Antar att det är klart nu och då återstår 12 – 14 dagars ruvning, därefter ytterligare två veckor innan de är flygfärdiga.

010.JPG1

Nu återstår ett problem, är detta första honan eller är det ”älskarinnan” i det så kallade bireviret. Är det första honan lämnar han henne nu för att söka en ny hona att para sig med, men det är inga problem för då kommer han tillbaka när älskarinnan lagt sina ägg. Då är han åter den trogne maken som matar sin fru och sina ungar. Men skulle detta vara älskarinnan, ja då har han gett sig iväg nu och hon får klara sig själv. Dessvärre kan hon inte finna mat både till sig själv och sina ungar, i bästa fall kanske en eller två ungar överlever. Vilket öde. Det var nog det som hände förra året när vi bara såg en fågel till slut och då dog ju även ungarna så småningom. Tänk att tack vare denna holk med videokamera har jag lärt mig detta.

Det finns många lustiga djur …………..

25 lördag Maj 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Anderna, Lama, Sydamerika

Det finns många lustiga djur i vår herres hage, ett av dem är Laman. Ett ganska fascinerande djur på många sätt, mycket beroende på sina långa öron och sin mycket långa hals. Den kan få en mankhöjd på 110 -120 cm och en vikt på 120 – 150 kg, inga små bitar med andra ord. De lever mest i Anderna och Sydamerika, där lär det finnas flera miljoner lamor, och så här på landet förstås. Förutom de långa öronen och halsen, har den en överläpp som är delade i två rörliga halvor. Det är mycket tack vare den som djuret klarar av sitt kända spottande. Nu spottar inte laman så mycket mot människor som man kanske tror, utan mer mot varandra. Det är deras sätt visa vandra vilken hierarkisk ordning som gäller.

004.JPG1

En bit bort ifrån vårt hus finns det några som har tre stycken lamadjur, en vit, en svart och en brun. Visst är de vackra och ser ganska mysiga ut tycker jag.

005.JPG1

Vår lilla flugsnapparhona, ja jag tror faktiskt hon har börjat ruva på äggen, idag har hon inte varit borta från boet så att jag har sett det. Då blev det ”bara” fyra ägg. Det är bara att vänta och se men jag tittar in till henne varje dag och ger er rapport om läget.

Vi närmar oss, nu är det fyra

24 fredag Maj 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Anders Lundin, Flugsnapparhonan, Ruva, Snöleopard

Hann inte med idag heller, trots att jag satte på TV:n kl. 09.00 så hade fågelmamman redan varit där och lagt ett ägg till, nu är vi uppe i fyra.

001.JPG1

Får se om det blir ett eller två till, är tveksam eftersom hon har tillbringat mera tid i holken idag. Kanske har hon redan börjat ruva dem, hoppas det går bra. Det var så ledsamt förra året när föräldraparet bara försvann och alla fågelungarna dog. Det är fantastiskt att titta på djur, såg igår kväll Anders Lundins program på TV, om hans möte med Snöleoparden. Mera sådant vill vi se, men däremellan tittar jag gärna på flugsnapparhonan och hennes modersbestyr.

010.JPG1

En sak till som jag kan bli glad över är det här tyget. Var inne i en ”riktig” tygaffär och kunde inte motstå de härliga starka färgerna. Det får bli duk på utebordet i sommar.

012.JPG1

En sak jag däremot blir ledsen och väldigt f………,  förargad över är när folk inte kan hålla fingrarna i styr. Skäms på dig som stal mitt barnbarns cykel på deras tomt i onsdags. Är du glad nu när du vet att hon är ledsen.

Laxpudding men inte på tre ägg

23 torsdag Maj 2013

Posted by Solsi in Min vardag, Recept

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Hundgård, Hundutsläpp, Laxpudding, Laxpudding recept

Idag blev det hundsläpp, lite tidigare än beräknat och därmed gick även den tänkta fikabjudningen om intet. Får bjuda grannarna på fika en annan dag, fast jag vet att man bör göra det i samband med ”utsläpp”. Hunden blev i alla fall överförtjust och det tog ett tag innan han förstod att det var OK att gå ut genom grinden utan koppel. Tog en snabb repa efter stängslet för att kolla sitt nya revir. Bara han inte tror att jag kommer att stå där och kasta boll hela dagarna. Det skulle innebära en icke planerad aktivitet för min del, hemska tanke.

044.JPG1

Jag kom helt plötsligt på att jag skulle laga laxpudding, det var hur många år som helst sedan sist. Nu när jag har ägg och allt, ja jag tänkte inte på fågeläggen som idag är uppe i tre stycken. Hur jag än gör lyckas jag aldrig kolla i holken när honan är där och värper, det är bara ett mer helt plötsligt.

045.JPG1

Dagens rätt, ja den var väldigt god och lätt att göra. Dessutom behöver man bara göra för två personer och slipper få en massa rester. Här får ni receptet. Jag väger faktiskt då blir det rätt. Jag använder ett paket av den rökta skivade finns även som gravad, man tar det man gillar. Den kan man dessutom köpa när priset är bra eftersom det går att frysa den. Purjolök hackar jag och fryser in i en burk,  bra att ha.

048.JPG1

Laxpudding för 2 personer (det blir så det räcker)

400 gram potatis, skalas och skivas tunt samt lägges i en smörad eldfast form. Lägg på 50 gram hackad purjolök därefter innehållet i ett paket skivad lax á 200 gram (gravad, rökt ja vad som passar). Lägg skivorna tätt, klipp en halv dl dill eller ta en halv dl fryst dill och strö över laxen. Lägg därefter på ytterligare 50 gram hackad purjolök. Sist lägges resten av potatisen över, ha så mycket kvar att det täcker, strö över en halv tsk salt. Vispa ihop 2 ägg, 1 1/4 dl mjölk samt 3/4 dl grädde, häll detta över och sätt in formen 45 minuter i en 200 grader varm ugn

Innan servering, smält 25 gram margarin och häll över puddingen så får du en god smak och ett aptitligt utseende.

En mycket god och lättlagad rätt där man dessutom kan ha mycket av råvarorna i frysen.

Ibland blir jag bara så f……………..

22 onsdag Maj 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Bilbränder, Demokratiskt land, Fågelungar, Husby, Orkander, Tsunami, Uppfostran, Våld

Det kan inte hjälpas, även om jag bestämt mig för att njuta av det positiva här i livet, så händer detta. Jag blir bara så f…. förargad, när jag läser i tidningar, lyssnar på radio eller ser på TV. Detta för att jag tredje dagen i sträck hör och ser om bilbränder, våld med mera i Husby. Anledningen lär vara att ungdomarna känner sig utanför, otrygga och ser det mesta som lönlöst. Ni får ursäkta mig men jag har varit i länder där man kämpar för att hitta mat för dagen, jag har sett vad krigen har gjort på en del platser. Vi har sett effekter från jordbävningar, tsunami, orkaner, krig och våld. Sedan skall vi inte tala om hur våra förfäder här i landet har kämpat och arbetat för att skapa ett välstånd åt de som kommer efter. Det finns människor som skulle gråta av tacksamhet för att ha det som vi, ingen i Sverige behöver frysa, gå hungriga eller känna sig otrygga.

Nej som mitt barnbarn sa för ett tag sedan, ”vad sägs om uppfostran”? Ibland kan en smula tacksamhet vara på sin plats men framförallt, respekt. Respekt för andra människors egendom, respekt för andra människor så att de vågar röra sig fritt, respekt för att få leva i ett demokratiskt land.

Sedan säger jag bara, inget arbete, ingen sysselsättning, det har jag respekt för men dessa tilltag fyller inte på meritlistan i positiv riktning. Skärpning säger jag bara och till dessa ungdomars föräldrar, ta ert ansvar.

033.JPG1

Vi kanske kan lära av djuren, det här fågelparet kämpar på för att det skall kläckas små fågelungar vilka kanske kommer åter till oss nästa sommar. Hur många det blir vet vi inte men jag tippar på fem vi får väl se, idag har det i alla fall kommit ytterligare ett.

Regn, då är sommaren här

21 tisdag Maj 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Fågelholk med videokamera, första ägget, flugsnapparkull, Guldmedalj, Gustav Fröding, Sorlar sorlar

Så har då sommaren kommit, det stod klart idag när ett stilla sommarregn dalade ner från himlen. Ett tag trodde jag faktiskt att det hade börjat snöa, såg små vita flingor falla framför köksfönstret. Riktigt så illa var det inte, bara små vita blomblad från busken utanför. En dags fantastisk blomning sedan bär det utför, en kort glädje med andra ord. Egentligen är det inte riktigt sant, i augusti bär den röda små bär som fåglarna är otroligt förtjusta i.009.JPG1

Desto längre varar kanske glädjen för det svenska ishockeylaget när de tog hem guldmedaljen, ett tufft spel bara att gratulera. När det regnar under glädjestunder betyder det tur, kanske vinner de nästa säsong också vem vet.

Att det finns dikter om allt har man nog förstått, så även om regn. Minns ni den här av Gustav Fröding.

Sorlar, sorlar, susar
sommarregnets sorl,
alla trädens våta
blad ock knoppar gråta
dropp – dropp – dropp
och därnedan rusar
bäck i sorl och porl
bäck i sorl.

Måste bara lägga till detta för nu har det kommit. Det första ägget i årets flugsnapparkull i fågelholk med videokamera.

010.JPG1

Kosläpp eller hundsläpp?

20 måndag Maj 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 3 kommentarer

Etiketter

Fårstängsel, Försommarprakt, Hundsläpp.Lekhage, Jordborr, Kosläpp

Kosläpp eller hundsläpp, vilket är roligast? Har sett en del kosläpp, jag menar alltså det tillfälle när korna kommer ut på grönbete för första gången efter sin innevistelse under vintern. De är väldigt ystra och livliga då. Här går jag just nu och väntar på hundsläpp, ja det är väl inte första gången han får gå ut efter vintern, bevare mig. Nej det är när han för första gången får komma ut i sin ”lekhage” som Rolf håller på att ställa i ordning. 045.JPG1

Skall verkligen bli roligt att se när han upptäcker att det går att springa runt ganska långt utan att någon ropar ”stanna” så att grannarna hoppar högt. Hela baksidan av tomten skall inhägnas med fårstängsel så att det blir rymningssäkert. Ett gediget arbete som underlättades betydligt när vi fick låna en jordborr för att få ner stolparna i marken. För övrigt har jag bara njutit av den fantastiska sommardagen med sin vackra grönska och sina vackra försommarblommor, kan det bli så mycket bättre?

Kaffedags?

19 söndag Maj 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Flugsnappare, Kaffedags, www.genetik.nu

Kaffedags, ja hur vet man när det är egentligen? Det är dock inte så svårt att ta reda på, jag läste en liten dikt som jag inte vet vem som har skrivit den heter,

Flugsnappare

En flugsnappare

knackar på fönsterblecket

dags för kaffe.

Ja svårare än så är det inte. Just nu har vi gott om flugsnappare och därmed står kaffepannan på plattan hela dagen. Men som man bäddar får man ligga, då det är just dessa fåglar som varje år tar vår videoholk i besittning. Sämre boende än det här kan de ju ha eller hur?

027.JPG1

Till vänster om holken kan man se videokabeln som går från fågelholken in till TV-apparaten, kollade idag men än är inga ägg i sikte. Började fundera lite på det här med flugsnappare och vad för slags fåglar det är egentligen. Läste en lite  story på www.genteknik.nu om otrogna fåglar. Det var en intressant liten artikel och det är inte utan att fåglarna visar ett drag av mänskligt beteende. Läs den.

← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

Solsi

Profilbild för Okänd

Mitt stora intresse är att resa. Jag har reser mycket och har ett stort intresse av främmande länder, kulturer, maträtter, möten, smultronställen, shopping och inte minst planeringen av resan. Jag älskar att laga mat och att baka. Jag hoppas att ni får nytta av mina upplevelser och den information jag delar med mig av :-) Solsi

Kategorier

  • Böcker
  • Filmer
  • Full og Cheer
  • Min vardag
  • Musik
  • Prylar
  • Pynt och inredning
  • Pyssel
  • Recept
  • Resor
  • Restauranger och mat
  • Sevärt
  • Shopping
  • sorg och begravning
  • thailand
  • Uncategorized
  • Upplevelser
  • Utflyktstips
  • Viner

Arkiv

  • mars 2025
  • juli 2024
  • december 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • juli 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • april 2019
  • mars 2019
  • februari 2019
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augusti 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • maj 2012
  • april 2012
  • mars 2012
  • februari 2012
  • januari 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Prenumerera Prenumererad
    • Solsi Blogg
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Solsi Blogg
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …