• Dags för lite nytt på bloggen.
  • Om mig
  • Solsi´s Blogg

Solsi Blogg

~ spännande resor, shopping runt världen, mat från när och fjärran, händelser i min vardag

Solsi Blogg

Kategoriarkiv: Min vardag

Pingstafton, häggen blommar

18 lördag Maj 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 2 kommentarer

Etiketter

Aioli, C D Wirsen, Du kommer åter..., Hummersoppa, Mellan hägg och syren, Pingst

008.JPG1

Du kommer åter med ljusa knoppar,
Du kommer åter med helig frid,
Med vänlig sol och med ljumma droppar,
Du sköna, signade pingstetid,
Och unga hjertan som allra mest
Förtjusta fira din ädla fest.

Det är som ni kanske känner igen första versen i dikten, Pingst. Den skrevs av C D Wirsen som jag tror föddes 1876. Själv skrev jag ingen dikt idag men tog mig en trevlig promenad med Bachus, medan han nosade på alla vinbärssnäckorna efter skogsstigen doftade jag på den blommande häggen.  Att vi nu befinner oss i tiden, mellan hägg och syren råder det ingen tvekan om, värmen, blommorna och dofterna, allt finns där. Till och med de många nysningarna som hörs här och var känner man igen. Förutsättningarna finns för en trevlig pingsthelg även om vi saknar annandagen, hoppas ni alla får en bra helg. Vi njuter den med, hummersoppa. aioli och rom.

007.JPG1

Vitsippan ute i backarna står….

17 fredag Maj 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Maskrosor, Maskrosvin, Rackarhund, Vitsippan ute i ..., Vitsippor

Vitsippan ute i backarna står, niger och säger att nu är det vår..  Ja, jag vet det är likadant varje år, men varje år blir jag lika fascinerad av dessa blommors enorma mångfald. De växer i stora fält, en del har fem kronblad en del åtta, ja alla är de på sitt sätt olika. Visst har våren kommit, men idag är jag nog mer benägen att tycka att sommaren har kommit.

004.JPG1  Ni vet maskros och tjärdoft, om det inte skulle behövas sådana mängder skulle jag gärna plockat några hinkar maskrosblommor för att göra lite maskrosvin, javisst ja det är ju inte tillåtet så då får det väl vara.

002.JPG1

Inköp av stolpar och nät har gjorts och om Rolf lyckas lista ut hur de skall sättas upp, kommer det att bli en perfekt lekplats för vår rackarhund. Han ser med spänning fram emot utvecklingen.Ser fram emot när det kommer ägg i fågelboet gör däremot jag just nu, titta så fint det har blivit på ytterligare ett dygn.

013.JPG1

Kaffe med rån

16 torsdag Maj 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Äldreboenden, Catharina Ingelman - Sundberg, Kaffe med Rån, Robin Hood

010.JPG1

Idag blev det kaffe med rån, minns ni de där rånpaketen ur vilka man gärna försåg sig när man var liten. För min del var det smaker som choklad och citron som hägrade mest. De var nog lite att betrakta som dagens fredagsmys, de där stunderna då man tilldelades ett antal rån. Helst skulle de delas i två delar så att man skulle kunna gnaga i sig fyllningen först. Till dagens kaffestund återupplevde vi känslan av detta.

Egentligen var det kanske inte den typen av rån jag hade i tankarna när jag började skriva. Nej det var en helt annan typa av rån, lite mer av Robin Hood karaktär. Ni vet, ta av de rika och ge till de fattiga och nåja, kanske behålla lite själv. Det skulle kanske vara möjligt att åka på någon halvårslång semester, till någon söderhavsö och då skulle ju ändå pengarna tillfalla turistnäringen. Inget ont som inte har något gott med sig. Dessutom har jag förstått att ett litet rån gjort på rätt sätt är en stimulerande sysselsättning för äldre.

9789137138503_large_kaffe-med-ranTänker naturligtvis på Catharina Ingelman – Sundberg och hennes bok Kaffe med Rån. En bok som på ett roligt sätt tar upp problemet med indragningar av olika slag på äldreboenden i vårt land. Sysslolöshet, frånvaro av stimulans, möjligheter till aktiviteter med mera. Här är det pigga åldringar med fantasi och smak för livets goda som tar saken i egna händer. En bok där det goda segrar på slutet, på sitt sätt. Vill ni koppla av från faktaböcker och deckare, njut av den här, en kopp kaffe och ett rån på någon uteplats i sommar.

Tittade in till grannarna,- fågelbobygget fortsätter

15 onsdag Maj 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Åkers Styckebruk, Enköping, Fågelbo, Mera Dog, Morten Nilsen, Sveriges närmaste stad, Veterinär Morten Nilsen

Vi tittade in till grannarna ikväll, de finns i Sveriges närmaste stad, d.v.s. Enköping. Rättare sagt har de sitt företag Mera Dog där och vi bor inte grannar, inte här i alla fall. Nej, det är i Thailand vi bor grannar, fast vi skämtar lite om det. Ikväll var vi över eftersom de hade besök av bland andra Morten Nilsen som är veterinär i Åkers Styckebruk, passade på att prata hund.  Vi åt fantastiskt goda nygrillade hamburgare, vilka hämtats hem från Stockholm och för dagen garanterat 100% nötkött, det ni i dagens tider.

008.JPG1 Rolf passade som vanligt på att charma Susanne som han gör när han träffar snygga damer, trevligt hade dom i alla fall.’

010.JPG1

Eftersom vi samtidigt kunde få råd på bästa hund och kattfoder passade vi på. Dumt att inte ta chansen när man har träff med folk i branschen.

012.JPG1Nu har såväl hund som katt fått nytt torrfoder och om allt skall stämma bör de bli så otroligt pigga framöver.

Till Bachus fick vi tipset att ge en nattmacka om han var sugen, gärna med lite leverpastej på. Jag var glad att han inte var med och hörde det rådet, i så fall hade han nog krävt det så fort han kom in genom dörren hemma.

Om övriga boende på tomten kan jag bara säga att det kämpar på, inte mycket vila där inte. Små pinnar och torkade grässtrå flygs över huvudena på såväl katt som hund. Tror dock inte det dröjer länge till innan boet är redo för inflyttning. Det är i alla fall roligt att följa det hela. Så här är läget idag, se nedan.

002.JPG1

Skriva blogg – är det kul ?

14 tisdag Maj 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 2 kommentarer

Etiketter

One direction, Påslakan, påslakan med one direction, Skriva blogg

Jag har flera gånger fått frågan, är det kul att skriva blogg? Kom på att om jag skriver om det, får ju alla som undrar svar på samma gång. Ja, det är kul att skriva blogg. Nästa fråga blir då, tar det inte lång tid? Nej, det tar inte lång tid. Det är nog så att om man tycker om att skriva och dela med sig av tankar, funderingar och undringar, ja då går det av sig själv.

Det finns ju många fördelar med det också, är lite som att skriva brev till alla samtidigt. Inte nog med det, man får ju dessutom kontakt med en massa okända personer runt om i världen. Det sker i form av respons på kommentarer med mera och hitintills har det till 99% varit mycket trevliga sådan.

En form av dagbok är det väl på sätt och vis, det har dock det goda med sig att det ofta blir i form av positivt tänkande. Om man nu skall skriva några rader varje dag och börjar fundera på om vad, visst är det då det roliga man tänker på. Efter att se på TV, läsa tidningar och höra på radio, får man sin dagliga ranson av livets elände fullt ut. Med andra ord med bloggen kan man dela med sig av livets glädjeämnen, få nya bekanta och prata av sig om så skulle behövas.

051.JPG1

Vill man tala om någon nyhet kan man ta denna, vad sägs om barnbarnets nya påslakan med foto av One Direction, undrar om det finns liknande med mera mogna män?

Fågelbobygget fortsätter och Guldsås rekommenderas

13 måndag Maj 2013

Posted by Solsi in Min vardag, Recept

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Fågelholk med video, Guldsås

Det är med spänning vi följer arbetet med inredningen av fågelholken. Rolf tyckte sig se att de var två honor som kivades om arbetet, men vi får hoppas att han har fel. Annars lär vi få se i månen efter äggen. Att byggandet har kommit igång såg jag i alla fall, fågeln flög ut och in för att lämna sina strån i holken.

002.JPG1

En fågelholk med videokamera kan roa en flera gånger under dagen, som man säger i Norrland ”man blir som nyfiken”.

Nyfiken är jag även på innehållet i den receptbok som jag hittade igår. Får dela med mig av något recept när jag finner ett som är bra eller annorlunda. Här såg jag ett recept på sås, har ej provat men skall testa vid tillfälle. Enkelt i alla fall och passar bra så här i vårtider när man inte alltid vill ha bara varm mat.

GULDSÅS, som enligt en notering vunnit 1:a pris i en tävling.

5 msk majonäs (light fanns inte på den tiden) 1 dsk söt senap, 1 dsk strösocker, rikligt med finklippt dill. Serveras med fördel till köttfärbiffar eller stekt fisk. Man kan även forma köttfärsbiffar av en fast smet och lägga sås emellan, därefter steka dem. Prova gärna

Recept i gamla gömmor

12 söndag Maj 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 2 kommentarer

Etiketter

Googla, Ria Wägner, Vinbärssnäckor, Walloner-ragu

En skön söndag med härligt väder har vi haft idag och som vanligt en ”sommardag” avslutades den med en rejäl regnskur. En riktig rotblöta blev det, kanske det var lika bra eftersom grönskan kommer snabbare efter det. Lite torrt i marken var det allt. Allt beror naturligtvis på var i landet man befinner sig, uppe i norr vid stugan väntar man fortfarande på snösmältningens intågande i byn.

025.JPG1

Så här häftigt kom vattnet från ovan i eftermiddags, efter att det regnat klart tog jag en promenad med hunden. När vi kom på vår lilla skogsväg såg jag en massa vitsippor på håll, det visade sig dock att det var hundratals vinbärssnäckor med sina vita hus.

Har nu igen bestämt mig för att jag måste rensa upp i alla pappkartonger som står i förrådet och kasta det mesta. Har man inte saknat det på tjugo år, antar jag att man inte behöver det. Dessvärre har jag sagt att jag skall göra detta i nästan lika många år. Har i alla fall börjat och för varje kartong jag öppnar och ser var där finns, minns jag gamla saker jag gjort eller haft. Därmed tar det tid, tror knappast att sommaren räcker till. Idag hittade jag en liten pärm, ni vet som en halv A4, de finns väl nästan inte längre? Den var full med gamla maskinskrivna recept som jag tror kommer från femtiotalet. Skall bli roligt att läsa och att prova en del, eftersom pärmen har tillhört min mamma antar jag att några var hennes favoriter. Idag föll jag för det här, har försökt att Googla det, verkar inte som Valloner-ragu är aktuellt längre. Ser lite ”fattigt” ut men vem vet det är kanske gott, jag tycker det har lite av Ria Wägner över sig.

026.JPG1

 

Almondy Moussetårta blev klart godkänd

11 lördag Maj 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Almondy, Almondy Moussetårta, Jordgubbsmousse

När barn och barnbarn kom på besök idag tänkte jag mig något sött till kaffet, inget hembakt i frysen hur jag än vände och vred på lådorna. Ingen ko på isen, jag köpte två djupfrysta tårtor från Almondy när jag var på ICAMAXI för ett tag sedan. Det blev två olika sorter, fast om sanningen skall fram var det nog mer jag än barn o barnbarn som var sugen på något sött. Här är i alla fall ett tips inför sommaren, väl prisvärd och mycket god så passa på att lägg några i frysen redan nu. När sommarvärmen slår till på alvar kommer den att förgylla dagen ännu mer med sin färg och smak.

039.JPG1

En moussetårta med jordgubbssmak, fick två av tre plus av de övriga i familjen. Det är en krämig mousse med fräsch jordgubbssmak, detta vilar på en mycket tunn mandelbotten. Hela tårtan är överdragen med en tunn hinna av vitchoklad. Ser färgmässigt både fin och god ut.

033.JPG1

Enklare kan det knappast bli, kan rekommendera den till sommarens  kaffegäster. Det är ju som bekant inta bara Gevalia man bör ha hemma när man får oväntat besök. Är man ingen älskare av jordgubbar finns den även med citronsmak, den är lite syrligare i smaken om man föredrar det. Båda är i alla fall ett bra köp och kaffetilltugget blev räddat för idag.031.JPG1

IKEA och kaffe med musik

10 fredag Maj 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Kaffe med musik, Karin Brunk Holmqvist, Partymuffins

Även idag har vi haft ett skönt väder, lata var vi så middagen intogs på IKEA eftersom vi ändå skulle handla i en affär åt det hållet, den avslutades med mjukglass. Därefter lite utomhusarbete för Rolfs del, själv har jag bakat muffins med Vanna. De blev både goda och vackra, eftersom hon skulle ta med några till sin kompis för att bjuda på, fick hon bestämma designen. Partymuffins skulle det bli och partymuffins blev det, är man sju år skall det vara pastellfärger. Nu får vi hoppas att hennes kompis med familj gillar rosa, gula, gröna o lilafärgade muffins med vit glasyr och guldkulor.

9789173552424_200_kaffe-med-musik_pocket

Själv gillar jag kaffe med musik så här en skön fredagskväll. Serveras man därtill en förfärlig massa humor kan det ju inte bli bättre. Vad är då, kaffe med musik, ja inte är det dragspel i alla fall. Nej den hemligheten får ni ta del av själva och jag lovar ni får en trevlig och rolig stund, men kanske bör man ha fyllt femtio för att uppskatta den helt. Kaffe med musik är skriven av Karin Brunk Holmqvist, en väldigt trevlig läsupplevelse.

Dags för gökotta

09 torsdag Maj 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Fågelholk, Fågelholk med videokamera, Fågelskådning, Gökotta, Holk med videokamera, Kristihimmelsfärdsdag

Idag är det Kristi Himmelsfärdsdag men även den dagen då man brukar ha gökotta. Ordet betyder egentligen fågelskådartur, vilken skall bedrivas tidigt i ottan. Det har faktiskt hänt att jag varit med om det, tror det är totalt fyra gånger men i alla fall. Vid ett tillfälle minns jag att vi träffades klockan 05.00 på äng i en skogskant. Där drack vi kaffe, tittade på några förbiflygande fåglar samt plockade vårblommor, för att sedan gå till vårt arbete klockan 07.00.

Idag gjorde vi det betydligt enklare, vi satte på vår TV men inte för att se på några program. Anledningen var att Rolf nu satt upp vår fågelholk med inbyggd videokamera.

004.JPG1

Här fick vi vår egen lilla fågelskådning, det är flugsnapparna som har kommit. De sjöng så fint och visst kan man se att de har dragit in några grässtrån i holken. Hoppas nu att det blir ett riktigt bo med många ägg. Det är så fantastiskt att se dem kläckas och matas de små liven. För att inte tala om hur bekvämt det är att se på TV-skärmen vad som sker i fågelholken utanför.

← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

Solsi

Profilbild för Okänd

Mitt stora intresse är att resa. Jag har reser mycket och har ett stort intresse av främmande länder, kulturer, maträtter, möten, smultronställen, shopping och inte minst planeringen av resan. Jag älskar att laga mat och att baka. Jag hoppas att ni får nytta av mina upplevelser och den information jag delar med mig av :-) Solsi

Kategorier

  • Böcker
  • Filmer
  • Full og Cheer
  • Min vardag
  • Musik
  • Prylar
  • Pynt och inredning
  • Pyssel
  • Recept
  • Resor
  • Restauranger och mat
  • Sevärt
  • Shopping
  • sorg och begravning
  • thailand
  • Uncategorized
  • Upplevelser
  • Utflyktstips
  • Viner

Arkiv

  • mars 2025
  • juli 2024
  • december 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • juli 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • april 2019
  • mars 2019
  • februari 2019
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augusti 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • maj 2012
  • april 2012
  • mars 2012
  • februari 2012
  • januari 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Prenumerera Prenumererad
    • Solsi Blogg
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Solsi Blogg
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …