• Dags för lite nytt på bloggen.
  • Om mig
  • Solsi´s Blogg

Solsi Blogg

~ spännande resor, shopping runt världen, mat från när och fjärran, händelser i min vardag

Solsi Blogg

Kategoriarkiv: Min vardag

Mycke vill ha mer

02 söndag Sep 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 2 kommentarer

Etiketter

Fridlyst, Girigheten har ingen botten, Mattias Klum, Mycke vill ha mer, Orangutang, Palmolja, Regnskog

Mycke vill ha mer, ett uttryck som härstammar från ett gammalt uttryck som lyder, ”Girigheten har ingen botten”. Visst ligger det mycket i detta, det fick vi nog klart för oss när vi såg gårdagens TV-program. Tänker på ”Fridlyst” med Mattias Klum, igår handlade det om regnskog och orangutangens möjlighet till överlevnad. Från helikoptern kunde man se vilka enorma ytor regnskog man skövlat, varför? Jo, för att vi skall kunna köpa en massa saker vi inte behöver. Trots att vi ofta har allt och mer därtill, köper vi mer och mer. Glass, godis, designade hushållsartiklar i plast, leksaker, smink, listan kan bli hur lång som helst. Hädanefter blir det koll, innehåller det Palmolja, nej tack.

Titta här så glad hunden är när han får springa lös på en skogsväg, går han längre in kan han möta, renar, rävar, älgar, till och med björnar. Alla får plats och alla lever i sin naturliga miljö. Det borde orangutangen också få göra, nu får vi göra vad vi kan för att hjälpa till och bevara regnskogen.

Man kan ha det mysigt utan att köpa en massa prylar, kolla här vilket fint sken vi har till vårt kvällsfika. Rolf har gjort en liten hylla när han putsade murstocken och inte kostade den skjortan.

Jag har gått vid en landsväg………

01 lördag Sep 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Edvard Persson, Gubbsjöklumpen, Jag har gått vid en landsväg, Renfana, Trolldom

Jag har gått vid en landsväg i hela mitt liv, nej det har jag inte, det är det nog bara Edvard Persson som har gjort. Men jag har gått på samma skogsväg i mer än halva mitt liv, även om det bara är några gånger per år. Även om själva vägen i princip har sett likadan ut hela tiden, har naturen runt den skiftat oavbrutet. Så vis är naturen inrättad. Gubbsjöklumpen som syns på bilden, varierar från grönt, rött, vitfläckigt och helvitt.

 Jag har tidigare skrivit om en dam som bor efter vägen, hon brukar förgylla tillvaron för sina medmänniskor genom att placera ut lite roliga prylar efter vägen. Här är det en kruka, gjord av en bit gammal trädstam. I den har hon planterat en blomma vid namn, Renfana.

En läkemedelsväxt från förr, användes mot mask och ohyra, samt att den skyddar mot trolldom. Jag tror man skall avstå från att använda den, kan ge en massa otrevliga biverknngar. Bachus var dock väldigt intresserad av den och jag förstod så småningom varför. Det var inte en, två eller tre humlor på den utan minst 30, alla hungriga, lata och frusna men tack vare denna blomma fick de i alla fall en sista måltid.

Frihet

31 fredag Aug 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Biskpo Thomas Simonsson, Frihet, Frihet är det bästa ting.., Lejonet Elsa

Frihet är det bästa ting, som sökas kan all världen kring, för dem, den rätt kan bära. Vill mot dig själv du vara huld, Så älska frihet mer än guld, Med frihet följer ära.

Det var biskop Thomas Simonsson i Strängnäs som skrev denna frihetsvisa nån gång, troligen 1439. Den kallas för frihetsvisan och den fick man lära sig i skolan.

Jag minns en del av texten fortfarande. Kom att tänka på den när jag idag lyssnade  på nyheterna och hörde om allt elände som sker ute i världen. Nu senast de tre australiensiska soldaterna som blivit dödade i Afghanistan. Tänk vad mycket människor som får offra sina liv, för att allt de kämpar för frihet i sina  och andras liv, som borde vara varje människas rättighet.

Här går vi och har det bra, blir lite missunsamma och glömmer lätt bort att tänka på de som finns runt om oss. Ibland när någon frågar mig om jag kan göra det eller det, brukar jag svara. Visst jag är som lejonet Elsa, född fri och bor i ett fritt land så det kan jag säkert.

På tal om lejonet Elsa så har vår hund också behov av att känna sig fri. Varje gång vi kommer till stugan, känner han på sig att nu, nu får jag snart springa utan koppel och elände.

Jag tror faktiskt att även Rolf känner sig fri, när han får frisk fjälluft, stora vidder, härliga myrar att röra sig på. Att hunden känner sin frihet går inte att ta miste på, han kutar i full galopp åt andra hållet.

Scrapbooking och julklappstips

30 torsdag Aug 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Julklappstips, Scrapbookong

Scrapbooking är en hobby som jag tycker verkar så rolig. Antar att man måste vara lite idérik och inte vara rädd för att leka med form och färg. Ina funderar på att börja med det, jag tror det passar henne, hon är lite småkonstnärlig. Har planer på att fråga henne om vi inte kan ta en kväll framöver och göra lite julkort. Själv tycker jag det är extra roligt, att få kort som någon har lagt ner lite arbete på, mer personligt i alla fall.

Detta fick mig att tänka på detta album som jag fick av min syster till jul för några år sedan. Det är henne dotter som har gjort det.

Kan ju inte visa alla sidorna, men det är så vackert med alla färger, figurer och klipp. På denna sida är det min syster och svåger som poserar framför granen. Det är klart, korten på de olika familjemedlemmarna förgyller ju också. Vilken bra idé att göra ett eget litet album med kort av hela familjen. Tänk vad kul att få om man bor utomlands, långt bort eller till mor- och farföräldrar.

Byggnation och höst på gång

29 onsdag Aug 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Älgjakt, Lappland, Vildvin

Igår kom Rolf hem från ripjakten, det blev ett snabbt byte av kläder m.m. för i morgon bär det av till Lappland och älgjakt. Vi får hoppas utdelningen blir densamma, jag menar sju ripor på tre jägare är inget att hurra för. Sju älgar på tre jägare skulle sitta fint. Om inte, har jag lite köttben kvar i frysen. Det har varit lite kallt på morgnarna ett par dagar, undrar om det är hösten. Enligt den gamla bondepraktikan är det höst om temperaturen är mellan 0 – 10 grader, 10 dagar i sträck. Är rädd för det kan bli så under fjällvistelsen.

När vi åkte och handlade idag svängde vi förbi in till Björn, där var det byggnation på gång. Ny altan skall det bli, trots att det var en mycket känd byggfirma som byggde, var Rolf naturligtvis tvungen att kolla om det gjordes rätt. Det gjordes det. Blir nog snyggt, kanske klart när vi kommer tillbaka så att vi kan få invigningsfika på nya altanen.

Jag passade på att ta en bild på tallen där Bjorn har planterat ett vildvin vid stammen. Förut var den ganska gles men nu grönskar den onekligen. En kul grej och snyggt.Glöm nu inte köpa hem blomsterlökar, snart är det frost i marken.

Nostalgi

28 tisdag Aug 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Blekinge, Bulsastöt, Maxi, Orkideér, Potatispress/stamp

Ibland går jag in och tittar på min facebooksida, där har det just nu blivit lite inne att visa bilder på gamla prylar.

Jag minns den här prylen mycket väl, det är en ”bulsastöt” som det hette i Blekinge. Med andra ord en potatispress/stamp. Tror faktiskt att jag har en sådan i mina gömmor. De uppfanns innan potatismospulvrets tid.

Idag var det bara 3 grader varmt ute, och kylan trängde sig på när hunden ville ut vid 06.20 tiden. När jag ändå var ute passade jag på att ta in dagstidningen, vilken jag la på biltaket för att inta ha den med på promenaden. Åkte sedan till stan och kom på att tidningen var kvar på biltaket. Någon fick idag en inflygande dagstidning på sin tomt.

Mina orkideér har stått ute hela sommaren, men fick idag förpassas tillbaka till sina gamla fönsterbräder igen.

Det är fyra stycken och på samtliga såg jag att det nu kommer nya blomknoppar. En del av dem kommer längst ut på de gamla grenarna, man skall tydligen inte klippa av dem när de blommat klart.

Nu blir det spännande att se om alla kommer att blomma fullt ut. Blommorna trivs inne, men Maxi tycker fortfarande att det är skönt att ligga och lata sig i solstolen ute, stolen får väl stå kvar ett tag till. Har ju inte hjärta att ta bort honom från hans favoritplats som han ockuperade tidigt i somras.

Stavgång, kul eller ??

24 fredag Aug 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Jo i Nesbö, Pansarhjärtan, Rullskidor, Stavgång

Stavgång har varit en populär sport i många år nu, personligen måste jag säga att jag till början tyckte det såg lite fånigt. Folk struttade vägarna fram med stavarna hängande efter sig, det är faktiskt en konst att gå rätt. På You Tube finns en ganska bra introduktionsfilm, där man kan lära sig efter alla konstens regler.

Min syster och svåger köpte sig var sitt par, när de var här förra sommaren. Deras grannar såg lite förvånade ut, när min syster stretade vägen fram ihärdigt hållande sina stavar. Den typen av sport hade inte nått Texas då.

Själv har jag mina stående utanför ytterdörren, som en daglig påminnelse om att de existerar. I tre veckor har jag nu gått en ganska snabb promenad med dem varje dag. I dag var jag tvungen att stanna en stund vid vägkanten för vila, ja inte jag, men hunden var trött. Om jag inte tar en promenad varje dag känner jag att jag saknar det, inte promenaden utan kapitlet i min ljudbok. Har nämligen Jo Nesbös, Pansarhjärtan i Mp3-spelaren och vill väldigt gärna höra hur det går. Enörad har jag blivit också, eftersom jag bara har hörlur i ena örat och det andra örat fritt för att höra trafiken.

Detta påminner mig om något jag har hört, Sverige har inte utmärkt sig så bra i skidåkning vid olika tävlingar som de borde. Skidåkningen har med andra ord blivit sämre hos svenskarna, vilket beror på att tillgången på snö har minskat betydligt senaste åren, därför började de åka rullskidor i stället. Denna typ av sport kan vara ansträngande, så nu använder man bara stavarna. Vilken utveckling…..

Bananutslagen tand och Recept på banankaka.

23 torsdag Aug 2012

Posted by Solsi in Min vardag, Recept

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Recept på banankaka

Det sägs att frukt är hälsosamt och så här års ligger den dessutom bra i pris. Visst är det gott men inte helt lätt att äta, tror dessutom att odlarna är i masskopi med tandläkarna. Det är andra gången jag äter frukt och det lossnar en plomb, åt en banan? Kan det bli mjukare, i alla fall inte dyrare 1355:- kostade det mig. När jag kom hem fanns det fortfarande bananer kvar, de förvandlades snabbt till banankaka. Det var länge sedan jag gjorde det och jag tror detta recept kommer från en av mina grannar.

Banankaka  

Smält 150 gram margarin och låt det svalna, vispa 3 ägg och 2,5 dl strösocker poröst. Blanda i det avsvalnade margarinet växelvis med 3,5 dl vetemjöl, 2 tsk vanillinsocker, 1 tsk bakpulver och rör om försiktigt. Mosa två välmogna bananer och rör i, jag tycker det blir bra smak om man tillsätter 2 msk O`boy eller 1/2 dl riven choklad i smeten. Häll allt i en smörad och bröad form

Grädda i 175 grader cirka 35 minuter.

Höstkyla och muffinsbak

21 tisdag Aug 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Jubilee of Queen Elizabeth II, Lillyhammer, Muffins

Nu har höstvindarna börjat visa sig, det susar i trädkronorna nästan varje morgon. Dessutom lägrar sig mörkret allt tidigare för varje dag. Är det nu utemöblerna skall tas in och blomlökarna sättas ner i jorden. Låter det inte lite deprimerande på något vis?

Nu måste man ta till fantasin för att inte låta sig ryckas ned i mörkret, har nog läst för många böcker av Jo Nesbö låter det som. Såg i alla fall några minuter på TV i går kväll, Dallas var som jag väntade mig. Vi bytte kanal och där var en rolig Norsk-amerikansk dramaserie. Den kan jag rekommendera. En av skådespelarna från Sopranos var med.

Avsnitt 2 av 8. Den omplacerade maffiamedlemmen Frank Tagliano ska öppna nattklubb i Lillehammer. När en lastbil full med smuggelsprit hamnar i hans händer, får han problem med den lokala mc-klubben. När en hembränningsapparat sedan exploderar i hans källare, börjar länsman på allvar att fundera på vem den nye grannen egentligen är?

Något annat bra? Ja min syster tipsade om det här stycket på Youtube. Diamond Jubilee of Queen Elizabeth II, jag tror det räcker att man skriver in detta. Otroligt vad man kan göra med tekniken idag, fint blev det i alla fall. I morgon får ni muffinsrecept, de blev lite sneda och vinda men goda.

Dallas…..igen ? ?

20 måndag Aug 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Dallas, Larry Hagman

Nu har det varit nypremiär för den gamla TV-serien Dallas i USA, i kväll är det TV-premiär i Sverige. Enligt tidningarna lockade den återuppstådda serien 9,6 miljoner tittare, vilket anses som rekordstort i USA, av vissa medier.

Skall verkligen bli roligt att se om Larry Hagman har kvar sin charm och elaka leende, har svårt att tro det. Dessutom kan det aldrig bli detsamma eftersom inte alla gamla skådespelare är kvar, av naturliga skäl. I en tidning skrev kritikerna, att man kan hitta mumier som ser fräschare ut. Helt klart kommer i alla fall programmet att bli ett samtalsämne vid fikaborden en tid framöver. En del kommer att älska det och en del kommer att förfasa sig. Borde det finnas en pensionsålder även för artister och skådespelare ??

Vår katt är ganska gammal, charmig, inte så snygg längre men fortfarande lika slug, han kanske har förutsättningar för skådespeleri?

← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

Solsi

Profilbild för Okänd

Mitt stora intresse är att resa. Jag har reser mycket och har ett stort intresse av främmande länder, kulturer, maträtter, möten, smultronställen, shopping och inte minst planeringen av resan. Jag älskar att laga mat och att baka. Jag hoppas att ni får nytta av mina upplevelser och den information jag delar med mig av :-) Solsi

Kategorier

  • Böcker
  • Filmer
  • Full og Cheer
  • Min vardag
  • Musik
  • Prylar
  • Pynt och inredning
  • Pyssel
  • Recept
  • Resor
  • Restauranger och mat
  • Sevärt
  • Shopping
  • sorg och begravning
  • thailand
  • Uncategorized
  • Upplevelser
  • Utflyktstips
  • Viner

Arkiv

  • mars 2025
  • juli 2024
  • december 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • juli 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • april 2019
  • mars 2019
  • februari 2019
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augusti 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • maj 2012
  • april 2012
  • mars 2012
  • februari 2012
  • januari 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011

Blogg på WordPress.com.

Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Prenumerera Prenumererad
    • Solsi Blogg
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Solsi Blogg
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …