• Dags för lite nytt på bloggen.
  • Om mig
  • Solsi´s Blogg

Solsi Blogg

~ spännande resor, shopping runt världen, mat från när och fjärran, händelser i min vardag

Solsi Blogg

Kategoriarkiv: Min vardag

Så kom den till slut

12 söndag Jan 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Bachus, Jullovet, Kurragömma, Snöborg, Snön

Länge har vi väntat på snön, varje adventshelg i december har vi hoppfullt tittat ut på söndagsmorgonen för att se om gräsmattan ändrat färg. Inte heller, den blev snarare grönare för varje dag och dessutom läste vi om att en och annan Tussilago och kantarell redan visat sig. När sedan tomten fick ställa in snösläden och nyårsraketerna fick susa iväg utan den vita bakgrunden, ja då var vi nog många som tänkte att nu kan det kvitta. Jag menar det är inte långt till våren och snöskyffeln har nu hamnat längst in i garaget, då kommer den. Snön har nu gjort oss den äran och marken är vit och visst är det vackert, i synnerhet med all utebelysning som reflekteras mot snön fast lite för sent.

033.JPG1

Glädjen är dock stor för alla barn som äntligen fått den snö de saknade under jullovet, barnbarnet passade på att leka med hunden. Han älskar både henne och snön, får han sedan leka med båda är lyckan fullkomlig.

025.JPG1

Den gamla leken ”kurragömma” är lika rolig för både barn och hundar, Bachus funderar vart tog hon vägen?

011.JPG1

Snöborgar är roligt att bygga, även om de får bli i mindre skala när det är ont om byggmaterial. Vanna kollar om hon möjligen får plats i den. Jag får nog välkomna snön ändå eftersom den verkar skapa glädje åt många och dessutom gör så att hundens tassar är rena när han kommer in.

Fredagsmys

10 fredag Jan 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Bachus, Groda, Makaroner och falukorv, Mästerkocken, Musslor, Stuvad vitkål

Ikväll blev det fredagsmys med åttaåriga barnbarnet, vi tycker det är mysigt men det är inget mot vad hunden tycker. Bachus är fullkomligt salig när han får leka och gosa med henne. Dessutom lyder han henne till fullo. Matvalet denna fredag skulle gå i Vannas smak och hon hade sedan flera dagar tillbaka annonserat att ett lämpligt val var, stuvade makaroner och falukorv.

Nu fick Rolf stuvad vitkål och falukorv i går, det kändes inte riktigt rätt att ge honom nästan samma mat två dagar i rad. Hon föreslog musslor eller snäckor, jag förstod att hon hade sin pappas matlagning i åtanke.

Thaimat.jpg1

Nu har jag inte de kulinariska ådrorna som han har och en skål med dessa snäckor skulle få mig att känna som om jag deltog i ”Mästerkocken” på TV. Föreslog något enklare, varpå jag fick frågan har du ätit grodor och så visade hon mig sitt kort hon tog på marknaden för nån vecka sedan.

261.JPG1Jag har serverats groda en gång och det var ingen höjdare, vi enades om potatisgratäng med kycklingspett och rostbiff, alla blevnöjda.

Idag blev det Mazarinkaka

09 torsdag Jan 2014

Posted by Solsi in Min vardag, Recept

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Mazarinkaka, Pajdeg, Pussel

Har länge det vill säga i flera år planerat att baka en Mazarinkaka, dels för att Rolf älskar mazariner och dels för att det verkar spännande att göra en. För flera år sedan hittade jag det här receptet i en tidning, minns inte vilken. Naturligtvis fanns det bilder på hur man gör men dem har jag inte fotat.

009.JPG1

Själva degen görs som till en pajdeg och förvaras kallt en halvtimma, mandeln mals och jag skalar den inte, därefter blandas allt till fyllningen. Platta ut degen i en form med löstagbar kant och häll därefter i fyllningen. Grädda cirka en halvtimma i 175 grader. Låt kakan kallna i formen, smält lite röd gele och pensla på den, när den kallnat ta lite florsocker utrört i vatten och pensla över.

001.JPG1

Då blir den så här och förhoppningsvis smakar den lika bra som den ser ut. För vän av ordning, jo jag lägger några pusselbitar varje kväll och nu har det blivit en liten kant.

011.JPG1

Ibland kan en ”skitsak” bli stor

08 onsdag Jan 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

askbehållar, öronmuffar med högtalare, öronmuffar med inbyggd högtalare, Japan, Skitsak, Umeå kommun

Tänk så olika man reagerar, hörde på radion idag att de har svårigheter i Umeå. Det är nämligen så att man har tagit bort latrinerna vilka var avsedda att lägga hundarnas ”bajspåsar” i. Nu skall i stället hundägarna ta påsarna med sig hem, mysigt i synnerhet om man tänkte ta vägen förbi mataffären på vägen hem. Resultatet blir naturligtvis att man antingen låter bli att ta upp det hundarna lämnar efter sig eller att man slänger påsen någonstans.

Här borde man utveckla ett samarbete med Japan/Kina där man är väldigt rädd om denna typen av gödningsmedel, därför försöker man undvika att gå på toaletten om man är borta. Är man tvungen kanske man skulle kunna ta det med sig hem i någon hållbar påse, ett tänkbart utvecklingsarbete mellan Umeå och Japan kanske?

Undrar hur man gör i Umeå när det gäller rökare, fimpar är inte bra för vare sig djur eller små barn, är det fortfarande tillåtet med askbehållare. Ja har man inte problem är det ju skönt att det finns nya att upptäcka och kanske kan detta stinkande ämne ge kommunens tjänstemän några övertidstimmar för att knäcka problemet.

053.JPG1

Själv tar jag på mig min julpresent, öronmuffar med inbyggd  högtalare och går ut i friska luften lyssnande på en bok.

Kate Spade

07 tisdag Jan 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Joel Franklin, Kate Spade, Kate Spade Handväskor, Kate Spade store, Märkesfrälst, Texas, Väskoman

Shopping är väl inte min starkaste sida, något jag tycker illa om är när jag måste prova kläder, till det måste jag mobilisera kraft i flera veckor innan. Oftast tar jag lättaste vägen och har skam till sägandes väldigt dålig koll på märken. Vid enstaka tillfällen kan jag falla för något och ett sådant var i USA. Min syster och systerdotter tog Ina och mig till ett shoppingcenter där min systerdotter skulle köpa en ny väska. Hon är så kallad väskoman. Det visade sig vara en Kate Spade Store och oj oj oj det var exakt den typen av väskor jag gillar och med tanke på shoppingen även min systerdotter. Jag såg en så snygg handväska men jag såg även prislappen så den låg tryggt på sin hylla, man kan inte få allt.

049.JPG1

Helt otroligt var det när den låg i ett paket under vår gran på julafton. Naturligtvis var det min syster som noterat mina trånande blickar och hon med dotter lyckades få den från affären utan att jag noterat det. Nu har jag använt den två gånger och redan fått flera komplimanger för den. Kate Spade, designer och ett stort namn är verksam i New York men född i Kansas City, startade 1993 tillsammans med Joel Franklin designföretaget ”Kate Spade Handväskor”. Detta har utökats och det finns affärer över hela USA ”Kate Spade Stores” i vilka man numera finner inte bara väskor utan även hemtextilier, tapeter, porslin med mera.

051

Inte billigt men i gengäld kvalité och design av en mästarinna.

Trettondagen med dimma och smog

06 måndag Jan 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Epifaniadagen, Kung Herodes, Londondimma, Myrra, Rökelse, Reflexer, Smog, Tre vise männen, Trettondagen

Idag är det den 6 januari och därmed även Trettondagen vilken här i Sverige är en allmän helgdag, dvs röd dag i almanackan. Den första kända benämningen på denna dag är Epifaniadagen vilket lär betyda uppenbarelse. Alla som har en julkrubba vet ju att det är först idag som den är komplett, eftersom det är idag man ställer dit de tre vise männen. Trettondagen var till förtret för kung Herodes eftersom han då blev medveten om att en ny kung hade kommit till världen, då de tre vise männen kom med gåvor till det nyfödda gossebarnet i form av guld, rökelse och myrra. Vad är då myrra? Om jag förstått det rätt är det en form av kåda som används i rökelse.

009.JPG1

Vi har visserligen inte fått dessa gåvor idag men väl en chokladask, inte dåligt det heller. Rolf och jag kämpar tappert för att få slut på den samtidigt som vågen kämpar för att orka med den extra vikt som plötsligt dyker upp när jag ställer mig på den.

001.JPG1

 

Rökelse har jag inte sett men en förfärlig ”Londondimma” när jag var ute ock körde bil idag. Så här såg det ut på vägen med helljus.

004.JPG1

Så här såg det ut med halvljus (fotona tagna utan blixt). Det jag är mest förvånad över är alla de personer som går vid och över vägen utan en enda reflex. Ett rent under att de klarar sig eftersom det är omöjligt att se dem när det är sådan dimma eller är det Pekings smog som kommit?

Inga tre vise män har dykt upp men väl har sonen med familj lyckligen anlänt hem från sin vistelse i Thailand och vi är väldigt tacksamma för att de är välbehållna med undantag för sonhustruns ben.

Ben2

Detta skall väl bli bra så småningom. Så dagen har varit bra, kanske tack vare sitt budskap.

Hundraåringen

05 söndag Jan 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Chokladformar, Felix Herngren, Guldskimrande, Hundraåringen som klev ut genom fönstret, Jonas Jonasson, Mia Skäringer, Ris a la Malta, Robert Gustavsson

Igår kväll blev det årets första biobesök och det var inte vilken film som helst som vi såg. Nej, det var, Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Boken som är skriven av Jonas Jonasson inköptes i höstas och den rosades av många.

hundraaringen-som-klev-ut-genom-fonstret-och-forsvannOfta blir det så när man läst en bok och sedan skall se filmen blir man besviken eftersom det är så många viktiga detaljer som inte kommer med. I det här fallet följer filmen boken på ett fantastiskt sätt, allt har kommit med.

Förutom att den är hysteriskt rolig så är det ju även så att det är en snabb repetition av många viktiga historiska händelser. De bör dock inte läras in då fakta i händelserna på filmen inte riktigt hör hemma i historieböckerna.

Felix Herngren har lyckats göra en film som redan under juldagen sågs av 78 431 personer och därmed slog öppningsrekord för film under2013. Robert Gustavsson som spelar hundraåringen vet vi ju kan förvandla sig till olika personer på ett proffsigt sätt, men här blev han banne mig hundra år. Enbart sminket lär ha kostat 50 000 kr per inspelningsdag och det har man förståelse för när man ser filmen.

016.JPG1

Humorn håller hög standard genom hela filmen, kanske kan jag tycke att den inte direkt kommer att tilltala den yngre publiken. En viss livserfarenhet krävs för att snappa upp alla skämt.

Men visst känner man igen kommentarerna när personalen på ”hemmet” pratar om marsipantårta som fastnar i tänderna osv.

017.JPG1

Har full förståelse att han vill fly hemmet, alla medverkande gör sina roller perfekt inte minst Mia Skäringer med sin härliga dialekt. Skall man bara se en film i år, ja då är det denna en höjdare som verkligen gör att man känner sig glad en lång stund framöver.

Kvällen fick därför avslutas tillsammans med biobesöksvännerna hos oss med, Ris a la Malta, kaffe och lite hemgjort godis.

001.JPG1

Det silver och guldskimrande som syns på chokladformarna är ”godisspray” som granntomten levererade på julafton. Riktigt piffigt.

Varför göra det enkelt

03 fredag Jan 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Bangkok, Emirates, Jultomten, Världens bästa flygbolag

Man brukar säga, varför göra det enkelt när man kan göra det svårt. Visserligen brukar det vara på skämt men i dag skriver jag det på fullaste allvar. Det förhåller sig så att sonen med familj befinner sig i Bangkok, vilket är en fantastisk stad om jag får tycka till. Just nu lär det vara ganska varmt vilket antagligen märks ordentligt eftersom det knappast lär blåsa några svalkande vindar bland skyskraporna där. Vi fick några bilder idag och de ser ut att ha det trevligt.

0 005.jpg1

Den här platsen har vi beskådat många gånger och antar att de också stannar till och tittar på allt som händer i detta tempelområde mitt i stadens kärna. Smolket i bägaren är dock att eftersom sonhustrun var med om en olycka och fick operera sitt ben kan hon inte förflytta sig. Efter att provat Bangkoks gator med rullstol, vilket inte var någon höjdare, måste hon stanna på hotellet medan resten av familjen gör staden. För att underlätta flygningen hem kontaktade vi flygbolaget med avsikt att finna en bra sittplats åt henne planet på vägen hem. Dessutom måste hon ha en rullstol på terminalen vid byte av plan.

Ack, ack, ack de åker med Emirates som 2013 röstades fram till världens bästa flygbolag. Jag sände e-mail på e-mail utan att få svar, efter ett antal kom det dock ett svar som löd, om man behöver rullstol på flygplatsen samt flygstol med benutrymme skall två blanketter ifyllda av läkare lämnas in senast 48 timmar före avresa. Vi ringde då ett samtal för att om möjligt få dem att förstå, men icke, så detta flygbolag lever verkligen efter devisen, varför göra det lätt när man kan göra det svårt.

021.JPG1

Tänk att service skall vara så svårt att ge, trodde nu när det varit jul och tomten varit här att folk skulle vara snälla flera veckor efter jul ??

007.JPG1

Det nya året är på gång

02 torsdag Jan 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Alla Helgons dag, Hans Brask, Havets läckerheter, Härtill är jag nödd och tvungen, Julmys, Lutfisk, Trettonhelgen

Ja nu finns det ingen återvändo, det nya året har startat och det är bara 363 dagar kvar till nästa nyårsafton. Med tanke på hur fort tiden går är det knappt lönt att lägga undan julprydnaderna. Det gör jag i alla fall inte förrän efter Trettonhelgen, lite julmys skall det vara kvar. Idag har Rolf och jag ätit lutfisk och det var faktiskt premiär för denna julhelgen. Skall man vara korrekt skall den ätas på lutfiskens dag som infaller på fredagen före Alla Helgons dag, så vi var lite sena med andra ord. Gott var det och trevligt var det.

028.JPG1

Lutfisk är oftast gjord av Sej eller Långa vilka torkats för att sedan blötläggas och mjukna i lut och vatten. Ett sätt att bevara fisken länge som härstammar från medeltiden. Den allra äldsta anteckning om lutfisk är av biskop Hans Brask (1464 – 1538) och om den stämmer lär han ha festat på lutfisk tillsammans med mandel, russin och ärtor under fastetiden. Antar att han inte garderade sig med ”härtill är jag nödd och tvungen” då. Den här torkad fisken lär ha varit en av de mest populäraste festmaten i Sverige i över 500 år och då åt man det naturligtvis året om. I Skåne fanns den som en stående rätt på alla bondbröllop och serverades varje dag under de flera dagar långa bröllopen.

Tur att den traditionen är borta för det är just till jul man känner att den smakar som bäst. Ibland undrar jag hur länge de här gamla traditionerna kommer att hålla i sig, har en känsla av att de yngre inte hyser samma förtjusning som jag gör till denna fiskrätt.

Thaimat.jpg1

Sonen med familj är just nu i Thailand och visst äter de havets läckerhet med lite annorlunda ser det ut på köskbänken när middagen i går skulle tillredas.

1:a Januari 2014

01 onsdag Jan 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Då är det nya året i gång och lite märkligt kändes det allt att skriva 2014. Vi följde den gamla traditionen att se på Nyårskonserten från Wien, alltid lika fantastisk och i år lite överraskande. Konserten dirigent är för andra året Daniel Barenboim, en lite skämtsam herre som i år envisades med att personligen tacka varje musiker själv genom att skaka hand med dem.

016.JPG1

Det är första gången som SVT visar hela konserten alltså även mellanakten. Dansarna var som vanligt förutom väldigt duktiga även effektfulla.

013.JPG1

Det var även första gången som det hela avslutades med att ett par dansade in i själva konserlokalen. Dräkterna hade designats av Vivienne Westwood. Ja Wienfilharmonikerna är en högtidsstund på Nyårsdagen. i år kunde detta TV-program i princip ses över hela världen, fantastiskt.

022.JPG1

En som inte delar min uppfattning är vår vovve Bachus, han föreföll ganska uttråkad måste jag säga. Inte ens husse kunde förmå honom att titta en stund.

← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

Solsi

Profilbild för Okänd

Mitt stora intresse är att resa. Jag har reser mycket och har ett stort intresse av främmande länder, kulturer, maträtter, möten, smultronställen, shopping och inte minst planeringen av resan. Jag älskar att laga mat och att baka. Jag hoppas att ni får nytta av mina upplevelser och den information jag delar med mig av :-) Solsi

Kategorier

  • Böcker
  • Filmer
  • Full og Cheer
  • Min vardag
  • Musik
  • Prylar
  • Pynt och inredning
  • Pyssel
  • Recept
  • Resor
  • Restauranger och mat
  • Sevärt
  • Shopping
  • sorg och begravning
  • thailand
  • Uncategorized
  • Upplevelser
  • Utflyktstips
  • Viner

Arkiv

  • mars 2025
  • juli 2024
  • december 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • juli 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • april 2019
  • mars 2019
  • februari 2019
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augusti 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • maj 2012
  • april 2012
  • mars 2012
  • februari 2012
  • januari 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Prenumerera Prenumererad
    • Solsi Blogg
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Solsi Blogg
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …