• Dags för lite nytt på bloggen.
  • Om mig
  • Solsi´s Blogg

Solsi Blogg

~ spännande resor, shopping runt världen, mat från när och fjärran, händelser i min vardag

Solsi Blogg

Kategoriarkiv: Min vardag

Fredagsshopping

24 fredag Jan 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 1 kommentar

Etiketter

Bauhaus, Chocolat, Clas Olsson, Fredagsmys, Jula, MediMarkt, På spåret, Praliner

Idag skulle Rolf shoppa lite så jag passade på att åka med, annars brukar det vara tvärtom. När det mesta var avklarat ville han åka till Jula som tydligen är en populär affär för ”händiga” män. Ja det finns fler, Clas Olsson, Bauhaus och MediaMarkt är också ställen där det syns mycket män. Vi gjorde att avtal, han fick gå på Jula och jag fick botanisera i Chocolat en fantastisk affär om man gillar denna vara.

Lite dyrt blev det eftersom jag passade på att köpa en kartong praliner till min moster som fyller år nästa vecka. Lyssnade på ett program på radion i veckan, där talade man tydligt om att det heter ”praliner” och då skall det vara någon form av massa exempelvis marsipan omsluten av choklad. Pralinen är uppbyggd på det sättet och är de riktigt fina skall expediten ha vita vantar på sig när han/hon tar i dem. Det går ju bra med tång förstås, fast det verkar exklusivare med vantar.

001.JPG1

Det blir alltså fredagsmys med, På spåret på TV och praliner till kaffet vilken lyx.

Kanske ser det inte så mycket ut men de väger faktiskt drygt 100 gram.

Säkra spår

23 torsdag Jan 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 1 kommentar

Etiketter

Alexande McCall Smith, Botswana, Clovis Andersen, Damernas detektivbyrå, Gaborone, Mma Makutsi, Mma Ramotswe, Principles of Private Detection

Att säkra spår är viktigt när det gäller detektivarbete, det har jag fått lära mig av Mma Ramotswe. I hennes arbete som chef för damernas detektivbyrå, vilken är belägen i Botswanas huvudstad Gaborone, vet hon mycket om detta. Skulle det vara något hon inte har kännedom om, ja då har hon ju tillgång till boken ”Principles of Private Detection” av Clovis Andersen (boken är påhittad). Denna bok är en stor tillgång och skulle inte svaret finnas där, då har hon ju sin sekreterare Mma Makutsi som har gått ut sekreterarskolan med 97% godkänt i sin examen.tedags-for-normalt-byggda-damer

Jag pratar naturligtvis om Alexander McCall Smiths böcker om Damernas detektivbyrå. Vill man ha något lättläst och avkopplande är de väldigt roande. Dessutom lever man in i landet Botswana när man läser, det är nästan så man känner värmen, torkan och dofterna. Att författaren har kunskap om landet råder ingen tvekan, jag har kollat upp en del beskrivningar av händelser och även ”faktaord” och det stämmer. Har man sett en DVD-film av någon av böckerna, då är det ännu roligare eftersom man har karaktärerna framför sig.

Det går naturligtvis att säkra spår på många sätt, ett bra sätt att hålla fötterna på marken utan att ramla är att ha styrka. Detta lär man få om man dricker mjölk, det sa min mormor, drick mjölk så får du stark benstomme. Nu verkar det vara olika åsikter om det är så eller inte. Därför har jag satt på halkskydd på mina stövlar när jag är ute och går, säkrare spår kan man nog inte lämna.

002.JPG1

Vardagsglädje

22 onsdag Jan 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

älg, Bachus, Brandrisken, Grillad korv, hjort, Rådjur, Vardagsglädje

Idag var det bara -6 grader så Rolf föreslog en liten kombinerad jakt/skogspromenad. Hunden var inte nödbedd men kanske var det något svårare att få med mig men eftersom det utlovades fikastund i skogen, så OK. Det blev en tre timmars promenad i skogsterrängen och jag måste erkänna att det var skönt. Lagom med snö så att det var lätt att gå och man kunde se spåren av älg, rådjur, hjort med flera djur. Hunden var i sitt esse men något vilt att ta hem blev det inte.

Rolf gjorde upp en liten eld efter det att vi hade gått i två timmar, spännande att se om de något fuktiga grenarna skulle ta sig.

024.JPG1

   Det gjorde dom.

027.JPG1

Dagens lunch kunde tillagas, grillad korv med bröd.

029.JPG1

Bachus höll ett öga på husse, ville försäkra sig om att få sin rättmätiga del, han hade ju faktiskt sprungit en dryg mil.

035.JPG1

Visst är det egendomligt att något så enkelt som grillad korv med bröd kan upplevas som riktig lyxmat. Natur, djur och en mysig brasa med fika, det kan man kalla vardagsglädje.

037.JPG1

Jajamän trots att det är vinter och brandrisken är i princip obefintlig måste eldhärden släckas ordentligt, det påpekar alltid barnbarnen så då gör vi så.

Baka, baka liten kaka………..

21 tisdag Jan 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Baka baka liten bulla, Handduk, Ria Wägner, Vetebröd, Vettebröd, Vi som går köksvägen

Eftersom det blir lite för dyrt att köpa kringlor till kaffet varje dag beslöt jag mig för att baka lite vetebröd idag. Det heter ju vetebröd enligt barnbarnen trots det fortsätter jag att säga ”vettebröd” och har så gjort sedan jag var liten, antar att det är dialektalt. Det var inte bara kostnaden jag tänkte på, utan hoppet om att hunden kanske inte kommer att gilla mina hembakta bullar så att även vi får smaka dem.

Varje gång jag bakar vetebröd tänker jag på ramsan, Baka, baka liten bulle, rulla, rulla liten bulla, ringla, ringla liten kringla, och strö på socker och strö på socker, och skjuts in i ugnen. Det är rörelser till och barnen var så förtjusta när man drog den. Görs det idag?

När brödet är färdigbakat lägger jag på en så kallad bakduk, det är en gammal som jag tror att min mamma har sytt men det kan även vara mormor. Kommer ni ihåg de där fina förhängena man hade framför handdukarna i köket, så att det skulle se finare ut. En sådan är det och jag gillar den skarpt.

003.JPG1 Texten, Vi som går köksvägen, är som ur en reklamfilm med Ria Wägner.

004.JPG1

Fint blev brödet och kanske, kanske får hunden smaka en bit.

Gott för en liten hund

20 måndag Jan 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Borgafjäll, Karlspaderkringlor, Naimakka, Telia

Ytterligare en vinterhelg har dragit förbi och för några har det varit väldigt kallt. I Naimakka var det –42,6 i går natt, då går man inte gärna ut. Så länge man har värme, el och mat går det väl an, lite värre för de som bor i Borgafjäll. Vi såg flera bekanta på Rapport i går kväll just från Borgafjäll, anledningen var att den har bekymmer med Telia då det inte kan ringa 112. Detta på grund av att nätet inte är utbyggt så att det kan klara belastningen när turisterna kommer till byn. Ganska fånigt resonemang tycker jag, hur klarar man det i Sälen, Åre, med flera ställen.

Extra trovärdig blir sedan reklamen som följde på TV just från Telia, där sa man att man bygger ut sitt nät så att det fungerar var du än bor. Pyttsan.

001.JPG1

För övrigt var helgen så där, för egen del blev det inläggning på sjukhus ett dygn eftersom jag åkte på ett nytt ”flimmer” som tog lite tid att åtgärda. Rolf som gärna uppfyller mina önskningar köpte Karlspaderkringlor till kaffet när vi åkte hem igår. Min önskan var just dessa kringlor, brasa i öppna spisen och ett trevligt TV-program.

Dessvärre hade jag och (den tjuvaktiga) hunden olika synpunkter på detta, han uppskattade kringlorna och verkade vara nöjd vid brasan. Och visst, det var säkert gott för en liten hund. Muffins från i julas var ju gott det också.

Fredagsmys i vinterkylan

17 fredag Jan 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Banan Petit choux, Fredagsmys, Kaststjärna, Weissensee

Idag pekade termotern på -19 vilket motsvara -2,2 F, det var tidigt på morgonen och jag låg fortfarande och myste av sängvärmen. Solen har lyst hela dagen och vädret har så att säga varit strålande och nu är det bara -3 C.

Rolf har utfört lite reparationsarbete här hemma och därför var vi tvungna att ta en tur för lite shopping. Då det är fredag kände jag för lite extra mys, så även hunden. Inhandlade därför någon form av ”kaststjärna” i tyg till honom.

004.JPG1

Han blir som tokig av sina leksaker och lämnar dem inte utom synhåll förrän de har delat sig till många små leksaker. Hade nog tänkt att vi skulle ha lekt lite, typ kasta boll, med den här. Hunden hade helt andra tankar, föll även för ett onyttigt bakverk, Banan Petit Choux.

001.JPG1

Med en kopp kaffe, bakelse och brasa i öppna spisen njöt jag av sista delen för denna säsongen av Weissensee. Tur att det finns SVT Play, den är så fantastiskt bra och har ni inte sett den gör det innan den tas bort. Bättre än så här kan det inte bli.

Skymningspromenad

16 torsdag Jan 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 1 kommentar

Etiketter

Belysning, Meta, Rådjur, Skymningspromenad, Släkrforskning, Tolvtaggare

Efter en tids uppehåll jag återupptagit mitt påbörjade arbete med släktforskning, det är som att sitta och meta. Efter flera timmars arbete får man plötsligt napp, då visar det sig att betet är så litet att man får kasta tillbaka det (det är alltså små uppgifter man redan har). Men igår fick jag något som motsvarar när Rolf skjuter en tolvtaggare, jag fann ett gammalt brev ute på en länk vilket berättade lite om min mormors farfar det var kul.

När det så småningom började skymma ute och mina axlar var stela tyckte hunden det var dags för en promenad. På med reflexvästen och kopplet och ut i kylan och snön. När vi gått en bra bit på vår lila väg kom vi fram till ett par hus där hundens kompisar bor, kunde inte låta bli att stanna och ta ett oskarpt foto.

014.JPG1

Det är så vackert när man går på en väg med skog och åker på sidorna och det helt plötsligt dyker upp ett hus med vacker belysning. Hoppas den får vara kvar ett tag till.

015.JPG1

Efter några hundra meter dags för nästa dåliga foto, ville dock föreviga de elva rådjur som gick och betade på den nu snöbelagda åkern. Fick inte med alla på ett foto, ej heller på älgen som var där. Man vet aldrig vad man möter när man går ut i naturen just när det skymmer, idag gav det bra utdelning.

Finns det apelsinsoppa på Mars?

15 onsdag Jan 2014

Posted by Solsi in Min vardag, Recept

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Apelsinsoppa, Flytta till Mars, Mars, Vitaminbomb

Söker man ny bostad och dessutom vill ha lite miljöombyte är det dags att ställa sig i kö. Läste i tidningen att det redan nu är drygt 200 000 personer som vill ta chansen att flytta till Mars, av dessa är tio stycken svenskar. Visserligen är det tio år innan det kan bli aktuellt eftersom de fyra första personerna skall åka 2024, de har dessutom bara enkelbiljett. Antar att det tar tio år innan man har hunnit klura ut vad man skall ha med, hur många kilo får man ha med på en sådan resa. Vilka kläder behövs och finns det något språk där?

Funderade på det när jag idag tittade på en skål med apelsiner, undrar om det finns apelsiner på Mars och kan man laga apelsinsoppa? Även om jag är ganska reslysten av mig avstår jag med glädje från denna resa och flytt. Däremot kände jag för att laga apelsinsoppa vilket jag inte ätit sedan jag var liten.

003.JPG1

Apelsinsoppa

Koka upp 6 dl vatten med 2 msk potatismjöl, låt det svalna riktigt. Pressa 3-4 apelsiner till 2,5 dl juice samt skär 2 apelsiner i skivor som halveras. Vispa ner juicen i vattnet och lägg i fruktköttet, smaka av med en halv matsked strösocker. Läskande och god vitaminbomb.

Julkorten nedtagna

14 tisdag Jan 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

"J"ägare, Julkort

Det blir mer och mer tomt efter alla julprydnader, nu är även det röda sidenbandet med alla julkorten nedtaget. Jag tillhör dem som gärna gynnar postverket till olika helger, ett vanligt kort via postverket är en gest av omtanke. Visst är det bekvämt med sms och mail men ack så opersonligt. Vykort, påskkort, julkort osv. skall väljas med omtanke och passa till den man sänder det till, det är det som gör det så personligt.

Nu när jag har tagit ner alla (många blir det) brukar jag titta lite extra på dem igen. Annars är det en fördel att ha dem upphängda på ett band, då tittar man på dem lite då och då samt sänder en tanke till den eller de personer som sänt det.

IMG_0001.jpg1

Med åren har korten ändrats i såväl form som utseende. De gamla motiven står sig alltid, det här som är lite glittrigt (syns inte på fotot) är typiskt gammaldags.

IMG_0005.jpg1

Den moderna varianten är vacker, strikt, färgglad med tydligt budskap.

IMG_0004.jpg1

Sedan är det ju det här med jakt, är både mottagare och avsändare jägare är motivet givet.

IMG_0003.jpg1

Hemgjorda kort är alltid roligt, vare sig det är via scrapbooking eller dator.

IMG_0002.jpg1

Roliga kort kan man titta på länge, såväl katten som tomtegubben är frestade av gräddtårtan. Skulle gärna vilja ge dom en bit.

Som alltid lyckas min syster hitta det där speciella kortet, synd att allt fint glitter inte syns på fotot.

1

Vi fick ett så vackert kort med foto av min systerdotter med familj så härligt men eftersom jag inte lägger ut foton på barn på bloggen så är det inte med. Detta var ett litet, litet urval av alla kort men som jag fastnade lite extra för.

Knutdagen

13 måndag Jan 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Fiskdamm, julgransplundring, Knut den Helige, Knut Lavard, Knutdagen, Tjugondag Knut, Tomte från Antarktis

Idag firar vi Knut och därmed är julen slut, dock behåller vi gärna granen några dagar till eftersom den inte har börjat barra ännu. Dessutom är det först nu när man ser snön genom fönstret och julgransljusen som speglar sig däri som man upplever den på rätt sätt. Annars är väl Tjugondag Knut eller Knutdagen den officiella dagen för julens slut, åtminstone i Sverige, Finland och Norge.

Dagen har naturligtvis fått sitt namn efter Knut dvs efter helgonet Knut Lavard som var en dansk prins och hertig. Han helgonförklarades av Romersk – Katolska kyrkan efter sin död 1131, eller kanske är det efter Knut den Helige.

Tjugondag Knut körs julen ut, tjugondag Knut kastas granen ut, tjugondag knut o julen är slut, ja det finns många talesätt kring detta. Det man minns mest är väl att det är på denna dagen det skall vara julgransplundring, dans kring granen och godispåsar som ges från en fiskdamm. Mycket av detta håller nu på att försvinna, lite synd egentligen.

Däremot åker väl årets nya tomte från USA ner i sin lilla ask men det är bara 345 dagar kvar till nästa julafton då får han komma fram igen.

021.JPG1

Denna gången representerade han Antarktis vilket man kan se på hans sällskap av Pingviner och sälar. Det är lika spännande varje år.

020.JPG1

← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

Solsi

Profilbild för Okänd

Mitt stora intresse är att resa. Jag har reser mycket och har ett stort intresse av främmande länder, kulturer, maträtter, möten, smultronställen, shopping och inte minst planeringen av resan. Jag älskar att laga mat och att baka. Jag hoppas att ni får nytta av mina upplevelser och den information jag delar med mig av :-) Solsi

Kategorier

  • Böcker
  • Filmer
  • Full og Cheer
  • Min vardag
  • Musik
  • Prylar
  • Pynt och inredning
  • Pyssel
  • Recept
  • Resor
  • Restauranger och mat
  • Sevärt
  • Shopping
  • sorg och begravning
  • thailand
  • Uncategorized
  • Upplevelser
  • Utflyktstips
  • Viner

Arkiv

  • mars 2025
  • juli 2024
  • december 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • juli 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • april 2019
  • mars 2019
  • februari 2019
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augusti 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • maj 2012
  • april 2012
  • mars 2012
  • februari 2012
  • januari 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Prenumerera Prenumererad
    • Solsi Blogg
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Solsi Blogg
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …