• Dags för lite nytt på bloggen.
  • Om mig
  • Solsi´s Blogg

Solsi Blogg

~ spännande resor, shopping runt världen, mat från när och fjärran, händelser i min vardag

Solsi Blogg

Kategoriarkiv: Min vardag

Nu är den kanske klar?

27 onsdag Nov 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

El su casa, huay Yang, Lotusvägen

När jag gick igenom några bilder idag fick jag se dessa från byggnationen av en pizzeria i Huay Yang. Det var i april när vi var och besökte Richard för att se hur långt hans arbete hade kommit. Vi har ju saknat hans ”gamla” pizzeria och de goda pizzorna, speciellt den med fyra ostar. Blev därför väldigt glada när vi hörde att han nu skulle öppna en ny, den ligger på en liten avfart till Lotusvägen. Om man går ner mot havet och strax efter den nya resorten, Es su casa tar man till höger.

0 042.jpg1

Det är starka färger på byggnaden så det är svårt att missa den. Ett rejält tak som skyddar från regnet vilket kan kännas skönt under regnperioden.

0 026.jpg1

Richard har byggt mycket på egen hand och har även gjort färgsättningarna. Man blir glad när man ser alla härliga färger, de ger verkligen ett glatt intryck.

0 024.jpg1

Efter ena långsidan finns några rum som man kan hyra för några nätter. Det är såväl enkel som dubbelrum och perfekt om man bara vill stanna ett tag. Alla rum skall ha olika färgsättning.

0 031

När det gäller gästtoaletterna är han däremot lite traditionell, rosa för damerna och blått för herrarna. Jag gillar att det finns tvättställ på utsidan, så mycket enklare att tvätta händerna före maten.

0 034.jpg1

Ett färgstarkt och smakfullt ställe, det märks att Richard har lagt ner hela sin själ i att få det precis så som han själv vill ha det. Här bör det vara fullt med gäster i vinter, hans pizzor har varit saknade för ingen kan göra lika goda vad jag vet. Dessutom är han en trevlig restaurangvärd, nu har vi inte varit ner i höst så är det någon som tagit ett kort nyligen vore det roligt att se.

Det enkla kan vara det bästa.

26 tisdag Nov 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Halkbekämpningsmedel, ICA Buffé, Kesella, Lussekatter, Pannlampor, Postkodslotteriet, Saffran, Saffransbröd, Stenkross

Dags för lussekatter och saffransbröd. I år tävlar affärerna om att ge tips på bästa recept vad gäller saffransbröd. I nästan varje broschyr från livsmedelsbutikerna finne det ett sådant. Priset på Saffran är dessutom väldigt lågt och Postkodslotteriet månar om sina kunder och skänker bort lite påsar. Hembakt saffransbröd och gärna lite lussekatter hör julen till. I år blev de väldigt fina.

007.JPG1

Jag följde ett nytt recept (vilket inte alltid är så klokt) från ICAs Buffé, enkelt och gav ett perfekt resultat. Ingen kvarg och ingen Kesella, däremot kall mjölk, kallt smör i bitar och en jästid på en timma innan utbakning. Så luftigt bröd har jag sällan fått.

Hemma hos sonen har de gjort pepparkaksdeg, antar den skall användas på garageuppfarten som halkbekämpningsmedel i vinter. Det finns väl någon stenkross öppen så här års. För att vara snäll så gjorde de en till som gick att kavla som vanligt också.

Vi förstärkte känslan av den stundande julen med att tända den stora granen och äppelträdet i kväll. Bor man på landet utan gatlampor är det snyggt inte bara för oss, utan även för alla andra som går förbi på kvällen, då kan de spara batteriet i sina pannlampor.

I år har jag avskaffat julstressen

25 måndag Nov 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Blossa 13, Julmuffinsformar, Julstress, Muffinsplåt, Traditioner

I år har jag bestämt mig för att avskaffa julstressen, men det har tagit lång tid. Sanningen är ju att man trots allt bestämmer över sin egen tid och med rätt prioritering hinner man det man vill. Just till jul tror jag det är gamla traditioner som man skall följa, gamla recept som skall tillagas osv som gör det så arbetsamt. Oftast är det bara man själv som upplever saknaden om de inte följs, det värsta är att man missar spänningen av att prova något nytt om man är lite ”gammaldags”. Så i år tar vi allt i en lagom blandning och nästan alla julklappar är klara, helt otroligt men sant. Vi har till och med redan provat årets julglögg, BLOSSA 13.

017.JPG1

Vilket var tur för nu hinner vi köpa den vi alltid brukar ha (tala om traditioner). Den här tyckte både jag och Rolf var tunn, blek och lite smaklös, även färgen var blek svagt orange. Men som sagt smaken är olika.

013.JPG1

Har även bakat muffins och äntligen har jag kommit mig för att köpa en muffinsplåt. Härligt att alla nu har samma form för i vanliga fall brukar mina muffins flyta ut i nån plättliknande skapelse. I de julinspirerade muffinsformarna inköpta i USA blev de riktigt läckra.

016.JPG1

I mitt tycke var de lite torra, är det någon som har ett bra recept på lite ”saftiga” muffins tas det tacksamt emot. Nu blir det lite bokläsning framför öppna spisen resten av kvällen.

Tacka vet jag svartvitt.

24 söndag Nov 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Clear Resolution Enchancer, Färgteve, Motion Clarity Index, Smart TV, Smartphone, Tjockteve, X-Reality PRO

Tänk vad enkelt det var i tidernas begynnelse, ja jag tänker på när vi först fick den svartvita TV-n. Det fanns bara en kanal så alla kunde sitta samlade, ingen fjärrkontroll och därmed inget kiv om vem som skulle zappa med den. Grannarna tittade in på fika som dracks i lugn och ro, så att de kunde stanna hela programmet ut. Det enda man behövde lära sig var att det stod on/off i stället för på/av, engelska uttryck gjorde sitt intåg i våra hem.

Därefter blev det mer komplicerat, tjockteve, färgteve, flera kanaler, fjärrkontroll och ännu mera kanaler. Utveckligen inom tekniken stannar inte upp, tunnare och tunnare blir teven, för att inte tala om mer komplicerad. Dessutom verkar de blir mer kompakta desto mer finesser de innehåller men än så länge kan de dock bara ge ifrån sig en bild/kanal i taget.

Behovet av fler TV-apparater verkar öka i takt med kanalutbudet. Snart sitter väl samtliga familjemedlemmar i olika rum utifrån favoritprogram och då räknar jag in såväl hund som katt.

Rolf har börjat läsa TV-annonser högt vilket brukar betyda att han är på väg att köpa det han läser om. Den här gången har han dock stött på patrull. Antar att det inte bara är vi som har lite svårt att förstå vad som egentligen menas när det står följande.

55″ Full HD 3D LED 400Hz Motion Clarity Index.    Aktiv 3D Smart TV Hyper Real Engine.  Clear Resolution Enchancer.   Spegla din Smartphone till TV:n.  X-Reality PRO.

Det enda jag kan tyda är PRO men antar att jag och annonsören tolkar även det olika. Varför kan man inte ha annonser med svensk text?

Vilda Västerndag idag.

31 torsdag Okt 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Idag har vi haft  en äkta västerndag den berättar jag mer om när jag komer hem. En trevlig dag var det i alla fall.

image

Lite svårt hinna med.

29 tisdag Okt 2013

Posted by Solsi in Min vardag, Resor

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Texas

Tiden räcker inte till riktigt just nu, eftersom jag befinner mig i Texas  och vill se så mycket jag kan får bloggen anstå tills jag kommer hem 4 november. En sak  kan jag i alla fall säga, talesättet  ‘allting är större i Texas’ stämmer verkligen. Just nu har vi gått lite bakåt i tiden och kollar för närvarande på dessa djur.

image

Sju älgar på en åker

20 söndag Okt 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Sex laxar i en laxask, Sju älgar på en åker

Sex laxar i en laxask, var det poppis att säga när man var yngre och det var inte helt lätt att säga det fort. Sju älgar på en åker är däremot betydligt lättare att säga, men att få sju älgar på samma foto är betydligt svårare. När vi var ute med hunden på en promanad idag fick vi se en sådan älggrupp stå tillammans vid åkerkanten. Inte var de rädda heller, stod kvar trots att vi stannade och fotade samt samtalade högt. En pampig syn så här i höstkylan, det stärker dessutom min teori om att det är kloka djur. Annars skulle de inte stått på en jordbit som ligger mittemellan två jaktområden.

013.jpg1

Förmiddagen tillbringades i sporthallen där Viggo spelade en handbollsmatch och hans lag tog hem segern idag. En härlig söndag med andra ord vad kan man mer önska.

Skönsjungande körsång

19 lördag Okt 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Världens barn

Idag har jag varit och lyssnat på ”lågstadiekören” där Vanna är med och sjunger. Roligt att se hur barnen lägger ner hela sin själ i att framföra sina sånger på såväl svenska som engelska. Texterna idag var utvalda med tanke på världens barn och det var väldigt fint att höra dem.

För övrigt har kylan slagit till ordentligt och det var minusgrader i princip hela dagen. Hos oss har det inte hänt något speciellt, katten har mest legat under soffan för att få vara i fred och hunden har sprungit en mil i skogen. Han såg tre älgar under tiden plus fem till på sin sena eftermiddagspromenad, de vågar sig fram nu när älgjakten i princip är över. Vanna stannar hos oss tills i morgon så det blir inte mycket tid framför datorn, med andra ord blir det bara en önskan om en trevlig lördagskväll till alla.

Ting tar tid

18 fredag Okt 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Piet Hein, Ting tar tid

Ting tar tid är ett uttryck skapat av Piet Hein och det stämmer otroligt bra. Tankar tar tid, att forma dem tar tid och att genomföra dem tar tid om det nu är sådana tanker.

Just nu försöker jag att inför en resa packa en väska och jag kan garantera att det tar tid, vad är viktigast att packa, hur skrymmande kan det vara och vad får det väga. Ni märker att det är stora frågor som man kan kämpa med länge, vilket jag gjort. Enda trösten är visdomsorden ovan, dessvärre sa aldrig Piet Hein hur lång tid ting skall ta. Kanske ljusnar det efter resan.

För övrigt är det en mörk fredagskväll som förgäves försökt visa sig från den ljusa sidan genom att låta några enstaka snöflingor singla ner på marken. Själv har jag roat mig genom att låta hunden fånga en repknut vilket han är väldigt duktig på (godismutad, hunden alltså). Ena grannen har fått en ny kattunge kallad fröken X i skrivande stund och en annan granne har fått en ny hund lilla Irma så visst händer det trevliga saker i stugorna på landet.

1385161_10151908633147552_947511354_n.jpg1

Aldrig fel med en påminnelse

17 torsdag Okt 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Eva Holmberg Tedert, Gatubarn i Nepal, Gör det lilla du kan, Kathmandu, Lina Sandell, www.gatubarnnepal.net

Vissa saker kan man aldrig säga eller bli påmind om för ofta. Just nu är det den tiden på året, när många insamlingar gör sig påminda, det är galor för världens barn och det är rosa dagarna med mera. Allt är behjärtansvärt och man kan inte nog betona dess värde.

Själv är jag en stor beundrare av ett projekt som inte är så litet längre. Det är Gatubarn i Nepal, www.gatubarnnepal.net en förening som grundades av en f.d. arbetskamrat till mig. Hon arbetar ”stenhårt” med detta och ingen gåva är för liten. För endast 100:- kan du bli medlem och får då regelbunden information om vad som händer på ”hennes” barnhem. Gå in på hemsidan och läs, den sidan lämnar ingen oberörd. Just nu är Eva i Nepal och besöker barnhemmet och andra platser, läs vad hon skriver på facebook. Se texten nedan.

  • Eva Holmberg Tedert                                   Föreningen för Gatubarn i Nepal

Vår tidigare styrelseledamot, medlem och ordförande är på besök hos barnen i den lilla kristna församlingen i Santinagar slumområde i Kathmandu. Tio små barn bor bakom kyrksalen och ytterligare andra barn i området får mat genom kyrkans försorg. Tack vare bl a C Storhammar har de fått varma vinterkläder, filtar, täcken och leksaker. Vi skickar från föreningen ut säckar med ris, linser och andra livsmedel. De har inte så mycket stöd för att klara sina stora åtaganden och jag hoppas fortfarande att någon församling hemma i Sverige ska vilja ”adoptera” denna lilla församling i Kathmandus slumområde. Nu får de lite hjälp från vår förening och några privatpersoner som Catarina. Men det behövs mycket mer för att klara 10 småbarn i permanent boende och 70 barn till som de försöker ge mat när de kan.

Är det någon som vet någon församling som skulle vilja ställa upp som ”fadder” hör gärna av er till Eva. Det är så lätt att man bara ser till sitt eget och tycker sig inte ha råd eller ork för andra, men ni kommer väl ihåg Lina Sandells text i sången, Gör det lilla du kan, gör det villigt och glatt, snart de dyrbara tillfällen fly…….

← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

Solsi

Profilbild för Okänd

Mitt stora intresse är att resa. Jag har reser mycket och har ett stort intresse av främmande länder, kulturer, maträtter, möten, smultronställen, shopping och inte minst planeringen av resan. Jag älskar att laga mat och att baka. Jag hoppas att ni får nytta av mina upplevelser och den information jag delar med mig av :-) Solsi

Kategorier

  • Böcker
  • Filmer
  • Full og Cheer
  • Min vardag
  • Musik
  • Prylar
  • Pynt och inredning
  • Pyssel
  • Recept
  • Resor
  • Restauranger och mat
  • Sevärt
  • Shopping
  • sorg och begravning
  • thailand
  • Uncategorized
  • Upplevelser
  • Utflyktstips
  • Viner

Arkiv

  • mars 2025
  • juli 2024
  • december 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • juli 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • april 2019
  • mars 2019
  • februari 2019
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augusti 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • maj 2012
  • april 2012
  • mars 2012
  • februari 2012
  • januari 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011

Blogg på WordPress.com.

Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Prenumerera Prenumererad
    • Solsi Blogg
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Solsi Blogg
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …