• Dags för lite nytt på bloggen.
  • Om mig
  • Solsi´s Blogg

Solsi Blogg

~ spännande resor, shopping runt världen, mat från när och fjärran, händelser i min vardag

Solsi Blogg

Kategoriarkiv: Min vardag

På söndag, på söndag ….

06 söndag Okt 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Fotbollscup, Halv åtta hos mig, Herrgårdsstek, Oxrullader med gräddsås, på söndag på söndag på söndag

Minns ni den här gamla texten, tror det är sista versen på den låten.

Mera glass! (Nej nu får det vara nog)
Mera glass! (Du får ont i magen då)
Låt’en få mera glass i stora lass!
Oh, vareviga da’
Vi ville det va’
På söndag, på söndag, på söndag.

På söndag, på söndag, på söndag…

Det är något visst med söndagar, den fyller bland annat funktionen av avslut på veckan. När jag var liten betydde söndag att man åt söndagsmiddag, antingen hemma eller hos någon släkting. Det var då steken kom fram, herrgårdsstek där såsen var smaksatt med ansjovis, numera blir det modernare varianter av mat. Idag har vi faktiskt haft söndagsmiddag, med sonen, sonhustrun och tre av barnbarnen. Det har varit fotbollscup i helgen och spelaren var slut efter sex matcher, föräldrarna likaså efter vad man kallar ideellt arbete. Då är det perfekt att gå på söndagsmiddag.

001.JPG1

Lilla Vanna stod för dukning och utsmyckning av matbordet, ingen ide att lägga sig i. Jag ägnade mig åt maten, oxrullader med gräddsås och svartvinbärsgelé, längesedan det serverades här. En knäckig rabarberpaj med vaniljsås till efterrätt gjorde susen. Eftersom Vanna brukar titta på, ”Halv åtta hos mig” det verkar vara ett favoritprogram för en åttaåring, blev det även Pannacotta med frysta hallon. Hon tyckte att det hade sett så gott ut när de lagade det i programmet och frågade om vi inte kunde göra det, det blev alltså två efterrätter idag.

Skola i solen, dröm i höstmörkret

05 lördag Okt 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 1 kommentar

Etiketter

Coconut, huay Yang, Mord i paradiset, Sanukskolan, Svenska skolan i Thailand, Tamarind

Idag uppfyller vädret alla tänkbara krav vad gäller höstklimat, grått, fuktigt, dimmigt, rått och kallt. Det fick bli en riktigt gammaldag kålpudding med sås och rårörda lingon, det hjälpte lite för humöret. Sedan kommer ju ”Mord i paradiset” på TV ikväll, även det lättar upp stämningen, även om man inte upplever det kroppsligen så ser man i alla fall, sol, värme och vatten. Resten får man drömma sig till.

Vad gäller det senare, kan jag tänka mig att många barn just nu drömmer om att få börja gå i sin svenska skola i Thailand, Sanuk skolan finns på tre platser i Thailand. En av dem är i ”vår” lilla by Huay Yang, den startades i januari 2011 och intresset för att gå i den har ökat för varje år.

thumbs_huay-yang-sklolan-2

Enligt rykten lär det vara fullt i skolan även för den kommande terminen, skolan har ju barnklubb, förskola och undervisning för barn upp till 16 år. I år har skolan dessutom flyttat till tre nybyggda hus vilket gör att det delas på barnen utifrån deras ålder i olika hus. Måste vara en fördel, dessutom håller de på att bygga en pool som skall vara klar efter jullovet. Även det måste vara en dröm för barnen under varma dagarna.

thumbs_huay-yang-skolan-1

Om jag nu har förstått det rätt ligger skolan nu närmare Orchidområdena, närmare bestämt vid restaurang Tamarind och husområdet Coconut. Det måste alltså vara de tre ganska nya husen som ligger där på en stor tomt, perfekt plats för en skola och jag hoppas nu att alla barn får en varm, skön och lärorik tid i den lilla byn.

Go mad o möe mad

04 fredag Okt 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Åland, Eckerö, Eckerölinjen, En gås är fårr, Möe mad o god mat, Ostbricka, Viltbordsbuffe´

Ja mat är liksom aldrig fel och när det gäller vårt svenska smörgåsbord tror jag att det aldrig kan bli för mycket. Nu gäller det kanske ändå att hålla sig till det svenska lagom för att dels må bra och dels verkligen kunna njuta av det.

Som det sägs i Skåne; En gås e fårr mye åd en å fårr lide åd två, men faur man en ånka ti blirr de laugom. ( En gås är för mycket till en och för lite för två men får man en anka till blir det lagom, översatt till vanlig svenska) Själv var jag på en båtresa tillsammans med ”gamla” chefskollegor, vi åkte med färjan till Eckerö på Åland i går, en matresa. Varje år vid den här tiden satsar de på en viltbuffé, dock ingen gås men jag tror det fanns en vildand.

009.JPG1

Alltid roligt att träffa gamla kollegor som man arbetat länge ihop med och dessutom haft så otroligt rolig tillsammans med. Jag tror vi är väldigt gynnade i vår grupp när det gäller en sådan sammanhållning. Många roliga historier, gamla minnen och nya upplevelser diskuteras. Så även maten, jag var imponerad av dess mångfald på såväl kött som fisksidan. För att inte tala om efterrätterna.

008.JPG1

Olika fruktmousse i små skålar av choklad.

001.JPG1

Som den gottegris jag är, kunde jag naturligtvis inte motstå chokladmousse, i lagom små formar för att man skulle kunna ta två utan att skämmas.

002.JPG1

Det hela avslutade med lite god ost och kaffe med något till förstås för de som önskar. Eckerölinjens viltbuffé står just nu uppdukad några veckor framöver, ny mat varje dag förstås. Mycket prisvärd, god och en lagom lång resa, den rekommenderas och är ett bra alternativ om man vill träffas några timmar under trevliga former.

Idag skall jag äta

03 torsdag Okt 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Idag skall jag äta, tänker nämligen åka till Åland och samtidigt njuta av ett smörgåsbord inriktat på vilt och trevligt sällskap förstås. Därför blir det ingen blogg förrän i morgon.

En helt vanlig dag

02 onsdag Okt 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Äldreboende, Gaston, Heby kommun, Hink, Tensta, våldtäkten i Tensta

Idag har det varit en helt vanlig dag, blev irriterad när jag läste morgontidningen och såg att killarna frikändes för våldtäkten i Tensta. Helt ofattbart att det kan förekomma i ett modernt samhälle, trodde nog att Sverige skulle föregå med gott exempel i sådant här.

Det blev sedan fika hos sonen och då fick Bachus träffa Gaston, nytillskottet i familjen.

002.JPG1Bachus är än så länge lite reserverad, Gaston är väldigt snäll men kan säkert retas upp och jag skulle gärna se att han satte tänderna i bakarna på de där killarna.

Helt klart är, skall man vara på gott humör och njuta av dagen får man avstå från såväl tidningsläsning som nyhetsuppläsning via radio o TV. Hörde om mannen i, jag tror det var Heby, 99-år gammal och har sitt sovrum på övervåningen, toaletten är dessvärre på första våningen. Nu vill anhöriga att han skall få bo på ett äldreboende. Det blev avslag då ålder och ensamhet samt boendets beskaffenhet inte är avgörande för att få bo på äldreboende. Han erbjöds en hink. Varför heter det äldreboende? Att vara 99 år gammal är tydligen inte gammalt nog. Sånt här gör mig så arg och det är så respektlöst mot äldre personer. Kanske borde de prova med hink  och stänga toaletterna ett tag för tjänstemännen i Heby kommun. Det är alltid nyttigt att prova sådant man rekommenderar till andra. Nu är det nog dags för kaffe annars kanske jag blir riktigt sur.

Det kliar i fingrarna, rotmos

01 tisdag Okt 2013

Posted by Solsi in Min vardag, Recept

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Blekinge, Bulsastöt, Potatisstöt, Rotmos

Idag skriver vi den 1:a oktober, det är höst på riktigt och det återstår 91 dagar av året. Regnet har duggat tätt och mörkret har kommit tidigt idag, med andra ord ”kura skymning tiden” har kommit för att stanna. Det är då det börjar klia i fingrarna och de nattliga drömmarna handlar om mat, jag vill laga höstmat. Därför fick det bli rotmos idag, riktigt härlig hemlagad rotmos, det bästa med den är att den går att frysa in. Potatis är inte precis gott att frysa in men rotmos går alldeles utmärkt. Jag lagar den efter min mormors gamla recept.

Rotmos

009.JPG1

Skala 10 stora potatis och koka för sig, skala 7 hg kålrot och 8 stora morötter samt en stor bit purjolök och skär i små, små bitar. Koka grönsakerna i vatten tillsammans med 2 grönsaksbuljongtärningar. När allt är välkokt, häll av och blanda grönsakerna med potatisen men spara vattnet från grönsakerna. Ta en ”bulsastöt” (det hette så i Blekinge när jag var liten) även kallat potatisstöt och mosa till en porös mos, salta och peppra efter smak. Ät tillsammans med köttkorv och skyn från grönsakskoket. Kan det bli bättre och dessutom har man en del infryst till en senare måltid.1

Vissa saker är svåra att hitta

30 måndag Sep 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Älghorn, Dammsugare, Godbitar, Hundkoppel, Kvällsfika, Monteringsplatta, Sytråd, Trådrulle

Idag var det för en gångs skull Rolf som hade shoppingärende vilket inte tillhör vanligheterna. I och för sig var det ganska trista saker, till jaktaffären för att skaffa en monteringsplatta till älghornen. Till färgaffären för att köpa blekningsvätska till desamma, till djuraffären för att köpa ett nytt hundkoppel samt två små lampor på IKEA. Inte precis någon upphetsande handel, själv behövde jag bara en rulle sytråd. Det är ganska otroligt men jag gick igenom ett helt shoppingcenter häromdagen, inte en enda affär sålde sytråd. Idag stannade Rolf bilen utanför en lite tygaffär och där fanns det naturligtvis, rullen kostade 35:- men tack vare att Rolf satt i bilen slapp jag betala 40:- i parkeringsavgift.

Snart finns inte de där små specialaffärerna kvar längre och var köper man då sin sytråd eller skall man börja använda textillim i stället? Av någon anledning blir det alltid mer och dyrare när jag handlar, idag berodde det på att det bara en bit ifrån tygaffären ligger ett hembageri. Rimbobullar och dammsugare gjorde att utgiften för trådrullen plötsligt ökade 151:- till. Men vem kan motstå kvällsfika när det vankas sådana här onyttiga godbitar.005.JPG1

Vinterförvaring

29 söndag Sep 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

husvagnssemester, Vi hade i alla fall tur med vädret

Nu är det dags för vaktombyte lite varstans, inte minst i garderoben. Med minusgrader på nätterna och en frånvarande sol på dagarna fungerar inte sommarjackan längre, dags för en varmare och då gärna med foder, det blir att göra skifte bland ytterkläderna. Än så länge kan man göra bot på den värsta kylan genom att elda i öppna spisen och gulla med hunden. Han sprider en väldig värme dels genom sin lurviga päls och dels genom sitt gosiga sätt och sina varma ögon.

UL460 a

Husvagnen har även den åkt in på vintervila, nu är den så ren och städad, bara att ta fram när nästa sommar visar sina värmande solstrålar. Tänk jag saknar den redan, aldrig trodde jag att jag skulle gilla den typen av avkopplande resor. Kanske är det den gamla filmen, ”Vi hade i alla fall tur med vädret” som har smittat av sig. Kan nog säga att vår debut i husvagnssemestrandet hade lite av filmens innehåll över sig och vi gladde i alla fall några grannar på Björkängs camping i Halland.

 

 

Åtta år

28 lördag Sep 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Farmor Anka, Kajsa, Mimmi, Svarte Petter

Idag har vi firat födelsedag, ett av barnbarnen har fyllt åtta år och med några dagars mellanrum fyllde hennes storasyster sjutton år. Det är höjden av lycka att ha en storasyster att se upp till, även om det är stoppgräns på dörrtröskeln till storasysters rum kan man ändå titta in. Har noterat att hon smiter in ibland när storasyster inte är hemma, bara för att få titta på alla spännande saker, doftljus, smycken, smink med mera. Men, bara titta inte röra.

024.JPG1

Idag var det en dubbel födelsedag men tårtan fick bara åtta ljus och dem lyckades Vanna blåsa ut i ett enda drag. Lyckas man med det får man önska sig något, Vanna önskade sig att deras gäster skulle ha drag av någon Disneyfigur.

Inte ett helt lätt uppdrag kan jag säga, man klär ju inte direkt som Kajsa eller Mimmi, skulle vara farmor Anka möjligtvis. Vem jag hade med mig till kalaset?

003.JPG1

Ja vem tror ni det är? Svarte Petter förstås.

013.JPG1

Han kom i sällskap med ……. vem föreställde han, måste kolla. Det är i alla fall roligt med kalas och det är roligt när alla bjuder på sig själva. Födelsedagsbarnen blev nöjda och gästerna blev mätta, härligt att få frossa i kakor, tårta och kaffe för en sådan här dag är det helt OK.

Palla äpplen eller ?

27 fredag Sep 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 1 kommentar

Etiketter

Astrar, Hundpromenad, Napoleonbakelse, Palla, Palla äpplen

Palla äpplen är ett uttryck man minns från det man var liten, inte för att jag gjorde det men… andra kanske. Palla betyder ju stjäla i det här sammanhanget och just när det gäller frukt använder man det ordet. I min ungdom var det mycket allvarligt att ta frukt från någon annan, i dag får det väl ses som ett väldigt oskyldigt nöje. Ytterligare ett mått på hur tiderna förändras. Ordet palla används även som ett slanguttryck för orka, man kan till exempel säga jag pallar/orkar inte mer.

Idag är det en riktig höstdag, lite mörkt, regnigt och bladen lägger sig som en matta på marken. En dag gjord för att tända en brasa i spisen samt en god kopp kaffe, faktum är att det inhandlades även en Napoleonbakelse att förtära till kaffet. När jag stod vid bilen kom jag plötsligt att tänka på det där med att palla äpplen.

001.JPG1

Skam till sägandes kom jag att tänka på det när jag betraktade grannens äppelträd, säg mig vem som kan motstå dessa vackra äpplen. Visserligen har hon inte många kvar, vilket gör att det måste ske idag om jag skall hinna ta ett innan de tar slut. Sagt och gjort, ett äpple snabbt ner i handväskan för att avnjutas i lugn och ro inomhus. Läser hon nu min blogg ja då är det ganska klart vem som tog det saknade äpplet, erkänner mig skyldig.

007.JPG1

Rolf som inte är lika äventyrslysten kom hem med en bukett astrar, dessa införskaffades under hundpromenaden, dock stal han dem inte. Nej han fick dem av en granne Barbro, det är mer givande att vara man när man är ute med hunden. Alla vill hälsa på hunden och en del vill hälsa på dess husse och jag skördar frukterna.

← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

Solsi

Profilbild för Okänd

Mitt stora intresse är att resa. Jag har reser mycket och har ett stort intresse av främmande länder, kulturer, maträtter, möten, smultronställen, shopping och inte minst planeringen av resan. Jag älskar att laga mat och att baka. Jag hoppas att ni får nytta av mina upplevelser och den information jag delar med mig av :-) Solsi

Kategorier

  • Böcker
  • Filmer
  • Full og Cheer
  • Min vardag
  • Musik
  • Prylar
  • Pynt och inredning
  • Pyssel
  • Recept
  • Resor
  • Restauranger och mat
  • Sevärt
  • Shopping
  • sorg och begravning
  • thailand
  • Uncategorized
  • Upplevelser
  • Utflyktstips
  • Viner

Arkiv

  • mars 2025
  • juli 2024
  • december 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • juli 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • april 2019
  • mars 2019
  • februari 2019
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augusti 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • maj 2012
  • april 2012
  • mars 2012
  • februari 2012
  • januari 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Prenumerera Prenumererad
    • Solsi Blogg
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Solsi Blogg
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …