• Dags för lite nytt på bloggen.
  • Om mig
  • Solsi´s Blogg

Solsi Blogg

~ spännande resor, shopping runt världen, mat från när och fjärran, händelser i min vardag

Solsi Blogg

Kategoriarkiv: Min vardag

Hittade inget

26 torsdag Sep 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Hippokkratiska synsätt, Humor

Idag skulle jag försöka hitta ett trevligt gratulationskort till mitt 16-åriga barnbarn, hittade dock inget. Visst man kan ta ett sött kort i högen men jag vill gärna att det skall vara genomtänkt och lite personligt. Min moster är väldigt duktig att finna rätt kort till rätt person, finns alltid något igenkännande i hennes kort. Det jag var ute efter idag skulle gärna få visa lite ”shoppingglädje” men inte fanns det något sådant. Det jag la märke till, var att det i kortställen, inte bara i en affär utan i flera, satt söta, konstnärliga, gulliga kort utan minsta antydan till humor. Varför har vi bara ”lagomkort” i Sverige?

Visst jag vet att inte alla har humor, jo förresten alla människor har sinne för humor den är bara lite olika utvecklad. Ordet humor stammar från det gamla Hippokratiska synsättet att själen var uppbyggd av fyra olika vätskor och utifrån deras blandning fick man olika personlighet. Humorn fanns i en av dessa vätskeblandningar, det gäller alltså att ha lagom mängd annars kan man bli larvig. Denna tes är dock inte vetenskapligt bekräftad måste jag väl tillägga.

Min syster har likadan humor som jag har och då blir det naturligtvis roligare. Bland annat är hon en fena att finna trevliga och humoristiska kort.

IMG_0001.jpg1

Visst ser de söt och mysigt ut, och jag förstår att hon är sååå glad att just jag är hennes syster.

IMG_0003.jpg1

Jaha, här kom det helt plötsligt är snällheten borta och dubbeltolkning kan göras. Det fick mig att skratta och önska att det fanns massor av liknande kort som vi skulle kunna skicka till varandra. För visst är det härligt med humor och ett gott skratt.

Det lyckades i år också

25 onsdag Sep 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Jag pratar alltså om mina orchideér som även i år lyckades överleva sommaren utomhus. Visserligen finns det över 25 000 olika orchidétyper på vår jord, orchidéfamiljen lär vara den största växtfamilj som finns. Faktum är att det enbart i Sverige lär finnas runt ett 50-tal arter. Dessa lever vilt och är fridlysta, vilket är lika bra eftersom de ändå inte går att odla fram på våra fönsterbrädor. Efter att mina plantor har glatt oss hela vinterhalvåret med sina vackra blommor, brukar de se ganska risiga ut när jag sätter ut dem på altanen. Gulbruna blad, torra och skrumpna och utan tillstymmelse av knoppar. Där får de fira sommaren med en vattenskvätt då och då men mest lever de ett tillbakadraget och bortglömt liv.

I slutet av augusti planterar jag om dem med ny jord, den vanliga skötseln dvs. duscha blad och knoppar en gång i veckan samt sänker ner krukan i vatten samtidigt. Efter några veckor såg de ut så här.

013.JPG1    Kraftiga och stora blommor.

017.JPG1

Massor med knoppar och duschar jag dem så slår alla ut.

014.JPG1

Med denna skötsel av orchideérna får man dem garanterat att blomma igen. Det blev en visning av fyra av de totalt fem plantor jag har. Blir lite tjatigt om jag skall visa alla eftersom de råkar ha samma färg allihop. Den stora längst ner är dock ny.

019.JPG1

011.JPG1

Det här praktexemplaret fick jag som en födelsedags- och krya på dig hälsning av ett par grannar, vilka som tradition ger mig en blomma varje år. Nu förpliktigar det, måste få den att se lika vacker ut vid den här tiden nästa år.

I goda vänners lag

24 tisdag Sep 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 1 kommentar

Etiketter

Det går emot höst, Höst, Intarisa, Mangold, Per Morberg, Sörmland, Skaldjurssopa, Tjälknöl

Det går emot höst, det börjar bli kallt, det blir alltmer gott å vara inne. Snart är den här, betraktelsens tid. Då sommaren är blott ett minne.

Man börjar få tid, att se till varann, Man får alltmer lust att va`tillsammans. Det blir alltmer värt när vinden tar I, att känna en närhet till nån annan.

Det börjar bli dags att njuta den tid. Då alla färger är som vackrast, Det börjar bli dags att njuta den tid, Då man skall skörda allt man har sått.

Den här texten tycker jag är så fin och den säger så mycket, dessvärre vet jag inte vem som skrivit den. Den framhåller i alla fall det jag själv försöker beskriva så ofta, hösten, färgerna, frukterna, svamp, grönsaker, mörker, värme och möjlighet att ”mysa”. Vi hade igår kväll en fantastisk möjlighet att få allt det här serverat åt oss någonstans i Sörmland. Kom till goda vänner som dukat så festligt i de murriga och varma höstfärgerna.

161.jpg1

Bordet stod dukat på loftet och de levande ljusen lät sina fladdrande lågor lysa upp rummet.

005.JPG1

Värdparet hade verkligen anammat det här med att ta till vara vad naturen bjuder, skaldjurssoppa som smakade fantastiskt. En fond kokt på kräftskal enligt alla konstens regler. I soppan lades det en generös klick med creme fraiche vilken innehöll, örter, kaviar samt kräftskedar. Oj, oj.

016.JPG1

Till varmrätt blev det, tjälknöl på älg, svampsås med kantareller, vinbärsgelé potatismos med mangold, inlagd gurka samt tomater och sallad. Observera att det här handlar om vad trädgården erbjuder.

015.JPG1

Kolla in uppläggningsbrickan med sin lilla intarsia av älghorn, brickan är tillverkad av värden själv. De färgrika grönsakerna/frukterna är hemmaodlade. ja det är så man vill säga, Per Morberg släng dig i väggen. Som ni förstår hade vi en mycket givande kväll såväl mat som umgängesmässigt. Hösten är fantastisk.

Nu har 52 veckor gått

23 måndag Sep 2013

Posted by Solsi in Böcker, Min vardag

≈ 1 kommentar

Etiketter

52 veckor, David Nicholls, En Dag, Fjärillseffekten, Karin Alvtegen, Karin Brunk Holmqvist, Villa Bonita

Vid den här tiden förra året fick jag ett ”boklånekort” i present, detta innebar att jag under ett års tid kunde låna 52  böcker i bokhandeln. Passade mig precis och jag gav mig själv ett löfte att jag skulle läsa en bok i veckan. detta var lite väl ambitiöst men många, många böcker blev det.

Det roliga är att man provar med att läsa alster av författare man aldrig har hört talas om eller tänkt på att provläsa av. Nu kan jag se tillbaka på ett fantastiskt bokår, tror aldrig jag har läst så mycket men i gengäld har jag haft fantastiska läsupplevelser.

fjarilseffekten

Fjärilseffekten av Karin Alvtegen. Handling;En bil krockar av en oförklarlig anledning med ett tåg. Elva människor dör. Vad ledde fram till olyckan? Finns det något som ett exakt startögonblick? Vem mer än bilens förare bär skulden, osv? En väldigt bra bok som är enkel i språk, vardagliga handlingar en tänkvärd och intressant.

villa-bonita

Villa Bonita, av  Karin Brunk Holmqvist är en helt annan typ av bok. Handling; De gamla barndomskamraterna Bonita och Doris träffas igen efter 40 år. Doris har ett nytt arbete, men allt verkar inte stå rätt till med företaget. Tillsammans med Bonita bestämmer hon sig för att ta reda på vad de skumma arbetsgivarna egentligen sysslar med. Denna författare lyckas förvandla den enklaste handling till något humoristiskt. Vill man läsa och bli glad är detta något att rekommendera.

en-dag

En Dag, av David Nicholls. Handling; 15 juli 1988. Emma och Dexter tillbringar en natt tillsammans efter examen på universitetet. Dagen efter måste de gå skilda vägar. Handlar om två ungdomar vilka man får följa under ett antal år. Kan tyckas att den riktar sig mot yngre men tycker nog att den kan läsas av vilken åldersgrupp som helst. Lärorik, på så sätt att man ibland inte förstår att det bästa finns nära dig.

Ja här är ett smakprov på ytterligare tre böcker jag gillade men som jag antagligen inte skulle läst utan detta ”lånekort”.

Efter regn kommer solsken

22 söndag Sep 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Efter regn mommer solsken, Jerome Kerns, Lasse Stefanz, Naturkrafter, Vattenfall

Efter regn kommer solsken, är titeln på en amerikansk musikalfilm från 1946 och handlingen är lite baserad på kompositören Jerome Kerns liv. Sedan har jag för mig att det även är textrader från en låt som Lasse Stefanz har spelat. Uttrycket används väl även som lite tröstande, när det varit en lite besvärlig period kommer det oftast en lite lättare period efteråt.

Det är ju då lätt att tänka sig att det är det senare jag åsyftar efter ”sjukdomseländet”, men icke. Det jag tänker på är rätt och slätt, efter regn kommer solsken. Det var näst intill hällregnet som startade i måndags och för de som inte upplevt det på plats är det svårt att tänka sig hur det är. Vad man än säger så inte drabbas vi sörlänningar av regnproblemen som de boende i Norrland gör. Nere vid sjökanten där bastun står, steg vattnet i sjön med runt 40 cm per dag, det är otroliga vattenmängder.

056.JPG1Här sluttar det ganska brant och nedanför det gröna skall det finnas en stenbrygga, i början av bryggan står ”stören” som sticker upp och på den binder vi fast båten. Efter ett par dagars regnande såg det ut så här.

054.JPG1Den här myren är i vanliga fall torr, nu ser man bara en stor sjö.

053.JPG1Vid vägkanten har det bildats en mindre å, här som det annars var snustorrt.

050.JPG1Grannens väg håller på att försvinna helt, det lär dröja innan den blir farbar igen. Här kan man prata regn, ändå var detta inte något utsatt område. De stora myrarna och de höga fjällen gör ju att det blir enorma vattenmängder som samlas. Dessa skall ju dessvärre nedåt och bildar nu nya vägar i form av bäckar och vattenfall, man kan ana vilka naturkrafter det ligger bakom. Men som sagt efter regn kommer solsken.

En blomma till personalen på Lycksele lasarett

21 lördag Sep 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 4 kommentarer

Etiketter

Ambulans Dorotea, Åsele, Dorotea, Lövnäs, Lyckseke sjuktransport, Lycksele lasarett

007Radiotystnad har jag hört talas om, bloggtystnad är väl något nytt fenomen. I alla fall så är det just det som har skett, bloggtystnad. Varför? Jo när vi sitter i den lite avsides stugan och äter vår middag samtidigt som vi njuter av höstfärgerna utanför fönstret samt lyssnar till det ihållande smattret från regnet mot taket. Då talar hunden om att han inte skulle säga nej till en smakbit av vår middagsmat och vem kan säga nej. Jag känner att jag bör dela med mig och reser mig för att ge honom en bit. Då händer det, mitt hjärta hoppar som om det vore på väg ut från kroppen och dessutom väldigt ilsket, hårt och ojämnt. Lägger mig på soffan medan Rolf talar lugnande, det hjälpte mig men inte hjärtat.
Det blev att ringa efter en ambulans, som dessutom hade drygt en timmas körtid innan den kom fram från Dorotea till Lövnäs. Fantastisk personal, uppkoppling med Ekg, kontakt med läkare från Åsele hela vägen till Lycksele, en resväg på nästan tre timmar. Då pulsen låg runt 200 slag per minut var läget lite knepigt, men kompetent personal och injektioner gjorde att jag ändå kände mig trygg. Kan säga att det kändes lite ensamt när vi åkte iväg och såg Rolf och hunden stå kvar på backen i mörkret och ösregnet.
Väl framme på Lycksele lasarett togs jag direkt emot av en läkare (som jag tror måste vara en gåva till mänskligheten) och flera sjuksköterskor.

Det gick fort med alla prover och undersökningar, kom till vårdavdelningen efter en knapp halvtimma. Väl på plats kom jag till en sal för fem personer, fick dock en egen hörna med draperi så det kändes väldigt avskilt. Döm om min förvåning när jag såg att sängen var bäddad, täcket uppvikt, sänglampan tänd, fyllt vattenglas stod på sängbordet, ringklockan framtagen. Kände mig otroligt väntad och välkommen. I synnerhet som jag senare fick veta att en annan patient hade upplåtit sin plats åt mig och låg själv i ett annat utrymme, allt för att jag skulle må bra. Dagen efter träffade jag en annan läkare som även han visade prov på stort tålamod med alla och tog sig tid till att lyssna och förklara.
Personal som tittade in på natten och förvissade sig att alla var OK, ett sådant sammansvetsatt team utrustad med humor, kunskap och omsorg för andra, tänk om det fanns överallt. Måste bara säga med.avd. Lycksele lasarett fungerade exakt så som är drömmen för en vårdtagare, se och lär.Orsak till resan? Ett kraftigt förmaksflimmer, hemresan tillbaka till stugan ombesörjdes av Lycksele sjuktransport och en trevlig säker, bilförare.

Efter bara några timmar hade inte mindre än tre ”hus” hört av sig till Rolf, fantastiskt att se hur fort det sprider sig när något händer i en liten by men framför allt hur folk bryr sig, inget stadsfenomen precis. Slutet gott allting gott får vi hoppas.

Surt sa räven

17 tisdag Sep 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Ahlgrens, Ahlgrens bilar, Ahlgrens sötsur bilar, Sockersura Surt så räven

Surt sa räven om rönnbären, nu kan jag inte bekräfta att det är så eftersom jag vare sig sett rönnbär eller räv här uppe i norr. Däremot fick jag ett tips från vår granne här, hon berättade om sockersura bilar. Det handlar förstås om Sveriges mest köpta bil, de sega goda från Ahlgrens men att de fanns som sötsura visste jag inte. Eftersom jag inte tycker man skall uttala sig om sådant man inte själv är säker på, kände jag mig manad att inhandla en påse.

image

Så rätt hon hade, man stoppar inte bara en i munnen utan flera bilar åt gången. Vips är påsen slut och jag har fått ett nytt favoritgodis. Nu läser nog min  syster i USA detta och ja, jag skall ta med några av Sveriges mest sålda bilar till dig. Annars har dagen till stor del tillbringats inomhus och detta på grund av höststormens debut och ett kraftigt regnande, på fm kom det 25 mm och bäckarna har börjat vidga sig rejält.

image

Visst kan man se en väldig skillnad i naturen nu och för tre veckor sedan, björkarnas grenar är nu nästan kala, men allt har sin tjusning.

När verkligheten överträffar dikten

16 måndag Sep 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

När verkligheten överträffar dikten eller oväntat firande av min födelsedag. Vi har väl alla födelsedag och i går var det min tur att fylla år. Visserligen ojämna år men i alla fall. Eftersom vi är i ”fjällstugan” skulle det bli ett enkelt firande, Rolf tänkte att vi skulle äta på Idet en av byns två möjliga matställen. Våra grannar IngaMärta och Leif hade en annan idé, nämligen att vi skulle äta hos dem. Vilken tur att vi tackade ja. Dagen började traditionsenligt av att Rolf  serverade mig kaffe på sängkanten. Omtänksam som han är blev det ingen present, istället valuta till min kommande resa, han ser alltid till att min plånbok inte är tom när jag skall ut och fara. Därefter försvann han till sina jaktkompisar och jag njöt av en hundpromenad, förmiddagskaffe och av blommorna som Elsy sänt mig dagen innan.

image

image

Härliga kraftiga ringblommor, blev förvånad över att de växte så här långt upp. När vi skulle gå till middagen fick vi telefonsamtal och blev då tillsagda att gå direkt till härbret. Väl framme såg jag värdparet stå på den lilla altanen, glatt leende och sjungande en för mig okänd hyllningsvisa. Redan där kände jag mig speciell och utvald, det var magiskt med naturen, sången och den vackra byggnaden. Vi serverades en välkomstdrink, Röd älg, en bärdryck som delvis var gjord på Älggräs därav den röda färgen. Det var passande eftersom de samtidigt gratulerade Rolf som dagen till ära fått en tolvtaggare.

image

Glasen fylldes med Champagne och bildade tillsammans med den röda drycken en fantastisk frisk, fräsch och annorlunda drink. Med trevligt sällskap, den gedigna miljön, brasan i öppna spisen skulle jag ha kunna suttit i timmar och sett  ut på den vackra vyn utanför fönstret.

image

Som en tavla, men det är inte alltid man får som man vill, dags att gå in i stora huset som är fantastiskt, helt i gedigen allmogestil. Där stod matbordet dukat och eftersom IngaMärta är så duktig på matlagning var jag nyfiken menyn.

image

Döm om min förvåning när förrätten visade sig vara gratinerad hummer och mera champagne, bara så gott.

image

Inte i min vildaste fantasi hade jag kunnat tänka mig något sådant, varmrätten blev pressad potatis, hemgjord lingonsylt och renskav. Då menar jag renskav, inte varianten som finns i frysdisken eller  på vissa lunchserveringar. Nej denna var en äkta renskav, där köttet dessutom inhandlats i Åsele.

image

Det serverades naturligtvis även ett perfekt Amaronevin och på så sätt blev det en kulinarisk sensation, dessert naturligtvis och den bestod av Västerbottenostpaj.

image

Det kanske kan tyckas annorlunda men detta var inte någon vanlig paj utan en mycket speciell, av någon anledning tog den helt slut i formen. Jag vet nu hur man gör den men det talar jag inte om, skall bjuda på den några gånger först. Middagen avslutades med en kaloririk Irish Coffee.
Det kan tyckas att jag har beskrivit en bättre middag. Icke, det var en helt otroligt magisk kväll tillsammans med ett värdpar vilka har förmågan att underhålla sina gäster med så mycket roliga diskussioner, versläsningar och för att inte tala om att bjuda på sig själva. För oss blev det en oförglömmlig kväll med så mycket generositet och värme att den sent kommer att glömmas. Allt förstärktes av den fina hemtrevliga miljön och det vackra blickfånget ute.

image

Det var bara en negativ sak, nämligen att så småningom var vi tvungna att gå hem. När vi vaknade i morse sa vi båda, tänk att det finns personer som kan göra så mycket besvär för andra och så fantastiskt. Jag skulle kunna skriva flera sidor om denna kväll, för som  ni vet, det hjärtat är fullt av därom talar munnen

Lördagskväll vid Lövsjön

14 lördag Sep 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 1 kommentar

Etiketter

Älgjakt, Älgjakt pågår, Bangkoks, Flytväst, Obama, Sto Ekholm, Trafikstockning

Då har den här veckan börjat lida mot sitt slut, det har varit en väldigt behaglig vecka. En fantastisk övergång från sommar till en frisk  och vacker höst har smugit sig in i naturen. När man dessutom vistas på en liten plats i kanten av en sjö vid foten av ett fjäll, då befrias man från en massa självpåtagen stress och annat onödigt. (Det är dock tomt efter barnbarnen) Tror aldrig jag kan se mig mätt på förändringarna som sker i sjön allteftersom vädret växlar.

image

I går tyckte Bacchus att vi skulle ro över sjön (eller om det var husse) flytväst på med andra ord.

image

Mitt ute på sjön dyker han ner i vattnet, tur att det finns handtag på flytvästen så att det går  lätt att lyfta upp honom. Lydig? Det har han ingen aning om vad det ordet innebär, som en extra dusör till mig skakade han av sig vattnet åt mitt håll, min båttur blev med andra ord ganska blöt.
Idag har skylten älgjakt pågår lyst hela dagen, vilket innebär promenader, skvaller med grannarna och sista avsnittet av The Paradis, på TV för min del. Vilket fint romantiskt slut på en trevlig serie. I kväll blir det lite reportage kring konungens fyrtio år som regent, hoppas bara att det är gjort med lite proffsig journalistik. Är onekligen trött på alla trista inslag om vem som gjort vad, mänskliga misstag och övrigt skvaller som många verkar gotta sig i. Måste säga att jag blev förvånad över reportagen på alla nivåer när det gällde Obamas besök. Huvudnyheten var trafikstockning i Stockholms innerstad och vad då??? Jag har suttit i timmar i bil i Bangkoks centrum, orsak vanlig måndagstrafik. Det man kan utläsa är, tänk vad bra vi har det, när trafikstockning i Stockholm bli en riksnyheter på alla nivåer.

Medinas juvel eller Brie piri piri

13 fredag Sep 2013

Posted by Solsi in Böcker, Min vardag

≈ 1 kommentar

Etiketter

Brieost, Brieost piri piri, Medinas juvel, Sherry Jones, www.adlibris.se

Vilket man skall välja är en smaksak eftersom båda är lika starka, var och en på sitt sätt. När vi var i Vilhelmina passade vi på att handla på ICA Tallen, en härlig affär. I ostdisken hittade jag en Brie ost piri piri, en helt vanlig brieost som fyllts med en mjukost vilken var smaksatt med den starka kryddan piri piri.

image

En annorlunda smakrik ost med en häftig eftersmak, ser ni den i ostdisken nån gång passa på att prova.
Under dagen har jag även läst klart en bok, en i mitt tycke stark sådan. Nämligen Medias juvel av Sherry Jones, en fantastiskt bra bok, dessutom ett härligt alternativ till alla deckare och spänningsromaner.

image

Handlingen utspelar sig på 600-talet och bokens huvudperson är lilla Isha som vid nio års ålder giftes bort med den åldrande profeten Mohammed.  Faktum är att jag i princip sträckläste boken. När denna bok skull ges ut ångrade sig bokförlaget som i princip redan hade skrivit kontrakt med författarinnan, orsaken var att man var rädd för repressalier. Som tur var gavs den ut och just nu finns den till ett bra pris på mitt älsklingsföretag, http://www.Adlibris.com

← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

Solsi

Profilbild för Okänd

Mitt stora intresse är att resa. Jag har reser mycket och har ett stort intresse av främmande länder, kulturer, maträtter, möten, smultronställen, shopping och inte minst planeringen av resan. Jag älskar att laga mat och att baka. Jag hoppas att ni får nytta av mina upplevelser och den information jag delar med mig av :-) Solsi

Kategorier

  • Böcker
  • Filmer
  • Full og Cheer
  • Min vardag
  • Musik
  • Prylar
  • Pynt och inredning
  • Pyssel
  • Recept
  • Resor
  • Restauranger och mat
  • Sevärt
  • Shopping
  • sorg och begravning
  • thailand
  • Uncategorized
  • Upplevelser
  • Utflyktstips
  • Viner

Arkiv

  • mars 2025
  • juli 2024
  • december 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • juli 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • april 2019
  • mars 2019
  • februari 2019
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augusti 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • maj 2012
  • april 2012
  • mars 2012
  • februari 2012
  • januari 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Prenumerera Prenumererad
    • Solsi Blogg
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Solsi Blogg
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …