• Dags för lite nytt på bloggen.
  • Om mig
  • Solsi´s Blogg

Solsi Blogg

~ spännande resor, shopping runt världen, mat från när och fjärran, händelser i min vardag

Solsi Blogg

Kategoriarkiv: Min vardag

Första frostnatten

12 torsdag Sep 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Älgjakt, Dieselbil, Förstått, Stockholm

Då har vi haft vår första frostnatt för denna hösten, så småningom blev det dock allt varmare under dagen. Det är fortfarande T-shirt som gäller när man går ut, i alla fall om man har för avsikt att röra  på kroppen. I går var vi tvungna att ha ytterdörren öppen i flera timmar, så att inte våra middagsgäster skulle få värmeslag när de kom. Då hade vi ändå inte haft någon värme på. Det fina med att vädret är så pass bra när vi skriver 12 september, är att det fortfarande går att göra lite roliga saker utomhus. Som att måla huset till exempel.

image

Jag måste väl erkänna att jag endast var behjälplig när det gällde att måla de nedersta två – tre metrarna. Rolf fick ensam nöjet att vara på de högre höjderna.

image

Det blev bra till slut och vi höll oss till samma kulör och färg som huset haft tidigare. Till skillnad mot min systerdotter som igår tankade bensin i sin dieselbil när hon var i Stockholm. Vad hände, jo bärgning, hyrbil, bensintömning och träff med en trevlig kille från försäkringsbolaget. En dyr Stockholmsresa med andra ord. I morgon blir det ny älgjakt för Rolf och en långpromenad för mig och hunden.

Tänk vad mat är gott.

11 onsdag Sep 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Bergmans, Laxtallrik, Princessbakelse, Stenmans konditori, Vilhelmina, Wienerbröd

Mätt kan man känna sig ofta men ändå tröttnar man aldrig på mat, visst är det egendomligt. Det svåra med mat och sötsaker är att jag faller så lätt för dess frestelser. Som här på Stenmans konditori i Vilhelmina, Rolf ville ha ett wienerbröd och en prinsessbakelse och det är klart inte kunde jag nöja mig med en bit då. Nej rättvist skall det vara, dessvärre är det aldrig rättvist när jag ställer mig på vågen, hans kalorier verkar gå rätt igenom kroppen medan mina har en tendens att föröka sig.

image

Förutom att Stenmans har en trevlig miljö att fika i, så är det ganska kul att sitta och titta ner mot centrum. Kanske inte den livligaste platsen men vackert.

image

Nu skulle man ju kunna tänka sig att vi var mätta och nöjda men icke, ett besök hos Bergmans innan vi åkte hem. Man kan aldrig veta när man kommer fram, det kan ju bli punktering eller något. Läste just på Facebook om min systerdotter som tankat bensin i sin dieselbil i dag, undrar hur det gick och när hon kommer hem. På Bergmans blev det en laxtallrik för min del, denna har de vunnit pris för.

image

Rolf slog till med en vilttallrik som tydligen smakade utmärkt eftersom den slank ner utan problem. Den gav mig en god idé om vad jag skulle bjuda IngaMärta och Leif på i kväll. Gick hem hos dem också kan jag säga.
image

Vilhelmina och däckbyte nästa

10 tisdag Sep 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Avaträsk, Blaijkfjället, DäckTeam, Djupdal, Dorotea, Dortmund, Fjälltuna Månstorp, Gitsfjället, Mouse, Potatisbakelse, Transportabelt jakttorn, Vilhelmina

Eftersom Rolf nu har startat en ny tradition, nämligen att gynna småföretagen i södra lappland, bland annat genom köp av nya däck vartannat år, så var det dags igen. Det är fjärde punkteringen på relativt kort tid, vilket beror på att vägarna häruppe renoveras och det är ganska stora vassa sprängstenar som används. Det tycker jag i sig är otroligt att man får ha, var och varannan bilförare får punktering. Nu var det gjort och bara att acceptera, en bilfärd på drygt 32 mil för att laga en punktering. Det gick inte att åka över Gitsfjället till Vilhelmina eftersom det var på den vägen det reparerades, fick alltså åka några extra mil via Dorotea. Döm om vår förvåningen när det visade sig att även den vägen var föremål för renovering. Väl framme hos DäckTeam i Vilhelmina hälsades vi med ett igenkännande leende. Däcket kollades.

image

Ja vilket elände, ett längsgående snitt omöjligt att laga, bara att köpa två nya eller förresten varför inte ta fyra när vi ändå är där. Då kan vi ju ha de två gamla som extra däck till nästa punktering. Sagt och gjort och de trevliga killarna hälsade oss välkomna tillbaka, kanske nästa sommar. Vilken väg hem igen?  Det visade sig att det fanns en annan liten smal skogsväg över Blaikfjällets naturområde,  från Vilhelmina till Avaträsk den tog vi. Först kom vi till en miniby vid  namn Djupdal, men vilka vyer det var där.

image

Åkte vidare och träffade på fem äldre trevliga jägare från Tyskland, en hade varit här och jagat älg i flera år. Jag pratade med en av dem, hans engelska var väl inte den allra bästa, han var dock lycklig för de hade under dagen sett två samt skjutit en mouse. Tur, för den kunde de ju transportera i byxfickan till Dortmund.
Efter ytterligare nån mil stötte vi på ett annat jaktlag från Fjälltuna Måntorp, de var dock inte var lika glada eftersom viltet uteblev. Däremot hade de ett  transportabelt jakttorn med sig, ett riktigt häftigt hemmabygge.

image

Efter några mil kom vi till ytterligare en hänförande utsikt, vilken tur att vi hittade den här vägen annars hade vi inte fått uppleva denna  natur eller fått träffa de trevliga personer vi stötte på.

image

Nu är vi hemma igen och nästa gång vi får punktering har vi två däck i beredskap, jag avstår från att räkna ihop alla kostnader för denna älgjakt då blir köttet väldigt dyrt. Vi firar i stället att ett av barnbarnen fyller sjutton år idag och det gör vi med en riktig potatisbakelse som bara kan göras i Vilhelmina. Dessvärre får hon inte själv vara med eftersom hon går i skolan och är hemma hos familjen, men det är ju tanken som räknas.

image

Vart tog gårdagen vägen och jag är tacksam för Felix

09 måndag Sep 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Felix, Felix grytbas, Paketering

Helt plötsligt var gårdagen slut och jag trodde den nyss börjat. Den startade med en fantastisk sommarvärme, Rolf och jag satt ute och njöt men det blev för varmt. En promenad med hunden för att röra på oss lite, hunden passade på att jaga änder i sjön. Då när det var som varmast kom vi på att vi nog måste stycka och paketera älgköttet, vågade inte ha det hängande längre när det var så varmt. Dessvärre var det middagsdags och jag hade inte planerat något, räddaren i nöden, Felix. Ja, jag menar ingen person utan företaget Felix. Tur att det finns någon reklam som fastnar.

image

En bit torsk från frysen som jag la i en kastrull, hällde därefter över en burk Felix grytbas med smak av citron och persilja. Tillsammans med potatis blev det väldigt gott, den här såsen är mild men ändå mycket smakrik. Kan verkligen rekommendera den, naturligtvis kan man lägga i andra råvarornas att höja smaken, lite räkor kanske. Skulle lägga på ett kort till Ina som fyller år i morgon, kom precis när de tömt lådan nu kommer det en dag för sent, oförlåtligt. Bara elände denna dag.
Därefter köttstyckning och paketering samt frysning av höstens köttförråd, kl 22.00 var vi färdiga så även jag. Nu blir det planering av en tripp till Vilhelmina för att fixa punkteringen på bilen. Har man inget att göra får man skaffa sig.

Alla svampar är ju fina

07 lördag Sep 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Älgjakt, Bacchus, Björn, Blodriska, Karljohansvamp

Alla svampar är ju fin men dessvärre går inte alla att äta, åtminstone inte om man vill äta flera gånger. Det är därför jag köper dem på burk eller lösvikt i affären. Har en väninna som är väldigt duktig på svamp, hon vet vilka som är ätliga och goda. När vi förr gick ut i skogen lärde hon mig fyra sorter som jag skulle kunna plocka, men inte gör jag det inte. Däremot går jag gärna ut och fotograferar olika svampar, de är som små konstverk där de står i allt det gröna.

image

De här två flugsvamparna lyste så fint med sin djupröda färg med små pärlor utspridda här och där, den kan nog alla namnet på skulle jag tro.

image

Den här kan jag inte namnet på men tycker den är så fin med alla flikarna, ser ut som en lilja.

image

Är det månne en blodriska ? Jag skulle dock inte satsa någon krona på det, snygg i alla fall med sin vattensamling i mitten.

image

De här svamparna såg ut som om de är gjorda i svart sammet, växer mitt på vägen och till och med hunden tar en omväg för att inte trampa på dem.

image

Två små hederliga  KarlJohansvampar dock lite maskangripna så de får stå kvar. Det blev ingen svamp i korgen men väl i kameran och minnet vilket är mycket nog. Fantastisk förmån att få bo så här mitt i naturen och samtidigt ha möjlighet att få njuta av den på nära håll.

Älgjakten? Ja Bacchus vår lilla vovve lyckades nosa fram en älgko med kalv och återigen en björn. Den här gången skällde han mer intensivt på björnen men som tur var tog den inte illa upp, vilket jag är glad för. Kan även meddela att älgmamman med barn fortfarande mår bra där ute i skogen.

Alla svampar är ju fina

07 lördag Sep 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Alla svampar är ju fin men dessvärre går inte alla att äta, åtminstone inte om man vill äta flera gånger. Det är därför jag köper dem på burk eller lösvikt i affären. Har en väninna som är väldigt duktig på svamp, hon vet vilka som är ätliga och goda. När vi förr gick ut i skogen lärde hon mig fyra sorter som jag skulle kunna plocka, men inte gör jag det inte. Däremot går jag gärna ut och fotograferar olika svampar, de är som små konstverk där de står i allt det gröna.

image

De här två flugsvamparna lyste så fint med sin djupröda färg med små pärlor utspridda här och där, den kan nog alla namnet på skulle jag tro.

image

Den här kan jag inte namnet på men tycker den är så fin med alla flikarna, ser ut som en lilja.

image

Är det månne en blodriska ? Jag skulle dock inte satsa någon krona på det, snygg i alla fall med sin vattensamling i mitten.

image

De här svamparna såg ut som om de är gjorda i svart sammet, växer mitt på vägen och till och med hunden tar en omväg för att inte trampa på dem.

image

Två små hederliga  KarlJohansvampar dock lite maskangripna så de får stå kvar. Det blev ingen svamp i korgen men väl i kameran och minnet vilket är mycket nog. Fantastisk förmån att få bo så här mitt i naturen och samtidigt ha möjlighet att få njuta av den på nära håll.

Älgjakten? Ja Bacchus vår lilla vovve lyckades nosa fram en älgko med kalv och återigen en björn. Den här gången skällde han mer intensivt på björnen men som tur var tog den inte illa upp, vilket jag är glad för. Kan även meddela att älgmamman med barn fortfarande mår bra där ute i skogen.

Det är inte lättjagat precis

06 fredag Sep 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Älgjakt, Älgjägare, Kilopris

Det är nästan lite romantik över det där med att vara älgjägare, hur ofta har man inte ondgjort sig över  alla ledighetsansökningar som ramlat in under just under älgjakten. Mysigt att få sitta i skogen och njuta av medhavd matsäck och fin natur. Här kommer en liten redogörelse för Rolfs ”gårdagsjakt”. Den startade när väckarklockan ringde 05.30, då serverades han frukost samt fick sin matsäck som skulle räcka under dagen. Därefter blev det bilen fram till deras mötesplats, en promenad på cirka 6 km i fjällteräng x två och då bärandes gevär och ryggsäck. Sedan blev det spaning på hög nivå, ett par gånger förflyttade han sig någon km. Det blev två älgar skjutna under dagen, den ena passade på att simma över sjön, vilket gjorde att några av jägarna fick åka och hämta en båt för att ta sig dit. Båten skulle bäras fram till sjön, sedan skulle älgen släpas efter båten tillbaka.
Självklart skulle båten återbördas till sin ägare, byte till älgdragare för att få hem den andra älgen. Därefter skall älgen tas ur, skinnet bort och köttet hängas upp. Ja de skär bort en stor del av köttet kring kulan för att vara säkrå på att allt bly från kulan kommer bort. Med tanke på alla skriverier kring detta.

Det var Rolfs  upplevelser under gårdagen och han kom hem kl 21.00, på relativt gott humör. En arbetsdag på 15 timmar för sju personer = 105 arbetstimmar.

image

Som toppen på det hela fick han punktering och måste åka till Vilhelmina för att laga däcket. Kostnad för lagning av däck samt 22 mils bensinkostnad bör då läggas till kilopriset för älgkött. Visserligen är det hans fjärde punktering häruppe på två år, antagligen känner han någon slags plikt att gynna de lokala företagarna när han är häruppe.
För min del undrar jag vad är kilopriset för älgkött om man köper det på ICA?

Är det detta som kallas för naturens under

05 torsdag Sep 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Antioxidanter, Arctic blåbärsschampo, Bivax, Fuktlotion havtorn, Havtornsschampo, Skellefteå, Skellefteå marknad, www.ecopolarica.se

I dag när jag var hos IngaMärta visade hon mig ett nytt schampo vilket hon inhandlat när hon besökte Skellefteå. Det var en norrländsk matmässa/marknad där. Själva matmässan i sig, lär ha varit en fantastisk upplevelse med alla dessa norrländska råvaror, blev riktigt avundsjuk. Får skrivas in i nästa års kalender. I alla fall hade hon köpt ett schampo som heter Arctica Blåbär, helt gjort på naturprodukter, varav blåbär är en stor del av innehållet. Det har dessutom blåbärens kraftiga färg. Jag undrade om inte blåbären färgade av sig, vilket ju blåbär har en tendens att göra. Men nej hon upplevde det mycket bra, det löddrade rejält och kändes lite som schampo och balsam i ett. Hon var med andra ord mycket nöjd.

image

Naturligtvis finns det andra sorter som Havtorn, förutom att de alla innehåller vitaminer, antioxidanter så innehåller det här även Omega 7. Priset ligger på runt 100 kronor men det lär vara drygt.

image

Det finns även hudlotion av olika slag, jag kollade in en fuktlotion med Havtorn som även innehåller bivax.

image

Bivax lägger sig som en tunn hinna och skyddar huden, ja tänk vad naturen kan skänka oss om man har lite fantasi och kunskap. Är ni lite nyfikna på vad de mera har så titta på http://www.ecopolarica.se

Älgjakten, ja skam den som ger sig idag blev det två, vilket var tur annars hade vi köpt den där vacuumförpackaren i onödan.

Nu är det kokta fläsket stekt

04 onsdag Sep 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Björn, Grillat jägarfläsk, Ramsele, Ramselebacon, Ramselefläsk, Vilhelmina

Nu är det kokta fläsket stekt eller om det är tvärtom. I alla fall är det fläsk jag har blivit lite fascinerad av, när jag är i Borgafjäll. Det är dock en speciell sorts fläsk och det kommer från en liten firma i Ramsele, därav det originella namnet Ramselefläsk. Det finns i många varianter, amerikanskt fläsk som ofta har en cm köttrand och fem-sex cm rent fett, bra att ha i kappsäcken om man behöver extra energi. Jägarfläsk en annan variant, lite rökt och flera köttränder, det grillas ofta, fantastiskt gott att skära skivor av.
image

Syltat Ramselefläsk har jag inte smakat det såg lite trist och grått ut, kanske smakar desto bättre. Ramselebacon är rökt och tjockt skivat, perfekt att rulla runt Västerbottenost och därefter grilla snabbt. Det vanliga baconet är för tunnt för detta. Men det absolut godaste grillade jägarfläsket är det som finns i Vilhelmina på ICA, omöjligt att låta bli, i somras tävlade nog ett av barnbarnen och jag om att få flest skivor. Tydligt är att även fläsk kan bli en passion och då i synnerhet om det kommer från Ramsele.
Hur det gick på älgjakten idag ? Bacchus var väldigt duktig men dessvärre hade han missuppfattat sitt uppdrag. I stället för älg drev han fram en björn, tyvärr var ingen av jägarna beredda på detta så den fick löpa. Inte undra på att det var ont om älg.

Ingen jaktlycka idag heller

03 tisdag Sep 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Älgjakt, Bamse, Björn, IKEA, Jakt, Köttbullar

Verkar vara smarta älgar här uppe i norr, trots att det finns tydliga spår efter dem lite här och var, lyser de med sin frånvaro. Det är klart på en av jaktmarkerna sköts det en stor björn för ett par  dagar sedan. Måste kännas lite nervöst att gå runt med hundar och bara vänta på att bamse skall dyka upp. Här hjälper det inte ens om man har solsken i blick eller blåbär att muta med. När jag var ute på hundpromenad i dag gick jag förbi den här myren, tänk jag tycker alltid att det verkar vara riktig björnmark. I fantasin kan jag riktigt se en björn kika fram mellan buskarna.

image

Lite längre efter vägen såg jag det fina jakttornet som byggdes förra året, även det var tomt.
Jägaren var väl hemma och åt, men fortsätter det så här lär det inte bli någon älgbiff i höst.

image

Vi får nog nöja oss med köttbullar på IKEA

← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

Solsi

Profilbild för Okänd

Mitt stora intresse är att resa. Jag har reser mycket och har ett stort intresse av främmande länder, kulturer, maträtter, möten, smultronställen, shopping och inte minst planeringen av resan. Jag älskar att laga mat och att baka. Jag hoppas att ni får nytta av mina upplevelser och den information jag delar med mig av :-) Solsi

Kategorier

  • Böcker
  • Filmer
  • Full og Cheer
  • Min vardag
  • Musik
  • Prylar
  • Pynt och inredning
  • Pyssel
  • Recept
  • Resor
  • Restauranger och mat
  • Sevärt
  • Shopping
  • sorg och begravning
  • thailand
  • Uncategorized
  • Upplevelser
  • Utflyktstips
  • Viner

Arkiv

  • mars 2025
  • juli 2024
  • december 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • juli 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • april 2019
  • mars 2019
  • februari 2019
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augusti 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • maj 2012
  • april 2012
  • mars 2012
  • februari 2012
  • januari 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011

Blogg på WordPress.com.

Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Prenumerera Prenumererad
    • Solsi Blogg
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Solsi Blogg
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält