• Dags för lite nytt på bloggen.
  • Om mig
  • Solsi´s Blogg

Solsi Blogg

~ spännande resor, shopping runt världen, mat från när och fjärran, händelser i min vardag

Solsi Blogg

Kategoriarkiv: Min vardag

Hunden människans bästa vän?

10 måndag Dec 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Dajmtårta, Glöggkaffe, Hunden människans bästa vän

Igår var vi på traditionsenligt glöggkaffe i Västerås, som vanligt vankades det godsaker av alla de slag. Kakor på längden och tvären innehållande massor av kalorier.

016.jpg1

Det fanns bland annat en dajmtårta som var supergod, vad annat kan det bli med massor av grädde, choklad, smör osv.

015.jpg1

För en som är närmast chokladoman, är ju en sådan här frossa på kakor rena himmelriket. Dessvärre måste jag tänka lite på vad jag äter, annars skulle omfånget bli enormt. Därför köper jag aldrig choklad, i alla fall inte så att Rolf ser det. På vägen till Västerås skulle vi stanna vid bensinmacken och köpa en tidning. Rolf satt kvar i bilen så jag var ensam därinne, fick då syn på en choklad som jag inte sett tidigare. Lika bra att köpa en och lägga i väskan, man vet aldrig när man behöver den tänkte jag. Sagt och gjort, säkert förseglad i min dragkedjeförsedda handväska låg den tryggt.

När vi sedan sitter vid kaffebordet frågar värdinnan, vems är den här? Då har hunden varit i min handväska och tagit upp chokladen. Jag försökte se oskyldig ut men eftersom alla sa, inte min, utom jag, var det kört. Jaha sa Rolf var det inte du som slutat köpa choklad? Tagen på bar gärning gav jag hunden ett elakt ögonkast och tänkte, hunden människans bästa vän? Jo pyttsan, husses bästa vän möjligtvis.

2012-11-13 12.01.48.jpg1

Dessutom straffade synden sig själv, maken till torr och trist choklad har jag sällan skådat.

020.JPG1

Santa world

09 söndag Dec 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

25:års jubileum, Fyrverkeri, Santaworld, Snödrottningen, Tomteland, Trollkungen

Visst bor tomten kvar här på tomteland, faktum är att Rolf träffade honom när tomten var på väg till sitt hus. Eftersom Rolf var här för åtta år sedan och även då träffade tomten, tyckte han sig känna igen honom. Därför frågade han om det var han som fanns på tomteland då, tomten tittade lite förvånat på Rolf och sa, jag har bott här i femhundra år. Frågan blev alltså, med jasså besvarad. Här står i alla fall de båda åldersstigna herrarna och värmer sig.

110.JPG1

Visst är det en äkta tomte men femhundra år gammal, jag undrar jag.

061.JPG1Vad vore en snötäckt skog om det inte fanns möjlighet till hästskjuts, den provade vi.

057.JPG1Häxskolan var populär, så även häxan trots att hon såg lite ”häxig”ut.

100.JPG1

Hur vi än frågade vägrade barnen berätta var de lärt sig. Det enda svar vi fick var ”vi städade”. Pyttsan! En lektion i konsten att behålla en hemlighet var utförd av ett proffs, inte tu tal om saken. Innan avslutningen fick vi en fin bild på tomtefar, trollkungen och snödrottningen.

071.JPG1Efter en fullspäckad dag med, häxskola, trollsafari, önskelisteskrivning, Nisse Lek, Sockervadd, Trollteater med mera var det dags för grand final. I år firar Tomteland 25:årsjubileum, därför bjuds det på fyrverkeri när dagen är till ända. Vad gör det att termometern står på minus 15 grader, fötterna är stelfrusna, fingrarna bortdomnade, när barnaögonen tindrar i kapp med fyrverkeriet på den mörka hinmlapällen.

096.jpg1

Tomteland

08 lördag Dec 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Dasty, Gesundaberget, Mora, Nisse Lek, Nordpolen, Tomteland

Att tomten bor strax nedanför Gesundaberget utanför Mora, det vet väl alla. Av antalet personer som besökte honom denna dag tror vi nog att det är en allmän hemlighet. Vi beslöt som sagt att hälsa på honom, det passade ju dessutom perfekt eftersom det snöade så ymnigt denna dag. Tomten och snö hör ju ihop, det är solklart. Aktiviteterna på det här stället startar kl. 10.00 och håller på till kl. 16.00. Det är bra om man är lite bevandrad i sifferkunskap, det är nämligen något av en konst att hitta en lämplig lucka för att formligen slänga i sig lite mat. Inget negativt som inte har något positivt med sig. Barnen är nämligen så upptagna med vad som händer att de inte märker av att de äter dubbla portioner. Vilket är perfekt för alla vuxna som oroar sig för att de små inte får något i sig. För er som har slut på ideér inför julen, gör några girlanger av gamla nappar, här var även en av granarna klädda med sådana. Visst är det fint.

077.JPG1Två olika teaterföreställningar med trollen och deras trollkung var populära, dock tyckte Vanna vid ett tillfälle att” lite läskigt var det”. 037.JPG1Nisse Lek var en otrolig tomtenisse, han höll såväl barn som vuxna i gång. Här håller han en lektion om hur trollen fungerar, den nissen hade en engagerad publik kan jag lova. 029.JPG1I det stora huset finns det restaurang, möjlighet att dricka kaffe, lite shopping och värme när man så behövde. När kortet togs var det bara Rolf och jag ute, barnen var på häxskola dit inga vuxna har tillträde. De andra vuxna var förståndiga nog att söka sig inomhus då det var -15 grader ute. 039.JPG1Dusty det vill säga snögummen tog en promenad ibland, antar att även han måste röra på sig för att hålla kylan. Vanna gillade honom skarpt och han fick en liten kram, av nåder.074.JPG1Här är självaste tomtens hus, om han är hemma eller om han åkt till nordpolen får vi veta i morgon.068.jpg1

Fredagsmys

07 fredag Dec 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Allt för Sverige, Fredagsmys, Gotland, Grangirlang, Hallongrottor, Hembakat, ICAMAXI, Lördagsgodis, Persimoner, Tomassi Appasimento 2009

Ikväll är det fredag och därmed dags för fredagsmys. Ett ord som kom in i den svenska folksjälen för några år sedan, fick verkligt fäste i samband med TV:s reklam, låten som handlade om detta. Viggo o Vanna lärde sig den väldigt snabbt, ja även de vuxna tog den till sig. Många nynnade ”det är dags för fredagsmys”. Det skulle vara lite lagom framför TV-soffan, med fika, popcorn och lite smygätning av lördagsgodiset.

I programmet ”Allt för Sverige” som jag gillar skarpt, fick de amerikanska deltagarna prova på svenskt familjeliv och just fredagsmys. De verkade gilla det. Vi har haft lite fredagsmys här i kväll. Innan vi firade det gjorde Rolf julfint utanför huset, satte upp en grangirland med belysning runt ytterdörren. Förhoppningsvis gläder det några hundägare som måste gå ut med sina älsklingar i vintermörkret.

003.JPG1Vi hade redan satt upp den vackra prydnaden på dörren, kvisten inköptes på Gotland för två år sedan. Tillhör en av mina favoritsaker inför julen. 005.JPG1Även inomhus är allt nu i sin ordning, det fina med december är att det är tillåtet att pynta såväl ute som inne. Visst påverkar det humöret, det blir en mysigare stämning på något sätt. Julstjärnorna är inköpta, får se om de håller till jul.

015.JPG1

När jag var på ICAmaxi såg jag en tidning, Hembakat. Den lades ganska omgående i varukorgen och det ångrar jag inte. Oftast när man köper mattidningar är det ett eller möjligen två recept man faller för. Så är inte fallet när det gäller denna tidning, kan verkligen rekommenderas, kommer med stor säkerhet att sparas.

015.JPG1

De här hallongrottorna till exempel, är så goda att de måste frysas in för att inte ta slut på en gång.

002.JPG1

När det äntligen blev fredagsmys, ja då blev det en liten sallad på skivade dadeltomater, bitar av två persimoner, en matsked finhackad purjolök, en matsked dressing (thousen island) samt en tesked provencalsk örtkrydda. Väldigt friskt och till det lite mögelost, hembakt knäckebröd, köpta kex.  Nersköljt med en flaska  Tomassi Appasimento 2009, inget dumt fredagsmys.

011.JPG1

Åsengården

06 torsdag Dec 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 1 kommentar

Etiketter

Åsengården, Gesunda, Gesundaberget, Leksand, Måsullstugan, Mora, Svarte Petter, Tomteland, Yatzy

För ett antal år sedan var vi med de två äldsta barnbarnen till Tomteland, beslöt nu att även Viggo och Vanna skulle få uppleva detta. Att åka till Gesunda tar cirka fyra timmar, skall man sedan vara där tidigt på morgonen kan det bli jobbigt. Vi beslöt att boka för övernattning någonstans i närheten av Gesunda. Efter mycket letande fann vi en för oss helt okänd liten stugby, Åsengården.

Åsengården är belägen på den västra sidan av Siljan, det är därifrån lika långt till Mora som till Leksand. Denna lilla stugby är helt fantastisk, från början en gammal fäbod belägen högt över sjön.  Alla stugorna är fullt utrustade med det man kan behöva för ett självhushåll. Nära till många aktiviteter, slalomåkning på Gesundaberget med fin liftanläggning, granne med detta ligger Tomteland. Det finns promenadvägar, längdskidsspår och mycket mer för en behaglig naturnära vistelse. De har  även en stor huvudbyggnad med reception, café, bastu, tvättmaskin med mera.

032.JPG1Liknar nästan en skånegård med de små stugorna byggda runt en öppen plats. 021.JPG1Detta kort är taget från den stora huvudbyggnaden, som synes finns det pool eftersom den var frusen fick vi aldrig tillfälle att prova. 018.JPG1

Måsullsstugan hette den vi hyrde, sängplatser för sju personer, öppen spis, TV och gott om plats. Passade perfekt för en myskväll med popcorn, varm glögg, Svarte Petter och Yatzy. Tilläggas kan att Vanna tog hem storskräll i Yatzy. Funderar man på att passera denna sida av Siljan kan jag rekommendera boendet.

Kung Bore har anlänt

05 onsdag Dec 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Elsa Beskow, Kung Bore, Kung Vinter, Olles skidfärd

Idag har Kung Bore anlänt, att han var på väg anade vi redan i går kväll. När tomten kommer kan han ibland skicka sina  tomtenissar i förväg, så att de kan tala om att snart är han här. Vilka Kung Bore skickar i förväg vet jag inte, men de har ett väldigt kyligt sätt när de aviserar hans ankomst. En sak vet jag och det är att han skickar ut Rolf flera gånger under dagen. Det behövs en hel del skottande för att komma åt morgontidningen, att sedan inte posten kan leverera något får man stå ut med. Dagens väder hade inte mycket likhet med Elsa Beskows saga, Olles skidfärd den är mycket mysigare.

9163867982

När jag steg upp klockan 06.30 idag, var det visserligen bara minus sex grader, snålblåsten och snön gjorde dock att det kändes mycket kallar. Vill inte påstå att vägen såg så inbjudande ut.

007.JPG1

Det är så kallat hundväder ute, vad betyder det egentligen? Hunden är med stor säkerhet den enda jag känner, som uppskattade eländet. Han hoppade lyckligt omkring i snömassorna, själv trillade jag två gånger.

008.JPG1Har njutit oehört av att få vara inne och ha en ”pysseldag” i värmen.

Food Tour

03 måndag Dec 2012

Posted by Solsi in Min vardag, Resor

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

BTS (Skytrain), Chao Praya.äldsta gatorna i Bangkok, Saphan Taksin, www.bangkokfoodtours.com

I Bangkok har det startat ett nytt företag som specialiserat sig på att sammanföra äkta thailändsk mat och turism. Ett mycket lyckat koncept. Det går att läsa om det på www.bangkokfoodtours.com  vi bokade en tur av nyfikenhet. Priset var 950 THB alltså knappt 200 svenska kronor och det var det värt. Vi startade på Exit 3 Saphan Taksin BTS (Skytrain) station, vilken var mötesplatsen. Den tur vi gjorde började kl 10.00 och höll på i fyra timmar. Det finns flera olika längder på turerna och även olika inriktningar, den vi gjorde var traditionell thailändsk mat. Vi var glada för att vi hittade denna begivenhet, eftersom vi säkert aldrig skulle hitta dessa matställe annars.

IMG.jpg1Här ovan är själva programmet, där dels promenaden är utritad och där även menyn finns med. De restauranger vi besökte låg på en av de äldsta gatorna i Bangkok, samt att vi även åkte över Chao Praya för att besöka ytterligare ett matställe. När man gör en sådan här provsmakningstur är det tillsammans med andra turister, men grupperna är väldigt små. Här sitter vi tillsammans med ett par ifrån Australien. Detta är ett bageri vilket faktiskt levererar bakverk till thailändska kungahuset.

0 1106.JPG1Här får vi bakverk med olika typer av fyllningar samt ett chaite, som smakade gudomligt.

0 1107.JPG1Man får inte ha bacillskräck för här får man en tallrik med mat varifrån alla plockar med sin gaffel, men det är helt OK.0 1093.JPG1Det fanns en hemlig rätt med på menyn, det visade sig var ”hjärna” dock smakade det ovanligt bra om man tänker på namnet.0 1083.JPG1Här sitter ägaren till en av restaurangerna, han är närmare 80 år men arbetar dagligfen i restaurangen. Ett företag som gått i arv från många generationer bakåt.0 1089.JPG1Vår fantastiska giude som talade en otroligt bra engelska och dessutom visade en stor kunnighet i den thailändska matens historia. Kan lova att det var en härlig trevlig upplevelse och att det trots att det inte såg så aptitligt ut alla gånger, smakade fantastiskt. Dessutom visade guiden oss alla  sevärdheter  vi passerade under vägen vilket var ett extra plus. Missa inte denna upplevelse när ni kommer till Bangkok. Ett extra plus är att magen är så fylld att det dröjer länge innan det behövs fyllas på igen.0 1090

1:a advent idag

02 söndag Dec 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Idag är det första advent, jag skulle kanske säga ikväll i stället. Dagen har försvunnit i en väldigt hastig takt därför blir det ingen riktig blogg förrän i morgon. Då blir det Food tours vilket jag kan rekkomendera. Hoppas alla haft en bra dag.

Riskakor tillverkas på Con Phung

14 onsdag Nov 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 2 kommentarer

Etiketter

Ben Tre provinsen, Con Phung, Cua Tien-floden, Kambodja, Mekongfloden, My Tho stad, Phoenix Island, Saigon, TheSinhTourist

Vi tog naturligtvis en tur på Mekongfloden, även detta är ett ”måste” om man besöker Saigon. Eftersom vi åkte med TheSinhTourist, möttes vi utanför deras kontor tidigt på morgonen före avfärd. Resan tog ett par timmar, ut genom staden och därefter en fin tur genom landsbygden.

Risfält i långa banor, en del var nyskördade och en del låg under vatten. Mitt ute på en del fält kan man se små byggnader med en spira, det är begravningsplatser. Ofta är det släkter i generationer som har begravts på sina gårdar. Efter ett tag kom vi fram till My Tho stad, där vi skulle byta från buss till båt. My Tho är en liten stad som ligger utmed Cua Tien-flodens strand, den ligger cirka sex mil från Saigon.

Floden är enormt bred,detta jättelika delta får ju vatten från Kambodja, Laos, Thailand, Burma och Kina, inte undra på att det kan bli översvämningar. Det blir sedan en tur med båt till Con Phung (Phoenix Island) i Ben Tre provinsen

Här odlas det en massa kokospalmer, av dessa tillverkas kokoskakor, kokoskola och inte minst prylar av kokospalmens trä. Här görs även riskakor, vilka sedan säljs vidare på olika marknader. På vägen till ön åker man förbi en hel del fiskodlingar, varje odling har varsitt litet hus, detta används att förvara redskap i, men det händer att fiskodlaren övernattar där också.

Som brukligt är på dessa utflykter stannar man till vid olika verksamheter för att få en inblick hur de små företagen arbetar. Vi besökte således en familj vars huvudsakliga sysselsättning var att tillverka riskakor.

Här kan man se en sten, typ våffeljärn fast kallt. Det är denna som plattar till rissmeten så att den blir tunn.

I gropen hälls smeten, vilken är väldigt torr, därefter pressas all vätska ut.

Nedan kan man se hur värskan rinner ut och kvar blir bara en tunn, tunn kaka.

Dessa skall sedan ångas (värmas så att de blir ”bakade på något sätt). Därefter blir de i princip genomskinliga.

Det krävs en del erfarenhet för att hantera desssa sköra kakor, dessutom är det varmt dels av ångan och dels av solen.

Ja så lätt gör man riskakor, nu skall de bara torkas innan de skall förpackas och ut för försäljning. Ett intressant besök är det i alla fall.

Lite mer från vårt besök på Krigsmuséet i Saigon

08 torsdag Nov 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

28 VoVan Tan, Agent Orange, Danangs flygplats, District 3 Ho Chi Minh City, Krigsmuséet i Saigon, Tigerburarna, Vietnam

Krigen varade i trettio år och det går naturligtvis inte att berätta så mycket om det, på en liten blogg. Dessutom är det svårt, eftersom ingen kan gå runt på detta museum utan att bli väldigt berörd. Det är nog fotona som det är svårast att se på, eftersom man inte kan ta till sig hur människor kan vara så grymma. Den här skylten fyllde mig med obehag, den talar för sig själv.

En hel del av fotomaterialet kommer från USA, men man får inte glömma att båda sidor hade sina olika grymma metoder. Krig förvandlar människor oavsett på vilken sida man slåss. De här lådorna såg vi, de står utanför själva huvudbyggnaden och i dem låg soldaterna i väntan på vad som skulle hända med dem.

I värsta fall användes denna vidriga maskin.Nedan syns foton på de så kallade ”Tigerburarna” det är burar gjorda av hullingförsedda järntrådar.

Idag har de amerikanska myndigheterna börjat att hjälpa Vietnam med saneringen av marker och vattendrag från Agent Orange. Detta arbete började 2012 och USA:s bidrag är 275 miljoner, för sanering runt Danangs flygplats vilken var förvaringsplats för medlet under kriget. Man förstår då att det lär ligga mycket gift kvar i markerna och att det påverkar de vietnamesiska invånarna än idag. Muséet ligger på 28 Vo Van Tan, District 3 Ho Chi Minh City och är öppet mellan Kl. 07.30 – 12.00 och 01.30 – 17.00 alla dagar i veckan.

← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

Solsi

Profilbild för Okänd

Mitt stora intresse är att resa. Jag har reser mycket och har ett stort intresse av främmande länder, kulturer, maträtter, möten, smultronställen, shopping och inte minst planeringen av resan. Jag älskar att laga mat och att baka. Jag hoppas att ni får nytta av mina upplevelser och den information jag delar med mig av :-) Solsi

Kategorier

  • Böcker
  • Filmer
  • Full og Cheer
  • Min vardag
  • Musik
  • Prylar
  • Pynt och inredning
  • Pyssel
  • Recept
  • Resor
  • Restauranger och mat
  • Sevärt
  • Shopping
  • sorg och begravning
  • thailand
  • Uncategorized
  • Upplevelser
  • Utflyktstips
  • Viner

Arkiv

  • mars 2025
  • juli 2024
  • december 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • juli 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • april 2019
  • mars 2019
  • februari 2019
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augusti 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • maj 2012
  • april 2012
  • mars 2012
  • februari 2012
  • januari 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Prenumerera Prenumererad
    • Solsi Blogg
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Solsi Blogg
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …