• Dags för lite nytt på bloggen.
  • Om mig
  • Solsi´s Blogg

Solsi Blogg

~ spännande resor, shopping runt världen, mat från när och fjärran, händelser i min vardag

Solsi Blogg

Kategoriarkiv: Min vardag

Verandah igen….

20 lördag Apr 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Bruchetta, Engelsk Clubstil, huay Yang, Niaschaville, Verandah

Så blev det återigen Verandah på Nischaville i Huay Yang när det gällde val av restaurang inför kvällens middag.

0 062.jpg1

Vi gjorde sällskap med Osmo och Liz men eftersom det var drygt 34 grader i skuggan avstod vi från att köta motorcykel dit. Det är ganska skönt att bli hämtad av en sval bil en sådan här kväll.

0 060.jpg1

Antagligen har jag läst för många romaner vilka handlat om livet på alla kolonialplatser runt om i asien. Jag är nämligen väldigt förtjust i den här lite engelska clubstilen.

0 057.jpg1

0 065.jpg1

Tänk bara att sitta med en härlig kaffedrink i de här stolarna och se solen försvinna i horisonten.

0 055.jpg1

Passade på att titta på kockarna som höll på att göra tomatsalsa till kvällens Bruchetta. De såg så nöjda och glada ut.

0 059.jpg1

Nöjd och glad var även jag, när jag njöt av denna fantastiskt goda kycklingsoppa gjord med en stomme av cocosmjölk. Mmmm

0 063.jpg1

Dagens middag inköpt på marknaden

19 fredag Apr 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Friterade bananer, Lobo, Lobo Buttermix, Marknad Huay Yang, Räkor, Virlökssmör

Dagens middag inköptes på fredagsmarknaden i Huay Yang. En ljuvlig plats att gå runt på men man måste vara morgonpigg. Ungefär klockan kvart över sex åker vi dit och då vågar jag inte tänka på hur dags de som har sina stånd där har stigit upp. I synnerhet inte med tanke på att de även har lagat en hel del mat innan de kom dit. Kommer man tidigt ser man även hur munkarna kommer med sina skålar.

0 007.jpg1

På bilden ovan ser man tydligt att det står en man och en kvinnan som ger gåvor. Det är egentligen kvinnan som ger, men eftersom en kvinna aldrig får vidröra eller ge en munk något måste det förmedlas via en man.

0 002.jpg1

Eftersom det var Rolf som skulle stå för middagen fick det bli något lättlagat, färska stora räkor som steks i olja med salt och vitlök. De finns i alla möjliga storlekar och kostar därefter.

0 047.jpg1 0 046.jpg1 Vi köpte av de här, kostnaden är cirka 60 kronor per kilo och vi köpte ett halvt kilo eftersom de är ganska stora. Ofta hör man personer som säger att man inte skall  köpa stora räkor och i synnerhet inte från Thailand. Nu är det så att de räkor ni ser på dessa bilder inte har något att göra med ”Mangroverträskens problem”. De är samtliga odlade i dammar vilket är mycket vanligt i Thailand.

0 033.jpg1   Rolf är riktigt duktig att krydda samt steka räkorna så att de blir så där svenskt ”lagom”.

0 035.jpg1

En läckerhet i synnerhet som det är alldeles pinnfärska räkor

0 038.jpg1Till detta serverades rostat bröd med vitlökssmör, smöret som finns att köpa i ”Pops affär” i byn, det är perekt att ha på rostat bröd.

0 037.jpg1

Naturligtvis blev det efterrätt, friterade bananer, vi hade tidigare på dagen fått bananer av Pom, små, söta, matiga bananer. Dessa skivades på längden, doppades i panering och friterades därefter i olja.

0 043.jpg1

Serverade med vaniljglass smakade de mums. Även grannarna fick njuta av härligheten. Paneringen, Lobo Banana Fritter Batter Mix, köper jag färdig i påse, även detta finns i Pops affär i byn.

0 002.jpg1

Sol och värme är åter och mat på Verandah

18 torsdag Apr 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Christopher Cribbs, Fish and chips, huay Yang, Nishaville, Resort Manager, Verandah

Idag kom solen och den blåa himlen tillbaka, morgonen startade med 32 grader i skuggan och ett kylslaget bad i poolen. Vi tog en liten promenad på 30 minuter, vilket räckte för att bli ordentligt varm. Njöt av den vackra omgivningen på husområdet och kom överens om att besöka Rolfs favoritrestaurang, Verandah.

0 036.jpg1

Kanske är det inte riktigt sant, han har många favoritrestauranger i Huay Yang. De växlar från kväll till kväll. Vad gäller maten är även den väldigt bra på många ställen, så sanningen är nog snarast den att omväxling förnöjer. Här på Nishaville är restaurangen så vackert placerad, det är en fröjd att sitta och njuta av utsikten.

0 007.jpg1

När vi kom hit första gången för nio år sedan och såg denna genuina fiskeby, kunde vi inte för vårt liv tänka oss att vi så småningom skulle gå på en restaurang som dessutom visade upp så exklusiva ”ladiesroom”.

0 024.jpg1

Då fanns det endast enkla små restauranger med visserligen supergod äkta thaimat, men i övrigt mycket enkla. Här började vi vår middag med Bruchetta med tomatsalsa, parmaskinka och gravad lax?

0 016.jpg1

Därefter lätt Rolf sig väl smaka av Fish and Chips, det var dock mycket nyanställd ovan personal, vilket gjorde att varmrätten kom före entrérätten. Det ordnade sig dock.

0 019.jpg1

För ovanlighetens skull var det minst ett femtiotal bilar på parkeringsplatsen, detta berodde säkert på att många thailändare var här och firade thailändska nyåret. Det serverades en supé i en sperat byggnad till dem.

0 011.jpg1

Restaurangen har sedan 7 veckor fått en ny Resort Manager som heter Christopher Cribbs, han kommer närmast från Miami. Det är en trevlig man som säkert kommer att göra sitt yttersta för att Verandah skall fungera perfekt inför nästa säsong. Vackert är det i alla fall, god mat serveras och utsmyckningarna är fantastiska.

0 023.jpg1

Gott Nytt År….

17 onsdag Apr 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Gott Nytt År, Happy New Year, Hong Tong, Sawadee kaa, Sken över Burmabergen, Yut:s

Just när man lärt sig säga Sawadee kaa med någorlunda rätt betoning, ja då firar man nyår i Thailand. Det första jag hörde när jag steg in i ett par affärer idag var, Happy new year och där stod jag med mitt Sawadee kaa. Kunde inte riktigt med att ta fram kameran, annars hade det blivit ett häftigt foto idag. Samtidigt som affärsägaren tog betalt med ena handen hällde han upp Hong Thong i ett glas med den andra. Med tanke på att klockan var tolv på dagen och flaskan nästan var slut, var jag glad att jag kom så tidigt.

Det har smälts små raketer/smällare hela dagen, musik har spelats på högsta volym och inte minst  har det sprutats vatten på alla förbipasserande på vägarna. Små lastbilar med vattentunnor på flaket har åkt runt, till slut kom det i alla fall lite bättre väder så att det kunde firas åtminstone en dag.

0 007.jpg1  Våra grannar Lis och Osmo trodde att de klarat sig undan eftersom de inte var hemma i går, men inte, i morse kom några från personalen och gav dem det traditionella vattendopet.

0 011.jpg1

Själva beslöt vi oss för att hålla till på husområdet idag, det blev en tre timmars kaffestund med Veine Renliden och Pom på altanen.

Med tanke på att det idag är OK att blöta ner alla som befinner sig på vägen ville vi inte gå ut och äta. Kändes inte motiverat att sitta genomblöt på en restaurang. Kunde besparat oss den oron då i princip varenda matställe var stängt.

0 014.jpg1

Hämtmat fick bli räddningen så vi åkte till Yut:s för att köpa lite. Ris med wokad kyckling och grönsaker, väldigt gott.

0 016.jpg1

Kvällen avslutades med kaffe på altanen, i bakgrunden en färgsprakande himmel mot Burmabergen.

0 026.jpg1

Stormen har bedarrat och ljuset…

16 tisdag Apr 2013

Posted by Solsi in Min vardag, Resor

≈ 1 kommentar

Etiketter

Flygmyror, Kai:s Huay Yang, Sala, Songkran, Surin2

Stormen har bedarrat och ljuset kommer så sakteliga åter. Idag har det bara varit småskurar som förgyllt vår tillvaro med jämna mellanrum. Vattnet i poolen är lagom svalt och  vattnet i duschen är kaaallt. En liten kofta passar bra till kvällen.

I går var det sista dagen på det officiella firandet av Songkran. Trots att personalen var ledig kom det en liten samlad trupp och uppvaktade oss.

0 017.jpg1

Stillsamt med blomhalsband och vänliga ord önskade de oss lycka framöver. Varpå de utan att blinka hällde små koppar med isvatten utefter våra ryggar. Men det var bara trevligt.

Efter allt regnande invanderades altanen av flygmyror vilka passade på att svärma under natten. Det blev en hel del sopande innan de var borta.

0 008.jpg1

Dessvärre var det inte bara altanerna utan även poolerna som invaderades. Tusen och åter tusentals av dem låg och flöt i poolen, återigen visade personalen på omtanke om oss boende. Trots ledighet dök de upp på morgonen och dammsög poolerna så att vi kunde bada utan att täckas av ”vingar”. Snyggt tycker jag.

0 010.jpg1

Då blåst och regn har gjort att vi mest har hållit oss på husområdet några dagar, passade vi idag på att ta en promenad efter stranden då tillfälle gavs.

0 011.jpg1   Lite nya bilder från stormens framfart. Man kan förstå vilken kraft det var i vinden då så här stora krukor trillade omkull.

0 014.jpg1

0 016.jpg1

Ju närmare havet desto större skada, KAI:s fick ta emot en del av stormen, i stort sett hela deras byggnad är förstörd. Det är ju en liten tröst att det var i slutet på säsongen men ändå. Det är mycket förstört och lär kosta dem lite att få det på fötter igen.

0 020.jpg1

Här på Surin 2 stod det tre ”sala” i framkanten nu ser man bara två, den tredje blåste iväg måste vara minst 20 meter och ni vet hur tunga dessa är.

0 021.jpg1

Flög in i muren så att den sprack och lampan knäcktes. Tänk vad mycket som händer på några timmar. Nu tror vi dock att det återigen kommer att lysa sol och värme över byn.

Songkran

15 måndag Apr 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 1 kommentar

Etiketter

Songkran, Underhållning

Songkran firas officiellt mellan den 13 -15 april enligt en annons i Bangkok Post. Med tiden har det blivit ett mer utdraget firande, här i byn tänkte man nog att det skulle firas mellan den 13 och 17 april. Det firas med släktträffar, mat, underhållning, marknader och framför allt mat. På lördagen det vill säga efter fredagsstormens framfart tog vi en promenad till stranden, inte bästa valet visade det sig.

0 090.jpg1

Ändrade planer, åkte i stället upp till byn för att se hur det såg ut på marknadsområdet. De här två korten nedan togs i trosdags den 12 april.

0 042.jpg10 041.jpg1

Det såg lovande ut från början men hur blev det ?

 0 052.jpg10 055.jpg10 011.jpg1

Tycker verkligen synd om alla dem som väntat på denna ledighet och detta firande, så snopet slut. Den utlovade underhållningen frös även den inne, vem vill stå i hällande regn och lyssna på någon och vem vill un derhålla?

0 040.jpg1

Annars var det som synes en storsatsning på just underhållningen. Nu är det i alla fall lite uppehåll, tror jag passar på att besöka poolen.

Storm över Huay Yang

15 måndag Apr 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Coconut station, Mrs Unporn, Nong Pu, Orchid, Songkran, Storm, Storm över Huay Yang

Natten mot den 13 april kl 03.20 vaknade vi av att det var ett ordentligt oväder. Det blåste, regnade och åskade om vart annat, det enda vi saknade var drivis. Rolf gick ut på altanen för att ta in de dyblöta dynorna på utemöblerna. Han hade svårt att hålla sig upprätt och även att få tag i dynorna eftersom möblerna (som han upplevde det) flög omkring.

Faktum är att Peter som ju har bott här i nio år, sa att han aldrig upplevt dess like. När sedan strömmen försvann vi 04.00 tiden blev det svart som natten, nu vet jag i alla fall vad som menas med det uttrycket. Det dröjde ända till framåt 15.00 tiden på dagen innan den kom åter, tur att hälften av plattorna på spisen fungerar på gas. Utan kaffe blir det lite trist.

0 007.jpg1

Inne på vårt husområden blåste det rejält återstoden av dagen, själv passade jag på att försöka få bort den dryga 5 cm höga insjö som bildats på altanen. När det lugnat ner sig tog vi en promenad mellan skurarna för att se vad som hade påverkats av stormen. Nere vid havet hade den nya toalettbyggnaden vid Nong Pu rasat helt, så även solskydden hos Mrs Unporn.

0 084.jpg1

Byggnaden som användes till ”Lackeringsverkstad” hos Coconut station är ett minne blott.

0 080.jpg1

Även inne på Orchid 4 hände det en del, skåpdörrar till internetroutrar blåste sönder,

0 032.jpg1

”jättestora” krukor blåste kull. Många blomsterbuskar blåstes upp med rötterna. Här är ett exempel.

0 003.jpg1

Vid vår lilla pool finns några stora träd, nu har det ena fallit och låg över vägen. Vilken start på Songkran (Thailands nyårsfirande) Personalen hade fått ledigt i 7 dagar, så långt har de aldrig haft tidigare. Trots sin första lediga dag kom de på eget initiativ till området för att se vad som behövde åtgärdas direkt. Vi fick aldrig problem med det stora träd som föll över vägen eftersom de sågade upp det.

0 001.jpg1

En sväng bortåt vägen

08 måndag Apr 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Cappucino, Coffee@train, En sväng bortåt vägen, Sao´s Kitchen, Songkran, Tap Sake

I dag har det varit ett behagligt väder, åtminstone halva dagen, bara runt + 30 grader. Vi passade på att ta en sväng bortåt vägen.

0 011.jpg1

Alltid roligt att se vad som har hänt sedan vi var här senast. Om tålamod fanns skulle man ta fram kort vi tog för nio år sedan, då skulle det nog synas en hel del hur byn har utvecklats sedan dess. Just nu är det i alla fall en väldigt vacker blomning överallt, vi åkte över till Marita för att lämna svenska skorpor vilket hon längtat efter. Befarade att det enbart skulle vara skorpmjöl kvar men de hade hållt formen.

Vid lunchtid började det bli varmare så vi beslöt oss för att hitta det nya kaffestället.

0 018.jpg1

En riktigt god Cappucino gick ner utan problem tillsammans med en ”Magnumglass”. Coffee@Train är ett mycket trevligt ställe som dessutom bjuder på behaglig AC. Vid den stora tempelplatsen såg vi att det höll på att resas en massa ställningar, antagligen förberedelser till Songkran. Under eftermiddagen fick vi besök av Artur med fru och vi bestämde oss att åka motorcykel till Tap Sake tillsammans på onsdag.

Därefter slog hungern till och det blev besök på Sao´s Kitchen.

0 025.jpg1

Här var det fullsatt trots att det egentligen är lågsäsong nu. Vi lät oss väl smaka och eftersom vi inte kunde enas om en rätt blev det två kycklingrätter med ris, en sodavatten och en öl till det facila priset av 255 THB.

0 027.jpg10 028.jpg1

Buss från Bangkoks flygplats till Hua Hin

06 lördag Apr 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 1 kommentar

Etiketter

Bangkoks flygplats, Bells Travel, Buss från Bangkoks flygplats, Hua Hin, Lite grand frrån ovan, Suvarnabhuni

Den här gången valde vi att åka buss direkt från Bangkoks flygplats,  Suvarnabhumi till Hua Hin. Vi hade fått tips om att man kunde boka och reservera sittplats direkt hemifrån på nätet hos Bells Travel. Priset var 315 THB per person, med andra ord väldigt billigt. Eftersom Rolf ändå skulle stanna till i Hua Hin för att besöka Time Optic, behövde nya glasögon då han satt sig på de gamla. De tålde inte denna tyngd utan klövs i många bitar.

Det var en behaglig bussresa, själva bussen var ny och väldigt elegant med breda stolar som gick att fälla samt fotstöd, dessutom fanns det även en toalett på bussen. Lätt att hitta till, när man hämtat sina väskor på rullbandet tog man en rulltrappa ner alldeles vid väskutlämningen. Vid utgång 8 fanns en informationsdisk där man fick biljetterna och även kunde sitta och vänta tills det var dags för avresa. Personal kom för att hjälpa till med väskorna, så allt gick smidigt.

0 031.jpg1

Inte så många platser, bra AC och man satt bara två plus en i rad. Det fanns även en värdinna ombord som bland annat delade ut vatten. Själva hytten till henne och chauffören var avdelad från övriga utrymmet med en glasvägg, vilket gjorde att det var väldigt tyst och behagligt att vistas där.

0 032.jpg1

Det roliga med att åka buss är att man ser allt så där ”lite grand från ovan”.

0 040.jpg1.jpg1

Här åker det förbi en liten lastbil med varor samt passagerare på flaket, det är inte säkerhetbälte på som gäller här. Åtminstone inte för den inhemska befolkningen.

0 041.jpg1

Av naturliga skäl fick vi stanna för rött ljus, man blir onekligen imponerad av att det överhuvudtaget fungerar när man ser elkablarna.

0 042.jpg1

Någon har beställt hem middagsmat, här kommer den.

0 043.jpg1

Lite trötta var vi allt, här någonstans i fotograferingen somnade jag. När jag vaknade var vi framme i Hua Hin. Hur jag kunde veta det så snabbt? Jo vi åkte förbi ett shoppingcenter och ett sådant glömmer jag aldrig.

Bekvämt flyga med Thai air TG 961

05 fredag Apr 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 1 kommentar

Etiketter

Bangkok, Bekvämt flyga med thaair, Mozarellabajelse, Pilgrimsmusslor, TG 961, Thai air, thailand

Nu har vi anlänt till Bangkok och därmed är vi även i Thailand, flygresan tog 9 timmar och  18 minuter var mycket angenäm. Vi åkte med Thai air, vilket vi oftast gör eftersom det är ett direktflyg som dessutom har en god comfort. Jag visste inte att de i Premium class hade bytt ut sina stolar till en moderna variant. Rolf visste om det men för mig blev det en överraskning. En mycket positiv sådan.

0 012.jpg1

Stolarna har nu verkligen fått ett modernt och lite rymdfarkostliknande utseende. Fördelen är bland annat att själva ryggpartiet står stilla hur mycket du än fäller ner din stol. Efter att vi kommit till rätta och fått lite att dricka serverades middagen. Rolf åt med god aptiti som synes.

0 006.jpg1

Som en liten aptitretare serverades ett glas vin med kycklingspett i jordnötssås samt saltad färsk gurka.

0 007.jpg1

Därefter kom det ett saftigt rågbröd, pilgrimsmusslor med ruccolasallad samt en tomat och mozzarella bakelse. Tillbehör till detta var en grönsallad med kryddig olja. Allt smakade så bra att jag glömde huvudrätten, det fanns fyra olika att välja på, det blev en ”fransk” biff.

0 019.jpg1

Naturligtvis blev det en liten ost och fruktbricka med portvin efter detta. Middagen avslutades med en kopp Cappucino och ett par ”minibakelser”.

0 021.jpg1

Eller en chokladvariant om man föredrar det.0 022.jpg1

Mätt och nöjd var det bara att lägga sig ner och titta på en film, det finns ju ett otal att välja på. Jag hittade förstås ett matlagnings -och ett naturprogram som var intressanta. Fjärrkontrollen till TV:n var det inga problem med men kontrollen till stolen var inte helt lätt.

0 028.jpg1

Efter att jag ett tag åkt upp och ner, fått luftkuddar i ryggen, fötterna ivägåkta under stolen framför, med mera, lyckades jag hamna i ett skönt läge. Tack vare att man kan ligga plant går det ju även att vrida sig och sova på sidan om man så önskar. Det blev en behaglig resa och kl 05.00 var vi framme i Bangkok ganska utvilade. Kolla avståndet till TV:n, (nånstans nedanför filten syns mina fötter), de bekväma fickorna för tidningar samt även en krok att hänga jackan på. Stora fack vid sidan för handbage, speciell liten läslampa och ett fack för glasögonen, ja jag tror de har tänkt på allt.

0 026.jpg1

← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

Solsi

Profilbild för Okänd

Mitt stora intresse är att resa. Jag har reser mycket och har ett stort intresse av främmande länder, kulturer, maträtter, möten, smultronställen, shopping och inte minst planeringen av resan. Jag älskar att laga mat och att baka. Jag hoppas att ni får nytta av mina upplevelser och den information jag delar med mig av :-) Solsi

Kategorier

  • Böcker
  • Filmer
  • Full og Cheer
  • Min vardag
  • Musik
  • Prylar
  • Pynt och inredning
  • Pyssel
  • Recept
  • Resor
  • Restauranger och mat
  • Sevärt
  • Shopping
  • sorg och begravning
  • thailand
  • Uncategorized
  • Upplevelser
  • Utflyktstips
  • Viner

Arkiv

  • mars 2025
  • juli 2024
  • december 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • juli 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • april 2019
  • mars 2019
  • februari 2019
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augusti 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • maj 2012
  • april 2012
  • mars 2012
  • februari 2012
  • januari 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Prenumerera Prenumererad
    • Solsi Blogg
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Solsi Blogg
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …