• Dags för lite nytt på bloggen.
  • Om mig
  • Solsi´s Blogg

Solsi Blogg

~ spännande resor, shopping runt världen, mat från när och fjärran, händelser i min vardag

Solsi Blogg

Kategoriarkiv: Min vardag

Farligt osttillbehör

03 onsdag Apr 2013

Posted by Solsi in Min vardag, Recept

≈ Lämna en kommentar

Ja osten är kanske inte så farlig i sig, förutom att den är så god att man kan äta till sig en betydande övervikt.

Ost med kanderade nötter.

Tag två dl blandade nötter, vad man haver av mandel, valnötter, cachewnötter med mera. Hacka dem grovt och lägg i en kastrull, häll sedan på 4 msk flytande honung. Låt detta koka så att nötterna blir glansiga och honungen i princip har försvunnit. Passa det noga för det kan lätt brännas vid, häll det sedan över en Brieost. Tänk på att bre ut nötterna över osten annars kan det lätt bli en hård massa som blir svår att bryta. Förödande gott kan jag säga. perfekt som avslutning på en middag.

Även om det visade nästan minus fem grader idag så lyste solen. Jag tror att våren är på väg. Sommaren är absolut på väg, anledningen till att jag tror det?  Jo när ni antagligen läser det här sitter jag på ett flygplan på väg till värmen i Thailand. Hoppas bara inte att jag missar vårblommrona härhemma i värsta fall får ni skicka dem till mig via bild.

Nånting är på gång

02 tisdag Apr 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Älmsta, Bachus, Bromskogens kennel, Nadja Sheltyfröken, Passa, Väddö

Redan när jag, Bachus vaknade i morse förstod jag att det var någonting på gång. Jag kan inte minnas att jag har kunnat hoppa upp i husses säng utan att matte har blivit ”heltokig” och börjat yra om damm och smutsiga tassar, bara för jag har varit ute en sväng.

009.JPG1

Idag var det inga problem att ligga i sängen, jag tittade frågande på henne och hon bara klappade mig och tyckte jag var söt. Då växte misstanken om att hon hade något i görningen. Mycket riktigt, efter en stund kom hon med kopplet.

013.JPG1

Husse tog över eftersom han har lite mer kraft i armarna och kan bestämma själv vart vi skall gå. Jodå, han gick mot bilen och trodde jag skulle hoppa in där men aldrig.

014.JPG1

Jag tänkte att om jag vägrar, går vi in igen men han gav sig inte så till slut gav jag upp.

015.JPG1Till min förvåning såg jag att även min ”säng” var i bilen, den kan jag inte påminna mig brukar följa med när vi åker till ICAMAXI. Nu blev jag orolig på allvar, när han sedan körde ut från stan och fortsatte mot Älmsta. Då anade jag vart vi var på väg, Bromskogens kennel ligger nämligen där och det är mitt barndomshem.  Mycket riktigt det var dit vi skulle men ändå inte. De har nämligen flyttat ut till Väddö sedan jag var där senast.

029.JPG1Vem mötte mig när jag kom in, morsan (det är hon till vänster), henne har jag inte sett sedan i höstas. Hon heter Passa men jag kallar henne för morsan, dessutom visade det sig att jag har fått nya halvsyskon.

017.JPG1Jag hälsade plikttroget på dem, visst var de söta men de var så små att de inte kunde se. Bara att konstatera, här är en ny kull med wachtelvovvar som säkert kommer att bli lika bra jakthundar som sina äldre syskon. Men mig lurar dom inte, har nog fattat att här blir jag kvar ett tag, i synnerhet när husse tog in min säng. Fast varför inte, på bilden ser ni Nadja det är en förnäm liten Sheltyfröken och henne får jag dela rum med. Sämre kunde det varit.

032.JPG1Här tänker de alltså lämna mig för några veckor, tro inte att jag tänker sörja eller visa dem att jag är sur. Nej de kan åka hem och jag bryr mig inte ens om att kolla när de går. Ett dubbelrum med egen utgång, dusch och mat är väl OK, att man sedan har full insyn i Berit och Peters vardagsrum är ett extra plus. Jag kommer ihåg  att man brukar få vara där och bli omkramad ibland men det tänker jag inte berätta för matte o husse, nej de kan gott sitta i solen och längta efter mig bäst de vill.

030.JPG1

Roliga älgknäcke och godis till kaffet.

01 måndag Apr 2013

Posted by Solsi in Min vardag, Recept

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Älgjägare, Älgknäcke, Cake Balls, Godis till kaffet, Knäck & Bräck AB, Lingonknäckebröd, Robin Ankery och Charlotte Lyon

Dagen efter födelsedagsfirandet av Rolf är jag möjligen lite slut, men nu är det för en gång skull välstädat hemma. Allt är diskat och klart efter 45 personer vilka åt med god aptit, tror jag. Underbara Ina (barnbarn) hjälpte mig oerhört mycket och trots sina unga 17 år, är hon väldigt duktig på matlagning. Nu skall jag inte ”tjata” för mycket om vilken mat jag bjöd på, men två roligheter skall jag ge er. Den första är ett roligt format lingonknäckebröd som min granne gav mig, det förgyllde det hela med såväl smak som utseende.

002.JPG1Knäckebrödet inte bara smakade gott, det såg även trevligt ut i form av små älgar. Att hon skulle ge det till en älgjägare påverkade säkert inköpet. Brödet kommer från, Knäck & Bräck AB och är bakat av grovt råg, lingon, dinkel med mera och jag måste säga att det var längesedan jag såg Vanna (7 år) äta något så nyttigt med sådan aptit.

013.JPG1

Det andra jag tänkte på var supergoda kakor, hämtade från en bok jag fått av min systerdotter i USA. Den heter Cake Balls av Robin Ankeny och Charlotte Lyon

IMG.jpg1Den här boken är livsfarlig, varenda bild i den gör att man vill sätta igång att baka. Den är dessutom bra eftersom recepten är sådana att du lätt kan ha en egen smakbrytning om du så önskar. Att sedan få använda fantasin när man dekorera dem är ytterligare ett plus. Faktum är att det var många som trodde att jag köpt dem, enklare att göra än man tror.

De på bilden nedan, gjorde jag så här.

Recept, cirka 45 stycken

Baka en vanlig sockerkaka, låt den kallna och smula den mycket fint i en stor bunke. Därefter blandade jag i en ”påse” av Anthon Bergs mandelmasse fyllning, (används mycket som fyllning till semlor). Därefter hällde jag i fyra matskedar Bailys likör. Mosade det väldigt, väldigt fint tillsammans. Rullade kulor i storlek av en stenkula vilka sedan ställdes i frysen tils de stelnat ordentligt. En tandpetare trycks i varje kula och därefter doppas de i smält choklad, ta loss tandpetaren med hjälp av en annan tandpetare. Garnera efter önskemål, garneringen använder du även till att dölja hålet efter tandpetaren. Förädiskt goda och vackra om du ställer dem i små formar.

009.JPG1

Stressigt värre…

30 lördag Mar 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Idag och imorgon lär det inte bli någon blogg. Varför? Jo Rolf fyller jämna år, måste ägna mig åt lite uppvaktining och matlagning. Vi hörs på måndag men innan dess kan jag avslöja att kakorna till kaffet är klara.

012.JPG1

En del störtdök, andra är fega o elaka

29 fredag Mar 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Blåkullaturen, Freivald, Haevy metal, Hamar, Länstyrelsen, Långfredag, Norge, Skärtorsdag, Strömstad

I går rekommenderade jag snöskoter för blåkullaturen, alla har väl inte tillgång till detta förstås. Den här ”kärringen” hade i alla fall otur, Rolf tog fotot när han var ute med hunden idag. Om han drog fram henne ur snödrivan förtäljde inte historien. Kanske ligger hon kvar där än.

002.JPG4

Katten har krupit fram ur sin håla, har insett att kvaståkningshotet är över för det här året.

2Långfredagen lider mot sitt slut, den har gått väldigt fort till skillnad mot när man var liten. På den tiden satt man i princip på en stol iklädd finklänning hela dagen. Minns att jag som ung var i Norge, närmare bestämt i Hamar och åkte skidor en påsk. Vi satt då utanför hotellet och lyssnade på populärmusik via en liten transistorradio. Norrmännen förfasade sig över de svenska ungdomarna som inte respekterade helgdagen. De har nog ändrat sig  lite nu med tanke på de norska ungdomarnas skärtorsdagsfirande i Strömstad och dessutom spelades det Haevy metalmusik i Norge under långfredagen.

Alla har inte avlagt samma nyårslöfte som jag, det vill säga att försöka bli 10 % snällare under 2013. I alla fall inte den personen som anonymt anmälde till länstyrelsen, att en av våra grannar hade en häst som gick själv i hagen. Den hästen gick i princip på hustomten och hade väldigt mycket mänsklig kontakt varje dag, till saken hör att den till för några månader sedan hade haft hästsällskap. Nu hade den kanske ett par år kvar av sin livstid, ägare och häst var väldigt fästa vid varandra, frågan är vem som pysslade om vem. Eftersom vi bor på landet antar jag att det är någon närboende som gjort anmälan, tänk att folk kan vara så fega och så elaka. Till denna ”någon” tillfaller inte något av mina 10%. Jag säger som Laila Freivalds; Skäms på er?

Kvasten är trasig och katten strejkar

28 torsdag Mar 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Blåkulla, Ferraribilarna, Fläskfilé till oxfilé, Hästkött i nötfärsen, Kochenillsköldlusen, Mögelsvamp, Påskgodiset, Skärtorsdag, Skumbananen, Snöskotern

Idag är det skärtorsdag och därmed har vi inlett påskhelgen. Skall man nu följa de gamla folksagorna är det idag resan till Blåkulla skall ske. För min egen del får jag nog stanna hemma, kvasten är sönder och katten strejkar, tror han har blivit något korpulent. Med tanke på all snö som är kvar kanske det är lika bra att ta snöskotern, nu när jag ändå lärt mig att köra den.

IMG.jpg1

Måste kanske erkänna att det inte är jag som är på fotot, detta kort tog jag i Borgafjäll förra påsken. Lite häftigt är det.

001.JPG1

Så var det påskgodiset, vad skall man äta och vad skall man inte äta, det är frågan. Dessa köpte jag på ICAMAXI idag. Detta läste jag i dagspressen. De häftiga Ferraribilarna får sin färg från torkade löss, närmare bestämt honorna av kochenillsköldlusen. Klart det är en hona om den är färgstark. De häftiga blåröda sura flaskorna jäser man upp med mögelsvamp. Innehåller inte mögel antibiotika? Då måste de väl vara lite nyttiga. Skumbananen innehåller gelantin från svin. Fast i dessa tider när man gör om fläskfilé till oxfile och har hästkött i nötfärsen spelar det väl ingen roll vad de har i ”smågodiset”. Gott är det i alla fall.

Hoppas alla får en riktigt bra helg och glöm inte påskpyntet, det är en gammal tradition att ha fjädrar i riset.

Påskris.jpg1

God middag på Meza och boköverraskning

27 onsdag Mar 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Flat Stynley, Libanesisk mat, Meza Grill & bar, Texas

Idag daterar vi 27 mars och därmed är det 272 dagar kvar till julafton, tror det är tveksamt om snön hinner smälta till dess. Drivorna är fortfarande oroväckande höga. För övrigt har jag idag följt den gamla regeln om att kvinnans plats är vid spisen. Ställde mig där klockan 09.30 på förmiddagen och nu ger jag upp efter drygt åtta timmar. Eftersom jag endast hade tio minuter lunch får det väl räknas som fullgod arbetsdag.

Igår däremot var jag på ”jättetrevlig” middag med gamla kollegor, det blev mycket prat och mycket skratt. Vilken förmån att få ha arbetat med ett sådant härligt gäng. Middagen intogs på restaurang Meza Grill & Bar, kan bara konstatera att libanesisk mat är fantastiskt god. Dessutom en trevlig personal och utmärk service, definitivt inte sista gången jag var där.

002.JPG1

Som om det inte hade räckt med dessa trevligheter, fick jag dessutom ett brev på posten från min kära syster. Visade sig vara boken, Flat Stynley den som handlar om papperspojken jag skrivit om tidigare. Det var väldigt kul att få den och att få läsa upprinnelsen till varför den lilla pojken sändes ut från skolklassen i Texas. När jag läst den skall barnbarnen få läsa den, kanske kan den ge idé till någon av deras klasser.

Stilla veckan ? ?

25 måndag Mar 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

25 mars, Jungrfu Marie bebådelsedag, Stilla veckan, Våffeldagen, Vårfrudagen

Då har nu stilla veckan inlets, kallas ju även tysta veckan. Nåväl så värst tyst och stilla lär inte veckan bli, förhoppningsvis kanske den bryts då och då av att någon liten vårfågel hittat hit. För egen del startade den ganska häftigt, halv tolv gav jag mig av för att hjälpa min syster med gardiner, sedan tandläkaren, uträtta en massa ärende med mera. Hemma igen 20.30, någon stilla öppning av veckan blev det som synes inte, ej heller har jag ätit några våfflor.

Det är nämligen Vårfrudagen idag eller Jungfru Marie bebådelsedag, vilken är en kristen högtid och firas nio månader före jul. Det var nämligen då Jungfru Maria fick veta att hon var havande. Denna dag det vill säga den 25 mars infördes 1684, just för att fira Marie bebådelsedag om den infaller i stilla veckan.

Fastslaget är dock att den 25 mars alltid är Vårfrudagen eller som man numera kallar den våffeldagen. Jag noterade att man på flera ställen där man normalt säljer varm korv, idag tagit fram våffeljärnet för att servera kunderna, just det ”våfflor”. Här hemma blev det lite för sent för detta, kanske blir det våfflor längre fram. Innan dess är det äggmålning på schemat.

Vårtrött ??

24 söndag Mar 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Pimpling, Tolf Lidberg, Vårtrötthet

Undrar om jag har blivit vårtrött? Visserligen har jag inte sett några tecken på vår ute men vårdagjämningen har ju varit så den bör vara på gång. Tidigt på morgonen var det lite solsken men fortfarande är det kallt, man kan knappt tro att det var plus 19 grader ute förra året vid dagens datum. Hos oss har såväl hunden som katten bara slöat och ätit. För ovanlighetens skull har även Rolf suttit stilla, jag tror han blir trött bara av att tänka på den enorma granrishög han måste bära bort.

Idag är det en sådan där dag när man ”stirrar” intensivt på telefonen och vill att den skall ringa. I andra änden av tråden hoppas man någon säger ”vi lagade för mycket mat idag har ni lust att komma och hjälpa oss äta upp den”. Men icke, icke.

Längtar tillbaka till fjällen och pimplingen och utefikat. Detta är visserligen inte det kort jag tog däruppe, det här är ett kort ritat av Rolf Lidberg.

IMG

Nu är Rödluvan i Kramfors och snart hemma, efter att ha gått över 50 mil för att komma hem, låt den stanna där. Efter så mycket pengar som lagts ner på denna varg, spara skottet till höstälgen.

Rödluvan är på väg hem

23 lördag Mar 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Barhatnoe, Bröderna, Jämtland, Lobo, Rödluvan, Ryssland

Enligt de senaste rapporterna  är Rödluvan på väg hem igen. Tänker då inte på den gamla sagan om Rödluvan och vargen, där vargen åt upp gamla mormor. En saga som länge älskades av barn vilka gillade spänningen i historien. Numera ser väl alla barn nån animerad version i datan och därmed faller spänningen som brukar medfölja i en skickligt berättad historia. Den sagan kommer från Charles Perrault och Bröderna Grimm.

Inte heller tänker jag att några äpplen rullar hemåt Jämtland, den sort som döptes till Rödluvan 2005 och utsågs till landskapsäpple för Jämtland. Det äpplet är en korsning av Lobo som kommer från Kanada ursprungligen och Barhatnoe som kommer från Ryssland. Ett saftigt och vackert rött äpple.

Naturligtvis är det den stackars vargen vilken döpts till Rödluvan och som flera gånger via helikpter flyttats söderut, jag menar. Resultatet av detta flytande är hitills fruktlöst, någon skrev i en tidning att vargen visar ett mänskligt beteende. Född norrläning längtar alltid hem. Vem minns inte hur man för ett trettiotal år sedan tydde AMS = alla måste söderut. Dessvärre ville ”alla” så småningom hem igen även då.

Den här vargen är nu för fjärde gången på väg hem till Jämtland även om det går lite långsammare nu. Vad alla transporter har kostat skattebetalarna vill jag inte ens tänka på. Visst är den här vargen betingad på renar, fast om den går söderut vad äter den då? Antagligen får, lamm och hundar med mera. Personligen tycker jag det är djurplågeri, det stackars djuret känner sig hemma i norr och vill vara där, om den sedan livnär sig på djur i norr eller söder spelar väl ingen roll. Mat måste den ha och jag tror inte någon ”expertis” i världen kan förklara för den här vargen så att den förstår varför den måste byta bostadsort. Låt djuren leva som de alltid har gjort det är mest naturligt.

← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

Solsi

Profilbild för Okänd

Mitt stora intresse är att resa. Jag har reser mycket och har ett stort intresse av främmande länder, kulturer, maträtter, möten, smultronställen, shopping och inte minst planeringen av resan. Jag älskar att laga mat och att baka. Jag hoppas att ni får nytta av mina upplevelser och den information jag delar med mig av :-) Solsi

Kategorier

  • Böcker
  • Filmer
  • Full og Cheer
  • Min vardag
  • Musik
  • Prylar
  • Pynt och inredning
  • Pyssel
  • Recept
  • Resor
  • Restauranger och mat
  • Sevärt
  • Shopping
  • sorg och begravning
  • thailand
  • Uncategorized
  • Upplevelser
  • Utflyktstips
  • Viner

Arkiv

  • mars 2025
  • juli 2024
  • december 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • juli 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • april 2019
  • mars 2019
  • februari 2019
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augusti 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • maj 2012
  • april 2012
  • mars 2012
  • februari 2012
  • januari 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011

Blogg på WordPress.com.

Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Prenumerera Prenumererad
    • Solsi Blogg
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Solsi Blogg
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …