• Dags för lite nytt på bloggen.
  • Om mig
  • Solsi´s Blogg

Solsi Blogg

~ spännande resor, shopping runt världen, mat från när och fjärran, händelser i min vardag

Solsi Blogg

Kategoriarkiv: Min vardag

Stockholm och Fotografiska museet

08 onsdag Maj 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 1 kommentar

Etiketter

Anna Clarén, Arbetsdomstolen, David Strindberg & Johan Bring, Fotografiska museet, Gamla stan, Henri Cartier-Bresson, Riddarholmskyrkan, Ruud van Empel, Stockholm

Igår försvann dagen hastigt, det är så när man har trevligt. Det blev en utfärd till Stockholm tillsammans med gamla arbetskamrater, måste säga att det verkligen var en upplevelse.

Det var längesedan jag åkte till Stockholm för att strosa runt, synd för det är en så vacker stad. Igår var det dessutom en riktigt skön sommarkväll, vi tog en promenad från centralstationen, förbi slottet och Riddarholmskyrkan.

003.JPG1

I Gamla stan stannade jag för att beundra den otroligt vackra porten som pryder ingången till Arbetsdomstolen.

006.JPG1

Igår satt säkert halva Stockholms befolkning på uteserveringarna i gamla stan, turistsäsongen har helt klart startat. Märktes bland annat på blandningen av tyska, engelska och svenska som talades lite här och var.

017.JPG1

Fotografiska museet har jag inte besökt tidigare och det har varit en miss förstår jag nu. Härliga lokaler, en fantastisk restaurang högst upp. Där avnjöts bland annat, färskpotatis med sotad gravad lax och en speciell gurksallad, underbart gott.

020.JPG1

Till detta kom den otroliga utsikten, en dag som denna då värme och ljus strålade mot fönstret i kapp med Mälarens blåa vatten, det gav en vidunderlig utsikt. I denna restaurang kan man tillbringa timmar bara med att titta ut genom fönstren.

019.JPG1

Vi kom ju dock dit för utställningen, det var många vackra och annorlunda fotografier som jag blev förtjust i, men där fanns även foto som visade lite deprimerande bilder från olika delar av världen. Henri  Cartier-Bresson var representerad likaså David Strindberg & Johan Bring och Anna Clarén men den fotograf jag fastnade mest för var Ruud van Empel.

116.jpg1

Han har en speciell metod för att få fram sina fantastiska foton. Det sker mycket i digital teknik, där han funnit en metod att arbeta med att sätta ihop många små bilder. Hundratals små bitar/foto sätter han ihop tills de ser ut som en stor helt verklighetstrogen bild, det är alltså naturtrogna foton på bilder som ju aldrig existerat som man ser. En mycket sevärd utställning och ett roligt utflyktsmål om ni får någon dag över i sommar.

Grönsakstiden är på väg

06 måndag Maj 2013

Posted by Solsi in Min vardag, Resor

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Matmarknad, Sparris, Sticky Rice, thailand, Vårprimörer

Idag såg jag en annons om gurka, sparris med mera och kände att nu är det snart dags för vårprimörerna att komma fram. Kan tänka mig att sparrisen snart är klar i Tyskland, den där härliga vita sparrisen som smakar så underbart (om man kan laga till den).

Vi äter en hel del grönsaker och frukter när vi är i Thailand, av naturliga skäl eftersom deras mat oftast bygger på just det. Höll på att lägga in några foton på datorn nyss och fick syn på dessa bilder som vi tog på marknaden. Det är bara ett par veckor sedan och grönsaker, ja de finns ju färska och nyskördade året om där.

0 018.jpg1Att handla ingredienser till dagens måltid är en av dagens sysslor, färskt skall det vara. Stämningen är lite som det var förut när vi idkade torghandel lite mer, man träffar gamla bekanta.

0 065.jpg1

Den här gången stötte vi på Nattha och Pom, de brukar förklara vad det är vi köper och hur det skall tillagas dessutom förser de oss ofta med olika frukter. Deras kunskap om detta är stor, då Nattha är i Sverige och lär sig det svenska kosthållet, Pom åker till Frankrike ibland så hennes matlagning är mångsidig.

0 070.jpg1Här tillagas någon grynrätt, jag vet inte riktigt vad det är men invecklat ser det ut.

0 068.jpg1

Tänk er att stå och forma till en massa små formar av bananblad, sedan lägga i degen som dessutom skall skäras så att den blir blomlik för att sedan kokas.

0 058

Vill man göra det enklare för sig köper men helt enkelt lite soppa med sig hem. Varje gryta innehåller en sort så det finns lite att välja på.

0 041.jpg1

Vi inhandlade lite sötsaker, sticky rice med någon söt frukt i bananblad samt något annat sött som får beskrivas med ett ?

0 024.jpg1

Snabbmat, sill eller pannkaka

05 söndag Maj 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

huay Yang, Pannkakor, Popgatan, Snabbmat, Stekplatta

Ordet snabbmat får mig alltid att tänka på pizza, hamburgare, varm korv och dylikt. Nu behöver det ju inte alltid vara så, i synnerhet inte under den varma årstiden. Då räknas väl sill till snabbmaten. Eftersom jag varit på födelsedagsuppvaktning idag och glufsat i mig, budapestrulle, citronbiskvier, chokladkaka och bullar är jag mätt. Vilket i och för sig är bra men jag tror att Rolf efter allt utomhusarbete förväntade sig någon form av middag. Snabbmat fick det bli och snabbmat blev det. Idag i form av tre sorters sill, potatis, gräslök, ägg, knäckebröd, ost och öl, inte det sämsta en varm vårdag.

Hade vi varit Huay Yang hade snabbmat blivit en pannkaka från det lilla pannkaksstället på ”Popgatan”

0 070.jpg1Antar att här måste man vara lika skicklig med degen som en pizzabagare.

0 064.jpg1

På med en skivad banan och knäck sedan ett ägg över det hela, ja fyllningen kan ju variera efter smak.

0 069.jpg1

På betryggande avstånd står sonen och lär sig av faderns färdigheter, ett arbete som kommer att gå i arv?  Skulle gärna vilja ha en sådan här stekplatta som drivs på gasol. Fast det hjälper väl inte, tror inte jag skulle kunna åstadkomma de flortunna pannkakorna.

0 076.jpg1

Cirkus i stan ??

04 lördag Maj 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Cirkus, Cirkusskolaavslutning, Såpbubblor, Trapetsövningar

Cirkus i stan, ja kanske inte riktigt sant. Cirkusskolaavslutning har det i alla fall varit i dag. Eftersom barnbarnet har varit delaktig i denna undervisning var jag lite nyfiken på att se vad hon lärt sig. Visserligen vet jag att hon är stark, envis och målmedveten. Trots det blev jag imponerad av vad de presterade.

013.JPG1

Jag minns när jag för många år sedan satt upp på en häst, oj vad det kändes högt upp från marken.

Här håller barnbarnet på att tränar trapetsövningar, dessvärre fick jag aldrig med när hon gjorde de riktigt svåra sakerna.

Det berodde dels på att kameran är för slö, tar för lång tid att ta actionbilder. Alltså dags för nyinköp av kamera.

Dels berodde det på att jag var rädd hon skulle tappa taget, så jag glömde både andas och knäppa kort.

023.JPG1

Under pappas överinseende kändes det tryggare, fast jag tror han blev lite avundsjuk.

026.JPG1

Precis som Alfons Åberg, kan själv, måste säga att jag tycker han gjorde det bra för att vara första gången. Han fick dock inte vara med på själva uppvisningen. Ett par trevliga timmar blev det, barnen var duktiga, lärarna otroligt positiva och alla åskådare nöjda. Vem vet kanske blir det en ny cirkus av det hela till slut. Dagen slutade med en riktig vårbild, visst är det nästan sommar när barnen börjar blåsa såpbubblor. Här är årets första hos oss.

037.JPG1

Vår och ABBA:s nya matjessill i gräslökssås?

02 torsdag Maj 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 1 kommentar

Etiketter

ABBA, Chang, FC Barcekona, GRäslökssås, huay Yang, Matjessill, Nung Pu, Primörer

På Valborgsmässoafton blev det en liten sillunch, passade på att smaka ABBA:s matjessill i gräslökssås, ingen höjdare. Såsen var tunn och smaklös och vad gäller själva sillbitarna så fanns det 5 1/2 små bitar. Den kan man avvara, annars är det en av höjdarsakerna under vår och sommar, detta med sill och härlig mjölig potatis. En bukett tussilago på bordet, lite kyligt i luften men inget slår en svensk vår.

I Huay Yang är det sommar året runt, därför finns det heller inte någon säsongsbetonad mat, möjligtvis någon frukt eller grönsak.

På Nong Pu, den lilla restaurangen vid havet äter jag gärna en sandwich även om det är en året runt variant.

0 027.jpg1Rolf föredrar en enkel omelett, visst kan det smaka bra ibland, i synnerhet om du får rostat bröd och smör till.

0 030.jpg1Det fina när man äter på någon restaurang i byn är att man oftast får lite färsk frukt, antingen före eller efter maten. En liten PR-grej.

0 033.jpg1Nu skall jag bara försöka lära mig att laga Rolfs favoriträtt, kyckling med cashewnötter är tacksam för recept om nåon har.

0 028.jpg1

Reklamhysterin har även nått Thailand, i höstas var det FC Barcelona som hade ett foto på Changs ölburkar, nu är det dessa. Kan tänka mig att det kommer att samlas på ölburkar framöver. Men, trots den smaklösa, tunna gräslökssåsen i sillburken, visst är det härligt med våren och snart kommer primörerna……….

0 027.jpg1

Sköna maj välkommen

01 onsdag Maj 2013

Posted by Solsi in Min vardag, Resor

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Genomskinlig manet, Genomskinliga krabbor, huay Yang, Kubmaneten, Röd manet, Sköna maj välkommen

Sköna maj välkommen, det kan man faktiskt säga idag, det blev en riktigt finns vårdag. En liten känsla av sommar kunde man ana, en lång promenad med hunden var befogad. Ja kanske inte på grund av vädret utan mer på grund av den lathet som smugit sig på mig i vinter. Det dröjer dock länge innan man kan gå barfota vid strandkanten och låta svalt vatten skölja över tårna. Det är klart åker man en bit bort är det möjligt. Så här vackra vågmönster bildade de små vågorna en morgon när jag strövade på stranden i Huay Yang

0 033.jpg1 Där finns ju även de små genomskinliga krabborna, vilka är så snabba att det stört när är omöjligt att fånga dem på bild. De gör så vackra mönster i sanden.

0 028.jpg1

Maneter har jag en väldigt stor respekt för, kommer sig väl, med all rätt utifrån de TV-program som berättat och visat program om den farliga kubmaneten. Här såg jag en genomskinlig manet, vilket fick mig att minnas alla de små maneter man fångade som liten. Då var det en sport att se vem som fångade mest, måste ju varit en form av djurplågeri?

0 035.jpg1Den här röda däremot kan jag tänka mig skulle kunna ”brännas” lite, tycker den liknar de små brännmaneter som kan finnas i havet runt vårt land. Jag avstod från att testa.

0 034.jpg1

Valborg, vår och blommor

30 tisdag Apr 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Blåsippan ute i backarna står, Hibiskus, Lappland, Röda korset, Valborg, Valborgsmässoafton, Vårvindar friska

Idag firar vi Valborgsmässoafton och texten i vårsången, ”Vårvindar friska, leka och viska………” är verkligen befogad denna dag. Det har blåst, regnat och varit vindstilla om vartannat. Uppe vid stugan i Lappland kan det dröja tre eller fyra veckor till, innan snön är helt borta men även söderöver i landet är det kallt.  En sådan dag får man ägna sig åt att titta på färgsprakande foton av fantastiska blommor. Det blir man både varm och glad av.Tänk vad ombytlig man kan vara, ena minuten är blomsterprakten i Thailand så fantastisk, i den andra här hemma. Förra veckan siktade jag in mig på Hibiskus.   0 031.jpg1

0 029.jpg1

Kunde inte låta bli att fotografera av de här skönheterna. Den gula var så skir i sin oskulldsfullhet och den rödoranga riktigt sprakade det om av färg. Jag är mest van att se våra röda blommor som vi gärna köper framåt vintern.

Det finns hur många färger som helst, det här är bara ett axplock. Den vackra rödvita tycker jag har en mer dramatsik teckning. Tänker kanske på Röda korset när jag ser den.0 027.jpg1Detta är en av mina favoriter när det gäller färgsättning, dessutom doftar den så berusande (som det står i romanerna) framåt kvällen.

0 030.jpg1

Just nu är jag i alla fall mest bedårad av denna lilla blåa skönhet. Blåsippan ute i backarna står, niger och säger att nu är det vår. Kan det bli bättre? Trevlig Valborg på er alla, varhelst ni befinner er.

010.JPG1

Aktuell bok, Innan floden tar oss

27 lördag Apr 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Bangladesh, Dahka, Helena Thorfinn, Innan floden tar oss, Rädda barnen, SIDA, Textilindustrin

Alla har väl hört eller läst om den svåra rasolyckan i Bangladesh. När man sett bilderna som visats på TV kan man knappt fatta att det är sant. När man sedan tänker på att det är ”vår” stora konsumtion av varor som faktiskt ligger bakom många av dessa olyckor blir man beklämd. Vi hänvisar gärna till klädeskedjor som Lindex, H&M, Hemtex och tillverkningen av deras produkter. Man skall nog ha klart för sig att det inte bara är de sk. lågpriskedjorna som syr sina produkter i asien. Det förekommer även bland de ”finare” märkena, väskor med kända loggor, klockor och för att inte tala om telefoner. Det är väl ingen som tror, att bara för att man köper en modeväska i Italien, så innebär det att de som gjort den tjänar pengar. Icke, det innebär bara att säljfirman och designern tjänar mer på grund av loggan.

Har man sett, läst eller förstått hur man lever och bor i dessa länder, borde man automatiskt sluta med lyxkonsumtion. Vi shoppar och låter oss bedåras av modetidninger, blundar och låtsas att vi inte är delaktiga i andras svårigheter. Nej, vi borde tänka mer på vart vi lägger våra pengar, hjälp i stället till att göra något där det går.

Veckorna innan det senaste raset läste jag en bok, Innan floden tar oss. Den är skriven av Helena Thorfinn.

IMG_0001

Detta är en roman men Helena Thorfinn har arbetat både på SIDA och Rädda barnen samt dessutom tre år på ambassaden i Dhaka i Bangladesh. När jag läste boken blev jag inta bara tagen av historien utan också av hennes enorma kunnande. Boken är så bra och man förstår att en sådan bok skriver man inte utan ett rikt källmaterial. Här beskrivs textilindustrin, barnarbete, fuskbyggen, fattigdom med mera, en otroligt läsvärd och aktuell bok.

IMG_0002

Saltodlingar

23 tisdag Apr 2013

Posted by Solsi in Min vardag, Resor

≈ 2 kommentarer

Etiketter

Bangkok, Himmalayasalt, saltdammar, saltfabriker

Saltodlingar, ja man kanske inte direkt odlar salt, jag menar det sätts inga frön eller så. Det tas fram på annat sätt och här i Thailand kan man ofta se stora dammar där man tar fram salt. Det ligger många saltdammar efter motorvägen strax innan Bangkok när man kommer söderifrån.

0 082.jpg1

Oftast ligger det många dammar intill en liten saltfabrik. Här kan man se en lastbil som hämtar salt (alldeles bakom elstolpen). Det är ju ett perfekt land för detta, då värmen gör att vattnet förångas väldigt snabbt.

0 081.jpg1

Stora högar ligger efter vägkanten, med tanke på att dett är en motorväg som är allt från två till fem filig åt båda hållen, är man förvånad att arbetet sköts så nära trafiken.

0 075.jpg1

Dessutom står man och säljer saltet i massor av små stånd efter vägen. Allt från stora säckar till små påsar. Antar att mycket som köps av de kringboende går åt till salta fisken med.

0 074.jpg1

Försäljningen sker delvis vid vägkanten men oftast i mittsträngen av motorvägen, bilförare måste vara observanta på att det sker plötsliga avstickare från körfilerna.

Bilderna är tagna genom bilfönster, därav dess kvalité.

Vi har ju de senaste åren börjat använda havssalt i matlagningen, mycket av saltet har börjat smaksättas på olika vis. I de lite finare affärerna i Bangkok kan man se små, dyra glasburkar med rosa himmalyasalt. Behovet av lyx och flärd har även nått saltet.

Svalbosoppa en delikatess eller…

22 måndag Apr 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 1 kommentar

Etiketter

huay Yang, Phi Phi iland, Svalbon, Svalbosoppa

Svalbosoppa lär vara en av de dyraste måltider man kan beställa in på en restaurang. I asien lär man få betala mellan 200 till 700 svenska kronor för en liten skål soppa. Det är svalbon, alltså fågelreden vilka byggs av ett slags vitt sekret som bildas i fågelns spottkörtlar.

Det stelnar till en gummiliknande massa och själva bona är inte större än ett hönsägg. Väger oftast bara runt tio gram. Dessa bon kokas i vatten och blir då en lite geleaktig soppa.

I drygt hundra år har man främst i Kina tillagat svalbosoppa, det ses som en ren hälsodryck eftersom den innehåller mycket nyttiga ämnen som järn, magnesium, kalium, proteiner med mera.
Naturligtvis tar man inte bona förrän efter häckningstiden, Rolf och jag var och tittade på hur man plockade dessa svalbon. Det var i en grotta utanför Phi Phi Island, där hade man byggt höga ställningar av bambu för att nå dem, det såg livsfarligt ut.
0 018
 Här i Huay Yang är man lite modernare, där finns ett realtivt nytt högt betonghus nere vid stranden. Först tycker man det ser ut som en stor bunker men tittar man efter, ser man att det är små ventialtionsluckor runt om. På ena sidan finns en öppning och där kan man se hur svalorna flyger ut och in hela dagarna. Dessutom finns det en ljudanläggning som spelar svalornas läten hela tiden, fungerar som lockbete antar jag. Efter hundra år har man alltså moderniserat plockandet av svalbon och därmed även gett svalorna bättre bostad.
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

Solsi

Profilbild för Okänd

Mitt stora intresse är att resa. Jag har reser mycket och har ett stort intresse av främmande länder, kulturer, maträtter, möten, smultronställen, shopping och inte minst planeringen av resan. Jag älskar att laga mat och att baka. Jag hoppas att ni får nytta av mina upplevelser och den information jag delar med mig av :-) Solsi

Kategorier

  • Böcker
  • Filmer
  • Full og Cheer
  • Min vardag
  • Musik
  • Prylar
  • Pynt och inredning
  • Pyssel
  • Recept
  • Resor
  • Restauranger och mat
  • Sevärt
  • Shopping
  • sorg och begravning
  • thailand
  • Uncategorized
  • Upplevelser
  • Utflyktstips
  • Viner

Arkiv

  • mars 2025
  • juli 2024
  • december 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • juli 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • april 2019
  • mars 2019
  • februari 2019
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augusti 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • maj 2012
  • april 2012
  • mars 2012
  • februari 2012
  • januari 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Prenumerera Prenumererad
    • Solsi Blogg
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Solsi Blogg
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …