• Dags för lite nytt på bloggen.
  • Om mig
  • Solsi´s Blogg

Solsi Blogg

~ spännande resor, shopping runt världen, mat från när och fjärran, händelser i min vardag

Solsi Blogg

Kategoriarkiv: Min vardag

Annandag pingst

28 måndag Maj 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Bachus, Rabarberpaj, Spårprov

Annandag pingst är det idag, även om det inte är en så kallad röd dag. Rolf och Bachus (som nu är pigg igen) är i skogen för att avlägga ett spårprov. Det är hunden som skall bedömas, för att se hur duktig han är på att spåra upp vilt. Vet inte vem som var ivrigast, hunden eller husse, får hoppas det går bra.

Här tränar han på en plastkyckling han fått av grannen, tror dock inte det hjälper. Själv har jag varit i stan en stund för att deltaga i ett forskningsprojekt som görs i ett samarbete mellan Uppsalas och Lunds universitet. Det känns naturligt att ställa upp i sådana här sammanhang, att man sedan får veta att det inte skulle skada att minska några kilo får man ta. Vad jag egentligen skulle ägnat dagen åt var att ta in rabarber och gräslök, jag tror att grannens sådana nu är klara för att skördas.

Det är väldigt bekvämt det här att ha tillgång till färsk frukt, grönsaker och örter utan att behöva anstränga sig. Dessutom är det dumt att göra sådant någon annan gör bättre. Det blir pajbakning i morgon, fryser nog in en att ha på Inas skolavslutning, under förutsättning att pajen blir bra. Det får ni veta då.

Hänryckningens tid

27 söndag Maj 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Hänryckningens tid, IK Fyris, Mellanhägg och syren, Pingsten, Skomakargesäll, Stäng mellan hägg och syren

Pingsten kallas ju även för hänryckningens tid, visst är det lätt att bli hänryckt av den fagra försommarblommningen. Just den, är väl även en av anledningarna till att det också är bröllopens tid. Hänryckta verkade många vara igår när Loreen vann en skrällseger i Schlager- EM med sin låt Euphoria. Inte dåligt att få poäng av alla röstande länder utom ett, Italien.  Även om jag tyckte Babushkatanterna var sötare.

En del av dagens timmar har ägnats åt att se på Viggos fotbollsmatcher, vi såg dock bara en av tre. Den vann IK Fyris med 3-0 varav Viggo gjorde ett mål. Det var mer spännande än gårdagens TV-kväll.

Mellan hägg och syren är ett gammalt uttryck, det låter så vackert, men jag tror att många yngre idag inte har så stor kunskap om varför man säger så. Ja på ett sätt säger det sig själv, det är den tiden som är mellan respektive buskars blommningstid. Dess uppkomst lär komma från denna historia. Förr fanns det skomakare, ja det kanske finns än idag, men för att bli skomakare måste man vara gesäll ett bra tag. Dessa skomakargesäller hade enligt skråbestämmelserna som fanns, rättighet att vara lediga en viss tid på försommaren. Under den tiden stängde många skomakare sina butiker för att njuta av den fina årstiden. Eftersom det kunde vara svårt att datumbestämma blommningen, satte man ofta upp en skylt med texten”stängt mellan hägg och syren”. Enligt vissa källor skall det vara sant och det förekom så sent som på slutet av 1800-talet. Vi får passa på att njuta av den fagra, fräscha och fantastiska grönska som nu är.

Asiatisk afton

26 lördag Maj 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 2 kommentarer

Etiketter

Ananasrån, Asiatisk afton, Creme brylé på vietnamesiskt vis, Demidekk, Tamarindfrukt, Vannameiräkor

Gårdagen blev även den en riktigt härlig sommardag. På eftermiddagen packade vi ihop för att åka iväg till goda vänner på ett litet asiatiskt party. Vädret lämpade sig verkligen för en middag nära naturen.

Tänk att bo så här vackert, inne i djupa skogen med en utsikt över en sjö som denna. Kan man ha en vackrare vy? För att göra det lite roligare, beslöt vi oss för att värdinnan skulle slippa laga mat själv, det blev ett lagarbete.

Här håller Marianne i sleven. Eftersom det var asiatiskt mat på menyn, blev det myckat hackande av olika råvaror. Dock kan sägas att laga mat tillsammans är väldigt trevligt, mycket småpratande och skrattande. Enlegt gammal sed var vi bara kvinnor i köket. Männen åkte ut på en båttur och fick därefter sitta i trädgården och smutta öl.

En härlig wokrätt med stora Vannameiräkor och diverse grönsaker, bild till vänster. Till höger en wokrätt med kyckling i sötsur sås, grönsaker och cashewnötter.

  Kycklingspett med jordnötssås och en tunnskivad, specialkryddad fläskfilé förgyllde det hela. Allt serverades med kokt ris. Dryck, valfritt vad man tyckte om, rött eller vitt hus. Snygga hus och välmålade, antar att det var Demidekk färg. Naturligtvis gick även efterrätten i asiatisk stil.

Vietnamesisk creme brylé, thailändsk kokoskaka, bönbröd, tamarindkola, ananasrån, saffranskaka med custardcreme, torkad ormfrukt och ananaskola och en härlig mangosorbet. Självklart serverades kaffe på maten.

Som vanligt hos Finn och Lotta dukades det på övre våningen imagasinet, ett härligt och luftigt rum så här års. Här är en bit av det långa bordet, som har plats för 16 – 18 personer. Ett hantverk gjort av värden själv, imponerande nog i en enda skiva. En härlig och god kväll   som avlsutades med en imponerande frukost.

Och över alltihopa lyser moder sol, nej så var det inte utan, över alltihopa vakade huskatten från takbjälkarna.

Lantlivets romantik

25 fredag Maj 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

100% Bonde, Bonde söker fru, En tvättäkta lantis, Frank Erichsen, Värdshuset Frys ihjäl, Vårt dagliga bröd

Lantlivets romantik, låter så vackert, tänker på Bonde söker fru och 100% Bonde eller Bonderøven som det heter på danska. Båda TV-programmen innehåller väl en viss form av romantik om än av olika slag. Det danska programmet med Frank Erikchsen är otroligt populärt i de nordiska länderna, i Finland heter det förresten, En tvättäkta lantis, kärt barn har många namn.

Att man måste söka en partner via media har jag full förståelse för, efter vad jag sett idag måste lantbrukarna köra så det ryker. Lär knappast hinna med något annat.

Inga åtta timmars arbetsdagar här inte, den här traktorn försvann ur bild som en oljad blixt. Det var när Rolf och jag körde en liten kvällstur på landsbygden, som jag fick tillfälle att studera lite av det arbete som ger oss vårt dagliga bröd. När jag ser riktigt gamla hus kan jag inte låta bli att drömma mig bort, för att försöka återuppliva lite av hur det var på den tiden. Man kan tänka sig hur rallarna hade det när de byggde järnvägen förbi Kiruna. Där såg jag ett gammalt, oisolerat hus som en gång fungerat som värdshus. Kallades allmänt för, Värdshuset Frys ihjäl.

I dessa hus som vi åkte förbi i går kväll,  har nog romantiken försvunnit för länge sedan. Här anar man bara slit, släp och stenbrytning.

Det går nog trots allt lättare att gå från ax till limpa idag, än på den gamla goda tiden.

 

Här är den sköna sommaren som………

24 torsdag Maj 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Bromskogens Bachus, Evert Taube, Här är den sköna sommaren.., Katten Maxi, Nu är sommaren här

Idag stämmer verkligen Evert Taubes sommarvisa, Nu är sommaren här. Vi tog en promenad med Bachus efter vår väg idag.

Kan det bli vackrare, smal byväg, nyharvad åker, sommargrönska, rött hus och en flaggstång med vimpeln i topp.

Här står Bromskogens Bachus (vår fina vachtelhund) och funderar på varför katten (en äkta bonnkatt) Maxi ligger i skuggan och latar sig.

Dom är ju ”bästisar” numera, så det är naturligt att Bachus kollar runt och säkrar området, man vet aldrig vad som lurar bakom hörnet.

Maxi gillar verkligen att liksom tjuren Ferdinand, bara slöa och lukta på blommornoa. Någon korkek har vi dessvärre inte. Livet är dock inte lika rättvist för alla.

Tror att Bachus funderar på orättvisan i att de hamnat på varsin sida av staketet, en följd av Rolfs grindbyggande i går. Så här skall en riktig sommardag vara, det enda som inte passade in var de tre myggen, varav en stack Rolf.

Gatubarn i Nepal och vinner babushkorna melodifestivalen?

23 onsdag Maj 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Fågelholk med inbyggd videokamera, Tomnäs, Valet i Egypten, www.gatubarnnepal.net

Vilket sött program det var om prinsessan Estelles dop igår kväll. Som en liten saga. Det drog till sig all mediauppmärksamhet, tidningarnas förstasidor tävlade om bästa bilden. Ingenstans såg jag något från gårdagens delprogram av melodifetsivalen, personligen tror jag att ”babushkagruppen” kommer att vinna.

Själv har jag varit på kafferep med f.d.kollegor och det var trevligt som vanligt. Under tiden jag roade mig gjorde Rolf två ”grindar” med nät att ha på uteplatsen, detta så att Bachus kan gå lite in och ut ur huset, utan att rymma sin väg.

Medan Rolf och jag slöat här hemma under eftermiddagen, pågår valet i Egypten för fullt. Hörde just på radion att bilar åkte runt med högtalare, i vilka man ropade; broder och medborgare gör din plikt!  Har de inga kvinnor i Egypten, trodde världen förstått att ordstävet, bakom varje framgångsrik man står en mäktig kvinna. Ja, jag vet att det är moderniserat, förut sa man, förvånad kvinna och det stämmer ju också.

Vill slå ett slag för www.gatubarnnepal.net  Det blir en tillställning/musikfest till förmån för barnen i Nepal 16 juni i Tomnäs utanför Borlänge, läs mer under fliken ”Aktuellt”. Har ni möjlighet gör ett besök, annars passa på att gå in på hemsidan och bli medlem. Kostar bara 100:- per år, men vilken nytta det gör.

Har fått förfrågningar om hur fågelholken med inbyggd videokamera ser ut. Den ser ut som en vanlig holk, kameran är kopplad till en vanlig TV inomhus via en lång kabel. Ni ser kabeln sticka ut från holken på högra sidan av bilden.

Tillökning i holken

22 tisdag Maj 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Fågelholk med inbyggd video, Fågelungar, Nykläckta ungar., Svartvita flugsnappare, Weibulls, www.smartasaker.se

Skulle väl egentligen tittat på prinsessan Estelles dop på TV, har dock inte hunnit. Kommer ett sammandrag på TV i kväll kl.20.00, får se det då. Det är inte bara jag som varit upptagen idag, även föräldraparet i vår fågelholk med inbyggd videokamera har haft det tufft.

Åtta ägg fanns det och sju av dem har kläckts idag, nu väntar en bråd tid för det svartvita flugsnapparparet. Till vänster på bilden kan man se hur en liten fågelunge försöker kravla sig ut.

Hungriga var de på en gång, mycket ynkliga små pipande kom det efter bara någon minut. Direkt söta är de inte, ser mest ut som stora trattar som öppnas för få någon liten mygg eller så. Mamman har fullt sjå.

Ibland försöker hon ta en vilopaus, antagligen också för att försöka få det åttonde ägget att kläckas. Här till höger på kortet ser man gapet på en liten unge som tittar fram.

Här är mamman i full gång att mata, pappan hjälper till. Idag har han matat mamman som därefter gett det till sina ungar. Bilderna är tagna från TV:n och därför inte så tydliga.

Väldigt roligt att se hur det går till, allt från att de kläcker äggen, ungarna kläcks och matas. Till slut ser man dem flyga ut och iväg. Fågelholken finns på www.smartasaker.se och Weibulls. En kul present som man har glädje av i många år.

Försommarblomning

21 måndag Maj 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Bellis, Det lilla blomman jag glömmer ej, Förgätmigej, Gökärt, Gullviva, Gullvivans plym sågs vaja, Maskros, Pyttor, Smultron, Theofil Engström, Viol, Vitsippor

Vi tog en kort promenad med Bachus i eftermiddag, blev förvånad över alla försommarblommor som har dykt upp. Innan vi åkte till Thailand för drygt fyra veckor sedan, var vårblommorna på väg att titta fram. De flesta är dock överblommade idag.

Dessa vitsippor var dock hyggliga och sparade sig, så att vi kunde få ta del av dess fägring. Varje period har sina blommor och det är svårt att säga vilka som är vackrast.

 Bellis till vänster kallade vi för Pyttor när jag var liten. Vill man inte ha en vitblommande gräsmatta bör man inte plantera en enda Bellis i den. Den har en enorm förmåga att sprida sig. Sprider sig gör även smultronblomman nedan, det gör inget eftersom dess bär smakar så gudomligt. Perfekt till sommarens glass.

Den lilla blåa Förgätmigej är så vacker i sin enkelhet. Den sjöng en gammal sångare, Theofil Engström om i sina dar. ”Den lilla blomman jag glömmer ej, den himmelsk blåa förgätmigej”. En annan blå vacker blomma är den lilla violen till höger.

”Gullvivans plym sågs vaja,  bofinken slog så glada slag, då blev jag döpt till Maja, ty lillan, det var jag”. Den visan kommer man ihåg, likaså blomman Gökärt till höger. Påminner om gamla tiders gökottor, kanske mest för att den brukade börja blomma vid den tiden.

Maskrosen är ett säkert kort, den sprider sig helt säkert utan ansträngning. Många tycker att det är riktigt ogräs, men tänk vad mycket glädje den sprider. En fantastisk färgprakt, god i sallad, barnen kan göra kedjor av skaften, man kan fritera blommorna och servera med florsocker, man kan faktiskt göra kaffe av dem. Har även hört att man kan göra vin? Blev faktiskt bjuden på ett fantastiskt maskrosvin, som en väninna till mig gjort för många år sedan. Gillar man dem inte, ja då kan man ta bort dem och få gratis gymnastik på köpet.

En äng med maskrosor, vilka möjlighjeter.

Nu kan hunden flyta

20 söndag Maj 2012

Posted by Solsi in Böcker, Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Arto Paasilinna, Buskatt, Flytväst för hund, Iphoneskal, Paradisets fångar, Studentexamen, Vad behövs till studentfirande

Hunden mår bättre idag, får visserligen bara äta mycket små portioner skonkost resten av veckan, antar att han är lite hungrig. Verkade inte speciellt lycklig över sin nya flytväst, men det kanske kommer.

Flytväst för hund, blev i alla fall dagens investering.

Köpte en bok på Arlanda innan vi åkte för några veckor sedan, av Arto Paasilinna, Paradisets fångar. Av någon anledning läste jag den inte på planet, kanske för att den handlade om en resa där flygplanet störtade.

Tvärteomot vad man kan tro, är den väldigt rolig. Har läst ett par böcker av Paasilinna förut, som varit si så där. Den här var verkligen kul och läsvärd. Vad har annars hänt så här på landet en försommarvecka som denna.

Ja, grannen har fått en ny liten buskatt, en söt sak eftersom den har samma färg som vår katt.

Ina är ju förtjust i djur men hon fick nöja sig med en katt på Iphoneskalet.

För övrigt ett lugnt dygn, det enda som retade upp mig var ett radioprogram. Det handlade om kostnader i samband med avslutning av gymnasiet. Eftersom det numera inte är studentexamen i samma bemärkelse som tidigare, borde kanske även firandet förenklas. Det var elever som fick berätta om vad de lagt ut för denna skolavslutning, det var åtskilligt. Omkring 16-17 000:-, kan inte vara många föräldrar som har råd med detta. Trodde det skulle vara en glädjens dag för många, men befarar nu att det blir ett stort ekonomiskt problem för flertalet. Vad behövs till studentfirande? Designade champangeglas, speciella individuella mössor och jag vet inte allt? Vart är vi på väg?

Saknad är nu äntligen hemma

19 lördag Maj 2012

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

kommisarie Lewis, Ultuna, Vårbal

Lördag 19 maj, en strålande försommardag. I alla mail, sms m.m. till oss i Thailand från Sverige, skrev man att det var kallt och regnigt. Vet inte riktigt hur hög sanningshalten var? Lite solsken måste det ha varit, eftersom alla blommor och buskar lyste med en härlig försommarprakt när vi kom hem.

Denna buske är det första man ser när man öppnar ytterdörren. Visst är den vacker. Har för någon timma sedan kommit hem från djursjukhuset dvs. Ultuna, vi fick hämta hem Bachus i kväll.

Efter två dygns intesiv behandling, med smärtstillande, antibiotika och dropp är han nu betydligt bättre. Antagligen var det något toxiskt, men vad ?

Nu blir det mild skonkost i mycket små portioner en vecka framåt. Det blir jobbigt nu när han återfått lite matlust. Just nu ligger han på sin lilla filt vid husses fåtölj och ser på ishockey. Det är vårbal på slottet och nationerna i kväll, så gatorna kantades av fest/balklädda personer när vi åkte hem. En del var som utsökta smycken, andra hade förmodligen inte tillgång till spegel. (Vet att det är elakt)

I dagens tidning står det att Imamerna som är i Sverige och fungerar bland annat som rådgivare åt sina församlingsbor, inte vet hur den svenska lagen fungerar. Ej heller vilka regler som skall följas i det svenska samhället. Ibland blir man snopen, det trodde jag var en självklarhet att man skulle kunna. Någon som vet hur det skall vara är kommisarie Lewis, nya avsnitt i kväll kl 21.00 på kanal 9.

← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

Solsi

Profilbild för Okänd

Mitt stora intresse är att resa. Jag har reser mycket och har ett stort intresse av främmande länder, kulturer, maträtter, möten, smultronställen, shopping och inte minst planeringen av resan. Jag älskar att laga mat och att baka. Jag hoppas att ni får nytta av mina upplevelser och den information jag delar med mig av :-) Solsi

Kategorier

  • Böcker
  • Filmer
  • Full og Cheer
  • Min vardag
  • Musik
  • Prylar
  • Pynt och inredning
  • Pyssel
  • Recept
  • Resor
  • Restauranger och mat
  • Sevärt
  • Shopping
  • sorg och begravning
  • thailand
  • Uncategorized
  • Upplevelser
  • Utflyktstips
  • Viner

Arkiv

  • mars 2025
  • juli 2024
  • december 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • juli 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • april 2019
  • mars 2019
  • februari 2019
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augusti 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • maj 2012
  • april 2012
  • mars 2012
  • februari 2012
  • januari 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011

Blogg på WordPress.com.

Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Prenumerera Prenumererad
    • Solsi Blogg
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Solsi Blogg
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …