• Dags för lite nytt på bloggen.
  • Om mig
  • Solsi´s Blogg

Solsi Blogg

~ spännande resor, shopping runt världen, mat från när och fjärran, händelser i min vardag

Solsi Blogg

Kategoriarkiv: Min vardag

Skogsträff

30 söndag Mar 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

grillning, Jakthistorier, Jaktlaget, vårsol

Idag hade vi en träff i skogen, det var jaktlaget med respektive som träffades för en trevlig eftermiddag tillsammans. Det har blivit lite av en tradition att vi träffas för att grilla och ha lite tävlingar en gång varje vår. En av männen är väldigt duktig på att göra grillspett så vi andra behöver bara njuta av det hela.

IMG00022.jpg1

Lite avslappnat och utan jakthistorier satt vi den mysiga grillplatsen, den blir mer och mer bekväm för varje år. Den här gången var vi femton personer och efter grillningen var det dags för lite tävling i skytte.

Tilläggas bör att det bara är männen som ingår i jaktlaget men vi alla deltar i skyttetävlingen. Först började vi med gevärsskytte och den högsta poängen man kunde få var 25. Jag var helt nöjd med mina 19 poäng och accepterade snällt att Rolf fick högre poäng, eftersom han tränar mera.

IMG00030.jpg1

Det bjöds på kaffe med smarriga kakor samt fransk chokladtårta, inte den vanliga picnicmaten här inte. Det roligaste momentet var pistolskutningen, där vi sköt 6 skott vilket då blev högsta möjliga poäng. Här fick jag högsta poäng av alla, det vill säga sex poäng medan Rolf fick tre poäng. Jag accepterade även detta resultat.

Sist provades ett något kraftigare gevär vilket jag avstod ifrån, Rolf gjorde nog bästa resultatet där. Han sköt inte bara ner måltavlan utan även lövträdet gick av på mitten. Det kan man kalla fullträff.

IMG00031.jpg1

Det blev en trevlig eftermiddag med trevligt sällskap, god mat och ljuvlig vårsol vad mer kan man begära.

Fläskkottlet/filé i ugn

29 lördag Mar 2014

Posted by Solsi in Min vardag, Recept

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Fläskkottletter i ugn

Här är en favorit i repris, ett recept jag hade i bloggen för över ett år sedan men som verkar ha kommit bort. En favorit hos oss, lättlagat eftersom det kan förberedas och göras i god tid. Dessutom går det att frysa resterna för att ha vid senare tillfälle.

Benfria fläskkottletter/filé, för 4-6 personer beräkna 4-8 fläskkottler eller 1 kg filé skurna i 2-3 cm tjocka skivor. Vispa 3 dl grädde tjockt, blanda med 7 dl Creme fraiche (gärna hälften med franska örter eller annan kryddning, annars kan man ta en 1 tsk salladskryddor), 1,5 dl soya, 2 tsk Sambal olek. Se till att det blandas väl.

Lägg köttet i en ugnsäker form , slå över blandningen, gratinera i ugnen i 1,5 tim i 175 grader. Köttet skall vändas efter halva tiden. Servera med potatis och sallad.

OBS. Soyan gör att såsen blir svart och ser bränd ut men det är helt OK. Rör lite i den före servering så ser det mildare ut. Det är väldigt gott och åtgången brukar vara stor så gör inte för lite.

Detta recept fick jag när vi var hos goda vänner och har använt mig av det många gånger.

005.JPG1

Sallad till maten eller som förrätt

29 lördag Mar 2014

Posted by Solsi in Min vardag, Recept

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Prosciutto, Romansallad, Sallad till maten

 

001.JPG1

En lättgjord men mycket enkel sallad som kan stå färdig i kylen i god tid innan gästerna kommer. Vill man dessutom ha en enkel förrätt passar den precis, upp till var och en att ta så mycket man vill ha. Kan även serveras som sallad till varmrätten. Så här gjorde jag för 10 personer.

Här har jag tagit 1 stort Romansalladshuvud och skurit i små bitar. 1 Gallia skuren i smala skivor, 1 Päron skuret i tunna skivor, 200 gram Prosciutto skinka dela skivorna på mitten och rulla ihop. 2 matskedar Parmesanflagor strös över. Några stänk olivolja över samt om man vill några pumpakärnor för effektens skull.

Lägg upp det lite roligt på en tallrik, här har jag använt två då ser det lite mera ut.

007.JPG1

Fredagslugn

28 fredag Mar 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 1 kommentar

Idag är det fredag och vi har haft ett riktigt härligt vårväder. Njöt av förmiddagskaffe på uteplatsen och passade även på att göra krukan vid ytterdörren lite gladare.

004.JPG1

Tiden flög iväg och nu är det kväller, så med detta önskar jag er en riktigt trevlig helg. Som ni ser är även min stora spindel på språng i solskenet. Vill gärna ha med den på bilden eftersom jag tror att min syster i Texas kommer att gilla den.

Katt med trafikvett

27 torsdag Mar 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Dehlis vackraste händer, Dimma över Darjeling, Maxi, Måns Bergstrand

Idag när vi satt och fikade i köket såg vi ut genom fönstret och fick se katten Maxi sitta på andra sidan av vägen. Nog för att det är en ovanligt smart katt som dessutom kan ”prata” och göra sig förstådd på alla möjliga sätt, men i alla fall. Här kom han gående över grannens tomt, sätter sig vid vägkanten och tittar först åt ett vänster sedan höger. OK tomt på bilar, så han tassar försiktigt över vägen till säkerheten på egna tomten. Det såg verkligen lustigt och imponerande ut.

014.JPG1

Nu börjar det bli lite skumt ute så nu har han intagit sin favoritställning i älsklingsstolen. Det är med andra ord inte läge vare sig för att prata eller klappa honom just nu. Syns nästan på minen tycker jag.

Det får bli en lugn kväll för min egen del och det är inga problem eftersom dagens leverans från Adlibris har anlänt. Den innehöll andra delen, efter boken, Dehlis vackraste händer.

dimma-over-darjeeling

Dimma över Darjeling av Måns Bergstrand, nu gäller det att begränsa sig så att det inte blir sträckläsning hela natten.

 

Nu vaknar insekterna till liv..

26 onsdag Mar 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Spökspindel

Idag var det lagom väder för lite fönsterputsning, inte för soligt och inget regn. När det var dags för altandörren såg jag denna. 016.JPG1 Tror att det är en ”Spökspindel” ser ut så på teckningen. Det finns flera arter av spökspindlar men de flesta finns i USA och endast art en av dem i Sverige. Naturligtvis skall en av dem bosätta sig hos oss. De håller gärna till på lite högre nivåer och de bygger inga nät. Den här satt i godan ro mellan dörrarna, så det blev Rolf som fick öppna den. Jag är inte förtjust i spindlar, hade nog hellre mött den nästan 4 dm långa råttan som dök upp i ett skåp hos en familj i Solna igår. Fast kanske inte, jag läste i tidningen att även deras katt la benen på ryggen o sprang iväg när den kom.

019.JPG1Här är den fotograferad underifrån, hanen lär kunna ge ifrån sig ett ljud som skall kunna uppfattas även av människor. Ljudet skall kunna locka till sig honor, för min del är det mer avskräckande än lockande.

Ja den här spindel verkade må bra och dessvärre försvann den utom synhåll när Rolf öppnade dörren. Den här figuren hade mindre tur, här är det ingen som delat på dörren sedan i höstas. Det kan man nästan se.

023.JPG1

Så är den här igen

25 tisdag Mar 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Börsens Bar och Gatukök, Hårda bud i Mellerud, Jungfru Marie bebådelsedag eller Frue dag, Mellerud, Mellerudare, Våffeldagen, Waffel

Så är den här igen, Våffeldagen, Jungfru Marie bebådelsedag eller Frue dag, kärt barn har många namn. Dagen firas nio månader före jul (passa på och köp julklapparna) och det är naturligtvis ett kristet budskap, då det var nu  jungfru Maria fick veta att hon var havande.

I Sverige tror jag inte så många tänker på detta men en sak vet nog de flesta, det är våffeldagen. Våffla kan ätas som huvudrätt eller efterrätt eller varför inte som ett bakverk. Den är rund som en pannkaka men skillnaden är att den bakas i ett våffeljärn och sitter ihop med små hjärtformade bitar. Ordet våffla är känt sedan 1642 och kommer från tyskans Waffel.

Men som det sägs, det är hårda bud i Mellerud. På Börsens Bar och Gatukök i Mellerud, Dalsland lär man sedan början på 1950-talet ha serverat Mellerudare. En Mellerudare är en våffla med potatismos, varm korv och lingonylt. Det är bara fantasin som sätter begränsningar när det gäller mat.

Tiden flög iväg

24 måndag Mar 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Neoal, www.gatubarnnepal.net

Idag gick tiden fort, kanske för att det börjar ljusna allt mer ute. Termometern stod på + 10 C och det var skönt med en promenad. Satte mig vid datorn en stund och hamnade på sidan,  http://www.gatubarnnepal.net därefter var det kört. Eva Holmberg som är den som grundade denna förening är just nu i Bhutan, att läsa om hennes resa är fantastiskt, likväl som om hennes arbete i Nepal.

Får ni tid över så läs detta, en skildring om hur alla kan hjälpa till för några men även en fantastisk reseskildring. Tog sedan ”plattan” där barnbarnet Ina lagt in ett nytt frågespel till mig och sedan var jag fast. Dessvärre har jag inte vunnit över henne ännu, det tar lite men skam den som ger sig. Vips var dagen slut

 

Flygande start på dagen

23 söndag Mar 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Chokladpudding, Flygande Jacob, Ove Jacobsson, Saga all

Det blev en flygande start på dagen, på flera sätt. Hastigt bestämde vi att gå och titta på ett av barnbarnens handbollsmatch. Det visade sig vara givande då de vann med 15 – 1. Efter tjugo minuter var det dags för nästa match och även den tog de hem. Idag gällde alltså tesen att det andra laget var bra men hemmalaget var bättre. Efter denna omtumlande upplevelse var det dags att åka hem och laga middag. Rolf hade ett önskemål.

003.JPG1

Sjuttiotalsrätten, Flygande Jacob stod överst på listan. Denna rätt vars namn kommer från Ove Jacobsson, han arbetade med flygfrakt därav namnet flygande Jacob, det var alltså han som kom på denna måltid. En klassiker som lagades i många hem på sjuttiotalets fredagar under många år. Nu börjar dessa rätter komma igen och nästan alla i sonens familj lät sig väl smaka i synnerhet som det blev chokladpudding med grädde och minimaränger till efterrätt. Så var söndagens saga all.

Mycke vill ha mer…………

22 lördag Mar 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Blåsippan ute i, Kuba, Påskdagen

Läste idag i en tidning att läkarna på Kuba har fått löneförhöjning, här i vårt land läser man om denna önskan var och varannan dag. Alla vill ha mer, men det är väldigt ovanligt att man får över hundra procent i löneökning. Detta har ändå hänt på Kuba, om vi omvandlar det till svenska kronor har de alltså gått från en lön på 160 svenska kronor till drygt 400 kronor. Det är inte illa, det mest förvånande är att det finns folk som arbetar för en sådan lön. Jag menar det ligger dock inte långt från USA där det är en något bättre lönesättning.

Läste även om de sanktioner mot ett land som just nu diskuteras, man lär ha fryst miljardbelopp för en del personer. Kan inte låta bli att fundera på om folket där verkligen är medvetna om hur ”de i toppen” lever. Lär vara lite skillnad på inkomsterna även där.

004.JPG1

Här hemma tror vi återigen på att våren är i antågande, ett bevis på detta är att, ”Blåsippan ute i backarna står, niger och säger att nu är det vår…”.

Idag är det den 20 mars och enligt kalendern det första datumet som påskdagen kan infalla på, det senaste datumet är 25 april.

← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

Solsi

Profilbild för Okänd

Mitt stora intresse är att resa. Jag har reser mycket och har ett stort intresse av främmande länder, kulturer, maträtter, möten, smultronställen, shopping och inte minst planeringen av resan. Jag älskar att laga mat och att baka. Jag hoppas att ni får nytta av mina upplevelser och den information jag delar med mig av :-) Solsi

Kategorier

  • Böcker
  • Filmer
  • Full og Cheer
  • Min vardag
  • Musik
  • Prylar
  • Pynt och inredning
  • Pyssel
  • Recept
  • Resor
  • Restauranger och mat
  • Sevärt
  • Shopping
  • sorg och begravning
  • thailand
  • Uncategorized
  • Upplevelser
  • Utflyktstips
  • Viner

Arkiv

  • mars 2025
  • juli 2024
  • december 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • juli 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • april 2019
  • mars 2019
  • februari 2019
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augusti 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • maj 2012
  • april 2012
  • mars 2012
  • februari 2012
  • januari 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011

Blogg på WordPress.com.

Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Prenumerera Prenumererad
    • Solsi Blogg
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Solsi Blogg
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …