• Dags för lite nytt på bloggen.
  • Om mig
  • Solsi´s Blogg

Solsi Blogg

~ spännande resor, shopping runt världen, mat från när och fjärran, händelser i min vardag

Solsi Blogg

Kategoriarkiv: Min vardag

Där gick de färska räkorna

04 tisdag Feb 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Färska räkor, Handplockade pilgrimsmusslor, Stenbitsrom, Surströmming

Det här med mat blir allt svårare och svårare, är det inte allergi så är det olika slag av bantning. Till det kommer allt som har visat sig onyttigt och farligt. Hörde att man i USA har kommit fram till att socker är farligt för hjärtat och denna forskning har man tydligen baserat på läskdrickning.

Idag har jag tittat på fisklistan och hittills har jag funnit femtiotvå olika slags fisk man inte bör äta eftersom de hotas av utrotning. Enligt förslaget bör man avstå från fredagens färska räkor, vilket inte behöver vara så svårt på grund av priset. Stenbitsromen är i fara, det får bli löjrom. Jag har inte sett att det har skrivits något om surströmmingen, den avstår jag gärna ifrån.

Bläckfisk och handplockade pilgrimsmusslor är OK, det låter bra då har i alla fall det åttaåriga barnbarnet sina fiskmåltider räddade. Hon gillar ju dessutom dessa.

Thaimat.jpg1

Enda fördelen jag kan se med den här listan (vilken är så lång att den bör skrivas ut för att ta med när man handlar) är att fisk inte kommer att stå på menyn nästa gång det kommer gäster. Lika bra det förresten eftersom det är svårt att tillaga perfekt.

Det här med mat…

03 måndag Feb 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Det här med mat är knepigt, inte bara vad vi äter utan även hur vi förhåller oss till den. Idag när jag tittade i kylskåpet upptäckte jag att det fanns ett paket grädde där sista datum precis gått ut. Naturligtvis åkte det i soporna, samtidigt kom jag att tänka på min farmor som hade bondgård hur gjorde hon? Ja inte hade hon något bäst före datum inte, hon smakade helt enkelt, konstigare än så var det inte.

Av någon anledning kom jag även att tänka på all mat som slängs, inte minst på restaurangerna. Detta förde mina tankar vidare till uteserveringarna när jag var i Kina, då cirkulerade det oftast kvinnor, runt borden hela tiden. När man avslutat sin måltid frågade de försynt om de fick ta resterna. Ja olika falla ödets lotter. Här slänger vi gärna saker om det inte håller sig inom i vårt tycke rätt datum.

I nyheterna fick jag även höra att slakterierna nu varslat ett femtiotal små gårdar vilka har grisuppfödning, om att de inte tar emot deras grisar för slakt längre. Anledningen är att vi inte köper de svenska fläskkottletterna längre, nej vi tar hellre de som fraktats långväga ifrån och med allt vad det innebär. Nog är det konstigt och så pratar vi miljö, kravmärkt etc.

003.JPG1

Spelar ingen roll hur man spanar det verkar inte finnas någon lösning på problemet.

Och vinden vände i……….

02 söndag Feb 2014

Posted by Solsi in Böcker, Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Alexander McCall, Damernas detektivbyrå, Kyndelsmässodagen, Marianne Cedervall, Miraklet på Speedy Motors, Stormsvala

Igår beundrade jag det vackra vintervädret, idag har vinden vänt. Det har regnat och varit milt, snön är nästan borta och det är smutsigt och lerigt ute. Kanske försvann dofterna från ”den underbara tiken” i samband med detta eftersom hunden har varit riktigt trevlig igen.

002.JPG1   Han verkar själv förvånad över vart allt det vackra från igår tagit vägen. Själv har jag påbörjat sömnaden av nya gardiner samt att jag avslutat en bok, Miraklet på Speedy Motors.

miraklet-pa-speedy-motors

Nu har jag snart läst alla McCalls böcker om ”Damernas Detektivbyrå” , en trevlig sysselsättning om man vill ha en snäll bok. Ikväll skall jag börja på ”Stormsvala” av Marianne Cedervall, trevligt, humor och lite tokigheter. Perfekt för avkoppling.

stormsvala

När jag kom ut i dag morgonen såg jag att det lyste nästan rött från grenarna på den stora busken utanför köket. Var tvungen att titta lite extra och jo, det var knopparna som blivit bra mycket större de sista veckorna.

005.JPG1

Man börjar ju undra är det våren som har börjat sitt antågande? Visserligen är det Kyndelsmässodagen idag, 40 dagar efter jul och den dag Maria bar fram sin son i templet. Kyndel betyder brinnande ljus  och därför finns det en sed att man välsignar de ljus i kyrkorna vilka skall brinna/tändas under året. Kanske var det därför jag tyckte det kändes ljusare idag.

Hur ska det gå??????????

01 lördag Feb 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Helena Paparitzo, Kärlekskrank hund, Mello, melodifestivalen, Nybakta Muffins

I går kväll la sig snön som ett vackert täcke över bygden, idag har det varit uppehåll fast jag har ändå sett att många passat på att öva sig i konsten att skotta snö. Det har inte givits så många tillfällen till det denna vinter (ännu). Trots det vita täcket har det varit ganska mörkt och vi har varit lite slöa efter en god middag i Västerås. Det blir nog så när man äter för mycket.

Slö har inte vår kärlekskranka hund varit, hela dagen har han i olika tonläget klagat på att det varit för få promenader. När man väl går ut med honom sätter han nosen i marken och pinnar på i 120 km efter ett spår från någon attraktiv tik i närheten. Just nu kan jag tänka mig att sälja honom till lägstbjudande. När det gäller människor pratar man om personlighet, vet inte vad det heter när det gäller djur men jag kan nog säga att hans hundlighet just nu är väldigt förändrad. Hur ska detta gå?

En stilla kväll framför TV-n för att titta på Mello = Melodifestivalen på TV får bli kvällens program. Jag har slagit vad med ett barnbarn om vem som vinner, hon tror mitt val kommer sist. Hennes är Helena Papparitzo, vi får väl se, det är ett bra program ur den synpunkten att grannarna inte vet vem som ylar mest, artisterna eller hunden.

005.JPG1

Det får bli fika med nybakta muffins.

Har man inget att göra får man skaffa sig.

31 fredag Jan 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Bangkok, Jim Thompson, Munchen, New York, Singapore

Har man inget att göra får man skaffa sig, ett uttryck jag lärt mig av min mormor. Nu finns det ju massor att göra om man bara vill, jag har valt ett projekt som tar lång tid. Nya gardiner till matrummet, de har inhandlats i Jim Thompsons affär i Bangkok, där finns en outletbutik som i och för sig inte är så billig. De säljer bland annat tyger som blivit över när de inrett privathem, stora hotell med mera. På detta sätt kan man göra fynd på tyger av fantastisk kvalité och även designade.

IMG_0188.JPG1

Jim Thompson har affärer även i New York, Munchen och Singapore fast då med helt andra priser. Nu återstår frågan skall de fodras, ett måste enligt expediten, ett elände enligt mig. Skall de träs direkt på gardinstången eller skall jag sy små ringar de kan fästas på? Passar tapeterna till de nya gardinerna, nej det gör de inte dessutom är fönsterbrädan nu i fel färgnyans.

Vem sa att det var enkelt att byta gardiner, ja jag vet att man kan köpa färdiga i affären men nu gjorde jag inte det. Nästa steg blir alltså att välja nya tapeter och fönsterbräda, det blir ett stort projekt det här.

Tv eller radio det är frågan

30 torsdag Jan 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Carlina Falkholt, Lasse Åberg, Maria Lundqvist, Musse Piggsamling, Radio, Stjärnorna på slottet, svtplay, TV

Ibland vill man ha lite underhållning av det slag att man inte behöver anstränga sig, det skall bara finnas i bakgrunden någonstans. Det spelar ingen roll om det är på TV eller på radion, bara det är ”sådär lagom”.

Igår lyssnade jag på radion en stund, satte på den bara på måfå och det visade sig vara en intervju med Carolina Falkholt. Konstnären vars motiv oftast är kvinnors könsorgan. Jag har inga synpunkter på hennes motiv även om jag aldrig skulle hänga något av dem i vårt vardagsrum. Det som jag reagerade på var hennes svar på de ställda frågorna, tidpunkten för programmets sändning var när många äter middag och det är säkert många barn kring matbordet som lyssnar. Kanske är jag gammaldags men finns det inget som heter ett vårdat språk längre? Helt otroligt att kunna svara på ett så osmakligt sätt, kan det bero på brist av ordförråd?

Då är jag gladare för svtplay som möjliggör att jag kan se en del program när jag själv vill. Det blev alltså ”Stjärnorna på slottet idag”. Lasse Åberg var huvudperson och det gjorde han med bravur. Förutom att vara en duktig artist, konstnär, ja allt så verkar han vara en väldigt mysig person. Kom att tänka på en söt historia.

Sonen skulle fylla tror det var 8 år och önskade sig en tavla av Lasse Åberg med Musse Piggmotiv. Det slumpade sig så att Lasse just då hade en utställning av sina tavlor i Enköping. Sagt och gjort vi åkte dit, tittade ut och köpte en tavla och jag berättade även att den skulle bli en födelsedagspresent. Eftersom de gärna ville ha tavlorna kvar till utställningens slut, lämnade jag vår adress så att den kunde levereras direkt efteråt. När födelsedagen infann sig drygt två månader efteråt gick sonen ut för att hämta in posten. Med sig tillbaka hade han ett vykort föreställande Lasse Åbergs Musse Piggsamling, på kortet skrev Lasse att han för tillfället var i fjällen med familjen och att han kommit ihåg sonens födelsedag och därför ville sända en hälsning. En person som anstränger sig så för en helt okänd liten kille måste vara en fantastisk medmänniska och det tyckte jag framkom även i TV-programmet.

Nu har jag tröttnat

28 tisdag Jan 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Ant Samsh, Bärbar dator, Doror 615, Reflex, Samsung, Smartphone, surfplatta

Nu har jag tröttnat på min gamla Samsung Smartphone, vi funkar helt enkelt inte ihop. När det ringer och jag skall svara då kommer jag åt på skärmen så att samtalet försvinner eller ringer den upp av sig själv till någon. Själva datordelen använder jag aldrig, sedan jag skaffade surfplatta har denna telefons funktioner mist sin tjusning. Liten bärbar dator är inte heller något alternativ längre, men surfplattan är jag väldigt förtjust i, snabb, enkel och så lätt att ta med. Nu har den här gjort sitt.002.JPG1

Det må så vara att det är Lill-Babs som har gjort reklam för den här Doro 615, den är  perfekt för mig ändå. Man kan ringa med den vilket jag tycker är en fördel, sms, mms och kamera, plus ett mycket bra ljud. Med andra ord har den vad jag kräver av en telefon och nu är den min.

003.JPG1

Det är underligt det här med teknik och ibland kan det helt enkelt bli för mycket. Fast det är klart spelet som fanns på den andra telefonen, ”Ant Smash” var ju ganska kul i synnerhet som jag blivit ganska bra på det. Men man kan ju inte få allt.

Till flydda tider

27 måndag Jan 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 2 kommentarer

Etiketter

Blekinge, Chimamanda Ngozi Adichie, Fänrik Ståls sägner, Kyrkböckerna, Lila Hibiskus, Till Flydda tider återgår

Började dagen med att åka till sjukhuset och göra ett ultraljud på hjärtat, det tog cirka 45 minuter och smärtfritt var det. Ibland var ljudet påslaget på apparaten och det kan jag lova är inte mysigt. Hela tiden låter det som ett mindre vattenfall och jag lyssnade ihärdigt för att kolla så att det flödade jämnt. Allt gick i alla fall bra, så nu kan jag koppla av en stund med att läsa ut boken av Chimamanda Ngozi Adichie; Lila Hibiskus. O vad hon skriver bra.

lila-hibiskus

Till flydda tider återgår Min tanke än så gärna, det är några rader ur Fänrik Ståls sägner som jag kom att tänka på idag. Anledningen var att jag satt en stund med släktforskning på nätet, det är roligt men rörigt. Inte helt lätt att läsa i de gamla kyrkböckerna.

Mormor Sigrid

Efter en stund vet jag inte om det är mormorsmor eller mormors mormor jag kollar på, eller om det överhuvudtaget är någon släkting. På ett sätt har jag tur eftersom det verkar som att de flesta höll sig kvar inom samma län, å andra sidan verkar det som att alla hade samma namn. Eftersom jag kommer från Blekinge är jag naturligtvis intresserad av att läsa om gamla tiders leverne därifrån. Hittade en blogg som en dam skriver just från Blekinge och jag är så imponerad av hur duktig hon är. http://gunvorpersson1.wordpress.com  

Kulturella nyheter i Land?

26 söndag Jan 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Delhis vackraste händer, Dimma över Darjeeling, Land, Yogendra Singh Thakur

Tidningen Land är väl inte precis den tidning man tänker på när man vill ha en stund givande läsning. Lantbruk, mat och annonser vad mer kan det finnas. Men ack vad man bedrar sig, vi har prenumererat på denna tidning i flera år. Ja skall sanningen fram är det grannen som prenumererar på den samt står för kostnaderna. Vi däremot får den i brevlådan varje söndagsmorgon, ett arrangemang som passar oss precis.

Förutom allmänna reportage, matrecept och annat matnyttigt, så står det ofta senaste nytt vad gäller böcker, film och musik. I dag var det ett stort reportage om Mikael Bergstrand och jag blev så glad när jag såg det. I synnerhet eftersom jag nyss upptäckt denna författare i och med att jag läste boken ”Delhis vackraste händer”, på önskelistan står just nu ”Dimma över Darjeeling”.

dimma-over-darjeeling

Efter vad jag förstår lär det komma en tredje bok vilket gladde mig oerhört, men därefter är berättelserna om Indien slut. Jag har länge funderat på hur man kan skriva så levande om en annan kultur, nu fick jag svaret, Mikael Bergstrand har bott fyra år i New Delhi  då han var chef på ett svenskt företag. Även huvudfiguren i boken Yogendra Singh Thakur, Yogi kallad har fått sin karaktär från en god vän.

Delhis vackraste händer fick jag tipsad av Land, så trots sitt lite tråkiga namn är det en tidning med mycket kulturella nyheter, värd att läsa.

Plötsligt händer det..

25 lördag Jan 2014

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Postkodslotteriet, Smördeg, Trisslott

Plötsligt händer det, det brukar stå så i reklamen över trisslotter. Och nu har det hänt, vi vann 30 kronor på en trisslott och då vill jag inte säga hur många vi köpte för 30 kronor styck. Det var dock inte nog med det, jag vann 160 kronor på Postkodslotteriet så nu kommer man väl att ligga sömnlös ett tag framöver. Det blir ett stort beslut att ta, för att komma på hur de kronorna skall investeras.

I övrigt har dagen även innehållit en långpromenad vilken avslutades med att gena över grannens tomt, detta hade till följd att deras köksfönster öppnades och vi inbjöds på kaffe. Till kaffet bjöds nybakta smördegskakor väldigt goda, dessutom serverades de varma då de gjordes medan kaffet bryggdes.

Ett paket djupfryst smördeg (10 plattor) lägg ut dem så de tinar, platta till ytterst lite, lägg på en matsked russin blandade med grovhackade osaltade jordnötter. Låt en tsk sirap ringlas över, vik ihop och fäst dem väl. Grädda enligt rek på kartongen och vill man förgylla det hela häll på lite utrörd florsocker. Så enkelt men så gott och ser avancerat ut. Därmed God lördagskväll.

← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

Solsi

Profilbild för Okänd

Mitt stora intresse är att resa. Jag har reser mycket och har ett stort intresse av främmande länder, kulturer, maträtter, möten, smultronställen, shopping och inte minst planeringen av resan. Jag älskar att laga mat och att baka. Jag hoppas att ni får nytta av mina upplevelser och den information jag delar med mig av :-) Solsi

Kategorier

  • Böcker
  • Filmer
  • Full og Cheer
  • Min vardag
  • Musik
  • Prylar
  • Pynt och inredning
  • Pyssel
  • Recept
  • Resor
  • Restauranger och mat
  • Sevärt
  • Shopping
  • sorg och begravning
  • thailand
  • Uncategorized
  • Upplevelser
  • Utflyktstips
  • Viner

Arkiv

  • mars 2025
  • juli 2024
  • december 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • juli 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • april 2019
  • mars 2019
  • februari 2019
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augusti 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • maj 2012
  • april 2012
  • mars 2012
  • februari 2012
  • januari 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011

Blogg på WordPress.com.

Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Prenumerera Prenumererad
    • Solsi Blogg
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Solsi Blogg
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …