• Dags för lite nytt på bloggen.
  • Om mig
  • Solsi´s Blogg

Solsi Blogg

~ spännande resor, shopping runt världen, mat från när och fjärran, händelser i min vardag

Solsi Blogg

Kategoriarkiv: Min vardag

Vart tog gårdagen vägen???

22 fredag Mar 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Bachus, Mazarin, Vit sparris

Gårdagen försvan som en avlöning, helt plötsligt var klockan 23.45, hur gick det till? Klockan halv fyra skulle jag hämta Viggo o Vanna på fritids, sagt och gjort. Hos Vanna, nej hon är i gympasalen en bit bort. OK då går jag till andra delen av skolan och hämtar Viggo, han var som uppslukad trots att en idog lärare genomsökte varje rum och dessutom ropade hans namn. Efter många långa minuter hittades barnbarnet, eftersom han lyssnade på något iförd rejäla hörlurar hade han inte hört oss. Ett barn upphämtat nu var det bara ett kvar, på väg till gympasalen sa Viggo, vi går tillbaka till Vannas klassrum hon är nog där nu. En klok liten man, för där var hon. Alla kom hem som planerat, fotbollsträningen gjordes även den enligt plan, så även en gemensam middag med barnbarnen. Efter lite TV- gemenskap var det dags att åka hem, betyget på farmorsskapet kom från Viggo. Du är lite knäppare än andra farmödrar men mycket roligare. (vet inte hur många han träffat men betyget var helt OK för min del)

Nu hem till lilla vovven.

055

Ja visst är han söt men ack så dum. När jag kom hem tänkte jag bjuda Rolf på kaffe och dukade en bricka, eftersom Mazarin tillhör hans favoritkaka serverades även en sådan. Vet inte hur det gick till men mazarinen var borta med folieform och allt. Ringde djursjukhuset och frågade hur de såg på folieformar som hundmat. Inget att rekommendera enligt dem, ut med bil och hund. Väl framme fick han en spruta (hunden), kräktes och mådde pyton, så även vi. Framåt 23.00 tiden dags att åka hem men först stannade vi till på kvällsöppna ICA för att köpa konserverad vit sparris till vovven, det var veterinärens förslag till frukost åt Bachus. Ja vart tog gårdagen vägen?

Idag åker Stanley hem

20 onsdag Mar 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Guntherska, Lappland, Pappersdockan, Pappersdockan Stynley, Semla

Idag är det dags för den lilla pappersdockan att åka hem till sin skola i Texas. Med sig har han lite fotografier samt några anteckningar om vad han har fått se under sin vistelse i Sverige. Kan bli kul för eleverna i hans skola att på detta sätt få höra om hur det är och ser ut i olika delar av världen. En kul grej som jag hoppas någon klass härhemma tar efter. Eftersom det är vinter och vi var i Lappland fick han naturligtvis pröva på att ”pimpla”.

041.JPG1

Resultatet blev dock noll, kanske gillar inte fisken att komma upp på land när det är runt 30 grader ute. Fika är ju populärt i Sverige och många som kommer hit vill gärna prova detta. Här fick han följa med till Guntherska konditoriet och prova på en riktigt svensk Semla. Antar att de som sett mig fotografera denna docka måste fundera på om jag har alla hästar hemma. Nåväl det blir inte fler foton nu och Stynley är på väg hem, allt är normalt igen.095.JPG1

Konstigheter

18 måndag Mar 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Mysig servett, När&Fjärran

Vissa dagr händer det mer konstigheter än på andra dagar.

Idag till exempel dök det upp två nummer av tidskriften, När & Fjärran i brevlådan. En mycket trevlig tidning, det är bara det att jag inte har prenumererat på den. Så frågan är, vem betalar den?

En annan sak var att telefonräkningen för min mobil dök även den ner i brevlådan. Vid närmare granskning visade den att jag skickat inte mindre än 20 stycken sms till Ryssland den senaste månaden. Nu funderar jag väldigt på, till vem och varför. Jag känner ingen där och jag har inte i medvetet tillstånd sänt några sms dit. Efter kontakt med Telia har jag blivit lovad att få hemsänt till vilket telefonnummer dessa sms har sänts. det skall bli väldigt spännande att se.

Vid ett besök hos ett par bekanta låg denna mysiga servett vid min tallrik, visst är den härlig? Jag kan bara instämma det är likadant för mig.

IMG

Exklusive middag på Borgafjälls hotel

17 söndag Mar 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Choklad och lakritspannacotta, Citronglass, fjällripor, hemkärnat smör ifrån Risbäck, Hotell Borgafjäll restaurang, Karl Johansvampuré, Ralph Erskine, Renfil´´e, västerbottenschiabatta, White Guide 2012, www.borgafjällen.se

Så beslöt vi att tillsammans med Bruno och Maine besöka Borgafjälls hotel för att avnjuta en god middag. Detta hotell, vilket är ritat av Ralph Erskine och ligger i en fantastisk fjällmiljö, har jag beskrivit i ett tidigare blogginslag. Vill man uppleva riktig fjällromantik är det här man skall göra det, naturen växlar i skimrande färger under hela året, ingen vecka är den andra lik. Nedan en liten bild av hotellet med mera. http://www.borgafjällen.se

IMG.jpg1Inredningen är enkel, stilfull, romantisk och rustik, själva trappan upp till restaurangen har en mycket speciell utformning. Halvvägs upp finns ett fönster där man kan skåda fjällvärldens djur, dock i uppstoppad form.

079.JPG1

Alldeles innaför restaurangentrén välkomnas man av en värmande och hemtrevlig brasa, samma typ av eldstad finns i entrén till hotellet på bottenvåningen.

069.JPG1

Vänder man blicken upp mot taket kan man se några fjällripor flyga förbi, fast det är klart ser man dem flyga kan det bero på att man har fått något olämpligt i sig.

072.JPG1Menyn är inspirerad av det som finns i naturen, vilt, fjällfisk, svamp, bär och mycket annat. Här är det naturliga råvaror som gäller, måltiden börjar med hembakat bröd, det kan vara lingonbröd, västerbottenschiabatta eller något annat. Gemensamt är dock smaken, helt underbara små bröd av vilka jag skulle kunna förtära minst ett dussin. Till dem blir man serverad hemkärnat smör ifrån Risbäck.

082.JPG1

Här skulle jag haft en bättre kamera för att kunna göra maten rättvisa. Denna restaurang är en av Lapplands bästa och finns med i White Guide 2012. Rätten vi fastnade för bestod av, renfilé, Karl Johansvamppuré, heminlagda/syltade gula kantareller samt syltlök, svartvinbärssky, och en potatiskaka/paté. Köttet var så perfekt mört och smakerna harmonierade på ett mycket fint sätt.

085.JPG1

Desserten var en höjdare, choklad och lakritspannacotta med hemgjord citronglass, lemoncurd och små lakritsknappar. Det blev en njutningsfull kväll, lagom med surr från borden runtomkring, uppmärksam personal som såg till att vi hade tillräckligt med kaffe för att kunna sitta och småprata i lugn och ro. Notan serverades tillsammans med fransk nougat, lagom seg för att man inte ville öppna mun och kommentera priset. Priset var mycket humant i synnerhet om man jämför med ”Stockholmspriserna”. När man sedan går ut från restaurangen bör man stanna och titta på den vackra väggmålningen som speglar olika vyer från den lappländska fjällvärlden.

089.JPG1

Härlig morgon, dåligt radioprogram

16 lördag Mar 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Bedrövlig nonchalant svenska, Dåligt språk, Prinsessan Lilians begravning, Slottskyrkan, Treutinger

135.JPG1

Idag tog jag och hunden en härlig promenad på den här skogsvägen, temperaturen låg på minus 18 gradert och solen sken så vackert från en klarblå himmel. Härligare och vackrare kan det knappast bli, men bakom kröken längst bort stod Rolf och väntade vid bilen. Vilket betydde att det var dags för hemfärd. För ovanlighetens skull var det väldigt lugnt på vägen, förutom att bilarna saknades var vägen för det mesta torr och fin. Resan hem gick med andra ord bra även om det är en konstig känsla att man kan befinna sig med 70 mil avstånd, mellan morgon och kväll.

Idag begravdes prinsessan Lilian i slottskyrkan, eftersom jag inte har tillgång till TV i bilen bestämde jag mig för att följa den via radio. Dessvärre var det P4 extra och Harald Treutiger som ansvarade för sändningen. Måste säga att jag reagerade på det ”slarviga och nonchalanta” språket. Exempelvis, vi sänder från prinsessan Lilians begravning, häng med oss dit. eller programmet sänds vid 13.00 snåret. Även kommentaren om Prinsessans kompis Roger Moore. Kommentaren om att prinsessan Madelens förlovning hade den inte gått väl fort, hörde inte hemma där. I början av programmet fick vi höra att Treutinger skulle lotsa radiolyssnarna genom gudstjänsten, vad fick vi höra, 3 minuter av själva griftetalet, därutöver bara en massa pladder format av en bedrövlig nonchalant svenska. Synd att man inte för dagen hade låtit några av alla de duktiga programledare som finns fått göra programmet.

Fjällhund eller hund i fjällen

15 fredag Mar 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Fjällhund, Harspår, Hund i fjällen, Labyrint, Pimpling

2 016.jpg1.jpg1Inte är jag väl precis någon fjällhund, en hund som för tillfälligt är i fjällen kan jag hålla med om. Visst är det skönt med ren luft, vita vidder där jag kan springa hur långt som helst om det inte varit så mycket snö. Dagarna har väl i stort sett varit ganska lika. Jag brukar varje morgon ta några försiktiga kliv ut i snön för att kolla läget. Tycker jag att vädret är OK kanske jag tar en tur med scootern oftast får husse följa med.

2 049.jpg1

Det är ganska mycket snö här, upp mot en meter och jag är inte riktigt så hög. För att lätt ta sig till vedboden har husse grävt en labyrint, den är riktigt kul att springa i.

2 021.jpg1

Naturligtvis går jag på längre rundor, husse tror att jag skall utöva min hobby den här veckan. Men aldrig, visst ser jag att det är harspår jag är väl inte dum heller, vill han se vart de leder får han gå själv. Jag går åt mitt håll.

2 056.jpg1

Husse o matte vill gärna passa på att pimpla, för min del gillar jag inte det. Är väl inget nöje att sitta stilla i flera timmar och stirra på en lina. Dessutom gillar jag inte fisk, den kan de ge till katten därhemma. Nej när det är så här kallt, att man måste hålla alla fyra tassarna i luften när man springer, då tar jag hellre en skön tupplur.

2 022.jpg1

Idag blev det pimpling

14 torsdag Mar 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ 2 kommentarer

Etiketter

Borgahällan, Klövsjöfjälet, Lövsjön

Idag vaknade vi upp till en strålande solig vinterdag. Temperaturen låg på minus 30 grader men det uppvägdes av sol och skönhet. Vi bestämde oss att idag blir det pimpling på Lövsjön.

2 007.jpg1

Bara att stå därute på sjön ock se sig runt på den fantastiska naturen, här med Borgahällan och Klöverfjället i bakgrunden är ett under i sig. Tre timmars fiske och Bruno var den ende som fick en fisk, en röding stor som en sardin. Hade nog tänkt mig middag bestående av stekt rödingfile, men icke.

2 011.jpg1

Som plåster på såren bjöd Bruno o Maijne på korvgrillning och kaffe i vindskyddet på andra sidan sjön.

2 040.jpg1

Det var mysigt och inget går väl upp mot att fika ute i naturen. Scans grillkorv kan rekommenderas.

Borgagården med i White guide

13 onsdag Mar 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Borgagården, Borgagårdens restaurang, White guide

Idag var det verkligen nordisk vinter ute, minus 32 grader kallt och lite snöfall. Vi hade tänkt att pimpla, av detta blev intet. Kanske lika bra eftersom vi glömde maggotsen vi köpte, i affären, en snäll granne tog hem dem åt oss. Blir det något varmare i morgon drar vi upp storrödingen.

2 009.jpg1

Detta kan man kalla vinter.

Vi hörde på radion att Borgagårdens restaurang har kommit med som en av Sveriges bästa i White guide. När vi ändå är här bestämde vi att tillsammans med Bruno o Maijne gå dit en kväll. Borgafjäll är ju en otroligt liten by med ett fåtal fasta boende, sportlovsveckor och dylikt är ju slut. Ingen konst få bord där, sagt och gjort, upp med telefonen för att beställa. Det kunde vi drömma om, det fanns inte en ledig stol fast vi frågade om möjlighet dag efter dag. Det får bli vid nästa besök, det lär behövas en månads framförhållning. Otroligt, men efter vad vi hört är även mat och service otrolig.

Ett litet klipp från White guide,

”Wahlgrens har den rätta fingertoppskänslan och behandlar dig som en i familjen – om du vill.  Den varma stämningen har rent sydeuropeiska drag, ingen dålig kombo ihop med fjällvyn från matsalens panoramafönster. Matsalen går för övrigt i klassisk fjäl… ,”

Scooterövning

12 tisdag Mar 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Etiketter

Scooterövning, Stjärnhimmel

2 025.jpg1Äntligen har jag efter lite övertalning av Rolf kommit på att jag faktiskt kan köra scooter själv. Det blev lite ”tonårsyra” med rundåkning, gasa och svänga. Kul är det och nu får nog Rolf sitta bak i fortsättningen. Vi har gjort en fantastisk runda idag, åkt genom stora tysta vita vidder, oslagbart. Därefter en tre rätters supermiddag hos Bruno och  Maijne i Lövsjö by. Nyss hemkomna och det är 20 minusgrader denna klara vinternatt som visar en hänförande stjärnhimmel.

Lite scooteråkning och kläder till Stynley

11 måndag Mar 2013

Posted by Solsi in Min vardag

≈ Lämna en kommentar

Igår kväll var det minus 26 grader och mörkt ganska tidigt. Det blev en gammal repris på TV:n, därefter delade jag säng en stund med Bachus, han värmer så gott med sin päls. Även han måste ju få göra lite sådant som han inte får göra hemma.2 037.jpg1

På förmiddagen tittade Bruno o Majne in på en fika, de hade varit på fjället och pimplat. Alltid roligt med spontana besök. Vi besökte affären, den enda i byn och inhandlade lite mat, därefter skulle jag fotografera Stynley. Pappersdockan som kom från en skola i Texas förra veckan, han var alldeles för tunnt klädd för vårt klimat. Jag skaffade fram en lämpligare garderob åt honom, kan tänka mig att skolbarnen därborta blir snopna när han kommer åter nästa vecka. Men som jag skrev tidigare, en kul ide och visst blev han fin.

2 053.jpg1

← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

Solsi

Profilbild för Okänd

Mitt stora intresse är att resa. Jag har reser mycket och har ett stort intresse av främmande länder, kulturer, maträtter, möten, smultronställen, shopping och inte minst planeringen av resan. Jag älskar att laga mat och att baka. Jag hoppas att ni får nytta av mina upplevelser och den information jag delar med mig av :-) Solsi

Kategorier

  • Böcker
  • Filmer
  • Full og Cheer
  • Min vardag
  • Musik
  • Prylar
  • Pynt och inredning
  • Pyssel
  • Recept
  • Resor
  • Restauranger och mat
  • Sevärt
  • Shopping
  • sorg och begravning
  • thailand
  • Uncategorized
  • Upplevelser
  • Utflyktstips
  • Viner

Arkiv

  • mars 2025
  • juli 2024
  • december 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • juli 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • april 2019
  • mars 2019
  • februari 2019
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augusti 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • maj 2012
  • april 2012
  • mars 2012
  • februari 2012
  • januari 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
  • Prenumerera Prenumererad
    • Solsi Blogg
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Solsi Blogg
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …